Mijn Clio RSi uit '94 maakt een raar piepend, jankend geluid. Vaak zet het geluid in bij zo'n 3000-3500 toeren. Het klinkt een beetje alsof je een ballon tussen je vingers piepend laat leeglopen. Dit doet hij al vrij lang, ook de vorige eigenaar (automonteur bij Renault) had dit probleem al, alleen wist hij ook niet wat het was. Verder loopt de auto perfect, niks geen problemen mee.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken??
Jankend geluid (Clio RSi '94) (met geluidsbestand)
Laatst gewijzigd door unqnown op vr 13 okt 2006 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Naar mijn idee is dat het niet, het is een ander soort geluid, iets meer datzelfde geluid wat ik schetste als je een ballon snerpend laat leeglopen...
Verder rijdt hij perfect, hij hapert niet of wat dan ook...
Laag in de toeren maakt ie dat geluid ook nooit, hij zet in bij zo'n 3000-3500 toeren en dan hoor je het twijfelend inkomen en hoe meer gas je dan geeft, hoe feller als het begint te klinken
Verder rijdt hij perfect, hij hapert niet of wat dan ook...
Laag in de toeren maakt ie dat geluid ook nooit, hij zet in bij zo'n 3000-3500 toeren en dan hoor je het twijfelend inkomen en hoe meer gas je dan geeft, hoe feller als het begint te klinken
Laatst gewijzigd door unqnown op wo 6 sep 2006 9:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik achter het stuur zit heb ik het idee dat het geluid recht voor me ergens wegkomt, maar goed, als ik stilsta hoor ik het niet, zodra ik de koppeling intrap is het geluid ook weg...
IK heb precies dezelfde met m'n clio 16v. Ik heb het gevonden dat het bij de kachel vandaan komt maar nog niet tijd gehad om uit te zoeken wat het precies is! in het begin was het moelijk zoeken want het leek van achter de dashboard te komen maar dat kwam om dat de geluid resoneerde door de ventilatie systeem!
het lijkt inderdaad vanachter het dashboard te komen....
Maar waardoor denk je dat het door het ventilatiesysteem komt, hoe kwam je daarachter??
Maar waardoor denk je dat het door het ventilatiesysteem komt, hoe kwam je daarachter??
Ik heb ook zoiets gehad alleen was het bij mij mijn koolborstels van mijn dynamo die verkeerd weg gesleten waren. En alleen in een nauwe toerenband. Daaronder -boven was het niet te horen door andere geluiden.
Derby
Derby
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
mijn clio had ook een piepend geluid ergens uit het dashboard.unqnown schreef:Mijn Clio RSi uit '94 maakt een raar piepend geluid. Vaak zet het geluid in bij zo'n 3000-3500 toeren. Het klinkt een beetje alsof je een ballon tussen je vingers piepend laat leeglopen. Dit doet hij al vrij lang, ook de vorige eigenaar (automonteur bij Renault) had dit probleem al, alleen wist hij ook niet wat het was. Verder loopt de auto perfect, niks geen problemen mee.
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken??
Dat bleek uiteindelijk een versleten ventilator van het ventilatie systeem te zijn.
Ik had er trouwens alleen op stand 1 last van.
Als mijn ventilator uit staat maakt ie dat geluid ook,
Maar ga dat nog eens even uitzoeken of het daar ergens weg komt
Maar ga dat nog eens even uitzoeken of het daar ergens weg komt
De spanrol is toevallig laatst vervangen, dus daar zit hem het ook niet in...
Het lijkt soms ook wel offie meer piept als het wat vochtig weer is.
Ik sprak de vorige eigenaar van de auto, en die had dat idee ook al....
Het lijkt soms ook wel offie meer piept als het wat vochtig weer is.
Ik sprak de vorige eigenaar van de auto, en die had dat idee ook al....
piepend geluid achter dash heb ik ook nog, maar alleen bij hoge snelheden. ben er nog niet achter wat het is, misschien roosters van de krik enz.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
De lagers van mijn spanrol waren kapot, gelukkig was ik er op tijd bij.Bart V schreef:Ik zou ook even de distributie (lagers) controleren. Behoorlijk lullig als er 1 vastloopt namelijk.
Dat was de reden van het vervangen van de spanrol, heb absoluut niet het idee dat het daar ergens mee te maken heeft...
Hoor je het geluid ook als je gas geeft met onbelaste motor? Dus de koppeling ingetrapt?
Als dat het geval is, zou je de multieriem even kunnen demonteren, dan kan je eventueel uitsluiten dat het geluid daardoor wordt veroorzaakt, of door de dynamo en/of waterpomp.
Als dat het geval is, zou je de multieriem even kunnen demonteren, dan kan je eventueel uitsluiten dat het geluid daardoor wordt veroorzaakt, of door de dynamo en/of waterpomp.
