Fritsie's Volvo 340 GTE drifter (dikke video!)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

je kunt de uitlaat en inlaat deel net zo draaien als je zelf wilt...even voorzichtig los maken en draaien maar.. maar nee dat mag niet.. olie afvoer moet compleet drukloos zijn, en opdekop is die dat dus niet...

:edit typo's
Laatst gewijzigd door Abel op di 28 nov 2006 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik denk dat dit geen problemen geeft hoor. Wel slangen goed afsluiten!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
JiggyMF
Berichten: 555
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 14:51

Als je binnenkort geen bezwaar hebt tegen een nieuwe turbo mag je dat idd doen.
Olie AFvoer moet altijd aan de onderkant op het laagst mogelijke punt, zoals Abel zegt, moet de afvoer drukloos zijn.

grtz Jiggy
havermout
Berichten: 36
Lid geworden op: di 30 mei 2006 16:16
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bel anders even naar turbo's hoet in Baarn. Die zijn expert in dit soort zaken. http://www.turbos-hoet.com
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ok duidelijk, de olieafvoer moet onderaan zitten. Ik heb nog 2 turbo's bijgekocht, waarvan 1 goede, en een slechte. De slechte ga ik eens mee experimenten om de huizen te draaien.

Ohja, ik heb die Fuego turbo toch gekocht (D)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Het koppelingshuis past, en het vliegwiel ook. Dat is mooi dus. Ik ga by the way toch voor de sinterkoppeling.. Het is de beste oplossing.



[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... gshuis.jpg[/img]



Kijk voor de gein ook nog even naar het verschil van de vliegwielen....




[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... nklein.jpg[/img]

groeten..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hoe ga je nu in vredesnaam het blok laten lopen met een andere vliegwiel?? Ontsteking gaat nu niet meer werken hoor...


Of komt het met die ingeboorde gaten toch overeen nu?? :~
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Waarom niet? Ik kan met een beetje aanpaswerk de sensor overal plaatsen.. ik zie het probleem niet.

Ik moet alleen nog uitzoeken wat het ontstekingstijdstip van de r5 turbo is en wat het ontstekingstijdstip van de volvo 340 is.

Bovendien horen het vliegwiel (met die gaten) en het koppelingshuis bij elkaar.

Ik heb nog een vraag, ik krijg het turbinehuis (uitlaatkant) van de turbo niet los, ik heb die ring los.. maar het huis zit knettervast. Mischien heeft iemand een tip?

Alvast bedankt.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ohja, ik MOET trouwens dit vliegwiel wel gebruiken.. helaas. De prise-as zit IN het vliegwiel gelagerd. Bovendien heb ik de "hoogte" van het vliegwiel nodig om mijn drukgroep in de buurt van het druklager te krijgen.

Anders zou ik natuurlijk het r5 vliegwiel gebruiken.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat Schnabbel bedoelt is, dat je ontsteking z'n bdp signaal van die grove tanden van je vliegwiel pakt. En die grove tanden heb je dus niet op je volvo-vliegwiel zitten.

Maar niet getreurd, je kunt ook losse poelies kopen die je aan de buitenkant op de krukas bout waar je een bdp sensor bij kan kopen. (zit ook vaak bij standalone ecu's)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Die gaten zijn dus in plaats van de grove tanden. Dat is wat Abel ook bedoelde volgens mij..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Idd, alleen is Stevina mij altijd schnabbel aan het noemen..

zo bedoelde ik het idd.. misschien heb je geluk :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ach, trek het je niet aan Abdel :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:@
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

:lol:
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb al geoefend met het draaien van de huizen, lukt prima nu.

