ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

is het trouwens normaal dat de moer voor de oliepeilsensor in je carter soort van los zit? ik had dus een olielekkage bij mn peilsensor (ondanks een nieuw ringetje dr op). nu heb ik die losgehaald en ik ontdek dat de moer waar je em in draait loszit en gewoon kan draaien. dat lijkt me niet normaal........wie weet hoe dit precies zit of hoort te zitten?
R 5 Convertible Rulezz
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

hoort gewoon vast te zitten lijkt me, anders krijg je het nooit lek vrij
R5GTT. Drive it like you stole it
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Zo zit ie normaal vast:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... Carter.jpg[/img]

:)
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

jep das bij mij dus naar de klote schijnbaar, maar heb het vandaag hopelijk opgelost door er vloeibare pakking bij te doen.....morgen maar eens testen :)
R 5 Convertible Rulezz
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

wat klopt hier niet? de ventilator van de radiateur wilde niet aanslaan........ (dit krijg je met dat gezeik van een kutte kabelboom :( )

die vraagtekens zijn niet aangesloten, die kan ik ff niet plaatsen........moet vraagteken 1 op de accu aangesloten worden?

[img]http://img110.imageshack.us/img110/792/naamlooswv4.jpg[/img]
R 5 Convertible Rulezz
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Pfffff, moeilijk te zeggen zo,kun je geen foto maken van de draden bij de dynamo??

Heb je geen relais tussen de bedrading van je koelvin meer zitten?,dus schakelt ie rechtstreeks op het thermocontact??
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Florus schreef:Pfffff, moeilijk te zeggen zo,kun je geen foto maken van de draden bij de dynamo??

Heb je geen relais tussen de bedrading van je koelvin meer zitten?,dus schakelt ie rechtstreeks op het thermocontact??
jep, en het heeft zo gezeten toen ie nog reed.......ik zag het relais al wel zitten bij het bedradingsschema in de haynes. maar omdat ie dr niet zat dacht ik van, ik post hier ffies wat........
morgen maar eens knutselen met de draadjes, evt nog wat draden trekken die nog missen ofzow :(
R 5 Convertible Rulezz
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Feitelijk moet hij zo aanslaan.
Vaak zit er wel een relais op de plastic kap naast de radiator, en is deze nogal verrot.


Op het thermocontact staat ook geen + en -, maar deze verbindt de + door.

Eerste wat je probeert is de stekker van het thermocontact te halen, en deze met een draadje door t everbinden. Het thermocontact doet niets anders. Gaat de fan nu niet draaien, ga je naar de volgende stap. Draait hij wél dan is je thermocontact kapot, of je radiateur bevat lucht waardoor het thermocontact de omschakeltemperatuur niet haalt.

Controleer of op één van de 2 aansluitingen op de stekker 12v spanning staat.

Controleer of op de zwarte kabel massa staat.

Controleer of de andere aansluiting op de stekker verbonden is met de rode kabel van de fan.

Als laatste trek je 2 draadjes rechtstreeks van je accu naar je fan, of deze zelf niet defect is.

Succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

ok tnx riel, ik ga het zo eens proberen, de fan is zeker weten niet kapot, want daar heb ik al een aparte 12v op gehad vanaf de accu.......zou het wel apart vinden als het thermocontact het niet doet want das een nieuwe. maar alles kan natuurlijk........
R 5 Convertible Rulezz
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan de bekabeling toch checken. Normaal zit daar echt wel een relais tussen hoor!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

nou twil allemaal niet zoals ik het wil..........met het kloten heb ik waarschijnlijk mn dynamo naar de klote geholpen. dr komt nog maar 0,2 volt uit........gelukkig heb ik nog een andere. verder ben ik nu bezig om ff een correct bedradingsschema te maken aan de hand van de haynes manual voor rondom de dynamo. de koelfan is trouwens nu wel kapot, vorige keer deed ie het nog toen ik er gewoon 12v op zette, nu niet meer......het thermocontact heb ik getest in kokend water en toen ie in de radiateur zat met de multimeter. die is gewoon goed :).

