ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
GerryTT

Florus schreef:Koelvermogen is nu top,de oude rad. was natuurlijk ook niet nieuw meer,maar alleen een nieuwe was in mijn ogen niet genoeg geweest,heb nu genoeg capaciteit,bij 34 graden buitentemp. en flink doorblazen blijft ie net onder de 85 graden :D (Y)
Heb je die onderste rad waterslang ook moeten verlengen? Ik heb het idee dat de rad nog wel wat groter kan.
Riël
Über-Spammer

Moet ie wel 95 blijven he slimmeriken :) Niet nóg hoger.
Naja laat ook maar :p Alleen is er hier bij die gt rijders zo'n koel-fetish :) Die dingen hebben het met de originele setup toch een decennium vol gehouden :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Florus

GerryTT schreef:
Florus schreef:Koelvermogen is nu top,de oude rad. was natuurlijk ook niet nieuw meer,maar alleen een nieuwe was in mijn ogen niet genoeg geweest,heb nu genoeg capaciteit,bij 34 graden buitentemp. en flink doorblazen blijft ie net onder de 85 graden :D (Y)
Heb je die onderste rad waterslang ook moeten verlengen? Ik heb het idee dat de rad nog wel wat groter kan.
Nee,is gewoon de originele slang,door de rare bocht die erin zit(die je iets verdraaid)past die gewoon (Y)

Bij mij kon ie niet breder omdat m'n IC pijp tussen de rad. en de dynamo door loopt,past allemaal pcies zo (Y) ,en anders moet je zoiezo een rad. op maat laten maken.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël schreef:lekkere bedrijfstemperatuur, mag best een graadje of 10 bij...
niet bij een gtt, want dan loopt die tever op riel
het is geen 19
bij snelheden van 200 gaat die oplopen als je hem niet laag probeert te houden
die van mij geeft zelfde streepje aan als die van florus en dat is warm zat (Y)
Ligt pure aan de capaciteit van de radiator. Een 19 loopt ook op hoor als ik naar krefeld rij 8) en 'hetzeflde streepje aangeven' euh.. ja heheh da's inderdaad hetzelfde.

Maargoed daarbij rijdt een gtt 80% van de tijd 200 en 20% vna de tijd op zijn bedrijfsomstandigheid ;) You is right!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Riël schreef:Moet ie wel 95 blijven he slimmeriken :) Niet nóg hoger.
Naja laat ook maar :p Alleen is er hier bij die gt rijders zo'n koel-fetish :) Die dingen hebben het met de originele setup toch een decennium vol gehouden :p
ja op standaar druk en met standaard turbo en met standaard intercooler
laat je 19 16 v maar eens meer toeren draaien dan standaard, dan hou je de temperatuur ook niet laag genoeg met de standaard dingen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus

Je hebt helemaal gelijk Riël ! :beer:

Laat mij maar lekker prutsen............ :p
GerryTT

Florus schreef:
GerryTT schreef:
Nee,is gewoon de originele slang,door de rare bocht die erin zit(die je iets verdraaid)past die gewoon (Y)

Bij mij kon ie niet breder omdat m'n IC pijp tussen de rad. en de dynamo door loopt,past allemaal pcies zo (Y) ,en anders moet je zoiezo een rad. op maat laten maken.
Eerst dit maar eens proberen. Lijkt mij een mooie opstelling zo (Y)
Riël
Über-Spammer

Riël schreef:Moet ie wel 95 blijven he slimmeriken :) Niet nóg hoger.
ja op standaar druk en met standaard turbo en met standaard intercooler
laat je 19 16 v maar eens meer toeren draaien dan standaard, dan hou je de temperatuur ook niet laag genoeg met de standaard dingen
15 minuutjes 6000 rpm genoeg ? 2x per week al een half jaar lang ;) Krijgt ie wel optijd verse sapjes en spoel ik t koelsysteem uit. Temperatuur loopt tot 2mm voorbij het 3e streepje.

Originele thermostaat en originele radiateur, auto loopt op die ritjes constant 1:12.

ik zeg niet dat jullie prutsen, zeker niet vergeleken met jullie auto's zijn mijne maar rammelbakken :) ik zeg alleen dat je de temperatuur niet té laag moet houden door én een grote radiateur én de fan constant aan én een lage thermostaat én én ... snappie?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nee laat hem maar eens 7200 tot 7500 rpm lopen, kijken of die dan nog koel genoeg blijft
dat is namelijk ongeveer wat je doet als je de turbodruk opschroeft en er dan ook nog voor zorgt door een fmic of een andere turbo, dat die die druk ook daadwerkelijk vasthoud, dan gaan de temperaturen behoorlijk snel oplopen en moet je dus wel
en de fan staat bij niemand constant aan hoor
eigenlijk mag die onder het rijden net niet aan slaan
en goed op temperatuur laten komen voor je gaat trappen
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Heb ik het goed dat een GTT door kortere schokdempers lager op de wielen staat dan een GTX? Ik heb namelijk een setje GTT-verlagingsveren en die rammelen losjes op de GTX-veerpoten. :s
Voor ik een setje nieuwe veerpoten bestel, moet ik wel zeker weten dat die van een GTT korter zijn. Monroe levert ze alleen nog maar op speciale besteling...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
GerryTT

