distributie riem vervangen??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Hey,

k ben allereerst helemaal nieuw in het auto verhaaltje... heb me altijd bezig gehouden met die oo zoo iritante brommertjes :p maar goed..

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Renault Clio 2 uit '99. Deze auto heb ik ingevoert via duitsland.. leuke ervaring geweest, t duurde me alleen allemaal veels te lang :lol:

Nou heeft de vorige eigenaaresse mij verteld dat de distributie riem vervangen is.. Maar dit is niet bij een officiele (renault) garage gebeurt en dit is dut niet terug te vinden in de onderhouds historie.

Bestaat er ergens een kijk luikje oid waar door te zien valt of de riem weldegelijk vervangen is, of dat mij iets voor gelogen is?

Alvast bedankt voor de moeite ;)
Haas
Car: Megane RS

ja, je distr kap erafhalen.
je kunt kijken naar de staat van de riem, maar dan nog...

als je t zeker wil weten, moet je m vervangen. Heb je daar geen zin, dan niet :)

Owja, welkom hiero :)
stel je ook ff voor in het Wie is Wie (Y)
PaulM

heeft ze ook geen bonnetje van de aankoop van de riem?
Haas
Car: Megane RS

dat kan 'iets' vertellen, maar gereden km's zijn toch wel belangrijker dan de tijd in dagen..
Anonymous

nee helemaal geen bewijs of wat dan ook... dr staat ook pas 100.000 op de teller... dus erg bang voor een kappot distributie ben ik niet.. maar als nog wel prettig om te weten hoe en wat..
-PAZ-
Über-Spammer

moet de riem niet maar bij 120.000 vervangen worden??, zo ja zou ik nog gewoon 20.000 rijden met dat ding en hem dan vervangen
R5GTT. Drive it like you stole it
-jacco-
Über-Spammer

Het was toch bij 120K en/of 5 jaar? :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Anonymous

Die 120.000 km zit ik nog niet aan, maar de auto is uit februari '99

dus die 5 jaar zijn al verstreken
-PAZ-
Über-Spammer

zou gewoon lekker door rijden tot er 120.000km op de klok staat en dan vervangen. die 5 jaar zou ik me niet te druk in maken.
Riël
Über-Spammer

Pardon?

Moontje van dit forum had dat probleem, had de km's nog niet, maar riem was ouder dan 5 jaar. Na 5 jaar en 1 maand: KNAP.

Optijd vervangen is in mijn ogen belangrijker dan de km's.

Als je 150.000 in 1 jaar rijdt red je dat volgens mij makkelijk met 1 riem bijvoorbeeld.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer

ik heb die ervaring niet, heb al verschillende auto's gezien waarbij de riem eral heel wat jaartjes oplag zonder problemen.Maar het kan altijd natuurlijk. Mijn race 16v had nog de origenele riem en ding is van 92. Maar als je op safe wilt spelen vervangen die handel.
Wat was dan de oorzaak van breken?? echt ouderdom van de riem of kapote loop/spanrol??
Riël
Über-Spammer

Ouderdom, rubber is dan suf.

Een 13 jaar oude riem, dat vind ik bijna niet te geloven, die springt toch meteen in 100 stukken als je een keer de 7000 toeren aantikt. Of verliest een boel tandjes.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer

Zaten idd wel al veel scheuren in, je kon gewoon zien dat ie oud was, maar miste nog geen tanden.

Heb wel eens een vw polo in de garage gehad enkelejaren terug, was een 90er man had em nieuw gekocht en bij 210.000 brak de origenele en eerste riem. Dus soms weet je het toch niet, we hebben ook wel eens een volvo binnen gehad met 40.000km ook de riem gebroken terwijl ie normaal ook maar bij 120.000 km moet
Bart V

Het verschilt nogal hoe er met de auto gereden wordt. Veel abrubt gas erop en gas los bijvoorbeeld is behoorlijk belastend voor de riem. Verder valt en staat de vervangingstermijn ook bij de montage van de riem. Een te slappe of te strak gemonteerde riem zal eerder breken door de hogere slijtage. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van gebroken snaren door foutieve montage.

De riem van een 16 klepper met 2 nokkenassen of bijvoorbeeld een diesel (brandstofpomp) wordt nog zwaarde belast, vandaar dat die altijd wat breder zijn. Daarom zullen deze in de regel eerder breken dan die van een 8V bij ouderdom. Hier moet je dus sowieso nooit gaan gokken met de vervangingstermijn.

Je kan er weinig zinnigs over zeggen wanneer een riem breekt. Gewoon vervangen op de voorgeschreven termijn. Als je twijfelt zou ik de riem + lagers zeker vervangen. Goedkoop is hier achteraf vaak duurkoop namelijk.
Plaats reactie