Stink lucht uit airco de eerste paar minuten na inschakelen

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
cyberdanny
Car: Renault 5 GT Turbo

Weet iemand hoe dit kan???
Na het inschakelen van de airco komt me toch een vervelend luchtje uit de lucht roosters, dit duurt maar een paar minuten en als dat luchtje weg is komt de koude lucht pas (zonder geur) |:
Tom
Moderator
Car: MB

hoe is de staat van je interieurfilter? Als die erg vies of licht vochtig is krijg je aardige stank in de auto.
Laatst gewijzigd door Tom op di 11 jul 2006 8:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
cyberdanny

dat is een goede vraag....waar kan ik die vinden en evt. ook schoonmaken? :~
Tom
Moderator

waar die zit bij jou auto zou ik zo niet durven te zeggeen. Veelal zit hij onder het dashboardkastje of onder de kap tussen het schutbord. Schoonmaken werkt meestal niet, nieuwe kopen wel. Sommige auto's (weet niet of reno dat ook heeft) hebben er twee. Een goedkoop "voorfilter" en een duurder actief koolstoffilter. Meestal wordt met name het goedkopere eerste filter erg smerig
cyberdanny

Dan moet ik maar eens gaan informeren waar die filtertjes zitten...en evt vervangen.
Het vreemde is als ik gewoon de ventilators aan zet is er geen vieze lucht...alleen maar als ik de airco gebruik.
Tom
Moderator

Andere oplossing. Een verdamper waar schimmels in zitten. Die dingen zijn donker koel en vochtig en dat vinden bacteriën niet erg. Op het moment dat je de airco zal die stank voor korte duur het interieur binnen dringen. Zoals altijd gezegd wordt: zet de airo een aantal km voor het stoppen van de motor al uit. op deze manier kun je de verdamper met rijwind laten drogen waardoor veel minder kans op schimmels ontstaat
cyberdanny

Ga ik dat eens proberen! Moet ik die verdanper dan wel eerst gaan schoon maken?
Tom
Moderator

weet niet of je dat zelf kan. Volgens mij moet je die laten reinigen
Riël
Über-Spammer

Danny,

weet je wat je es moet doen?

Ga je naar Wealer in Heerlen, en vraag je daar een spuitbus Aircoreiniger. Renault heeft die dingen niet. Bij de Wealer krijg je die zo mee. Kost nog geen 2 tientjes geloof ik.

Dat ding is een spuitbus en die kun je vastklikken, zodat ie blijft spuiten. Je zet dus ramen dicht, airco vol open op recirculatie, pakt die spuitbus, klikt m vast en zet m in het midden van de auto, en dan snel uitstappen :p

na een poosje is dan de airco weer tintelfris en n geur van n nieuwe auto door de wagen (Y).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
cyberdanny

booh das nog eens een idee, en dan de wagen vol laden met lekkere meiden :wink:
baszos

jij moest eruit dus mag je helaas nie erbij zitten :p
Megane Coupe Sport '00
Yamaha R6 '03
Bram (vospower)

doen ze niet bij kwikfit ofzo voor heel weinig geld een airco check, dan weet je direkt wat het is:) denk trouwens wel idd het filter :)
Ad van Haperen
Contacteer:

Bij Renault heb je ook de zomercheck als het goed is, dacht dat dat iets van 15 of 25 euro kosten en dan controleren ze alles (ook de filters)

Die filters moet je eigenlijk elk jaar vervangen dus als dat niet gebeurt is de laatste jaren kunnen er de haren wel eens opstaan :wink:
Riël
Über-Spammer

Nou lees, haal es zo'n spuitbus :)
Dat reinigt, en haalt ook die schimmel weg !

Pas gedaan bij een nieuwe peugeot die stonk ook naar zweetvoeten. Spiutbusje en hopsa, klaar.
Ad van Haperen
Contacteer:

Riël schreef:Nou lees, haal es zo'n spuitbus :)

Pas gedaan bij een nieuwe peugeot die stonk ook naar zweetvoeten. Spiutbusje en hopsa, klaar.
dat kom omdat je daarna je schoenen nie meer uit heb gedaan in die auto, da heeft niets met de airco te maken riel :D

Maar ik geloof graag dat het helpt zo'n spuitbus, maar dat gaat natuurlijk niet boven nieuwe filters lijkt mij
TheoV
Contacteer:

zou zo'n spuitbus ook helpen tegen een braak-geur?
MartijnG
Über-Spammer

Heb je weer lekker lopen kotsen in je wagen dan ?? :p

Volgens mij is dat een moeilijke geur om uit je wagen te krijgen...

Ask Ronnie, zn broer heeft wel eens in zijn auto gekotst geloof ik :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

zoiets hoorde ik zaterdag ook ja :lol:
TheoV
Contacteer:

MartijnG schreef:Heb je weer lekker lopen kotsen in je wagen dan ?? :p

k heb het zelf niet voorgehad (k heb ook geen airco), maar k ken wel iemand die uit wanhoop zijn auto verkocht heeft om van die geur af te zijn ....
Ad van Haperen
Contacteer:

tut schreef:

k heb het zelf niet voorgehad (k heb ook geen airco), maar k ken wel iemand die uit wanhoop zijn auto verkocht heeft om van die geur af te zijn ....
Denk dat die spuitbus vooral het aircocirquit geurvrij maakt maar niet de geurn uit bijv. de bekleding
Fleetwood

als je de motorkap open hebt,
dan zit onder je parafant aan de bestuurderskant,
je aircofilter...
ik word er zoo moei van.
Riël
Über-Spammer

(Hoolie)-Ad schreef:
Riël schreef:Nou lees, haal es zo'n spuitbus :)

dat kom omdat je daarna je schoenen nie meer uit heb gedaan in die auto, da heeft niets met de airco te maken riel :D

Maar ik geloof graag dat het helpt zo'n spuitbus, maar dat gaat natuurlijk niet boven nieuwe filters lijkt mij
Ja, maar t zijn de filters niet die stinken!