Luco/Alpine-racer schreef:nee laat hem maar eens 7200 tot 7500 rpm lopen, kijken of die dan nog koel genoeg blijft
Daar is dat 1400tje niet voor gemaakt. Toch zeker niet 15 minuten lang. Ik ga het iig niet proberen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

GerryTT schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:nee laat hem maar eens 7200 tot 7500 rpm lopen, kijken of die dan nog koel genoeg blijft
Daar is dat 1400tje niet voor gemaakt. Toch zeker niet 15 minuten lang. Ik ga het iig niet proberen.
we hadden het over de 16v gerry
daar gaat de temperatuur ook van oplopen als die boven de 7000 gaat draaien :lol:
Riël
Über-Spammer

Zoals ik al zei luco (lees je wel?) dat is normaal en hij loopt al op als ik 6000 toeren vol hou.

Maar daar gaat ie niet stuk van. En druk opschroeven is toch wat anders, je brengt compressieeindruk en zo ook de eindtemperatuur hoger, thermische belasting van de onderdelen van de motor (kleppen, zuigers) is dan groter dan bij een 16v die alleen maar koeltjes toeren draait.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Zoals ik al zei luco (lees je wel?) dat is normaal en hij loopt al op als ik 6000 toeren vol hou.

Maar daar gaat ie niet stuk van. En druk opschroeven is toch wat anders, je brengt compressieeindruk en zo ook de eindtemperatuur hoger, thermische belasting van de onderdelen van de motor (kleppen, zuigers) is dan groter dan bij een 16v die alleen maar koeltjes toeren draait.
als je een 16v rond de 7200 toeren laat draaien gebeurd hetzelfde
moet je ook een grotere rad en ander thermo, of helemaal geen thermo erin hebben :D

dus beetje vergelijkbaar met druk opschroeven
zon 1000 tot 1500 toeren meer scheelt zon 20 graden als je niks doet, en dan gaat het dus stuk als je niks aanpast :)
Riël
Über-Spammer

En dat is helemaal niet hetzelfde, het het niet over koelwatertemperatuur maar hoe heet je onderdelen in de motor worden zoals je KOP en je KOPPAKKING en dat ie daardoor knapt. Dan hoeft je koelvloeistof nog niet eens warm te zijn.

Wie gaat 7500 toeren draaien met zijn 16v in de 5e versnelling :S dat is tot totaal irreëel? Bovendien is bij een gtt zonder thermostaat rijden helemaal niet goed aangezien je waterpomp dit al niet prettig vind. Voor een 16v zal dit niet veel anders zijn.
Laatst gewijzigd door Riël op ma 31 jul 2006 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Wie gaat 7500 toeren draaien met zijn 16v in de 5e versnelling :S dat is tot totaal irreëel? Bovendien is bij een gtt zonder thermostaat rijden helemaal niet goed aangezien je waterpomp dit al niet prettig vind. Voor een 16v zal dit niet veel anders zijn.
daarom halen ze hem eruit met racen omdat het slecht is (S) (S)
en die pomp draait toch wel of de thermo open staat of niet
en kom maar eens kijken hoeveel toeren de racevijf draait
en als die 1000 tot 1500 meer draait wordt ook je olie een stuk warmer, dus moet je koelvermogen omhoog
simpel rekensommetje :)

en nee niet alleen de mijne
Riël
Über-Spammer

Riël schreef:Wie gaat 7500 toeren draaien met zijn 16v in de 5e versnelling :S dat is tot totaal irreëel? Bovendien is bij een gtt zonder thermostaat rijden helemaal niet goed aangezien je waterpomp dit al niet prettig vind. Voor een 16v zal dit niet veel anders zijn.
daarom halen ze hem eruit met racen omdat het slecht is (S) (S)
en die pomp draait toch wel of de thermo open staat of niet
en kom maar eens kijken hoeveel toeren de racevijf draait

en nee niet alleen de mijne

heb je een cvt dan?

We hadden het ook over de gt van florus en jij begint er een opgefokte circuit (5 notabene) auto die allicht een aangepaste koeling heeft.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nee we hadden het over oplopende temperaturen als een auto niet meer standaard is
en of dat nu een geblazen of een ongeblazen motor is

het resultaat is hetzelfde

je moet dan wat aan de koeling doen
en volgens jouw was dat niet nodig :)

en wij zeggen van wel
Florus

Ajoh,vergeet mijn Gt maar gewoon..... (S) :p
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef: en volgens jouw was dat niet nodig :)

Zucht... bij deze een quote van mezelf:

" k zeg alleen dat je de temperatuur niet té laag moet houden "

en daar bij moet je élk woord in de zin serieus nemen. Daarmee sluit ik mijn bijdrage hierin af :)

Truste!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ow er stond nog wat achter hoor
85 graden moest volgens jouw 10 graden bij
en als we dat betwisten ga je ineens halve zinnen qouten (S) (S) (S)

goed hoor je hebt gelijk :lol: :lol: :lol:
-PAZ-
Über-Spammer

gah volgende week eens lekker puzzelen, heb dan weekje vakantie. eens kijken met het radiatoren boek erbij of ik wat kan vinden wat past en beter koelt.

bij mijn gtt loopt ie nu al op tot 3e streepje bij dit warme weer en dan rijd ik nog relatief rustig aan. dus koeling moet gewoon beter, als ie strax helemaal ingereden is en volm belast word wil ik toch dat de koeling 100% in orde is
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:ow er stond nog wat achter hoor
85 graden moest volgens jouw 10 graden bij
en als we dat betwisten ga je ineens halve zinnen qouten (S) (S) (S)

goed hoor je hebt gelijk :lol: :lol: :lol:

Heb ik ook. 95 is beter.
Florus

Vandaar dat ze 75 en 83 graden thermostaten leveren natuurlijk......
Florus

Alleycat
Contacteer:

Martijn schreef:Heb ik het goed dat een GTT door kortere schokdempers lager op de wielen staat dan een GTX? Ik heb namelijk een setje GTT-verlagingsveren en die rammelen losjes op de GTX-veerpoten. :s
Voor ik een setje nieuwe veerpoten bestel, moet ik wel zeker weten dat die van een GTT korter zijn. Monroe levert ze alleen nog maar op speciale besteling...
Zou heel goed kunnen, ik heb ooit eens een nieuwe set schokbrekers onder mijn oude GT gebouwd en die leken ook wel te lang. Ik had een heel erg camber en hij 'stuiterde' nogal.
-PAZ-
Über-Spammer

Florus schreef:Nice stuff :)

das idd wel een gaaf project, redelijk hoog bling bling gehalte :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Michel S.
Contacteer:

Ik ga me ook mengen met het gesprek. Hebben de rally auto toen terug gekregen nadat deze was afgesteld door Piet van Hoof. Koeling was overkill. Na 15 minuten blazen(Lancia Delta met 300+pk) kwam die bij de service en hebben we de motec uitgelezen. Temperatuur kwam niet boven de 70 graden. Hebben er mooi een stuk karton voor gezet om zo de temp hoger te krijgen. En die man weet denk ik iets meer dan de gemiddelde burger ;)
Dus ik sluit mij zeker aan dat de temperatuur niet te laag moet zijn. Zelf rij ik met een thermostaat van 87(?) graden. Zonder thermostaat is gewoon niet goed. Temperatuur is te instabiel en het systeem is ook niet berekend op die flow. Plus dat het veel langer duurt voordat je torretje op bedrijfstemp komt.

Even over de intercoolers. Ik heb ooit een dubbelde intercooler gemaakt op de GTT. Dit was een standard gtt IC met een 21T IC(die langwerpige).
Temperatuur bleef op een goede zomerdag op de Nurburgring hangen op een graden of 50. Dat is best netjes. enkele intercooler geeft hierbij een temp van over de 60. De turbolag bleef bijna gelijk. Slangen waren niet veel langer geworden en de langwerpige koeler had niet een te groot volume. Plus was deze gunstig voor de flow.

Maar degene wat graag een iets goedkopere upgrade willen voor de GTT IC, koop een 21T IC. De eerste. Dit is namelijk hetzelfde formaat als een gtt, maar zonder thermoklep en 15 rijen ipv 13. Het zijn de kleine dingen die helpen.
Menno

Geen thermostaat, of een hele koude thermostaat, zijn gewoon lapmiddeltjes voor een verrot of te klein koelsysteem. *simpel*
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Alleycat schreef:
Martijn schreef:Heb ik het goed dat een GTT door kortere schokdempers lager op de wielen staat dan een GTX? Ik heb namelijk een setje GTT-verlagingsveren en die rammelen losjes op de GTX-veerpoten. :s
Zou heel goed kunnen, ik heb ooit eens een nieuwe set schokbrekers onder mijn oude GT gebouwd en die leken ook wel te lang. Ik had een heel erg camber en hij 'stuiterde' nogal.
Gezien dat camber: had je wel de goede schokdempers? Ph1 op een Ph2 levert vreemde wielstanden op.

