Een nieuwe topic, daar de andere topics over niet-RSi gaan.
Even de situatie:
Mijn Clio RSi 1.8 liter multipoint uit 1997 moet gemiddeld 1 op 12,2 doen (benzine, fabrieksopgave) en heeft een 45 liter tank. Ik kan dus zo'n 549 km rijden.
Als ik lange stukken rijd naar Duitsland (303 km rit) doe ik gemiddeld 1 op 15 (vaak getest) met een gemiddelde snelheid van 120 km/h.
We rijden relatief veel kleine ritten (gemiddeld 10 km), maar soms ook hele lange ritten (300 km, zie 1e alinea). Ik heb wel een sportieve rijstijl maar rijdt ook heel vaak ''zuining', door snel over te schakelen (de auto heeft zat koppel). Ik rijdt de auto goed warm alvorens ik ''sneller'' ga rijden. Verder krijgt de auto z'n beurten, daar wordt niet op bespaard.
Ik merk dat de laatste maanden de auto relatief veel benzine verbruikt, daar ik na 400 km al weer bij de pomp sta. De auto krijgt binnenkort z'n 125.000 km beurt, maar dit is wel opvallend.
Als ik de RSi even goed de sporen geef lijkt het alsof de benzinemeter een paar tikken zakt, alsof ik dan 1 op 8 rijdt?!
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? De auto lekt geen vloeistoffen en is in goede conditie.
Hoog verbruik RSi
-
Tja, het is dan een Rsi, maar verbruik is toch al eens langsgekomen op het forum. Zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... g+verbruik
Heb je die al doorgelezen?
ja, gelezen en veel tips, maar omdat het een (snelle auto) RSi is met een 1.8 8v motor en geen Clio met een 1.2 motor bijvoorbeeld, heb ik toch een nieuwe topic gemaakt.Frank M schreef:Tja, het is dan een Rsi, maar verbruik is toch al eens langsgekomen op het forum. Zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... g+verbruik
Wat ik wel anders aan de auto heb is dat ik sinds mei 2005 nieuwe 195/vr15 banden erop heb ipv 175/hr14 (de auto slipt in z'n 1 nu wel nauwelijks door en de wegligging is wel beter). Ik rijd altijd met licht aan en heb soms de kachel aan. Verder gebruik ik geen zware stroomverbruikers (ik ga geen appels met peren vergelijken).
De auto krijgt dus binnenkort een onderhoudsbeurt dus ik zal in de gaten blijven houden wat dat met het verbruik doet (Zoals gezegd, de auto loopt prima!). Het luchtfilter is standaard, en de auto is niet getuned.
Ik heb mazzel als ik boven de 300 km uitkom (veel korte stukkies en stads verkeer)
Heb zelf het bezine verbruik terug gedrongen door de verdelerkap te vervangen en de lambda sondo die de uitstoot van bezine in de gassen meet en daarmee de inspuiting regelt. Ik rijd zelf een 1.4. 8v uit 91 en als ik mijn best doet met ritten van 40 km rijd ik 1 op 14
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Hee die link gaat naar mijn topic (waar trouwens straks een aanvulling op komt...
)
wat betreft dit topic: ik zie weinig verschil tussen een Clio RSi en mijn Mégane 1.6e (is zeker sneller dan een 1.2
)
De 19 waar ik het in m'n topic ook over heb, heeft dezelfde motor als jouw Clio RSi, ik kan me herinneren dat die 19 RT 1.8i ook op een gegeven moment duurder is gaan lopen, minder extreem als nu m'n Mégane maar toch, toen ik 'm net had deed ik met gemak 1:13 en na een tijdje kwam ik niet verder dan 1:12.
Olie is regelmatig vervangen met die auto, maar dat hielp niks. Alleen de bougies heb ik nooit vervangen, omdat ik toen m'n zinnen had gezet op Denso Iridium bougies, maar dit kwam er op de een of andere manier nooit van.
Wat tdekoning zegt, verdelerkap, zou kunnen, als het normale onderhoud geen zuiniger resultaat oplevert zit er dus iets anders je verbruik omhoog te jagen. Dat gevoel had ik met m'n 19 ook, toen ondanks regelmatig verse olie de auto niet goedkoper ging lopen. En dat gevoel heb ik nu met de Mégane ook, alleen dat kan ik pas zeker weten als ik zometeen ga tanken en bij thuiskomst m'n tankbon invoer op http://www.autoverbruik.nl
dat is dan ook de aanvulling op het topic.

