[Olie] en andere smeermiddelenTalk
De oliepeilsensor moet je sowieso vergeten, deze is erg onnauwkeurig, en tevens onbetrouwbaar. Ding geeft vaak aan dat er genoeg in zit, terwijl dit niet zo is. Erg zinloos instrument dus.
Het fluctuerende oliepijl tussen warm en koud is normaal, en zegt niets over de staat van je oliepomp. Een hoog olieverbruik zegt wel iets over de algehele staat van de motor.
Wat betreft dat verschil tussen warm en koud. In warme toestand bevind een deel van de olie zich in de motor. Naarmate de auto afkoelt loopt deze olie weer voor een groot deel in het carter. Daarom is pijlen bij koude motor altijd het uitgangspunt. De verschillen hiertussen zijn vaak minimaal. Als je op safe wilt spelen zorg je dat het peil iets over het maximum staat (niet teveel) Zodoende heb je altijd een buffer als de motor echt veel verbruikt.
Het fluctuerende oliepijl tussen warm en koud is normaal, en zegt niets over de staat van je oliepomp. Een hoog olieverbruik zegt wel iets over de algehele staat van de motor.
Wat betreft dat verschil tussen warm en koud. In warme toestand bevind een deel van de olie zich in de motor. Naarmate de auto afkoelt loopt deze olie weer voor een groot deel in het carter. Daarom is pijlen bij koude motor altijd het uitgangspunt. De verschillen hiertussen zijn vaak minimaal. Als je op safe wilt spelen zorg je dat het peil iets over het maximum staat (niet teveel) Zodoende heb je altijd een buffer als de motor echt veel verbruikt.
ruk gewoon 1x in de week die pijlstok eruit, ben je klaar 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
idd, is de goedkoopste oplossing
gisteren effe gebrainstormd met een paar collega-renault-freaks..
Blijkt, bij het afremmen op de motor en als ik dan terug gas geef, telkens een gigantische rookpluim...
mogelijke conclusie: seals op de kleppen versleten, maar kan zo goed als niet, zijn vervangen tijdens revisie...
wat zou er nog mis kunnen zijn? (ik focus me even op de cilinderkop en de kleppen, want dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn..)
Eventueel een veer dat afgesprongen is? (ohja, effe terzijde, sindskort toch wel redelijk hard tikkende kleppen bij koude EN warme motor)

gisteren effe gebrainstormd met een paar collega-renault-freaks..
Blijkt, bij het afremmen op de motor en als ik dan terug gas geef, telkens een gigantische rookpluim...
mogelijke conclusie: seals op de kleppen versleten, maar kan zo goed als niet, zijn vervangen tijdens revisie...
wat zou er nog mis kunnen zijn? (ik focus me even op de cilinderkop en de kleppen, want dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn..)
Eventueel een veer dat afgesprongen is? (ohja, effe terzijde, sindskort toch wel redelijk hard tikkende kleppen bij koude EN warme motor)
ik zou de kop er toch nog eens afpakken nee ?SheikValver schreef:idd, is de goedkoopste oplossing![]()
gisteren effe gebrainstormd met een paar collega-renault-freaks..
Blijkt, bij het afremmen op de motor en als ik dan terug gas geef, telkens een gigantische rookpluim...
mogelijke conclusie: seals op de kleppen versleten, maar kan zo goed als niet, zijn vervangen tijdens revisie...
wat zou er nog mis kunnen zijn? (ik focus me even op de cilinderkop en de kleppen, want dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn..)
Eventueel een veer dat afgesprongen is? (ohja, effe terzijde, sindskort toch wel redelijk hard tikkende kleppen bij koude EN warme motor)
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
bedoel je kleppendeksel of gans de kop?
gans de kop is natuurlijk niet in 1-2-3 verwijderd...
gans de kop is natuurlijk niet in 1-2-3 verwijderd...
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
net effe de site van kroon geraadpleegd en daar wordt een vol synthetische olie aangeraden voor mijn wagen, terwijl ik nu 10w40 half synthetisch gebruik...
moest er iets mis zijn met mijn cilinderkop, zou ik dan niet nog meer verbruik hebben??
moest er iets mis zijn met mijn cilinderkop, zou ik dan niet nog meer verbruik hebben??
Het heeft niets met de olie te maken die je geberuikt. 10W40 halfsyntheet is prima.
Pluimen bij gaslos betekent meestal verrotte kleppenseals/geleiders. Bekend probleem bij de 16Vtjes, en is gewoon ouderdom/slijtage. Als je het goed op wilt lossen moet inderdaad de kop eraf.
Pluimen bij gaslos betekent meestal verrotte kleppenseals/geleiders. Bekend probleem bij de 16Vtjes, en is gewoon ouderdom/slijtage. Als je het goed op wilt lossen moet inderdaad de kop eraf.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
- Locatie: Damme (België)
de klepseals zijn vervangen bij de revisie, daarom vind ik het raar...
eventueel een klepveer die niet op zijn plaats zit???
eventueel een klepveer die niet op zijn plaats zit???
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
de olie van mijn achterberg blok dient ververst te worden.
het heeft nu 31000 km gelopen en er zit 10w-40 minerale olie in. ik heb nu van Agip 10w-60 racing oil vol syntheet. mag dit er zomaar in of moet ik eerst zo'n reinigingsspul ingooien om alle oude minerale olie eruit te krijgen?
of kun je gewoon van mineraal op volsyntheet overstappen?
het heeft nu 31000 km gelopen en er zit 10w-40 minerale olie in. ik heb nu van Agip 10w-60 racing oil vol syntheet. mag dit er zomaar in of moet ik eerst zo'n reinigingsspul ingooien om alle oude minerale olie eruit te krijgen?
of kun je gewoon van mineraal op volsyntheet overstappen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
10 W 60 is een beetje overdone in een straatauto
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
EditjeJ-P-S schreef:de olie van mijn achterberg blok dient ververst te worden.
het heeft nu 31000 km gelopen en er zit 10w-40 minerale olie in. ik heb nu van Agip 10w-60 racing oil vol syntheet. mag dit er zomaar in of moet ik eerst zo'n reinigingsspul ingooien om alle oude minerale olie eruit te krijgen?
of kun je gewoon van mineraal op volsyntheet overstappen?