najah tis kut, maar kan er overheen komen. ware het niet dat de voorremmen nog niet ontlucht waren na een half uurtje op het rempedaal trappen..........extra kut dus. morgen ga ik ff naar mn ouwe buurman die een garagebedrijf heeft om zo'n stukkie gereedschap te halen waarmee je het onder druk kan zetten.........dan ist zo gepiept.

maandag in ieder geval een nieuwe radiateur en nieuwe fan dr in knallen. en de andere dynamo dr op en dan weer verder zien..........
R 5 Convertible Rulezz
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

0,2 volt op je dynamo met aangesloten accu??

Waar heb je gemeten dan? Dan is je accu dus ook helemaal leeg ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Riël schreef:0,2 volt op je dynamo met aangesloten accu??

Waar heb je gemeten dan? Dan is je accu dus ook helemaal leeg ;)
nee accu zit er nog niet op :), maar zoals ik het in de haynes zie, gaat de plus van de accu direct naar de pluspool van de startmotor (duh). en vanuit daar gaat er 1 direct naar de plus van de dynamo........dat klopt?
R 5 Convertible Rulezz
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Klopt als een bus.

Maar hoe kun je dynamospanning meten zonder accu? Dan moet de motor eerst starten en heb je een accu nodig.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

je kan toch gewoon de spanning meten op de 2 polen van de dynamo als de accu er niet op zit? ding wekt stroom op en dus staat er ook spanning op...........of is dat nu een verkeerde beredenering? dat motor starten enz enz lukt wel met n lege accu (die er nu namelijk in zit) en een startbooster......
R 5 Convertible Rulezz
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Kleine denkfout: een dynamo wekt stroom op als deze draait. Pas dan zul je een spanning meten. Je fietsdynamo werkt ook niet als je stilstaat... :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Martijn schreef:Kleine denkfout: een dynamo wekt stroom op als deze draait. Pas dan zul je een spanning meten. Je fietsdynamo werkt ook niet als je stilstaat... :)
hehe nee das geen denkfout, das een kleine typfout.........dat heb ik uiteraard gemeten terwijl dat mn motor draaide. ben niet helemaal kippig :wink: :D (al denk ik soms zelf van wel)
R 5 Convertible Rulezz
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Maar dan had nog wel de starthulp erbij, lijkt me? Want met 0,2 V en een lege accu valt de motor uit zodraje de starthulp eraf haalt.

Lijkt me dan een kapotte dynamo/spanningsregelaar.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Martijn schreef:Maar dan had nog wel de starthulp erbij, lijkt me? Want met 0,2 V en een lege accu valt de motor uit zodraje de starthulp eraf haalt.

Lijkt me dan een kapotte dynamo/spanningsregelaar.
nee de starthulp dr af, de accu zit iig niet op de dynamo aangesloten, wel zitten er 2 andere draden op. die van de startmotor en een andere dubbele draad die op 1 oogje zit zeg maar.......tis nogal lastig om te begrijpen zoals ik het neerzet. je zou t eigenlijk moeten zien...
R 5 Convertible Rulezz
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Nou, laat eens zien. :p

Iets zegt me dat een motor zonder accu laten draaien nooit heel goed kan zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De dynamo heeft sowieso 12v nodig om zijn spoelen te bekrachtigen. Dus aub alleen meten met volledig aangesloten systeem, lopende motor en bruine stekker ingestoken. Zpnder deze bruine stekker gebeurt er uberhaupt niets ;)
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Riël schreef:De dynamo heeft sowieso 12v nodig om zijn spoelen te bekrachtigen. Dus aub alleen meten met volledig aangesloten systeem, lopende motor en bruine stekker ingestoken. Zpnder deze bruine stekker gebeurt er uberhaupt niets ;)
ahaa okey, dat zla het denk ik zijn dan jah, want ik weet wel iets over electromotoren maar nog weinig tot geen fuck over de dynamo in de auto en hoe t allemaal moet zitten rond de accu enz......najah de logische dingetjes wel, maar verdere dingen. najah vanavond of morgen zal ik even het schemaatje posten wat ik ga maken.....
R 5 Convertible Rulezz
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

als dat schemaatje weer vraagtekens bevat, moeten we dan complexe getallen of matrixen erop loslaten ?