Ondertussen is de koppeling binnen:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0WQDlAqMa ... 0klein.jpg[/img]
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

OMP zo te zien. Koppelt heerlijk, maar schokloos rijden is wel wat lastiger(maakt op circuit toch geen r$#t uit). En houdt er rekening mee dat je versnellingsbak nu ongeveer 2 keer zo snel aan flenters is. De schok van het aankoppelen wordt normaal opgevangen door de slip en de veren van de koppeling, dat werk gaat nu je versnellingsbak doen. Ik heb er al een bak op afgeschreven, en Bart V is volgens mij inmiddels aan z'n 3e toe in 2 jaar.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Mag ik vragen wat je hebt betaald voor die koppelingsplaat en waar je'm besteld hebt?? :)
Mrtn = Maarten
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik weet dat mijn bak eerder naar de *** gaat. Maar dat kan me niet schelen eigenlijk. Ik heb nog een reservebak liggen. Bovendien zijn de 340's gratis op te halen... versnellingsbakken genoeg dus... Waarschijnlijk gaat vooral mijn cardanas het niet leuk vinden dat die sinterplaat daar zit. Ik was trouwens ook niet van plan om giga veel km's te maken met deze auto... aangezien ik ook nog mijn fuego en een andere 340 als straatauto heb.

Het is een Sachs plaat.. Gekocht bij DPT, 160 euro
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Ik heb een aantal vragen over sensoren:

Nummertje 1

Deze sensor die in de carburateur zit, wat doe hij precies? (geen id)
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... bklein.jpg[/img]


Nummertje 2

Deze sensor die in de carterpan zit, wat doet hij? (olietemp?)
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... terpan.jpg[/img]

Nummertje 3

Deze sensor zit op het oliedrukcircuit aangesloten, wat doet hij precies? (ik dacht aan waarschuwingscontact EN oliedruk in waarde doorgeven?)
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... orolie.jpg[/img]

Kan iemand mij per sensor precies vertellen hoe en wat?

Alvast bedankt.


Verder heb ik nog een paar foto's:

Het complete blokje, ziet er anders uit hé?
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... boblok.jpg[/img]


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... boblok.jpg[/img]

Dit is hoe de turbo straks ongeveer moet komen, echter kan ik dat pas goed beoordelen natuurlijk als het blok erin ligt.
[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... oturbo.jpg[/img]


Groeten rwd-student[/list]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Sensor 1 is een thermocontact, die zorgt voor de antiperculatieventilator.
Onbelangrijk :)


Sensor 2 is een oliepeil sensor dmv verschillende weerstand over de 2 aansluitingen.


Sensor 3 is een oliedruk sensor. 1 aansluiting zorgt dat het olielampje aangaat, 1 aansluiting is voor het drukmetertje. Wie welke is even nameten :) Waar de weerstand met massa varieert als je gasgeeft, is voor het metertje ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Mooie bedankt :biertjuh:

Die eerste sensor kon ik echt niet thuisbrengen, maar dat antipercinflatie systeem verklaard alles :p

Ik denk dat ik in plaats van sensor 2 een temperatuursensor ga plaatsen, oliepijlen doe ik wel onder de kap (Y)

Sensor 3: dat het olielampje aangaat, is dus voor als de oliedruk te laag is he? Bij volvo zit die namelijk ergens anders (links van het oliefilter zit bij renault een dichtgeschroefd gat.)

Bedankt he
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Rwd-student schreef: dat het olielampje aangaat, is dus voor als de oliedruk te laag is he?
Justement (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Rwd-student schreef:Mooie bedankt :biertjuh:

Die eerste sensor kon ik echt niet thuisbrengen, maar dat antipercinflatie systeem verklaard alles :p

Ik denk dat ik in plaats van sensor 2 een temperatuursensor ga plaatsen, oliepijlen doe ik wel onder de kap (Y)

Sensor 3: dat het olielampje aangaat, is dus voor als de oliedruk te laag is he? Bij volvo zit die namelijk ergens anders (links van het oliefilter zit bij renault een dichtgeschroefd gat.)