Waren het schokdempers voor een GTT?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Michel S. schreef:Ik ga me ook mengen met het gesprek. Hebben de rally auto toen terug gekregen nadat deze was afgesteld door Piet van Hoof. Koeling was overkill. Na 15 minuten blazen(Lancia Delta met 300+pk) kwam die bij de service en hebben we de motec uitgelezen. Temperatuur kwam niet boven de 70 graden. Hebben er mooi een stuk karton voor gezet om zo de temp hoger te krijgen. En die man weet denk ik iets meer dan de gemiddelde burger ;)
Dus ik sluit mij zeker aan dat de temperatuur niet te laag moet zijn. Zelf rij ik met een thermostaat van 87(?) graden. Zonder thermostaat is gewoon niet goed. Temperatuur is te instabiel en het systeem is ook niet berekend op die flow. Plus dat het veel langer duurt voordat je torretje op bedrijfstemp komt.

Even over de intercoolers. Ik heb ooit een dubbelde intercooler gemaakt op de GTT. Dit was een standard gtt IC met een 21T IC(die langwerpige).
Temperatuur bleef op een goede zomerdag op de Nurburgring hangen op een graden of 50. Dat is best netjes. enkele intercooler geeft hierbij een temp van over de 60. De turbolag bleef bijna gelijk. Slangen waren niet veel langer geworden en de langwerpige koeler had niet een te groot volume. Plus was deze gunstig voor de flow.

Maar degene wat graag een iets goedkopere upgrade willen voor de GTT IC, koop een 21T IC. De eerste. Dit is namelijk hetzelfde formaat als een gtt, maar zonder thermoklep en 15 rijen ipv 13. Het zijn de kleine dingen die helpen.
duurt iets langer ja voordat die op temperatuur is maar 85 graden is warm genoeg
70 is wel erg laag ja
reden dat er geen thermostaat in zit, is juist om constante flow te hebben.
bij bijna alle buitenluchttemperaturen is de watertemperatuur goed/voldoende, alleen bij extreme kou moet je de rad afplakken, maar meestal race je niet in extreme kou :D
Michel S.
Contacteer:

Dat de flow constant is, geloof ik graag. Maar de temp kan ontzettend gaan varieren. Als jij op een gegeven moment rustig gaat rijden, blijft de flow door de radiateur gaan en blijft die koelen. Kans dat je terug gaat naar 60 graden is dan niet absurd laag.
Thermostaat gaat gewoon dicht en zorgt dat de temperatuur constant blijft. Als je koelsysteem in orde is en groot genoeg voor je doeleinde is het warm rijden, en dan blijft die op die temperatuur onafhankelijk van je rijstijl. Dus doe mij maar zo een thermostaat met een goed koelsysteem ;).

Enne racen doe je met weer en wind. Ook zo: D

[img]http://members.home.nl/gt.turbo/Bitburg/tn_DSCF0006.JPG[/img]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

mooi plaatje :worship: :worship:

ja ik heb het nog niet meegemaakt dat die echt terugloopt met langzamer rijden
want dan koelt je rad ook minder
temperatuur blijft gewoon stabiel

maar het ging eigenlijk over de temp die soms te hoog oploopt en wat je daaraan dan kan of wil doen (Y)
en wij merken gewoon dat 1000 a 1500 toeren meer dan normaal enorme temperatuursverhogingen tot gevolg hebben, en als je daar niks aan doet gaat die ook kapot :(
Alleycat
Contacteer:

Martijn schreef:Gezien dat camber: had je wel de goede schokdempers? Ph1 op een Ph2 levert vreemde wielstanden op.

Waren het schokdempers voor een GTT?
Dat is het gekke nou juist. Ik had wel degelijk ph2 dempers.
Maar misschien hebben ze zich bij dat bedrijf waar ik ze gekocht heb vergist...Ik had ze aan de hand van mijn kenteken gekocht, dus dat zou goed moeten zijn.
Nou ja, ik probeer ze gewoon onder deze GTT en anders onder een Baccara ofzo ;)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Voor ik een setje nieuwe veerpoten bestel, moet ik wel zeker weten dat die van een GTT korter zijn. Monroe levert ze alleen nog maar op speciale besteling....
Ik heb ook nog een setje veerpoten inclusief verlagingsveren liggen :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gesloten