10w40 heb je wel mineraal


-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
maar mag ik van mineraal naar volsyntheet overstappen? sommige mensen zeggen dat je blok dan kan gaan lekken, en dat het sneller stuk gaat? klopt dat?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
je kan ook 10w40 halfsyntheet nemen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Als je veel op mineraal hebt gereden (wat veel minder reinigende eigenschappen heeft als synthetische), dan gaat er inderdaad vuil en viezigheid in keerringen e.d. zitten. Synthetische olie kan dit weer oplossen en schoonmaken, maar dan komt en het vuil los, en de keerringen gaan daarom weer lekken.J-P-S schreef:maar mag ik van mineraal naar volsyntheet overstappen? sommige mensen zeggen dat je blok dan kan gaan lekken, en dat het sneller stuk gaat? klopt dat?
Met jouw kmstand verwacht ik niet dat je je daar druk om hoeft te maken. 10W40 halfsyntheet is i.d.d. ook een goede optie.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
en als je iets harder trapt
5 W 40 of evt 5 W 50 beiden volsyntheet
5 W 40 of evt 5 W 50 beiden volsyntheet
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Dan alleen de 5W 50, de 5W40 is in warme toestand exact even viscoos als de 10W40. De 5W40 is alleen bij de koudstart wat dunner en dan denk ik ook nog alleen in de winter.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ja maar de 50 moet weer warmer zijn om beter te smeren dan de 40
en aangezien het hier best koel kan zijn hebben wij gekozen voor de 5 w 40 in de gtt
maar als je veel hard rijdt is de 5 w 50 de betere keuze denk ik
en aangezien het hier best koel kan zijn hebben wij gekozen voor de 5 w 40 in de gtt
maar als je veel hard rijdt is de 5 w 50 de betere keuze denk ik
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ik heb het een beetje zitten doorlezen maar geen duidelijk antwoord
Heb een clio 16v 160.000
Ik heb nu Castrol GTX magnetec 10w-40 erin zitten (geen volsynth ?). Ik heb nu 5w-40 Vol Synth castrol GTX Magetec gekocht.
Is dit een goed idee ?
Ik heb nu Castrol GTX magnetec 10w-40 erin zitten (geen volsynth ?). Ik heb nu 5w-40 Vol Synth castrol GTX Magetec gekocht.
Is dit een goed idee ?
neej is geen goed idee
als je motor altijd gelopen heeft op een half syntheet zou ik er geen vol syntheet in gooien maar gewoon blijven rijden met de olie soort die er altijd ingezeten heeft. van half naar vol geeft meer/veel kans op olie gebruik

als je motor altijd gelopen heeft op een half syntheet zou ik er geen vol syntheet in gooien maar gewoon blijven rijden met de olie soort die er altijd ingezeten heeft. van half naar vol geeft meer/veel kans op olie gebruik
R5GTT. Drive it like you stole it
misschien een beetje domme vraag, maar weet iemand of er w40, 10w40 en 15w40 volsyntheet olieën bestaan? en zo ja, welk merk heeft dat dan?
voor motorfietsen heb ik ze al gevonden, maar nog niet voor de auto.......
voor motorfietsen heb ik ze al gevonden, maar nog niet voor de auto.......
R 5 Convertible Rulezz
10w40 volsynth daar gooien ze hier je kop mee inCChris schreef:misschien een beetje domme vraag, maar weet iemand of er w40, 10w40 en 15w40 volsyntheet olieën bestaan? en zo ja, welk merk heeft dat dan?
voor motorfietsen heb ik ze al gevonden, maar nog niet voor de auto.......
Hey,
Het valt me op dat me kleppen veel meer tikken na mijn olie verversing. Er zat eerst 10w-40 Castrol GTX Magnetec in en nu 5w-40 Castrol GTX Magenetec Full synth. Ik dacht misschien dat deze olie dan toch te dun is voor de hyd klepstoters ?
Alvast bedankt
Het valt me op dat me kleppen veel meer tikken na mijn olie verversing. Er zat eerst 10w-40 Castrol GTX Magnetec in en nu 5w-40 Castrol GTX Magenetec Full synth. Ik dacht misschien dat deze olie dan toch te dun is voor de hyd klepstoters ?
Alvast bedankt

