ACT: 5 GT Turbo.
is het trouwens normaal dat de moer voor de oliepeilsensor in je carter soort van los zit? ik had dus een olielekkage bij mn peilsensor (ondanks een nieuw ringetje dr op). nu heb ik die losgehaald en ik ontdek dat de moer waar je em in draait loszit en gewoon kan draaien. dat lijkt me niet normaal........wie weet hoe dit precies zit of hoort te zitten?
R 5 Convertible Rulezz
wat klopt hier niet? de ventilator van de radiateur wilde niet aanslaan........ (dit krijg je met dat gezeik van een kutte kabelboom
)
die vraagtekens zijn niet aangesloten, die kan ik ff niet plaatsen........moet vraagteken 1 op de accu aangesloten worden?
[img]http://img110.imageshack.us/img110/792/naamlooswv4.jpg[/img]

die vraagtekens zijn niet aangesloten, die kan ik ff niet plaatsen........moet vraagteken 1 op de accu aangesloten worden?
[img]http://img110.imageshack.us/img110/792/naamlooswv4.jpg[/img]
R 5 Convertible Rulezz
jep, en het heeft zo gezeten toen ie nog reed.......ik zag het relais al wel zitten bij het bedradingsschema in de haynes. maar omdat ie dr niet zat dacht ik van, ik post hier ffies wat........Florus schreef:Pfffff, moeilijk te zeggen zo,kun je geen foto maken van de draden bij de dynamo??
Heb je geen relais tussen de bedrading van je koelvin meer zitten?,dus schakelt ie rechtstreeks op het thermocontact??
morgen maar eens knutselen met de draadjes, evt nog wat draden trekken die nog missen ofzow

R 5 Convertible Rulezz
Feitelijk moet hij zo aanslaan.
Vaak zit er wel een relais op de plastic kap naast de radiator, en is deze nogal verrot.
Op het thermocontact staat ook geen + en -, maar deze verbindt de + door.
Eerste wat je probeert is de stekker van het thermocontact te halen, en deze met een draadje door t everbinden. Het thermocontact doet niets anders. Gaat de fan nu niet draaien, ga je naar de volgende stap. Draait hij wél dan is je thermocontact kapot, of je radiateur bevat lucht waardoor het thermocontact de omschakeltemperatuur niet haalt.
Controleer of op één van de 2 aansluitingen op de stekker 12v spanning staat.
Controleer of op de zwarte kabel massa staat.
Controleer of de andere aansluiting op de stekker verbonden is met de rode kabel van de fan.
Als laatste trek je 2 draadjes rechtstreeks van je accu naar je fan, of deze zelf niet defect is.
Succes!
Vaak zit er wel een relais op de plastic kap naast de radiator, en is deze nogal verrot.
Op het thermocontact staat ook geen + en -, maar deze verbindt de + door.
Eerste wat je probeert is de stekker van het thermocontact te halen, en deze met een draadje door t everbinden. Het thermocontact doet niets anders. Gaat de fan nu niet draaien, ga je naar de volgende stap. Draait hij wél dan is je thermocontact kapot, of je radiateur bevat lucht waardoor het thermocontact de omschakeltemperatuur niet haalt.
Controleer of op één van de 2 aansluitingen op de stekker 12v spanning staat.
Controleer of op de zwarte kabel massa staat.
Controleer of de andere aansluiting op de stekker verbonden is met de rode kabel van de fan.
Als laatste trek je 2 draadjes rechtstreeks van je accu naar je fan, of deze zelf niet defect is.
Succes!
ok tnx riel, ik ga het zo eens proberen, de fan is zeker weten niet kapot, want daar heb ik al een aparte 12v op gehad vanaf de accu.......zou het wel apart vinden als het thermocontact het niet doet want das een nieuwe. maar alles kan natuurlijk........
R 5 Convertible Rulezz
Dan de bekabeling toch checken. Normaal zit daar echt wel een relais tussen hoor!
nou twil allemaal niet zoals ik het wil..........met het kloten heb ik waarschijnlijk mn dynamo naar de klote geholpen. dr komt nog maar 0,2 volt uit........gelukkig heb ik nog een andere. verder ben ik nu bezig om ff een correct bedradingsschema te maken aan de hand van de haynes manual voor rondom de dynamo. de koelfan is trouwens nu wel kapot, vorige keer deed ie het nog toen ik er gewoon 12v op zette, nu niet meer......het thermocontact heb ik getest in kokend water en toen ie in de radiateur zat met de multimeter. die is gewoon goed
.
najah tis kut, maar kan er overheen komen. ware het niet dat de voorremmen nog niet ontlucht waren na een half uurtje op het rempedaal trappen..........extra kut dus. morgen ga ik ff naar mn ouwe buurman die een garagebedrijf heeft om zo'n stukkie gereedschap te halen waarmee je het onder druk kan zetten.........dan ist zo gepiept.
maandag in ieder geval een nieuwe radiateur en nieuwe fan dr in knallen. en de andere dynamo dr op en dan weer verder zien..........