Bedankt he
daar kun je dus lekker makkelijk het orgineel inschroeven!
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Idd.. Ik wil ook nog een olietemperatuursensor. Ik weet nog niet of ik die in het carter kan plaatsen (waar nu de oliepijlsensor zit dus).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In principe wel maar dit is een beetje een kromme weergave van de olietemperatuur.
Dan zou ik de temperatuursensor plaatsen waar je origineel je druksensor plaatst! Dan hou je de huidige druksensor aan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Heb helemaal niks met Volvos, maar een ouwelullenbak die goed vooruit gaat is altijd mooi :p Ga zo door!
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Riël schreef:In principe wel maar dit is een beetje een kromme weergave van de olietemperatuur.
Dan zou ik de temperatuursensor plaatsen waar je origineel je druksensor plaatst! Dan hou je de huidige druksensor aan.

Dat is dan mischien nog wel het beste ja. Ik zal eens opzoeken wat voor draad dat is.

Ik wil ook nog een oliekoeler aan gaan schaffen, omdat ik de volvoradiateur gebruik (wordt ook gebruikt voor de 2L). Welke draad hebben de aansluitingen bij het oliefilter?

Wat is een mooie indicatie qua grote van de oliekoeler? (Ik heb echt alle ruimte in de volvoruim :))

Heb helemaal niks met Volvos, maar een ouwelullenbak die goed vooruit gaat is altijd mooi Ga zo door!
Thanks, (D) De reden dat ik deze volvo's rij, is vanwege de achterwielaandrijving en betrouwbaarheid. (daarom leg ik er een GTT blok in (S) ) Mja goed, het lijkt me nou superleuk om met de ergens weg te trekken en verbaasde gezichten achter te laten... Pssssssjj..

Voornaamste reden dat ik dit project doe is trouwens gewoon om er zo veel mogelijk van te leren. (Ik had bv nog nooit een koppeling vervangen (0) ) Zolang je genoeg inzicht hebt zullen we maar zeggen...

Ik wil trouwens als het zaakje allemaal rijdt en heel blijft (nog een hele tijd dus...) zelf een motormanagment op gaan bouwen van KMS. Injectie en ontsteking. Legio mogelijkheden met MMS :) Maarja dat is fase 2 van het project, en daar zijn we nog laaaaang niet.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mocal olie koeller set kopen. die heeft ook een thermostaat, Je zou missschien een 2.0 met automaat radiator kunnen scoren. die zou met als een gt een olie koel gedeelte er in hebben
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Heb je een link naar een mocal oliekoelerset? Ik weet niet of het slim is om een set te kopen, omdat ik waarschijnlijk langere olieslangen nodig heb. Ik dacht eraan om bij Dutchpowertrading zelf mijn set samen te stellen. Daarom wilde ik de afmetingen ongeveer weten.

Over die radiator; Dat klopt niet helemaal helaas. De 2.0 is niet geleverd met een automaat en hij heeft er zeker geen oliekoeler inzitten. Mischien dat je het over de 440 hebt? Maargoed, ik denk dat de originele radiator wel voldoet. Die wordt dus ook in de 2L gebruikt.
Renault-driver
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 20:06
Locatie: Ijmuiden

leuk projectje (Y)

ga zo door (D)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Voor die oliekoeler moet je eigenlijk ff langs een hydrauliekboer in de buurt, die persen vaak zo een paar slangen aan de originele aansluitingen van je GT hardpipes.

Formaat van de koeler hangt een beetje van je plannen met de motor af, je wilde ermee het circuit op toch? Dan zou ik iig alvast een beetje een forse nemen (niet een standaard GSi/GTi ding). De GT produceerd aardig wat warmte, dus ik zou in mocal-termen iig meer dan 13 rijen nemen.

En het mooiste is toch wel een complete set mét thermostaat, dan compenseert ie de eventuele overcapaciteit van de koeler en heb je nog ruimte voor toekomstplannen.
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Bedankt voor de hydrauliekboertip (I)

De auto is niet voor het circuit. Het moet een gewone straatauto worden.

