ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
PaulM

Gabri schreef:zet je geen vraagtekens bij het spul dan, als het kapot gaat? Ook al is het binnen de garantie
die versterker in principe wel dat ie al vanaf begin kapot was, sub heb ik denk zelf gedaan door de versterker niet goed in te stellen. De nieuwe versterker doet het nu iig nog steeds toppie en rij er nu 2 jaar meerond. Blaupunkt is geloof ik ook nog wel redelijk spul. vond de service iig wel netjes.
En tja voor die prijs doe ik niet moeilijk.
Freek S

+Clio16v+ schreef:
Gabri schreef:zet je geen vraagtekens bij het spul dan, als het kapot gaat? Ook al is het binnen de garantie
die versterker in principe wel dat ie al vanaf begin kapot was, sub heb ik denk zelf gedaan door de versterker niet goed in te stellen. De nieuwe versterker doet het nu iig nog steeds toppie en rij er nu 2 jaar meerond. Blaupunkt is geloof ik ook nog wel redelijk spul. vond de service iig wel netjes.
En tja voor die prijs doe ik niet moeilijk.
Blaupunkt is wel goed spul, rij nu +/- jaartje rond met nav. en werkt nog steeds goed, heb nog geen slechte dingen over gehoord, alleen maar dat de kwaliteit goed is! :smoke:
baszos

probleempje:

dacht dat laats me versterker kapot was, na laten kijken maar was dus nie kapot.

vandaag weer eraan gehangen en opeens deed ie het weer... raar maar waar. alleen heb ik nu een ander probleem.

als ik de moter uit heb staan en de radio aan hoor ik een zoem door me subwoofers heen, staat me moter aan en de radio ook aan hoor ik een soort brom in me subwoofers.

zou dit bijvoorbeeld me dynamo of benzine pomp kunnen zijn wat ik er doorheen hoor?

heb hier voorheen noooit last van gehad en heb ook niks veranderd aan de kabels en alles is precies hetzelfde aangesloten...

m.v.g

Bas
Megane Coupe Sport '00
Yamaha R6 '03
PaulM

toen mijn versterker kapot was (was ie al toen ik hem voor 1ste keer aansloot :( ) toen resoneerde de versterker ook op de motor. Goeie versterker erin en probleem was over.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

massa wil ook wel eens het probleem zijn :)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
SQWilliams

9 van de 10 versterker problemen zijn te wijten aan een slechte massa, een versterker zal namelijk altijd op zoek gaan naar de beste massa...
daardoor kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je versterker de massa probeert te pakken via je RCA (tulp kabels) en dat resulteerd dan weer in bijvoorbeeld storing in het geluid of het niet goed aanspringen van je versterker.

Daarom zorg dat je altijd een goede Massa plek hebt O.A: de bevestiging van je achterbank/gordels en dan goed de lak wegschuren.

En zorg er ook altijd voor dat je massa kabel even dik is als je plus kabel, en hou de massa kabel zo kort mogelijk (voor zo min mogelijk weerstand)..

En RULE NR 1: nooit je RCA kabels naast Je voedings kabel naar achter leggen!

nog vragen? dan hoor ik dat graag! :)
baszos

me rca kabels en voedings kabels lopen appart na achter daar heb ik wel goed rekening mee gehouden.....

zal een dezer dagen me bekabeling eens gaan nalopen en zeker de massa.....
Megane Coupe Sport '00
Yamaha R6 '03
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Post het ook maar even hier:

Bij het stationair laten lopen van mijn Twingo begint mijn acculampje te branden, niet super sterk, maar hij ligt wel op, gisteravond last van gehad, vanochtend gewoon goed gestart en net zag ik hem weer oplichten. Als ik mijn verlichting uit zet, dan begint ie al minder fel te branden. Wat kan het zijn??

Heb er nog niet zo vaak last van gehad, althans niet gemerkt.

Groeten Ronnie.

Edit: Ligt een subje in, maar niet echt een super sterke ofzo.
TheoV
Contacteer:

slechte dynamo ofzo?

kan iemand trouwens uitlegfgen wat precies voor en nadelen zijn van poorten in de subkist?

en kan je bij een ongepoorte gewoon een poort inbouwen?
SQWilliams

normaal is een gesloten basskist klein van formaat, als je er dan een poort in maakt heb je vaak dat de sub erg ongecontrolleerd gaat spelen.
Daarom kan je het beste de kist dus groter maken, maar dit kan je natuurlijk niet zomaar doen... je moet namelijk de aantal liters weten en het formaat en de plaats van de poort.
Hiervoor bestaan verschillende programma's om dit uit te rekenen.

Check hiervoor onder andere http://www.showyoursound.nl hier staat een linkje naar dat programma...............
TheoV
Contacteer:

mja.. bij gebrek aan plaats kan ik het dan beter gewoon ongepoort laten ... mn koffer steekt namelijk al op zn maximum vol ...
RonaldClio16v
Contacteer:

Stefan S. schreef:
1. Free-air montage
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).

Montage
Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 18 - 22mm MDF. Deze dikte is voldoende om paneelresonanties en doorbuigen te voorkomen. Maak met behulp van stroken MDF van ca. 2cm breed ribben onder het paneel., hierdoor zal de stijfheid sterk toenemen.
Zet de plaat goed vast, zodat bij een aanrijding de hele handel niet naar voren komt!

voordelen:goedkoop
- plaatsbesparend, geen kast

nadelen:
- goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en
achterzijde woofer
- slechtere demping van de woofer
- minder diepe bassweergave
- alleen woofers met een zeer stugge conusophanging
voldoen

2. Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.

voordelen:
- kompacte kast
- geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
zwaar belastbaar
- uitstekende transiëntweergave ('snel')
- eenvoudige kastconstructie
- minder kritisch t.a.v. ontwerp- en
constructiefouten

nadelen:
- niet erg efficiënt
- lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het
hogere bass-bereik

3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.

voordelen:
- 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
- minder vervorming en hogere belastbaarheid in het
hogere bassbereik
- mits goed ontworpen en gebouwd, diepere
bassweergave

nadelen:
- grotere kast
- zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)

4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.

voordelen:hoge efficiëntie en diep
- doorlopende bass
- goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen
rondslingerende spullen.

nadelen:
- moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
- woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
- transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen
afstemming, klinkt meestal 'traag'
grote kast
Erix
Contacteer:

Wat is dat voor bull-shit lijst?! :evil:

Laat diegene eerst ff wat meer kennis opdoen voordat ie zo'n lijst maakt. Klinkt leuk voor Bert&Ernie prutsers die eigenlijk niets weten maar zelf kastje willen timmeren. Die kiezen dan altijd een gesloten kistje waar weinig bij fout kan gaan. Maar echt serieus kan ik dit overzicht niet nemen :lol:
Rontwingo

Ik heb nog van die ovale 6x9 boxen thuis liggen, alleen heb ik niet
meer van die kartonne dingen om het op maat in mijn hoedeplank
te zagen..!

Weet iemand hier nog een oplossing voor? :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Rontwingo schreef:Ik heb nog van die ovale 6x9 boxen thuis liggen, alleen heb ik niet
meer van die kartonne dingen om het op maat in mijn hoedeplank
te zagen..!

Weet iemand hier nog een oplossing voor? :)
Boxen op de kop. en aftekenen?
Erik (Schepjes)
Contacteer:

dan issie toch te groot:P

vallen ze toch hoor het gat heen ;)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Erik (Schepjes) schreef:dan issie toch te groot:P

Dan moet je gewoon binnen de lijntjes leren zagen :p
Rontwingo

Ik begrijp hem :wink:

Ik teken hem gewoon rond de boxen af en zaag ongeveer een
halve cm kleiner zodat ie blijft hangen :p
Ralf

en om vast te schroeven neem ik aan..
Living the dream... Land in Spanje gekocht!!!!!!
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Frits schreef:
Erik (Schepjes) schreef:dan issie toch te groot:P

Dan moet je gewoon binnen de lijntjes leren zagen :p

Sja.. had ik op de kleuter school ook al moeite mee :wink:
SQWilliams

Gebruik het frame van het grilletje, daarmee kan je het gat perfect aftekenen!! (Y)
Gabri van der Veen
Über-Spammer

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=47273

het nut van een zekering is nu wel duidelijk :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

sow..verstandig volk, die calibra-rijders :lol:
Emperor
Contacteer:

mooie kleur smoking wit :)
Maus

Paul1916v schreef:sow..verstandig volk, die calibra-rijders :lol:
En als 't nou eens geen Opel, maar een Renault betrof? (Dan was 't opeens zonde....) :~
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

dan was ie nog steeds dom :D
SQWilliams

Harm
Car: Renault Grand Espace
Contacteer:

Weet iemand of dit goed spul is ? Ik moet geen mega-bas maar gewoon wat meer dimensie in de standaard renault 4x40..
Lijkt heel makkelijk om te monteren, versterker kan zo achter de standaard renault radio en de sub in de reserveband.