najah tis kut, maar kan er overheen komen. ware het niet dat de voorremmen nog niet ontlucht waren na een half uurtje op het rempedaal trappen..........extra kut dus. morgen ga ik ff naar mn ouwe buurman die een garagebedrijf heeft om zo'n stukkie gereedschap te halen waarmee je het onder druk kan zetten.........dan ist zo gepiept.
maandag in ieder geval een nieuwe radiateur en nieuwe fan dr in knallen. en de andere dynamo dr op en dan weer verder zien..........
R 5 Convertible Rulezz
0,2 volt op je dynamo met aangesloten accu??
Waar heb je gemeten dan? Dan is je accu dus ook helemaal leeg

nee accu zit er nog niet opRiël schreef:0,2 volt op je dynamo met aangesloten accu??

R 5 Convertible Rulezz
Klopt als een bus.
Maar hoe kun je dynamospanning meten zonder accu? Dan moet de motor eerst starten en heb je een accu nodig.
Maar hoe kun je dynamospanning meten zonder accu? Dan moet de motor eerst starten en heb je een accu nodig.
je kan toch gewoon de spanning meten op de 2 polen van de dynamo als de accu er niet op zit? ding wekt stroom op en dus staat er ook spanning op...........of is dat nu een verkeerde beredenering? dat motor starten enz enz lukt wel met n lege accu (die er nu namelijk in zit) en een startbooster......
R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Kleine denkfout: een dynamo wekt stroom op als deze draait. Pas dan zul je een spanning meten. Je fietsdynamo werkt ook niet als je stilstaat... 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
hehe nee das geen denkfout, das een kleine typfout.........dat heb ik uiteraard gemeten terwijl dat mn motor draaide. ben niet helemaal kippigMartijn schreef:Kleine denkfout: een dynamo wekt stroom op als deze draait. Pas dan zul je een spanning meten. Je fietsdynamo werkt ook niet als je stilstaat...

R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Maar dan had nog wel de starthulp erbij, lijkt me? Want met 0,2 V en een lege accu valt de motor uit zodraje de starthulp eraf haalt.
Lijkt me dan een kapotte dynamo/spanningsregelaar.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
nee de starthulp dr af, de accu zit iig niet op de dynamo aangesloten, wel zitten er 2 andere draden op. die van de startmotor en een andere dubbele draad die op 1 oogje zit zeg maar.......tis nogal lastig om te begrijpen zoals ik het neerzet. je zou t eigenlijk moeten zien...Martijn schreef:Maar dan had nog wel de starthulp erbij, lijkt me? Want met 0,2 V en een lege accu valt de motor uit zodraje de starthulp eraf haalt.
R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Nou, laat eens zien. 
Iets zegt me dat een motor zonder accu laten draaien nooit heel goed kan zijn.

Iets zegt me dat een motor zonder accu laten draaien nooit heel goed kan zijn.
De dynamo heeft sowieso 12v nodig om zijn spoelen te bekrachtigen. Dus aub alleen meten met volledig aangesloten systeem, lopende motor en bruine stekker ingestoken. Zpnder deze bruine stekker gebeurt er uberhaupt niets 

ahaa okey, dat zla het denk ik zijn dan jah, want ik weet wel iets over electromotoren maar nog weinig tot geen fuck over de dynamo in de auto en hoe t allemaal moet zitten rond de accu enz......najah de logische dingetjes wel, maar verdere dingen. najah vanavond of morgen zal ik even het schemaatje posten wat ik ga maken.....Riël schreef:De dynamo heeft sowieso 12v nodig om zijn spoelen te bekrachtigen. Dus aub alleen meten met volledig aangesloten systeem, lopende motor en bruine stekker ingestoken. Zpnder deze bruine stekker gebeurt er uberhaupt niets
R 5 Convertible Rulezz
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Die 's al een paar maanden geleden verkocht, check de advertentie datumJacco Osté schreef:BS GTT in onderdelen aangeboden
dit heb ik vandaag op mn werk maar ff gemaakt, je moet toch wat met je tijd he? de haynes snap ik wel, die schema's die dr in staan enz. maar toch wast niet zo overduidelijk wat je nou precies nodig had voor draden etc........dus heb ik zelf maar ff wat gemaakt wat toch wat duidelijker was
heb vandaag ook nog even genoeg kabel gehaald en oogjes en een relais voor de fan, dus morgen wordt het solderen maar
[img]http://img379.imageshack.us/img379/8864 ... r55xc1.jpg[/img]
heb vandaag ook nog even genoeg kabel gehaald en oogjes en een relais voor de fan, dus morgen wordt het solderen maar

[img]http://img379.imageshack.us/img379/8864 ... r55xc1.jpg[/img]
R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Hoe ver komt een standaard turbodrukmeter bij standaard druk (0,7 bar)??
Mijne komt net niet tot de helft, hoeveel zou dat ongeveer zijn en hoe ver zou ik ongeveer kunnen gaan op standaard setup? 0,8 - 0.9??
En hoe stellen de mensen hier de turbodruk af? Met een drukmeter of gewoon op de gok?
Mijne komt net niet tot de helft, hoeveel zou dat ongeveer zijn en hoe ver zou ik ongeveer kunnen gaan op standaard setup? 0,8 - 0.9??
En hoe stellen de mensen hier de turbodruk af? Met een drukmeter of gewoon op de gok?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
De meter in het dash klopt meestal toch wel aardig, zit er hooguit een tiende naast ofzo.
Tot de helft is meer 0,6 bar. Je kunt em wel doorschroeven tot 1 streepje voor het 'rooie' gebied. Das ongeveer 0,8 bar.
Als je meter net op het begin zit van het rooie gebied zit je rond de 0,9 en als je meter horizontaal ligt zit je rond de 1,2. Maar 0,8 bar kun je nog veilig hebben.
Als je het wat zekerder wilt meten, moet je een drukmeter op je vacuumslang (die van je carb naar ontsteking en evt. dumpvalve). Aansluiten, alleen moet je dan dus wel rekening houden dat je circa 0,2(groep A)/0,3(origineel) bar drukverlies hebt en dus minder zult meten.
Opschroeven kun je simpel doen met een bleedvalve of de actuator inkorten, 1 omwenteling is ongeveer 0,1 bar.
Tot de helft is meer 0,6 bar. Je kunt em wel doorschroeven tot 1 streepje voor het 'rooie' gebied. Das ongeveer 0,8 bar.
Als je meter net op het begin zit van het rooie gebied zit je rond de 0,9 en als je meter horizontaal ligt zit je rond de 1,2. Maar 0,8 bar kun je nog veilig hebben.
Als je het wat zekerder wilt meten, moet je een drukmeter op je vacuumslang (die van je carb naar ontsteking en evt. dumpvalve). Aansluiten, alleen moet je dan dus wel rekening houden dat je circa 0,2(groep A)/0,3(origineel) bar drukverlies hebt en dus minder zult meten.
Opschroeven kun je simpel doen met een bleedvalve of de actuator inkorten, 1 omwenteling is ongeveer 0,1 bar.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Ok, bedankt voor de info Steven 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
in d krant van vandaag
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/enk ... secId=1148
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/enk ... secId=1148
hmmm das best kut voor em
erg triest dat er nog steeds mensen zijn die niet met hun poten van andermans spullen af kunnen blijven........
hoe kan je trouwens zien als je je hoofdremcilinder uit elkaar hebt gehaald of ie nog goed is of niet? aan die rubbertjes die er in zitten toch?

hoe kan je trouwens zien als je je hoofdremcilinder uit elkaar hebt gehaald of ie nog goed is of niet? aan die rubbertjes die er in zitten toch?
R 5 Convertible Rulezz