Wat zijn de plannen; op lange termijn wil ik ook nog een programmeerbaar managment systeem erop.. compressie verhouding verder verlagen andere turbo etc.... Enige bepering is de centen, ben student, dus het zal er allemaal niet heel snel komen.

Een oliekoeler thermostaat wilde ik eigenlijk zoiezo al.

Ik wilde hier eigenlijk mijn wensen gaan samenstellen:

http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... =m2&mid=16

Er staat bij de oliekoelers wel een richtlijn voor de cilinderinhoud... Mischien moet uitgaan van eentje met 19 rijen oid?
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Vandaag op tijd opgestaan ;) dus ik had een hele dag om bezig te zijn met het blokje...

Als volgt begonnen:

Eerst de koppelingsplaat nog even vervangen, ik heb nu de originele geplaatst omdat ik de zelf in elkaar gekluste koppelingsplaat niet vertrouw. Ik zie voor voorlopig wel even tot hoeveel turbodruk de originele koppeling het houdt. Er is een of andere fiat ragata diesel die met de zelfde koppelingsplaat rijdt als de volvo 1.4. Dat dieselblok van fiat levert 165 Nm, dus bij originele druk zal hij waarschijnlijk nog niet gaan slippen. Dus ik kan even uit de voeten.



Daarna heb ik de Volvo motorrubbers op het GTT blokje geschroefd. sorry dat het niet allemaal blinkt... Dat is niet mijn prioriteit


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... ubbers.jpg[/img]




En daarna was de watertemperatuursensor aan de beurt, want die wilde ik graag hebben. (bij renault is dit een dicht plaatje)


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... sensor.jpg[/img]






En Vervolgens was het tijd het blokje er dan eindelijk in te hangen:


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... 43leeg.jpg[/img]




Hier heb ik verder even geen foto's van. Alles ging perfect tot de laatste centimeter, jawel, het blok past NIET... Balen zeg. De vorm van de carterpan is bij volvo zo gevormd zodat het stuurhuis mooi onder het blokje doorloopt. Het GTT blok heeft die uitsparing in de carterpan niet. (Of tenminste, niet zo groot. Ik had het dus ook niet zomaar kunnen zien)

[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... terpan.jpg[/img]

Maargoed, stilblijven zitten zijn we nog nooit wijzer van geworden dus het blokje er weer uitgetakeld, hmm... Dat wordt dus een volvo carterpan. Alleen zit daar geen extra carterontluchting op en een turboolieafvoer. Die van de GTT carterpan afgeslepen:



[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... chting.jpg[/img]



Omdat de carterpan een andere vorm heeft, is ook de oliepijlstok + houder anders. De oliepomp aanzuiging zit ook op een andere hoogte. Dus ik heb de oliepijlstokhouder overgezet, en het pijpje dat doorloopt in het carter aangepast zodat de volvo carterpan erop past. Ik heb ook gelijk de oliepomp vervangen door de volvo oliepomp. De carterpan past er nu op.


Omdat ik de motortakel weer terug moest brengen heb ik de casterpan er voorlopig maar even op laten zitten. Ik hoop volgende week de olieafvoer en carterontluchting erop te kunnen lassen.

Inmiddels heb ik van Jacob een brandstofdrukregelaar binnen (thanks :):


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... gelaar.jpg[/img]




Omdat ik toch foto's aan het maken was vond ik het wel zo leuk om jullie mijn boekenplank te showen:


[img]http://i94.photobucket.com/albums/l114/ ... enkast.jpg[/img]




Kortom, als ik volgende week tijd heb om de carterpan in orde te maken dan kan het blokje wel in de wolf met lamskleren gehangen worden.

Groeten,
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

sjonge wat en werk je kan toch ook gewoon even een deuk ik die carterpan rammen als er tenminste niets achter zit wat dan aanloopt scheelt je een hele hoop werk
anyway leuk projectje succes!
Plaats reactie