schuren - plamuren - spuiten enzo

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
Snotpork
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Gouda

Heb al hier en daar wat gelezen maar nog niet echt kunnen vinden wat ik zocht eigelijk dus vandaar dit topic.

Heb een boek Haynes Clio, the definitive guide to modifying.
Daar staat allemaal, met plaatjes, hoe je allerlei dingen kan loshalen en monteren en zo, en waar je zoal op moet letten. Allemaal heel leuk, voor al voor mij, aangezien ik niet veel ervaring heb met auto's.

Maar nu komt het... ze 'cleanen' oa de kofferklep, maken de gaatjes dicht door middel van plamuur en spuiten het daarna met een spuitbus. Nou is mijn vraag ... kan je zomaar vanalles 'bijspuiten' ? Heb toch zo'n idee dat je dat toch wel ziet.

Nou heb ik nog een x-aantal vragen ...
- Kan je dus, als je kleine dingetjes weg wil werken, een spuitbus nemen (uiteraard met de juiste kleurcode) ?
Zoja, wat komt er nog meer bij kijken ... wat voor plamuur, schuurpapier, grondverf ? En is spuitplamuur ook gelijk een goede ondergrond om te kunnen spuiten of moet je toch grondverf hebben ?

- Kan je kleine dingen als bv sideskirts, luchthappers, spiegels niet gewoon zelf spuiten, is dat een te doen, gewoon thuis ? Heb zelf al het een en ander gespoten van me dashboard en me sub en pc-kast, dus heb wel aardig 'ervaring'. En moet je het nog lakken en zoja met wat voor soort lak ?

- Kan je kleine roestplekken (zoals boven aan me deur) wegwerken door het te schuren, evt. plamuren en dan bij spuiten ? Denk, ik vraag het maar voor de zekerheid voordat het mis gaat ...

- En tot slot ... heb wel eens gelezen dat wanneer je dingen monteer en dichtsmeert met plamuur dat het na een paar maanden / jaren gaat scheuren... komt dat door de warmte, trillingen of ...

Sorry voor de vele vragen maar vroeg het me al een hele tijd af hoe het nou zat. Wil graag zelf ook het een en ander gaan doen op en aan me auto.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Heeft iemand ervaring met plamuren?

Ik moet tamelijk dik (max. 3mm) plamuur op de auto doen over een aardig groot vlak. Moet ik dan een dun laagje aanbrengen en die eerst laten drogen alvorens een nieuwe laag aan te brengen?
Of kan die koek ook in 1 keer erop worden gesmeerd zonder scheuren naderhand?
Questie van goed drogen misschien?

Het gaat over mijn rechter spatbord. Vandaag bij de APK nog een tip gekregen hoe ik het mij de volgende keer makkelijker kan maken, nl. door het nieuwe stuk plaatstaal achter het oude deel te schuiven en met een 2e persoon laten aandrukken en vastpunten. (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In laagjes plamuren, goed laten drogen!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

en je plamuur absoluut goed mengen, zodat hij overal even hard wordt.
edwin19
Berichten: 1791
Lid geworden op: za 9 aug 2003 13:16
Locatie: Veendam
Contacteer:

3 mm is geen plamuren maar stucadoren
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nieuw scherm??
Thijsie
Berichten: 38
Lid geworden op: do 17 feb 2005 18:12
Locatie: Gouda

Bij tv-programma 'geluk bij een ongeluk' gingen ze steenslag op de moterkap bijwerken door met een spuitbus op de plekjes te spuiten en daarna uitwrijven met een doek ... dat ga je toch zien? Iemand meer info daarover?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Heeft iemand ervaring met plamuren?

Ik moet tamelijk dik (max. 3mm) plamuur op de auto doen over een aardig groot vlak. Moet ik dan een dun laagje aanbrengen en die eerst laten drogen alvorens een nieuwe laag aan te brengen?
Of kan die koek ook in 1 keer erop worden gesmeerd zonder scheuren naderhand?
Questie van goed drogen misschien?

Het gaat over mijn rechter spatbord. Vandaag bij de APK nog een tip gekregen hoe ik het mij de volgende keer makkelijker kan maken, nl. door het nieuwe stuk plaatstaal achter het oude deel te schuiven en met een 2e persoon laten aandrukken en vastpunten.
je bedoelt je achterscherm he? gewoon uitslijpen en een nieuwe erin bakken. scheelt enorm en houd ook een stuk langer dan stucadoren. als je het toch wilt, het word het sterkste als je het in laagjes doet. de mijne laat ik 2 nieuwe stukken inzetten, ben je voor hele lange tijd ervanaf.
#Lennard
Berichten: 72
Lid geworden op: za 27 aug 2005 11:23
Locatie: Zeewolde

Het beste is om gewoon een plaatje in het gat te lassen. Goed tectyleren van binnen en alle naden goed dicht kitten.
Dan gaat het een hele lange tijd mee. Als je het gewoon vol plamuurt sta je binnen een paar maanden weer met een rottend scherm.






mark 5t schreef:nieuw scherm??
Of een inzetstukje erin lassen. Die kun je waarschijnlijk wel bestellen bij de Brezan.


