[Renault 19 16v Turbo]

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

mark 5t schreef::) detonatie simuleren?? :lol:
:D :D :D :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

lintzaag er door!
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Abel schreef:lintzaag er door!
Omdat?

Iig ga ik ze allemaal polijsten om dustspots weg te halen. Zit niet op pingelen te wachten als ikdat nu kan voorkomen.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

heb eens een gat geboord in het midden van zo'n F7P zuiger, maar als ik me goed kan herinneren is die in het midden op het dunste punt maar 7 mm in plaats van 8...ik weet het niet zeker meer, maar dat staat me bij...
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

PtrGte schreef:heb eens een gat geboord in het midden van zo'n F7P zuiger, maar als ik me goed kan herinneren is die in het midden op het dunste punt maar 7 mm in plaats van 8...ik weet het niet zeker meer, maar dat staat me bij...
Ik heb nog een standaard zuiger ergens, Ga morgen eens meten.
Maar ik gok het erop dat het goed gaat. Hoeveel haalde jij uit de zuigers?

Nog eens gerekend met digitale schuifmaat:

Volledige hoogte standaard: 56,5mm
Hoogte van onderkant tot bodom zuigerdak: 49,5mm
Maakt dat het standaard dak dus inderdaad 7mm hoog is.
Er is exact uit alle zuigers 3,9mm af gegaan. 7 - 3,9mm = 3,1mm!!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

'tsja en sterkte van zon zuigerdak is vast bepaald door doorbuiging vant materiaal.
en bij doorbuiging heb je al snel een kwadraatje of derde macht weet ik veel van de dikte te pakken.
dus het neemt nogal af bij dunner worden. spannend hoor.

een beetje motor (hadden we het over vuldruk?) heeft makkelijk een topdruk van meer dan 100 bar. Wat is het oppervlak van dat dunne stukje en hoeveel kg moetie dan houden?

dacht je dat zuigers 4 mm dikker waren dan nodig, en jij gaat ze nog zwaarder belasten ook?
kwil niet lullig doen , maar tis nogal dun.

maar je KEN het proberen. doet jeroen vd belt ook altijd, en die gaat loeihard. (ffentjes, meestal ligt tie uit mekaar)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

TMC16v schreef:
PtrGte schreef:heb eens een gat geboord in het midden van zo'n F7P zuiger, maar als ik me goed kan herinneren is die in het midden op het dunste punt maar 7 mm in plaats van 8...ik weet het niet zeker meer, maar dat staat me bij...
Ik heb nog een standaard zuiger ergens, Ga morgen eens meten.
Maar ik gok het erop dat het goed gaat. Hoeveel haalde jij uit de zuigers?

Nog eens gerekend met digitale schuifmaat:

Volledige hoogte standaard: 56,5mm
Hoogte van onderkant tot bodom zuigerdak: 49,5mm
Maakt dat het standaard dak dus inderdaad 7mm hoog is.
Er is exact uit alle zuigers 3,9mm af gegaan. 7 - 3,9mm = 3,1mm!!!
ik heb er precies 2 mm uitgehaald, omdat ik op minimaal 5 mm dikte uit wilde komen...vandaar ook dat ik bijna zeker weet dat de bodem op het dunste plekkie maar 7 mm is...met een koppakking van 1.6 zou je dan op 8,8 of zoiets uitkomen...
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

hee roberd geen grappen he die van mij is nog steeds heel. :worship: :worship: en ik heb nog nooit zuigers het dak dunner gemaakt da,s vragen om problemen(bij een turbo motor) :p :p

op lassen is wat anders :worship: :worship:




robert schreef:'tsja en sterkte van zon zuigerdak is vast bepaald door doorbuiging vant materiaal.
en bij doorbuiging heb je al snel een kwadraatje of derde macht weet ik veel van de dikte te pakken.
dus het neemt nogal af bij dunner worden. spannend hoor.

een beetje motor (hadden we het over vuldruk?) heeft makkelijk een topdruk van meer dan 100 bar. Wat is het oppervlak van dat dunne stukje en hoeveel kg moetie dan houden?

dacht je dat zuigers 4 mm dikker waren dan nodig, en jij gaat ze nog zwaarder belasten ook?
kwil niet lullig doen , maar tis nogal dun.

maar je KEN het proberen. doet jeroen vd belt ook altijd, en die gaat loeihard. (ffentjes, meestal ligt tie uit mekaar)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

TMC16v schreef:
Abel schreef:lintzaag er door!
Omdat?

Iig ga ik ze allemaal polijsten om dustspots weg te halen. Zit niet op pingelen te wachten als ikdat nu kan voorkomen.
Dan zie je echt perfect de dunste plek!, dwars doorsnede zegmaar
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Tijd voor 4 andere zuigers dus :@
Maar denk er nog even overna of ik ze toch ga monteren of niet!

Research gedaan: 16v G60 Mahle zuigers gezocht die we op mijn werk hadden staan van een kapot gelopen motor.

totale hoogte: 55mm
hoogte tot bodem: 49mm
Uitsparing in zuiger: 1,5mm

Levert 4,5mm op
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ik ga ze toch gebruiken want ik heb een fout bij het rekenen gemaakt, Ik heb een lineaal van 1mm gebruikt om het weggenomen materiaal te meten.

