ACT: Clio16V I
-
- Contacteer:

-
- Über-Spammer
nogmaals, de bult zit erop voor de inlaat, de happer voor de koeling. hij koelt: uitlaatspruitstuk. dat de kat hierdoor ook wat koeler is maakt niet uit, die heeft sowieso ook rijwindkoeling via de onderkant.
-
- Contacteer:
'k weet het
nou genoeg over die bult

-
Niels-16v schreef:Hoi,
Wie o wie weet waar ik automatten voor een clio kan kopen, die met een renault logo erin?? Via internet ofzo?
Iemand anders nog suggesties?Frank M schreef:Niels-16v schreef:Hoi,
Wie o wie weet waar ik automatten voor een clio kan kopen, die met een renault logo erin?? Via internet ofzo?
-
-
- Über-Spammer
voor alle mensen die hun standaard 16v spruitstuk willen ombouwen naar spaghetti. er zijn een aantal andere onderdelen nodig om dit om te bouwen. ik heb wat (te) grote foto's gemaakt, waarop alle onderdelen staan die je nodig hebt. volgens mij zijn er namelijk veel mensen die zich afvragen wat er nou allemaal nodig is hiervoor.
het spruitstuk van een standaard 16v en daaronder het vernieuwde zoals van een williams:
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
daar komt weer een andere voorpijp op. die van de clio 16v heeft 2 kanalen en gaat over in eentje. die van een willi is een enkele buis. De devil systemen zijn weer anders, deze gaan van 4 naar 2 naar 1. willi is 4 in 1.
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
het uitlaatspruitstuk zit vas aan het blok door middel van een metalen beugeltje. dit heb je nodig te versterking.
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
er zit een apart hitteschild om de voorpijp en ziet als volgt uit:
![Afbeelding]()
verder is je kat ook anders. de flens van de voorpijp zit namelijk verdraaid ten opzichte van de origenele. mijn kat word momenteel omgelast, als het klaar is zal ik ook deze posten. omlassen is voordeliger dan een nieuwe willie kat. die zijn asociaal duur!
het is absoluut niet voordelig om dit te doen. het beugeltje kost bij de dealert ongeveer 65 euro, het hitteschild en voorpijp zo'n 225 euro. spruitstuk heb ik voor 65 euro gescoord met beugeltje
het spruitstuk van een standaard 16v en daaronder het vernieuwde zoals van een williams:
daar komt weer een andere voorpijp op. die van de clio 16v heeft 2 kanalen en gaat over in eentje. die van een willi is een enkele buis. De devil systemen zijn weer anders, deze gaan van 4 naar 2 naar 1. willi is 4 in 1.
het uitlaatspruitstuk zit vas aan het blok door middel van een metalen beugeltje. dit heb je nodig te versterking.
er zit een apart hitteschild om de voorpijp en ziet als volgt uit:
verder is je kat ook anders. de flens van de voorpijp zit namelijk verdraaid ten opzichte van de origenele. mijn kat word momenteel omgelast, als het klaar is zal ik ook deze posten. omlassen is voordeliger dan een nieuwe willie kat. die zijn asociaal duur!
het is absoluut niet voordelig om dit te doen. het beugeltje kost bij de dealert ongeveer 65 euro, het hitteschild en voorpijp zo'n 225 euro. spruitstuk heb ik voor 65 euro gescoord met beugeltje

Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op di 18 jul 2006 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
sorry, nieuwe camera. kan iemand dit ff resizen
?

-
- Über-Spammer
klopt,
echter sommige mensen willen dit ombouwen. en hierbij weten ze wat ervoor nodig is. van de fotos...... sorry ik weet niet hoe ik moet resizen maar dat stond al in mijn vorige post
*edit: Dank u
echter sommige mensen willen dit ombouwen. en hierbij weten ze wat ervoor nodig is. van de fotos...... sorry ik weet niet hoe ik moet resizen maar dat stond al in mijn vorige post
*edit: Dank u

iemand toevallig maattekeningen van zo'n spaghetti spruitstuk, vereiste buislengte, diameter enz.
-
@JPS, maak er ff een apart topic van wil je? dan maak ik 'm plakkerig 
gewoon ff quoten, kopieren en de quote-tags weghalen in een nieuw topic. als 't niet lukt hoor ik het wel...

gewoon ff quoten, kopieren en de quote-tags weghalen in een nieuw topic. als 't niet lukt hoor ik het wel...
-
- Über-Spammer
-
en sticky...hebben anderen vast nog wel een x baat bij, anders verzandt het toch maar in dit ACT 

Ik denk dat dat gewoon gepland stond. In elk geval heeft je kat een bedrijfstemperatuur die niet overschreden dient te worden. In zoŽn kleine motorruimte wordt alles al gauw te heet dus dan maar een gat erin. Trouwens, die koeling van onder is maar deels, is net zo belangrijk dat de binnenkomende gassen niet te heet zijn.le mouton noir (sandy) schreef:dus de eerste uitvoering van de clio ph1 (zonder cat dus)
hebben de happer er voor de show op zitten?
Kent het systeem van waterinjectie in je auto? Zelfde principe zoŽn beetje, koelen via de binnenkant, niet alleen van buiten (intercooler/chargecooler).
Ik dacht dat de kat van de clio vanaf 450 graden werkzaam was maar de max temp. weet ik niet meer. Die dient niet overschreden te worden want dan deed je kat ook weer niks.