Thijsie schreef:Bij tv-programma 'geluk bij een ongeluk' gingen ze steenslag op de moterkap bijwerken door met een spuitbus op de plekjes te spuiten en daarna uitwrijven met een doek ... dat ga je toch zien? Iemand meer info daarover?
Wij doen dit ook weleens voor klanten. 'Chippen' heet dat.
Je ziet het later natuurlijk nog wel, maar het valt minder op.
Als er een stukje van de kleur word weggeslagen door een steentje zie je daar de lichte ondergrond zitten.
Met chippen vul je dat gaatje als het ware op met dezelfde kleur als de auto heeft. Zo zie je die witte puntjes iig niet meer.

Dit word meestal gedaan door dealers of particulieren die hun auto gaan verkopen.
Het beste is om gewoon de motorkap + eventueel de schermen opnieuw te spuiten.
Onder de steenslag zit meestal namelijk roest.
robbie_staes
Berichten: 5
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:57
Locatie: België/West-Vlaanderen/Brugge

kan iemand me vertellen wat het mij zou kosten booskijkers aan de motorkap te lassen van een twingo?

thx!
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Ligt eraan of je kennissen hebt die de booskijker kunnen maken, iemand die kan lassen, iemand die kan strakmaken en nog iemand die het kappie weer netjes op kleur zet :)

Ik kan wel wat roepen hier, maar je kunt het beste zelf informeren bij de autoschadeherstelbedrijven bij jou in de buurt (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
robbie_staes
Berichten: 5
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:57
Locatie: België/West-Vlaanderen/Brugge

Thx,

zal wel eens rondkijken.
Tenslotte moet niet alles in één keer gedaan worden.
Car-Tuning is nogal een dure hobby, maar heb het er wel voor over.
Gelukkig weet je nog niet waarom ik juist m'n wagen wil opzetten.
Iedereen noemt mij gestoord,

maar één ding kan ik je wel al zeggen,

Ben wel PRETTIG gestoord :lol:
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Snotpork schreef: Nou heb ik nog een x-aantal vragen ...
- Kan je dus, als je kleine dingetjes weg wil werken, een spuitbus nemen (uiteraard met de juiste kleurcode) ?
Zoja, wat komt er nog meer bij kijken ... wat voor plamuur, schuurpapier, grondverf ? En is spuitplamuur ook gelijk een goede ondergrond om te kunnen spuiten of moet je toch grondverf hebben ?
Vaak staat op de spuitbus van spuitplamuur dat dit meteen afgelakt kan worden. Van sommigen hoor ik dat het geen kwaad kan, uit de meeste hoeken hoor ik echter dat er eerst een primer laag aangebracht moet worden.

Snotpork schreef: - Kan je kleine roestplekken (zoals boven aan me deur) wegwerken door het te schuren, evt. plamuren en dan bij spuiten ? Denk, ik vraag het maar voor de zekerheid voordat het mis gaat ...
Roestplekken kun je beter stralen. Bij schuren verwijder je alleen de toplaag van de roest, waardoor de roest lijkt weggeslepen. Bij stralen kom je ook in de poriën van de roestplek, waardoor je minder kans hebt dat de roest terugkeert.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

hoeveel kost ongeveer een clio 16v overlaten spuiten (GOED), als je daarbij zelf niks doet, bij een standaard autoschade bedrijf?

zit beetje te kijken wat voor prijzen dat allemaal geeft :)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

2000-2500, zullen vast goedkopere adresjes zijn maar volgens mij is dit ongeveer wel reeel (ligt wel een beetje aan de kleur)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Gabri van der Veen schreef:2000-2500, zullen vast goedkopere adresjes zijn maar volgens mij is dit ongeveer wel reeel (ligt wel een beetje aan de kleur)
nou ik vind 2500 wel heel hoog gegrepen hoor
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Als je NIKS zelf doet, vind ik het zeer zeker niet te hoog gegrepen hoor.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ken tenten waar ze het voor heel wat meer doen.....

maar ach, zelf kun je al genoeg doen, stripwerk zat denk ik zo :)
Vergeet alleen het overige werk niet, je komt vanalles tegen waar zo veel geld in gaat zitten, dat zie je bij mij wel weer....
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

ligt eraan of er ook "veel" laswerk is en of je een rekening moet maar als je het GOED gedaan wilt hebben ben je denk ik toch wel minimaal 2500 kwijt. (ook als ik naar mijn eigen kijk :~ )
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

hahaha

2500 hoog gegrepen :lol:

ga maar naar een serieus schadebedrijf

daar mag je waarschijnlijk net je renaultje voor de deur zetten
voor de meeste bedrijven is het gewoon niet interesant
om aan onze oude wagens te werken
ze hebben liever 10 grote verzekering schade's
dan 1 oude auto die compleet gespoten moet worden.

je kunt natuurlijk ook naar die actie bedrijfje's die
je auto voor 1000 eurie overblazen
maar ik denk toch dat je daar van terug komt

ik zeg niet dat t overal zo is (maar bij de meeste plekken wel)

t beste kan je echt nog naar de ouderwetse vakman!!!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je moet ook niet bij een groot schadebedrijf zijn, want dat schiet niet op..... Daar is geen liefde meer voor een oud autootje :)
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Ik denk dat er bij een bedrijfje in België waar ik vaak kom rond de 1500 gevraagd wordt.
Cleaned Style
Projecttopic
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

inderdaad
het beste zijn nog die kleine zelfstandige

met zo'n ouwe krasse knar die wel ff een prijssie maakt
sven
Berichten: 1
Lid geworden op: di 17 jun 2008 9:47
Contacteer:

Autoschade Pauwels wel prijzig maar kwaliteit
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Ik niks :lol:
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie