audio bekabeling speakers in deuren clio 1 ph2 SPOED

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
PaulM

voor de clio rijders met speakers in de deuren, welke kabels/kabelkleuren achter de autoradio zijn van de speakers in de deuren?

heb een kabelboom achter de radio zitten maar kan niet zien welke kabels van de speakers zijn. :( grijs en grijs gestreept is van de tweeters in de dashboard.

dit zijn de kabels die ik bedoelde:

Afbeelding

ik mag toch wel aannemen dat de kabels wel al voorbereid zijn in de kabelboom, want in de deur zaten de kabels ook al voorbereid. (heb oorsponkelijk geen speakers in de deuren)
Laatst gewijzigd door PaulM op za 27 mei 2006 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SQWilliams

WoooooooooW!! kroonsteentjes |:

Sorry kon het even niet laten! :wink:
PaulM

ej ben audio leek :) en als je goed kijkt, zie je dat rechts de kabels naar de versterker gaan, en dat is niet met kroonsteentjes :P alleen de tweeters zijn nu aangesloten via kroonsteentjes.
Tom
Moderator
Car: MB

dat paars en rose achtige zijn volgens mij speaker draden. Ik zou effe je speaker los schroeven en kijken welke kleur de kabels zijn of effe doormeten. Is sneller gedaan dan een vraag stellen op het forum :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PATRICK-CLIO

volgens mij de grijse en zwart grijze en de witte en zwart witte...

kan iemand dat misschien bevestigen?
PaulM

heb de draden al vergeleken, de kleuren kwamen wel overeen, maar bij de draad in de deur zit nog een onderbroken rode lijn op de kabel, en dat is niet bij de kabelboom van de autoradio. heb zelf geen multimeter, dus kan ook niet zien of er stroom op staat als contact aan staat ofzo.

dit zijn de kabels in de deur met de rode lijn:

Afbeelding

zelf dacht ik dat het deze zijn maar zonder de rode lijn:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/+Clio16v+_19.JPG[/img]
Tom
Moderator

de kleuren op de foto verschillen nogal, dus dat is lastig te zien. Ik zou voor een appel en een ei eens een multimeter kopen. Is een handig stukje gereedshap in zulke gevallen.
SQWilliams

Wat je ook kunt doen is met een batterij testen.

Je houd dan een kabel op de plus en de andere op de min, als je speaker dan naar buiten komt heb je niet alleen de juiste kabel maar dan klopt de poling ook gelijk! (als de speaker naar binnen gaat is te fase verkeerd)

Succes!

En A.U.B geen kroonsteentjes meer gebruiken (0)
PaulM

dat is wel proberen waard ja :) ik wilde kabels niet solderen, heb je zeker speciale klemmetjes voor?
PaulM

SPOED:

heb net met standaard AA batterij de kabels uitgeprobeert, maar geen effect, weet niemand of renault de kabels voor speakers in de deuren ook heeft voorbereid in de auto zelf? heb die andere kabels ook geprobeert maar geen effect :( help?
Tom
Moderator

haal nou eens een multi-meter...........................
PaulM

grijs en grijs zwart is voor de speakers in het dashboard. heb nu de radio gewoon erin geplugd en gekeken of de speaker draden die we vermoeden werken als ik hem zo aansluit op de radio, maar dit had ook geen succes... ik roep wel wat hulp in van iemand die er meer kaas van heeft gegeten.. het regent nu dus kan neit verder GRRR :( die multimeter haal ik drek wel ff, hoe dat ding werkt zie ik dan wel weer.
Tom
Moderator

zomaar draden aansluiten kan nooit slim zijn. dadelijk zet je ergens 12V op waar je het nou net niet wilt hebben. Multimeter zet je op diode stand, koppel aan een van de twee zijden (radiokant of deurkant) de draden aan elkaar en zet aan de andere kant de multimeter ertussen. Zo je makkelijk of je een gelsoten lus hebt (en dus de goede draden bij de radio te pakken hebt) of niet.

en als je zo'n nooit of nauwelijks gebruikt leen er dan even een of koop er een van een tientje ofzo. Gewoon zo'n goedkoop ding kan al voldoende helpen.
PaulM

heb natuurlijk wel ff getest of er hoop volt op stond, voordat ik er zomaar ding erin plugde, heb multimeter gekocht dat diode verhaal gedaan, maar op geen enkele draad vormt zich een lus. dus ben bang dat ik zelf kabels moet trekken of ergens onder het dash de draad moet gaan zoeken. zal het eerste wel worden.

thnx voor de info iig.
PaulM

na wat zoek werk en meten met de multimeter (handig ding toch wel, en ja ben eigenwijs :P ) kwam ik dus dit tegen achter de tweaters in het dashboard:

Afbeelding

kwestie van de draden weer aan elkaar en de draad achter de radio is verbonden met de speakers in de deur... wel lekker handig :) NOT
Tom
Moderator

goed bezig, mooi dat je het zelf hebt op kunnen lossen (Y) . En eigenlijk stom dat we daar niet eerder aan gedacht hebben, dat is idd net zo'n plek waar wel eens het een en ander aan draden bungelt :wink:
unqnown
Contacteer:

Zelf heb ik een Clio RSi uit '94, bij mij liepen er geen draden naar de deuren, het was een heel gekloot om het voor elkaar te krijgen, maar heb het uiteindelijk opgelost door (netjes) een klein gaatje vlak bij de kabelboom in het metaal te boren en hetzelfde in de deur. Deze gaatjes afdichten met een rubbertje voor waterdichtheid. De deurpanelen netjes uitgezaagd en de boxen erin gemonteerd.

Het enige wat voorbereid was, waren de gaten in de deuren zelf.
Maar verder is het nu hartstikke netjes hoor! (Y)
PaulM

heb probleem dat ik nu heb is fibratie bij flinke bas met de deur, dus moet nog keer wat isolatie ofzo ertussen doen, want dreun trrrrr dreun trrrr klinkt niet echt ;)
Plaats reactie