Ja natuurlijk is dat alleen bij een clio nodig. Ik ken niet veel andere autoŽs met zoŽn grote motor in zoŽn klein karretje ingebouwd.#Lennard schreef:En wat als je een kat vervanger hebt? En dit is alleen bij een clio nodig?

Ik kan het artikel van de renault niet vinden, maar dit kwam uit wikipedia. Misschien komen jullie zelf het artikel wel weer tegen over de clio.

Achterberg legt ook een beetje uit:Deze metalen vormen de eigenlijke katalysator die bij een werktemperatuur tussen 300 en 850 °C onverbrande brandstof en bla bla
Dus als de kat ertussen zit en de uitlaatgassen langzamer wergstromen en warmer worden is een beetje koeling wel nodig.Blijf van de kat af!
Over uitlaten gesproken: Achterberg raadt het verwijderen van de katalysator (kat) resoluut af. En niet alleen omdat het milieu daar niet bij gebaat is. "Kijk", legt hij uit, "Zonder kat stromen de uitlaatgassen sneller weg. Hun temperatuur is dus lager. De lambdasonde meet die temperatuur, denkt 'hee, de gassen zijn koud, dus de motor is koud' en spuit meer brandstof in. Zodoende krijg je bij lage toeren iets meer vermogen, maar in de rest
niet, want de motor staat te rijk. Je hebt er dus niks aan."
Laatst gewijzigd door MarcoG op wo 19 jul 2006 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Beetje domme reactie van jou Sandy, had ik niet van jou verwacht. Hoeft niet meteen gepikeerd te zijn als iemand anders wat anders te melden heeft dan jou.le mouton noir (sandy) schreef:beetje domme opmerking...............MarcoG schreef:[mondsnoermodus]de lucht die door de katalysator heengaat komt van het spruitstuk af, die lucht moet gekoeld worden[mondsnoermodus/]
Weeehh die Sandy.
maak ik geen discussie van, tuurlijk marko 't is voor de koeling van je cat
Naja, als ik het artikel nog eens tegenkom zal ik em eens posten en dan zien we meteen waar dat vandaag kwam. Weet het zelf ook niet meer, maar lijkt me wel aannemelijk. 

Achterberg legt ook een beetje uit:Blijf van de kat af!
Over uitlaten gesproken: Achterberg raadt het verwijderen van de katalysator (kat) resoluut af. En niet alleen omdat het milieu daar niet bij gebaat is. "Kijk", legt hij uit, "Zonder kat stromen de uitlaatgassen sneller weg. Hun temperatuur is dus lager. De lambdasonde meet die temperatuur, denkt 'hee, de gassen zijn koud, dus de motor is koud' en spuit meer brandstof in. Zodoende krijg je bij lage toeren iets meer vermogen, maar in de rest
Wat een lulverhaal?
-
- Über-Spammer
zit eigenlijk best wel waarheid in lijkt me. je zou het pas goed doen als je via je computer de lambda uitschakelde en zelf een bepaalde inspuiting kon programmeren.Achterberg legt ook een beetje uit:
Quote:
Blijf van de kat af!
Wat een lulverhaal?
of gaat zoiets niet?
over een tijdje kan ik controleren of achterberg gelijk heeft

Sinds wanneer meet een lambdasonde temperatuurverschil?
Een lambdasone kan maar 2 dingen. Roepen naar de ecu 'TE RIJK!' of roepen naar de ecu 'TE ARM'. De ecu regelt dat dan netjes bij afhankelijk van wat de lambdasonde zegt. Die roept echt niet 'AUAUUAW TE HEET' tussendoor
Het feitelijke lambdasignaal pendelt constant tussen 'te arm' en 'te rijk'. Een andere uitlaatgasstroom kan hier in mijn ogen niet of nauwelijks invloed op hebben.
Een lambdasone kan maar 2 dingen. Roepen naar de ecu 'TE RIJK!' of roepen naar de ecu 'TE ARM'. De ecu regelt dat dan netjes bij afhankelijk van wat de lambdasonde zegt. Die roept echt niet 'AUAUUAW TE HEET' tussendoor

