volgens mij, als ik het goed heb vernomen van deze site moet je voor de clio 16v er 10W40 motorolie in mikken. Nu zag ik alleen op de stikker onder me motorkap (nog niet eerder op gelet) dat 15w40 wordt aanbevolen van elf. Waarom raadt men 10W40 aan dan?
+Clio16v+ schreef:volgens mij, als ik het goed heb vernomen van deze site moet je voor de clio 16v er 10W40 motorolie in mikken. Nu zag ik alleen op de stikker onder me motorkap (nog niet eerder op gelet) dat 15w40 wordt aanbevolen van elf. Waarom raadt men 10W40 aan dan?
15w40 zou ik er persoonlijk niet ingooien, ik gebruik zelf altijd 5w40. 15 is echt te dik, zeker als het wat kouder is.
+Clio16v+ schreef:vreemd, waarom zet renault dan die stikker erop? is originele renault stikker.
ik heb toch al verhalen gelezen en gehoord dat renault het al eens bij het verkeerde eind heeft gehad, met gevolg dat nogal veel blokken de soep indraaiden. weet niet meer precies hoe of wat, maar als je dan ook bij de dealer ziet dat er 10 of 5 in moet, dan neem ik dat gewoon aan, en ik moet zeggen, het loopt als een trein
+Clio16v+ schreef:vreemd, waarom zet renault dan die stikker erop? is originele renault stikker.
Dat is een aanbeveling van minstens 12 jaar geleden
Betekent dat dat het dan niet meer geldt? En (ook al ging het om Clio16V's) GTT's draaiden vroeger ook met minerale olie, nu heeft iedereen syntheet erin...vraag me af of dat wat uitmaakt, of niet? Overigens zie ik bij Kroon voor een GTT 5W40 als aanbeveling staan, terwijl Mr. Reno toch 10W40 aanbeveelt?
::.. Renault 5 TL '86 C1EC1J B18FT ..:: Criticism comes easier than craftsmanship
Het geld wel, maar de ontwikkeling staat niet stil, en er zijn inmiddels beter olien met een gunstigere viscositeit en betere dopes. En semi-syntheet of mineraal olie is echt wel een verschil hoor.
Lees het topic eens door, daar staat het allemaal redelijk in uitgelegd.
Overigens vind ik die ..W van minder belang. Bij die oude blokken heb ik het gevoel dat 10W niet langs alle kanten eruit loopt. Eenmaal op temperatuur zegt het 2e getal meer over de dikte.
Mijn schoonvader heeft van een lokale boer smeerolie voor tractoren gekregen en de boer zei dat deze olie ook zeer goed is voor auto's en benzine motoren, ze kunnen goed tegen lang in het kookpunt lopen.
Persoonlijk ben ik zeer sceptisch maar wilde toch eens raad vragen aan enkele kenners hier op het forum.
Specificaties van de olie kon hij niet geven enkel dat verhaal.
reken maar dat olie voor tractoren van goede kwaliteit zullen zijn.. Die motoren draaien VEEEEEL uren.
En 1 opmerking, als je die olie in je auto gooit en die heeft al een ton gereden, dan zal al je troep wat in je blok vast zit alsnog loskomen omdat die tractor olie waarschijnlijk een hogere doop heeft als je oude auto olie. (meer reinigende eigenschappen)
Motorolie voor industrie DIESELS is meestal totaal niet geschikt voor automotoren!!! Die industrie Diesels hebben in 9 van de 10 gevallen een motorolie nodig met afwijkende specificaties. (En dan laat ik LOW SAPS en lage HTHS olie nog buiten beschouwing.)
Zonder de beschikking te hebben over de specificaties NIET DOEN DUS!!! (bijvullen met die 'tractorolie'). Zelfs al is de viscositeit hetzelfde zegt dit niets over de eigenschappen van de olie.