En de geur gaat ca. 5 minuten door de hele auto. Het knapt er best van op hoor! Voor 15 euro best het proberen waard :) Het spul is van Forté trouwens ;)
Riël
Über-Spammer

http://www.forte-nwe.com/

Beschrijving

Bij gebruik volgens voorschrift biedt Forté Air Conditioner Treatment de volgende voordelen:

*

Onaangename geuren die in een vochtige omgeving ontstaan, b.v. als het airconditioningsysteem langere tijd niet wordt gebruikt, worden geneutraliseerd.

*

De eventueel vrijkomende geuren tijdens het afbreken van de schimmels worden door een odeur afgeschermd.

*

Schimmels en sporenelementen die o.a. allergieën en astma kunnen veroorzaken worden verwijderd.

Schimmels en sporenelementen vinden een voedingsbodem in een vochtige omgeving zoals op de buitenzijde van de verdamper van een airconditioningsysteem. Als het interieur van de auto slecht geventileerd wordt is een muffe lucht waarneembaar en de bekleding van de auto vormt een soortgelijke voedingsbodem voor micro-organismen.

Forté Air Conditioner Treatment is een speciaal reinigingsproduct dat een antimicrobisch agens bevat dat schimmels en sporenelementen verwijdert. Dit antimicrobisch agens is, indien volgens voorschrift toegepast, veilig in gebruik voor mens en dier en heeft geen nadelig effect op de onderdelen van het te behandelen airconditioningsysteem, noch op de bekleding van het interieur van automobielen.

Overtollige nevel die op het dashboard of op de voorruit is gekomen met een vochtige doek wegnemen.
Riël
Über-Spammer

Start de motor en sluit alle ramen. Zet de airco in de circulatiestand. Selecteer de laagst mogelijke temperatuur en schakel de hoogste ventilatiestand in.

Plaats de spuitbus op een vlak gedeelte van de vloer aan de passagierszijde dusdanig, dat de uitstromende nevel tussen passagiersstoel en dashboard op kan stijgen. Druk de atomiseerbutton in, verlaat het voertuig en sluit het portier. Door de speciale atomiseerbutton wordt de spuitbus automatisch leeg gespoten.

Na ± 5 min is de gehele inhoud van de spuitbus verneveld en via circulatie verdeeld over het interieur en het gehele airconditioningsysteem. Als de spuitbus leeg is moeten de deuren nog 10 min gesloten blijven waarbij de lucht blijft circuleren om het product op de te behandelen plaatsen te laten inwerken. Zet de motor af en laat de auto een kwartier met gesloten ramen staan. Open daarna alle ramen en laat de auto 5 minuten ventileren alvorens met de auto te gaan rijden.

NB: Als de atomiseerbutton geactiveerd is blijft deze open staan! Om de verneveling te onderbreken, de buitenzijde van de spuitmond krachtig samenknijpen!

Voor technische informatie kunt u contact opnemen met uw Forté-adviseur
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Riël schreef:
Voor technische informatie kunt u contact opnemen met uw Forté-adviseur Riël
:p
Riël
Über-Spammer

(Z)
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Heb een hoop gemist merk ik al :p :lol:

Maar idd, heeft mijn fijne broer wel eens gedaan, bij de halfords e.d kan je daarvoor speciale schuimzooi halen, worden je stoelen in eerste instantie helemaal wit van (door de schuim), daarna kan je ze gewoon afnemen.
Frankie

Mischien is dit niet helemaat de juite plaats voor deze vraag maar heeft een Clio II ph I zonder airco ook van die filters op het ventilatiesysteem zitten, bij mij wil deze ook wel eens een luchtje verspreiden als ik hem aanzet.
clioke
Contacteer:

Iemand een idee waar je dat FORTE spul ergens in België kan verkrijgen?

Heb ook zo'n luchtje in m'n meg!
mtbiker

gewoon bij renault een bus aircoreiniger halen. Daar zit zo een darmpje aan, dat stop je in een ventilatierooster, en probeer het tot aan de aircoradiator te krijgen, en dan leegspuiten. Je aircoradiator is dan bacterie en geur vrij. Je zou nog een 2 de in je interieur kunnen leegspuiten, geeft schuim, maar dat lost wel op. wel best niet op de zetels spuiten.

Dit MOETEN wij altijd doen bij een groot onderhoud als de auto airco heeft, dat hoort bij een groot onderhoud volgens de voorschriften van Renault. Als je naar de garage gaat voor een grote beurt, en je wagen ruikt niet naar aircoreiniger, ga dan maar terug naar binnen, want je betaald het bij.
clioke
Contacteer:

euhhh, op hoeveel km is dat groot nu ook alweer? 60.000 ?
mtbiker

clioke schreef:euhhh, op hoeveel km is dat groot nu ook alweer? 60.000 ?
in principe wel ja, maar ik ben er voorstander van om iet sneller onderhoud te geven. Zeker bij een espace. Maar tegenwoordig kijk je beter ff in het onderhoudsboekje, hangt echt van auto tot auto af.

Wat ik persoonlijk aanraad: smeren op 15.000, en ook bij een benzine de oliefilter vervangen, en groot onderhoud op 30.000. Eventueel de brandstoffilter pas bij 60.000 vervangen.
Plaats reactie