ruitensproeier overleden?
als ik wil sproeien voor dan gaan alleen de wissers op en neer maar ik hoor geen pompje en er komt niks uit. de achtersproeier werkt wel goed, nu zal het pompje wel dood zijn maar waar zit die ergens? kan ik die zo losrukken en vervangen?
-
- Contacteer:
Gokje: clio 1 fase 3 1.4 ?
clio 1 fase 3 ja
1.4 rt
domdom pompje is natuurlijk dat ronde ding ja, was iets te snel..
maar als ik stekker los haal en die doormeet als ik de hendel over haal dan komt er geen 12v op te staan, ik kan geen zekering vinden van de spoeier, of is die er niet??

domdom pompje is natuurlijk dat ronde ding ja, was iets te snel..

maar als ik stekker los haal en die doormeet als ik de hendel over haal dan komt er geen 12v op te staan, ik kan geen zekering vinden van de spoeier, of is die er niet??
Als je zeker wil weten dat het geen zekering is, moet je ze er allemaal stuk voor stuk uithalen en controleren. is eventjes werk, maar dan weet je in ieder geval zeker dat 't dat niet is.
Check dan de schakelaar van je ruitenwisser eens, misschien maakt die wel geen contact?
Check dan de schakelaar van je ruitenwisser eens, misschien maakt die wel geen contact?
Ik zou het daar ook zoeken..
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Doet de achtersproeier het wel?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Het laatste deel van je zin had ik niet goed gelezen, maar je gaf inderdaad het antwoord alcatscan schreef:wissers gaan wel op en neer, dus lijkt me wel dat hij contact maakt. of maakt hij 2x contact, 1x wissers en 1x pompje? lol denk het niet..

-
- Über-Spammer
Nou als de achtersproeier het wel doet, dan heb je grote kans dat het pompje naar de klote is hoor. Ik zou daar als eerste wat aan doen 
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Daarvan ben ik nog niet overtuigd. De pompjes worden immers afzonderlijk aangestuurd. Ik had met mijn R19 hetzelfde probleem. Ook een slecht contact. Naar je toe halen was voorruitsproeier, naar achter duwen was achterruitsproeier. Als ik hem maar lang genoeg naar voren trok en een beetje heen en weer bewegen, dan maakte ie op eens contact.MartijnG schreef:Nou als de achtersproeier het wel doet, dan heb je grote kans dat het pompje naar de k*%$e is hoor. Ik zou daar als eerste wat aan doen
Zoals de topic starter al beschreef komt er geen spanning op het motortje, en dat is geen symptoom van een stukkende pomp

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
juist en de pomp kan je ook ff checken door rechtsstreeks een plus en een min erop te duwen
doet die het dan weet je zeker dat het in een contactje/draadje zit
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
Ok, maar het kan natuurlijk wel het pompje zijn
Heb het wel eens meegemaakt dat voor het wel deed en achter niet, en dat lag aan het pompje destijds...
Nou, hij heeft nu in elk geval twee mogelijke oorzaken/oplossingen waar ie naar kan zoeken

Nou, hij heeft nu in elk geval twee mogelijke oorzaken/oplossingen waar ie naar kan zoeken
hmm met hendel hard doorduwe en bewege helpt niet.
ik heb btw van de linker en rechterpomp even de stekkers verwisseld. de 1 is voor voor en de ander voor achter neem ik aan. maar nog steeds doet alleen de achterste het ??? terwijl ik 0,0V doormeet op dat ding. ik dacht ff wissele, de achterse gebruik ik toch nooit.
ik heb btw van de linker en rechterpomp even de stekkers verwisseld. de 1 is voor voor en de ander voor achter neem ik aan. maar nog steeds doet alleen de achterste het ??? terwijl ik 0,0V doormeet op dat ding. ik dacht ff wissele, de achterse gebruik ik toch nooit.
Dan weet ik met zekerheid te vertellen dat je fout meetcatscan schreef:hmm met hendel hard doorduwe en bewege helpt niet.

Meet je met ingestoken stekkers?
Het zou niet uit moeten maken of je op ingestoken stekkers meet, of de stekkers los op de meetpunten...
Tenzij je op het plastic van de isolatie meet
maar we gaan er even vanuit dat op dit forum het IQ iets hoger ligt:P
Anyway, als je de schakelaar doormeet, dan weet je een stuk meer.
Tenzij je op het plastic van de isolatie meet

Anyway, als je de schakelaar doormeet, dan weet je een stuk meer.
Je moet eigenlijk altijd meten met ingestoken stekkers.
Bij een slechte massa meet je bijvorobeeld gewoon 12v op de stekker, maar als je m gebruikt is alles ineens 0. Nooit gehad, dat je spanning meet maar iets toch niet werkt?
Bij een slechte massa meet je bijvorobeeld gewoon 12v op de stekker, maar als je m gebruikt is alles ineens 0. Nooit gehad, dat je spanning meet maar iets toch niet werkt?

Dat klinkt erg vreemd, maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk. massaproblemen zijn gekke dingen zo nu en dan.
Inderdaad, je zou kunnen meten zonder dat je massa maakt.
Voor alsnog ben ik bijna zeker dat de pomp niet stuk is, maar dat het in de schakelaar zit. Ik heb even gecheckd, een schakelaar voor een clio is 62 euro, en een nieuwe pomp is 32 euro... maar ik vemoed dat de sloop je een zachter prijsje kan bieden. (misschien is een busje contactspray al voldoende
)
Inderdaad, je zou kunnen meten zonder dat je massa maakt.
Voor alsnog ben ik bijna zeker dat de pomp niet stuk is, maar dat het in de schakelaar zit. Ik heb even gecheckd, een schakelaar voor een clio is 62 euro, en een nieuwe pomp is 32 euro... maar ik vemoed dat de sloop je een zachter prijsje kan bieden. (misschien is een busje contactspray al voldoende

Als je een + en - van de accu op die pomp zet heb je zo door of ie stuk is.
Ik zeg dat ie stuk is
Meten met ingestoken stekker gaat, daarom heeft een multimeter van die slanke pinnen
Ik zeg dat ie stuk is

Meten met ingestoken stekker gaat, daarom heeft een multimeter van die slanke pinnen

Hallo catsan
Mijn ervaringen met, schakelaars van Clio I, ik heb beide schakelpookjes al eenkeer vervangen. Bij het wisserpookje was het de achter ruitenwisser die niet meer werkte. (ook geen spanning op de wissermotor) De enige oplossing is de hele pook vervangen, kapjes om de stuurnaaf losschroeven (3 torx schroeven), stekker uit de pook halen en de pook losschroeven (2 torx schroeven) "nieuwe van sloop" erop en alles weer in elkaar. totaal 15 minuten werk (dit is echt supersimpel)
De schakelaar zelf kan je niet repareren want deze is gesloten met klinknagels, boor je deze open en haal je de twee helften uit elkaar dan vliegen de onderdelen en veertjes om je oren, ik heb het geprobeerd.
Verder is de schakelaar van het grootlicht (linker pookje) ook heel erg kwetsbaar, ik ben bij 12 sloperijen geweest voordat ik er een clio vond waar er nog een in zat, die nog goed was. prijs op de sloop 10 Eurie's
success Frank
Mijn ervaringen met, schakelaars van Clio I, ik heb beide schakelpookjes al eenkeer vervangen. Bij het wisserpookje was het de achter ruitenwisser die niet meer werkte. (ook geen spanning op de wissermotor) De enige oplossing is de hele pook vervangen, kapjes om de stuurnaaf losschroeven (3 torx schroeven), stekker uit de pook halen en de pook losschroeven (2 torx schroeven) "nieuwe van sloop" erop en alles weer in elkaar. totaal 15 minuten werk (dit is echt supersimpel)
De schakelaar zelf kan je niet repareren want deze is gesloten met klinknagels, boor je deze open en haal je de twee helften uit elkaar dan vliegen de onderdelen en veertjes om je oren, ik heb het geprobeerd.
Verder is de schakelaar van het grootlicht (linker pookje) ook heel erg kwetsbaar, ik ben bij 12 sloperijen geweest voordat ik er een clio vond waar er nog een in zat, die nog goed was. prijs op de sloop 10 Eurie's
success Frank
-
handig zo'n search
Mijn ruitensproeiers voor doen het ook niet. Maar, mijn probleem zit hem denk ik in de stekker of de kabel. Wanneer je nl met de stekker een beetje "jangled" dan loopt de pomp bij overhalen hendel. Laat je hem los doet 'ie het nog, maar bij de minste of geringste beweging van de voiture, en dus de kable/stekker, stopt de pomp weer. Bij het doormeten stond er gewoon spanning op.
Is het een bekend probleem dat de kabel en/of stekker kapot gaan? En is het een sinecure om dit te vervangen? Of moet dan de gehele kabel t/m binnen vervangen worden? Wat adviseren de heren?
Groeten Gerarh

Mijn ruitensproeiers voor doen het ook niet. Maar, mijn probleem zit hem denk ik in de stekker of de kabel. Wanneer je nl met de stekker een beetje "jangled" dan loopt de pomp bij overhalen hendel. Laat je hem los doet 'ie het nog, maar bij de minste of geringste beweging van de voiture, en dus de kable/stekker, stopt de pomp weer. Bij het doormeten stond er gewoon spanning op.
Is het een bekend probleem dat de kabel en/of stekker kapot gaan? En is het een sinecure om dit te vervangen? Of moet dan de gehele kabel t/m binnen vervangen worden? Wat adviseren de heren?

Groeten Gerarh
contactspray al geprobeerd of is de stekker echt gaar?
-
nog geen verdere acties ondernomen. Zal deze week eens proberen met contactspray (? dit haal ik bij de betere materialenboer?).
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
exact.Luco/Alpine-racer schreef:juist en de pomp kan je ook ff checken door rechtsstreeks een plus en een min erop te duwen
bij mijn ex-19 eens het pompje van de achterruitenwisser eruit gehaald, die deed namelijk niks, stroom erop met een accu ernaast, nog niks.
even paar keer met het pompje op de stenen getikt, en toen was ie wakker

momenteel heb ik het pompje in m'n huidige auto kapot, zowel voor als achter gaat wel wissen maar er komt geen water meer bij (is 2-in-1, één pompje voor zowel voor als achter), en ik hoor 'm ook niet meer. waarschijnlijk doorgebrand omdat ik een keer heb geprobeerd te wissen terwijl het tankje weer eens leeg was

maar hij deed laatst ook al raar, heb een paar keer beleefd dat ik voor graag vloeistof wilde hebben, en de ruitenwisser ging ook wel zwiepen maar de vloeistof kwam op de achterruit

is daarna een hele poos gewoon goed gegaan, maar nu zal ie wel definitief gestorven zijn. denk dat ik 'm eervol ga begraven ofzo

overigens kost mijn 2-in-1 pompje volgens de dealer maar 15 euro, alleen moet er wel een binnenscherm los om het te vervangen wat het iets minder leuk maakt (volgens de dealer totaal zo'n 65 euro, maar ik zit erover te denken om zelf te gaan slopen

Laatst gewijzigd door Edward op vr 29 sep 2006 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)