dit doet me denken aan een examen tijd geleden.
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

pierre schreef:als dat schemaatje weer vraagtekens bevat, moeten we dan complexe getallen of matrixen erop loslaten ?

dit doet me denken aan een examen tijd geleden.
uhmmm nee? :)
R 5 Convertible Rulezz
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Die 's al een paar maanden geleden verkocht, check de advertentie datum :wink:
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Goffer :lol:
Denk ook wat gevonden te hebben :p

Beetje irritant dat mensen dan de advertentie laten staan :S
(Had ook niet op de datum gelet |: )
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Dat zijn een beetje waardeloze site's eigenlijk,neem je bijv. marktplaats dan wordt na 2 maanden ofzo, de advertentie automatisch verwijderd (Y)

Maar je was niet de enige die dacht wat gevonden te hebben.... :wink: :lol:
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Idd, marktplaats werkt wat dat betreft wel super (Y)

Ik was niet in het bijzonder op zoek hoor :beer:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

dit heb ik vandaag op mn werk maar ff gemaakt, je moet toch wat met je tijd he? de haynes snap ik wel, die schema's die dr in staan enz. maar toch wast niet zo overduidelijk wat je nou precies nodig had voor draden etc........dus heb ik zelf maar ff wat gemaakt wat toch wat duidelijker was

heb vandaag ook nog even genoeg kabel gehaald en oogjes en een relais voor de fan, dus morgen wordt het solderen maar :D

[img]http://img379.imageshack.us/img379/8864 ... r55xc1.jpg[/img]
R 5 Convertible Rulezz
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoe ver komt een standaard turbodrukmeter bij standaard druk (0,7 bar)??

Mijne komt net niet tot de helft, hoeveel zou dat ongeveer zijn en hoe ver zou ik ongeveer kunnen gaan op standaard setup? 0,8 - 0.9??

En hoe stellen de mensen hier de turbodruk af? Met een drukmeter of gewoon op de gok?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De meter in het dash klopt meestal toch wel aardig, zit er hooguit een tiende naast ofzo.

Tot de helft is meer 0,6 bar. Je kunt em wel doorschroeven tot 1 streepje voor het 'rooie' gebied. Das ongeveer 0,8 bar.
Als je meter net op het begin zit van het rooie gebied zit je rond de 0,9 en als je meter horizontaal ligt zit je rond de 1,2. Maar 0,8 bar kun je nog veilig hebben.

Als je het wat zekerder wilt meten, moet je een drukmeter op je vacuumslang (die van je carb naar ontsteking en evt. dumpvalve). Aansluiten, alleen moet je dan dus wel rekening houden dat je circa 0,2(groep A)/0,3(origineel) bar drukverlies hebt en dus minder zult meten.

Opschroeven kun je simpel doen met een bleedvalve of de actuator inkorten, 1 omwenteling is ongeveer 0,1 bar.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ok, bedankt voor de info Steven (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Toeter (Martijn P)
Berichten: 116
Lid geworden op: di 8 nov 2005 16:49
Locatie: Zwaag

CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

hmmm das best kut voor em :S erg triest dat er nog steeds mensen zijn die niet met hun poten van andermans spullen af kunnen blijven........ (N)

hoe kan je trouwens zien als je je hoofdremcilinder uit elkaar hebt gehaald of ie nog goed is of niet? aan die rubbertjes die er in zitten toch?
R 5 Convertible Rulezz
Gesloten