http://www.i-sotec.com

[img]http://www.uenk.com/images/cliors2l/iso ... -w500.jpeg[/img]
technical data i-soamp-2
Operating voltage 11,3-14,4V DC
Power capacity Max. 15A
Music output 2x85W @ 4 Ohms ort.
1x120W @ 4 Ohms
Loudspeaker impedance min. 4 Ohms
THD+N <0,01%
SNR >91dB
Protective functions
Undervoltage (low Batt.)
Overheat (Temp.)
Dimensions 160 x 44 x 136 mm
Warranty 24 months

[img]http://www.uenk.com/images/cliors2l/iso ... -w500.jpeg[/img]
Technical data i-sosub passive
Output 1 x 120 Watt @ 4 Ohm
Dimensions Diameter 360 mm,
Height 170 mm
Warranty 24 months
Erix
Contacteer:

Lijkt me helemaal niets...

Open de handleiding van die versterker eens en kijk waar deze zijn voeding vandaan haalt! Als je dat ziet zou er toch eigenlijk al een lampje moeten gaan branden (N) :lol:
Harm
Contacteer:

Als ik in de handleiding kijk onder 1.7 staat dat de stroom voor de i-soamp-2 versterker rechtstreeks vanaf de accu komt.
Tom
Moderator
Car: MB

en als dat gewoon door een iso-draadje gaat (wat zal het zijn 1,5mm2) dan gaat daar nooit (hoop je) veel stroom over lopen :) .
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Harm
Contacteer:

Tom schreef:en als dat gewoon door een iso-draadje gaat (wat zal het zijn 1,5mm2) dan gaat daar nooit (hoop je) veel stroom over lopen :) .
Tja, dat is waar. Niet echt aan te raden dus.., jammer 't is wel netjes weg te werken.
Tom
Moderator
Car: MB

wat is aan te raden. Het zal best net effe wat meer geven dan je huidige HU, ik denk alleen dat je met een echt goede HU ook een heel eind die kant op gaat en dat je er geen overweldigende bas uit moet verwachten.

Ik heb ooit eens een actief baspijpje gehad. Eigenlijk was het eerste klas rommel (maar de was de prijs ook naar) maar het gaf wel degelijk een positieve bijdrage aan het geheel! Het hoeft dus niet altijd honderden euro's te kosten, het is maar net wat je graag hebt en er van verwacht
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronaldeh

Hoorde hier thuis, kreeg ik als meldig, brandt los
---
Hallo

Ik ben nieuw, weet dus niet of hier al een vraag over is..

Ik heb een Clio 1 1.2, en wil iets meer geluid eruit laten komen, heb alleen het probleem dat ik niet de hoedeplank kan gebruiken i.v.m dat ik nog welleens ga snowboarden en dan moet die er uit anders past het niet met me plank enz..

Ik zag dat er een tweetal standaard gaten zin waar je MINI-boxjes achter kunt plaatsen...

Hebben jullie enig idee, wat voor boxjes(Merk,soort,voorbeeld(plaatje ervan, site)) ik daar achter zou kunnen plaatsen, en toch nog een redelijk mooi geluid kan produceren....

---

Kan dit niet.. is er dan een mogelijkheid om boxen in de wanden te monteren bij de achterbank, dus onder het raam..

Bedankt alvast

Ronald
Stefan S.

Ronaldeh schreef:Hoorde hier thuis, kreeg ik als meldig, brandt los
---
Hallo

Ik ben nieuw, weet dus niet of hier al een vraag over is..

Ik heb een Clio 1 1.2, en wil iets meer geluid eruit laten komen, heb alleen het probleem dat ik niet de hoedeplank kan gebruiken i.v.m dat ik nog welleens ga snowboarden en dan moet die er uit anders past het niet met me plank enz..

Ik zag dat er een tweetal standaard gaten zin waar je MINI-boxjes achter kunt plaatsen...

Hebben jullie enig idee, wat voor boxjes(Merk,soort,voorbeeld(plaatje ervan, site)) ik daar achter zou kunnen plaatsen, en toch nog een redelijk mooi geluid kan produceren....

---

Kan dit niet.. is er dan een mogelijkheid om boxen in de wanden te monteren bij de achterbank, dus onder het raam..

Bedankt alvast

Ronald
Daar passen 10cm boxen in, dus daar gaat nooit een goed geluid uitkomen ongeacht welk merk. De oplossing is om in je voordeur een composet of desnoods een coaxiale speakerset te plaatsen.
Plaats reactie