Het feitelijke lambdasignaal pendelt constant tussen 'te arm' en 'te rijk'. Een andere uitlaatgasstroom kan hier in mijn ogen niet of nauwelijks invloed op hebben.
een sonde meet toch alleen, de ecu bepaald dan of het te arm is of te rijk lijkt mij? of zit er in de sonde ook al iets die berekent of wat te arm of te rijk is.
Lijkt me meer dat een sonde roept van WAARDE X!!
of zit ik er naast
kan dat verhaal van achterberg ook niet met dichtheid van de uitlaatgassen te maken hebben ofzo, omdat de kat misschien ook voor tegendruk zorgt?

of zit ik er naast

kan dat verhaal van achterberg ook niet met dichtheid van de uitlaatgassen te maken hebben ofzo, omdat de kat misschien ook voor tegendruk zorgt?
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Nee, bij weinig zuurstof geeft de sonde nagenoeg geen spanning af. Bij veel zuurstof geeft de sonde veel spanning af.
Er is geen lineair verloop bij de lambdasonde. Op een gegeven moment is het zuurstofniveau hoger en hoger en dan klapt de sonde ineens om naar hoge spanning.
Er is geen lineair verloop bij de lambdasonde. Op een gegeven moment is het zuurstofniveau hoger en hoger en dan klapt de sonde ineens om naar hoge spanning.
-
- Contacteer:
nee, 'k word er gewoon een beetje moe vanMarcoG schreef:Beetje domme reactie van jou Sandy, had ik niet van jou verwacht. Hoeft niet meteen gepikeerd te zijn als iemand anders wat anders te melden heeft dan jou.le mouton noir (sandy) schreef:beetje domme opmerking...............MarcoG schreef:[mondsnoermodus]de lucht die door de katalysator heengaat komt van het spruitstuk af, die lucht moet gekoeld worden[mondsnoermodus/]
Weeehh die Sandy.
maak ik geen discussie van, tuurlijk marko 't is voor de koeling van je cat
al die onwaarheden, 't is toch simpel?
ow ja en hier ben ik echt niet van gediend!
Weeehh die Sandy
-
- Contacteer:
Riël schreef:Achterberg legt ook een beetje uit:Blijf van de kat af!
Wat een lulverhaal?

denk je nou echt dat dat kleine gaatje in de kap de uitlaatgassen koeler
maakt?

Daar heb ik het niet over 

-
- Contacteer:
Riël schreef:Daar heb ik het niet over

-
- Über-Spammer
dat dacht ik omdat achterberg dit zei. weer wat geleerdSinds wanneer meet een lambdasonde temperatuurverschil?

wellicht als de weerstand lager is dat de gassen te snel langs de sonde gaan om goed gemeten te worden. of is dit ook onzin?
-
- Über-Spammer
omdat de gassen sneller langs de sonde gaan meet hij misschien onnauwkeurig, dan zou je dus krijgen dat de ecu roept ''te arm'' en dus meer gaat inspuiten, zodat de motor te rijk loopt. door de snelle stroom denkt de ecu dan dat het gewoon klopt.een sonde meet toch alleen, de ecu bepaald dan of het te arm is of te rijk lijkt mij? of zit er in de sonde ook al iets die berekent of wat te arm of te rijk is.
of zit ik er naast
toch?
Ja het uitlaatgas stroomt ook ineens 2x zo hard zonder kat 
En op verschillende toerentallen dan? En verschillende gasstanden? UItlaatgas stroomt nou eenmaal hard en zacht.
Bovendien weet ik niet beter dan de kat eronderuit te trekken bij zo'n 16v. De helft van de tijd zit ie dicht of stinkt ie naar rotte eieren. Nou, t loopt nog allemaal prima zo zonder kat
Rij zelfs 1:13,5 met de 19 dus te rijk zal ie vast niet staan 

En op verschillende toerentallen dan? En verschillende gasstanden? UItlaatgas stroomt nou eenmaal hard en zacht.
Bovendien weet ik niet beter dan de kat eronderuit te trekken bij zo'n 16v. De helft van de tijd zit ie dicht of stinkt ie naar rotte eieren. Nou, t loopt nog allemaal prima zo zonder kat

-
- Über-Spammer
volgens mij is dit een onderwerp waar je superlang over kunt denken. volgens mij maakt het niet superveel uit, zal hem er tzt onderuit halen. qua verbruik zit ie toch al 1 op 10 met zo rustig mogelijk rijden. dus dat zal niet veel erger kunnen wordenJa het uitlaatgas stroomt ook ineens 2x zo hard zonder kat
Bovendien weet ik niet beter dan de kat eronderuit te trekken bij zo'n 16v. De helft van de tijd zit ie dicht of stinkt ie naar rotte eieren. Nou, t loopt nog allemaal prima zo zonder kat Rij zelfs 1:13,5 met de 19 dus te rijk zal ie vast niet staan