Dus ik kom exact op 4,5mm uit wat ik overhoud aan dikte.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gewoon monteren man!
ik juich dit soort projecten altijd toe!
succes (Y)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Kenne ze weer van marktplaats :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

MarcoG schreef:Kenne ze weer van marktplaats :)
Nee want kijken of er intresse voor is :D

Verder ga ik alsnog de Volvo zuigers gebruiken, Maar dan in een ander onderblok :D
Toch wel zonde om er helemaal niets mee te doen. Toch 40 euro voor betaald op de sloop.
Maak dus gewoon 2 blokken klaar, Alleen op 2e motor komt dus geen revisiekop.
Of ik die als reservehoud of verkoop weet ik nog niet. (0)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Gewaagd hoor...iets verkopen op marktplaats waarvan je niet eens weet of het wel sterk genoeg is voor turbogebruik, laat staan zelf geprobeerd hebt :wink:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bart V schreef:Gewaagd hoor...iets verkopen op marktplaats waarvan je niet eens weet of het wel sterk genoeg is voor turbogebruik, laat staan zelf geprobeerd hebt :wink:
Ja das waar.
Maargoed ik ga ze gewoon zelf gebruiken :worship:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ondertussen heb ik dus 2 turbo motoren. Dus wat ik met de 2e ga doen ben ik nog niet over uit. :beer:

Ik heb dus nu weer 4 andere zuigers bewerkt met een dikte van 5,2mm.
Nu dus de versnellingsbak keuze, Ik heb eens rond gekeken en van de Volvo 4xx serie schijnt ook te passen. Nu is een 440 Turbo bak misschien wel wat. Dan de 5e gang ervan. 220 is 5000 toeren en dat bevalt mij wel tegenover de standard 7000.

Of hoeveel toeren draaid een GTT bij 200 en 120 in 5?
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

TMC16v schreef:Of hoeveel toeren draaid een GTT bij 200 en 120 in 5?
Met 195/50-15" banden, volgens mijn berekeningen, 200KM=5500rpm en 120KM=3400rpm

gr sander
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Sander schreef:
TMC16v schreef:Of hoeveel toeren draaid een GTT bij 200 en 120 in 5?
Met 195/50-15" banden, volgens mijn berekeningen, 200KM=5500rpm en 120KM=3400rpm

gr sander
Past een 5 GTT bak achter een F7P?
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

TMC16v schreef:
Sander schreef:
TMC16v schreef:Of hoeveel toeren draaid een GTT bij 200 en 120 in 5?
Met 195/50-15" banden, volgens mijn berekeningen, 200KM=5500rpm en 120KM=3400rpm

gr sander
Past een 5 GTT bak achter een F7P?
Ja, alleen draait een F7P wel iets meer toeren, 7500rpm kan makkelijk.
Als je dan 7500rpm draait zou hij theoretisch 280km rijden.
De motor zal niet vlot door de versnellingen lopen waarschijnlijk.
Waarbij (te) kracht op de bak komt, en die zal dan wel snel klappen.
Zijn toch al niet al te sterke bakken.

Kan kunne je beter een 19-16V bak gebruiken, maar beter is een JC5

Ik zelf heb eeb JC5-024 laten bouwen met een versterkte bak helft en het dif . aangepast zodat je geen last hebt meer van die ring.

gr sander
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Sander schreef:
TMC16v schreef:
Sander schreef:
TMC16v schreef:Of hoeveel toeren draaid een GTT bij 200 en 120 in 5?
Met 195/50-15" banden, volgens mijn berekeningen, 200KM=5500rpm en 120KM=3400rpm

gr sander
Past een 5 GTT bak achter een F7P?
Ja, alleen draait een F7P wel iets meer toeren, 7500rpm kan makkelijk.
Als je dan 7500rpm draait zou hij theoretisch 280km rijden.
De motor zal niet vlot door de versnellingen lopen waarschijnlijk.
Waarbij (te) kracht op de bak komt, en die zal dan wel snel klappen.
Zijn toch al niet al te sterke bakken.

Kan kunne je beter een 19-16V bak gebruiken, maar beter is een JC5

Ik zelf heb eeb JC5-024 laten bouwen met een versterkte bak helft en het dif . aangepast zodat je geen last hebt meer van die ring.

gr sander
Dan heb ik beter idee, Gewoon een bak uitelkaar rukken en en 5e gang van een GTT erin. Behoud je vlotte versnelling doorloop en je hebt een mooie overdrive. Bak uit elkaar halen is te doen. Mits je helemaal wakker bent en alles op karton in volgorde legt :gitar:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

neem de volvo bak zou ik zeggen bij 200 plus km/h zit je nog lekker laag in de toeren.
tenminste bij mijn volvo 480 turbo
het bevalt mij ook wel en ik zit er zelfs aan te denken deze bak in mijn gt te gaan gebruiken.
past in 1 keer is niet duur en genoeg te vinden
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

mark 5t schreef:neem de volvo bak zou ik zeggen bij 200 plus km/h zit je nog lekker laag in de toeren.
tenminste bij mijn volvo 480 turbo
het bevalt mij ook wel en ik zit er zelfs aan te denken deze bak in mijn gt te gaan gebruiken.
past in 1 keer is niet duur en genoeg te vinden
Zon volvo 440 turbo haalt toch 6000?

Zou jij voor mij willen testen welke eindsnelheden je haalt in de versnellingen 1,2,3 en 4. Bij voorbaatdank.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hehehehehe met alle plezier.
ga deze week wel even een avondje vlammen :D
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

dan komt de eindsnelheid in de 5de versnelling er dus ook bij :lol:
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vanzelf !!! :lol:
:p
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Met mijn huidige versnellingsbak heb ik 240 gehaald bij 6900! :smoke:
Maar dat is dan atmosferisch en het lijkt mij niet nodig om nog steeds 3800 toeren te draaien in 5 om 120 te halen.
Als er een geblazen blok in staat.
Als ik dan harder vooruit wil zijn 3 en 4 er ook nog. :beer:

Wordt een combo tussen comfort en prestatie. Daar maak ik de druk niet idioot hoog. (I)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja, ik dacht om er een GT bak achter te hangen... En dan heb je 1000 rpm extra dan gaat hij echt wel tegen de 300 tegen de 7000rpm!!

maar niet dat dat haalbaar is in zo'n bakkie..

Mark wat voor bak zit er op de volvo? en wat zou zo'n bak kunnen hebben???

Reinier!! ken jij die volvo bakken??
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Abel schreef:tja, ik dacht om er een GT bak achter te hangen... En dan heb je 1000 rpm extra dan gaat hij echt wel tegen de 300 tegen de 7000rpm!!

maar niet dat dat haalbaar is in zo'n bakkie..

Mark wat voor bak zit er op de volvo? en wat zou zo'n bak kunnen hebben???

Reinier!! ken jij die volvo bakken??
Alle versnellingen van een GTT zijn langer,
En dat was net weer niet de bedoeling. :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

net even proef gereden :D

bak is idd erg lang maar met zoveel vermogen merk je daar echt niets van :)

vooral die 3 en 4 erg gaaf hoor (Y)

code bak: MS 373 E
022420

1e versn bij 6000 rpm 60km/h
2e versn bij 6000 rpm 100km/h
3e versn bij 6000 rpm 140 km/h
4e versn bij 6000 rpm 200 km/h
5e versn bij 4800 rpm 200 km/h
5e versn bij 5200 rpm 220 km/h verder kon ik niet gaan snelweg was op en het was te druk :D

120 km/h in 4 3800 rpm en in 5 3000 rpm

erg fijne bak dus wat mij betreft voor een auto met veel vermogen maar geen echte sprint bak
hoop dat je hier wat aan hebt.
o ja kan je voor mij evt ook een set zuigers laten afdraaien? a 40 euries?
en halen ze de zuigers dan ook van de pistonpen af?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark, bij de 16v blok is de piston pen geborgd met een snapveer...

waarschijnlijk ook in een 2.0 denk ik
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

mark 5t schreef:net even proef gereden :D

bak is idd erg lang maar met zoveel vermogen merk je daar echt niets van :)

vooral die 3 en 4 erg gaaf hoor (Y)

code bak: MS 373 E
022420

1e versn bij 6000 rpm 60km/h
2e versn bij 6000 rpm 100km/h
3e versn bij 6000 rpm 140 km/h
4e versn bij 6000 rpm 200 km/h
5e versn bij 4800 rpm 200 km/h
5e versn bij 5200 rpm 220 km/h verder kon ik niet gaan snelweg was op en het was te druk :D

120 km/h in 4 3800 rpm en in 5 3000 rpm

erg fijne bak dus wat mij betreft voor een auto met veel vermogen maar geen echte sprint bak
hoop dat je hier wat aan hebt.
o ja kan je voor mij evt ook een set zuigers laten afdraaien? a 40 euries?
en halen ze de zuigers dan ook van de pistonpen af?
Dank u voor de informatie,
Ik denk dat ik dan alleen de 5e van een 440 / GTT ga gebruiken anders wordt het wel heel gortig. Dan zou je in 2 bijna 125 halen.

Zuigers afdraaien kan, Welke zuigers?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hou er ook rekening mee dat wanneer je langere versnellingen hebt, het makkelijker is om het vermogen op de weg te krijgen.

Ik weet wel dat ik met m'n Clio me helemaal lam schakelde als ik eens plankgas wegreed....
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

TMC16V je hebt pm
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Robke schreef:Hou er ook rekening mee dat wanneer je langere versnellingen hebt, het makkelijker is om het vermogen op de weg te krijgen.

Ik weet wel dat ik met m'n Clio me helemaal lam schakelde als ik eens plankgas wegreed....
Is het niet net andersom? Dat daarom diesels ook een korte 1 hebben.
Door veel koppel het beter is om korte versnellingen hebben omdat het vermogen makkelijker kan worden door gegeven zonder dat er wielspin optreed.
Gesloten