lijkt me vreemd, ik rij ook rond met 5w40 en ik heb alleszins geen getik in mijn blok. ben je zeker dat het je kleppen zijn? kan ook van de versnellingsbak komen. duw je koppeling eens in, als het dan weg is dan weet je dat het vd bak komt.
mijn 16v heeft er nu ook last van
tikkende klepppen. en is ook net als bij vele andere gekomen na een olie verversing. wat er eerst in zat weet ik niet, vervangen door valvoline 10 W 40 half synth en nu tikt ie er lekker op los jammer genoeg

R5GTT. Drive it like you stole it
dat heb ik dus ook, net ververst en tikken maar. zijn dan 'plots' de klepstoters naar de klote? of is het wat anders of waren ze al klote maar merk je het nu pas na het verversen.
ps kan je er dan nog gewoon mee doorkarren en er schijt aan hebben of is dat niet verstandig
ps kan je er dan nog gewoon mee doorkarren en er schijt aan hebben of is dat niet verstandig

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
blijven ze tikken? of is het alleen in de eerste minuut ofzo?
de mijne doet het ook eventjes, vooral als het koud is buiten, maar na even lopen hoor ik ze niet meer..
Castrol Magnatex 10W40 trouwens
de mijne doet het ook eventjes, vooral als het koud is buiten, maar na even lopen hoor ik ze niet meer..
Castrol Magnatex 10W40 trouwens
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
- Locatie: Limburg
Hallo reanult maten!
ik heb heel ff een vraagje, als mn r19 16v koud is en ik rij er mee geeft de oliedruk meter heel hoog aan zowat verticaal, maar eenmaal warm an valt hij helemaal omlaag tot bijna horizontaal. In het traject warm worden schommelt de meter enorm. Is dit ernstig?
groeten Erik
ik heb heel ff een vraagje, als mn r19 16v koud is en ik rij er mee geeft de oliedruk meter heel hoog aan zowat verticaal, maar eenmaal warm an valt hij helemaal omlaag tot bijna horizontaal. In het traject warm worden schommelt de meter enorm. Is dit ernstig?
groeten Erik
dat is toch normaal
oliedruk is bij koud behoorlijk hoog (bij mij rond 4-bijna max bar) en bij echt heet nog geen 1 bar. Daarom meot je het hok ook niet aftrappen als ie koud is.

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
- Locatie: Limburg
ok thnQ was een controle vraagje niet dat me 1 van deze dage de kleppen veren door de moterkap knalle bij wijze van
maar heel erg bedankt

maar heel erg bedankt

weet alleen niet hoe de olie druk indicater bij een 19 eruit ziet 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
bij koude motor is stationair altijd veel hoger he, de olie is dan nog lekker dik en dat resulteert in een hoge oliedruk. Bij warme motor issie stationair vaak rond de 0.. 

euhm, om goed te zijn zou de oliedruk bij warme motor toch rond de 3 / 3.5 bar moeten zitten, is hier alleszins ook zo.
als de temp rond de 100 graden is is ie echt niet 3, 3/5 bar bij stationair draaien. iig niet bij mij 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
hey ik heb sinds vandaag de olie ververst van mijn williams,
er zat eerst 10w40 in en nu 5w40 volsynth. nu zat ik te kijken naar mijn oliedrukmeter want die lijkt wel een toerenteller zo snel gaat ie omhoog en omlaag
maar mijjn vraag is dus of dat normaal is met die olie?
de druk gaat als ik gas geef meteen omhoog, bij 4000 toeren wel een bar of 5+ maar bij stationair gewoon weer 1.5
weet een van jullie hoe dit kan komen?
grtz leeroy
er zat eerst 10w40 in en nu 5w40 volsynth. nu zat ik te kijken naar mijn oliedrukmeter want die lijkt wel een toerenteller zo snel gaat ie omhoog en omlaag

de druk gaat als ik gas geef meteen omhoog, bij 4000 toeren wel een bar of 5+ maar bij stationair gewoon weer 1.5
weet een van jullie hoe dit kan komen?
grtz leeroy