Renault geeft bijvoorbeeld op dat in een bepaald motortype een ACEA A3/B3 of API SJ olie moet. Dan moet je er dus geen olie in gooien die niet aan bovenstaande eisen voldoet. Dus check de onderhoudsvoorschriften voor het exacte olietype en de juiste viscositeit en vul de motor met de voorgeschreven olie!
Ik draai in m'n kraan met een Daf industriediesel van 415PK,en daar gaat gewoon Vannellus 15w40 van BP in ,M'n Citroen Berlingo en m'n Opeltje draaien er ook al 4 jaar uitstekend op
Tja maar das allemaal diesel toch? Das allemaal niet zo zwaar belast.
Ik durf geen 7500rpm met m'n 4AGE te draaien met dieselolie erin hoor.
Zou ik met m'n GT ook nooit gedaan hebben. En waarvoor doe je het? Een paar tientjes? (ja jij Floor zal het wel gratis krijge )
Sinds enkele weken? Vriend van me heeft het een maand terug nog gekocht. Toen ging het langzaam overal weg en nu kunnen ze alleen nog wat losse liters krijgen. Zal morgen nog es Brezan bellen, maar daar wassie ook weg.
Steven schreef:Sinds enkele weken? Vriend van me heeft het een maand terug nog gekocht. Toen ging het langzaam overal weg en nu kunnen ze alleen nog wat losse liters krijgen. Zal morgen nog es Brezan bellen, maar daar wassie ook weg.
Naja dan maar weer 10W40 Emperol van Kroon-Oil.
das toch vreemd want met de 310 waar mee geraced wordt gebruiken ze ook de castrol 10 w 60 en heeft pas nog behoorlijk wat gekocht
ook niet meer via de groothandel?
Luco/Alpine-racer schreef:als je flink op toeren rijdt 5 w 50 en anders 5 w 40
voor de gtt werd olie voorgeschreven die tegenwoordig al achterhaald is dus geen 10/40 in dat blok mikken .
Maar voor straat gebruik gewoon een 5w 50 en voor circuit een 5w 60 een knallen maar .
zie ook de rally evo's en al dat soort hokken ryden allemaal met 60w spec.
dit i.v.m de warmte ontwikkeling enz.
heb net een tonnetje van 20 liter 5 w 50 gekocht dus we kunnen weer ff vooruit .
Abel schreef:
En 1 opmerking, als je die olie in je auto gooit en die heeft al een ton gereden, dan zal al je troep wat in je blok vast zit alsnog loskomen omdat die tractor olie waarschijnlijk een hogere doop heeft als je oude auto olie. (meer reinigende eigenschappen)
Meer reinigend? Ik heb (vroeger) eens gehoord dat als je zoals in bovenstaande situatie de olie vervangt, de oude olie wel eens teveel oude rotzooi weg kan halen die sommige delen "dicht" hield waardoor je nu wat meer olie verbruik zou kunnen krijgen.
Lijkt me op zich wel logisch maar misschien sla ik nu wel de plank finaaaaal mis...
zit wel een kleine waarheid in, zelfde komt ook vaak voor bij remsystemen. als je alle remvloeistof ververst bij een systeem wat al een aantal jaren niet meer ververst is spoel je vaak bij de wielremcilinders en of hoofdremcilinder een deel van afdichting weg aan de cup's. zodat je soms een tijdje na het verversen lekkage's krijgt
waar ergens (liefst in het noorden) kan je deze prut kopen? (en dan niet bij de renault dealer )
Als het meezit kan een automaterialenzaak dit voor je bestellen. Neem je alleen wel een zak duiten mee ???
Laatst gewijzigd door Arco op wo 5 jul 2006 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
IK weet niet wat ik er voor betaald heb. Vlgns mij zeer weinig. Ik had het toen besteld via de zaak als voorraad. Maar via de reguliere handel is het vrij prijzig ja. Ben wel blij dat het erbij mij in zit overigens.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
En dat houdt in ???? Nog beter bestand tegen hoge temperaturen ??