moeilijk schakelen in 1 en achteruit

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Frankie

hallo allemaal.

Tijdens de warme dagen merk ik het volgende als ik van mijn werk thuis kom en de clio inparkeer gaat hij niet makelijk in de 1e versnelling en de achteruit (tandeknarsend) Dit gebeurt aleen op warme dagen zoals vandaag, graadje of 25, en dan na een rit van een km of 35.

heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Frank

Kijk hier als je wilt weten wie ik ben
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=21752
Abel
Über-Spammer

misschien wil nieuwe bakolie met een toevoeging wel goed helpen. Verder zou ik zeggen een synchromesh ring is versleten
Bart V

Ik gop op een koppeling die niet helemaal meer vrij komt.
frank_williams

Abel schreef:misschien wil nieuwe bakolie met een toevoeging wel goed helpen. Verder zou ik zeggen een synchromesh ring is versleten
is een achteruit dan gesynchroniseerd?
Abel
Über-Spammer

nee meen het niet idd. Maar als de price as blijft draaien dan gaat hij er wat moeilijk in. Dus als je in zijn vrij staat en je zet hem in 1 of achteruit dan gaat dat wat lastig. Ik heb wel eensgehoord eerst in zijn 2 drukken en dan in zijn achteruit. Dan knars hij niet meer. Dit zou dan misschien ook voor 1 geleden en die synchromesh had ik in gedachten ;)
PaulM

ook geprobeert om even opnieuw te koppelen/ontkoppelen voordat je hem in de achteruit zet? Had dat kraken eerst ook voor de achteruit (maarja me bak was ook paar weken later gaar)
Bart V

Abel schreef:nee meen het niet idd. Maar als de price as blijft draaien dan gaat hij er wat moeilijk in. Dus als je in zijn vrij staat en je zet hem in 1 of achteruit dan gaat dat wat lastig. Ik heb wel eensgehoord eerst in zijn 2 drukken en dan in zijn achteruit. Dan knars hij niet meer. Dit zou dan misschien ook voor 1 geleden en die synchromesh had ik in gedachten ;)
Als de priseas blijft draaien is er meestal iets met de koppeling aan de hand. Dat de plaat af en toe ff "plakt" is niet erg, maar als het constant is duidt dat op mischien wel een drukgroep die zn beste tijd gehad heeft.

Als je stilstaat en ontkoppelt, valt er overigens niets te synchroniseren. Tenzij je dus rijdend in de achteruit zou willen schakelen is synchronisatie van de achteruit overbodig.
Frankie

Bedankt voor alle reacties,

De clio heeft er net 55 000 km (NAP) op zitten, heeft bij de dealer al zijn beurten gehad, hij schakeld prima, en ik heb niet het idee dat de koppeling "plakt" Ik denk dan ook niet direct aan slijtage, mijn oude clio (zie wie is wie) heeft probleemloos 268 000 gelopen zonder enig probleem, als deze niet total loss was had de 300 000 ook geen probleem geweest.
@+clio16v+ Ik heb geprobeerd om eerst opnieuw te koppelen/ontkoppelen maar dat geeft geen verschil ook het voorstel van Abel om via de tweede versnelling naar 1 of achteruit te gaan maakt geen verschil.

Het malle is dat de clio met koude motor en versnellingsbak perfect en soepel schakeld, aleen met warme motor en versnellingsbak en dit warme weer levert het probleemen op.
Ik vroeg mij dan ook het volgende af: Kan het zijn dat de versnellingsbak olie een te hoge viscositeit heeft en bij een warme, stilstaande versnellingsbak niet voldoende smeert, (de olie loopt als water naar beneden onder in de bak)
havermout
Contacteer:

Kijk even aan de voorkant van de bak. Hier zit een plastic schroefdop. dit is de vulopening en tevens max vloeistofnivo.
steek even een vinger erin en kijk wat voor kleur de olie heeft. deze moet mooi geel van kleur zijn.
willow

Frankie schreef:hallo allemaal.

Tijdens de warme dagen merk ik het volgende als ik van mijn werk thuis kom en de clio inparkeer gaat hij niet makelijk in de 1e versnelling en de achteruit (tandeknarsend) Dit gebeurt aleen op warme dagen zoals vandaag, graadje of 25, en dan na een rit van een km of 35.

heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Frank

Kijk hier als je wilt weten wie ik ben
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=21752
heb ik ook last van met mijn clio16v '91. als de motor koud is idd geen problemen om in ze achteruit te krijgen, maar als de motor warm is, dan lukt het me ook niet zonder ff lekker de tandjes te knarsen :)
Riël
Über-Spammer

Zet m eerst even in de 1 en dan in de achteruit, kraakt ie niet of in elk geval veel minder.

Staat altijd zo lomp sta je met je renault ergens, KRRRRRKLONK :D

Schakelstangafstelling wil ook wel eens werken !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Frankie

tnx Riël,
eerst in zijn vrij, koppeling uit en intrapen, dan naar de 2e en gelijk door naar de achteruit gaat meestal wel goed.
Maar het hoort natuurlijk niet zo !!! Ik ga de schakelstang afstelling nog eens even bekijken, maar dan moet het probleem toch altijd voordoen en niet alleen bij een warme motor?
Plaats reactie