Ook in de vrij, of met koppeling ingetrapt, met gas geven heb je het geluid....
Even weer wat nieuwe informatie:
De koppelingsplaten zijn vervangen, de distributieriem incl. rollen zijn vervangen. De spanrol van de multiriem was ook al vervangen.
En het geluid blijft
De bovenkant van het dashboard heb ik er ook afgehaald om te kijken of het ergens bij de tellerplaat wegkomt, maar het komt echt daarachter ergens weg, het kloterige is dat je het geluid zo dicht bij de motor niet echt meer horen kunt door het geluid van de motor... binnenin de auto hoor je het weer wel...
Iemand nog ideeën??
het geluidje zal ik eens opnemen met mijn telefoon...
Even weer wat nieuwe informatie:
De koppelingsplaten zijn vervangen, de distributieriem incl. rollen zijn vervangen. De spanrol van de multiriem was ook al vervangen.
En het geluid blijft

De bovenkant van het dashboard heb ik er ook afgehaald om te kijken of het ergens bij de tellerplaat wegkomt, maar het komt echt daarachter ergens weg, het kloterige is dat je het geluid zo dicht bij de motor niet echt meer horen kunt door het geluid van de motor... binnenin de auto hoor je het weer wel...
Iemand nog ideeën??
het geluidje zal ik eens opnemen met mijn telefoon...
Moet je effe dit topic doorlezen: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... ight=kever
Volgens mij is dit precies wat jij bedoeld
Volgens mij is dit precies wat jij bedoeld
Het lijkt er idd op Thijs...
Ik heb dat fijne irritante gejank ook gehad in de auto. Het zat bij mij in de kachelradiateur achter je dashboard.
Nieuwe ingehangen van de Brezan en probleem verholpen...Nieuwe kost ongveer 3 tot 4 tientjes...
Ik heb dat fijne irritante gejank ook gehad in de auto. Het zat bij mij in de kachelradiateur achter je dashboard.
Nieuwe ingehangen van de Brezan en probleem verholpen...Nieuwe kost ongveer 3 tot 4 tientjes...
Alleen nog maar VW!
k heb ff een stukje opgenomen met mijn telefoon.
Ff luisteren met Quicktime of realplayer
Download hier het jankgeluid
(rechtermuisknop, opslaan als...)
Bij 14 seconden is het bijna weg, dan schakel ik terug en komt het geluid er weer in.... Luister ook ff vanaf 20 seconden, daar geef ik wat extra gas, dan hoor je ook dat ie harder gaat joelen.
Heeft dat kachelding met het toerental te maken dan??
Heb de kachel nl. bijna nooit aan....
Ik hoop dat dat het is, dan is het redelijk makkelijk op te lossen
Ff luisteren met Quicktime of realplayer
Download hier het jankgeluid
(rechtermuisknop, opslaan als...)
Bij 14 seconden is het bijna weg, dan schakel ik terug en komt het geluid er weer in.... Luister ook ff vanaf 20 seconden, daar geef ik wat extra gas, dan hoor je ook dat ie harder gaat joelen.
Heeft dat kachelding met het toerental te maken dan??
Heb de kachel nl. bijna nooit aan....
Ik hoop dat dat het is, dan is het redelijk makkelijk op te lossen
Er stroomt koelwater door je kachel
Als jij harder gaat rijden gaat het water ook harder stromen snappie....
Dus als er iets inzit wat snijdt of resoneert, en je laat er nog sneller water langs stromen dan zal het ook harder gaan klinken....
Bij mij was dit het probleem dus... En schoonmaken had geen zin..

Dus als er iets inzit wat snijdt of resoneert, en je laat er nog sneller water langs stromen dan zal het ook harder gaan klinken....
Bij mij was dit het probleem dus... En schoonmaken had geen zin..
Alleen nog maar VW!
Even rechtermuisknop doen, als je er gewoon op klikt werkt 't idd niet.Hoi,link werkt niet hoor!!!! vampire
Heb dit geluid ook, maar eigenlijk is dit niet erg.. (mits paar voorwaarden)
heb je dit geluid bij een stationair toerental, wanneer de koppeling gekoppeld is?
zo ja, trap de koppeling in
als je toerental nu lichtjes stijgt, en het geluid is weg, dan wilt het zeggen dat je gewoon een beetje weerstand hebt op je versnellingsbak...
niks erg aan dus.!
heb je dit geluid bij een stationair toerental, wanneer de koppeling gekoppeld is?
zo ja, trap de koppeling in
als je toerental nu lichtjes stijgt, en het geluid is weg, dan wilt het zeggen dat je gewoon een beetje weerstand hebt op je versnellingsbak...
niks erg aan dus.!