wat betreft dit topic: ik zie weinig verschil tussen een Clio RSi en mijn Mégane 1.6e (is zeker sneller dan een 1.2

De 19 waar ik het in m'n topic ook over heb, heeft dezelfde motor als jouw Clio RSi, ik kan me herinneren dat die 19 RT 1.8i ook op een gegeven moment duurder is gaan lopen, minder extreem als nu m'n Mégane maar toch, toen ik 'm net had deed ik met gemak 1:13 en na een tijdje kwam ik niet verder dan 1:12.
Olie is regelmatig vervangen met die auto, maar dat hielp niks. Alleen de bougies heb ik nooit vervangen, omdat ik toen m'n zinnen had gezet op Denso Iridium bougies, maar dit kwam er op de een of andere manier nooit van.
Wat tdekoning zegt, verdelerkap, zou kunnen, als het normale onderhoud geen zuiniger resultaat oplevert zit er dus iets anders je verbruik omhoog te jagen. Dat gevoel had ik met m'n 19 ook, toen ondanks regelmatig verse olie de auto niet goedkoper ging lopen. En dat gevoel heb ik nu met de Mégane ook, alleen dat kan ik pas zeker weten als ik zometeen ga tanken en bij thuiskomst m'n tankbon invoer op http://www.autoverbruik.nl

dat is dan ook de aanvulling op het topic.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
je zegt btw ook de laatste maanden, de laatste maanden is het wel wat kouder weer
en dan gebruikt ie zowiezo al wat meer dan in de zomer (choke enz).

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Contacteer:
Klopt inderdaad.
In mijn geval ging ie al duurder lopen toen het weer nog heerlijk zomers was, dat leek me minder normaal.
Maar in de winter is het volkomen normaal.
In mijn geval ging ie al duurder lopen toen het weer nog heerlijk zomers was, dat leek me minder normaal.
Maar in de winter is het volkomen normaal.
1 op 8 is absoluut niet gek, zeker met sportief rijgedrag, en veel stadsverkeer. 400 km op een 45 km tank is zelfs nog zuiniger. Ik zou zeggen: inlijsten en een biertje op drinken
Een nieuwe lambdasonde gaat overigens wel wat schelen, qua verbruik. Na 125kkm zal dat wel wat uitmaken. Bij veel (oudere) auto's heeft zo'n ding een voorgeschreven vervangingstermijn van 100kkm.
Misschien dat je zo'n ding met een goeie chip ook nog wel wat zuiniger krijgt.

Een nieuwe lambdasonde gaat overigens wel wat schelen, qua verbruik. Na 125kkm zal dat wel wat uitmaken. Bij veel (oudere) auto's heeft zo'n ding een voorgeschreven vervangingstermijn van 100kkm.
Misschien dat je zo'n ding met een goeie chip ook nog wel wat zuiniger krijgt.
rev it like a rental
niet??ForeverYoung schreef:wat betreft dit topic: ik zie weinig verschil tussen een Clio RSi en mijn Mégane 1.6e (is zeker sneller dan een 1.2)
is dat ook een multipoint dan? volgens mij niet...ForeverYoung schreef:De 19 waar ik het in m'n topic ook over heb, heeft dezelfde motor als jouw Clio RSi...
precies..heb met de rsi van marieke ook zoiets gereden hoor...Menno schreef:1 op 8 is absoluut niet gek, zeker met sportief rijgedrag, en veel stadsverkeer. 400 km op een 45 km tank is zelfs nog zuiniger. Ik zou zeggen: inlijsten en een biertje op drinken![]()
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
Mijn RSi reed redelijk zuinig meestal, maar reed veel lange stukken toen.. 1:11, 1:12 is dan goed te doen, maar in de winter met de kou en korte stukken zat ik vaak ook op 1:8, 1:9
aha..dacht dat dat zelfde blok was als van een clio 1.8 rtBart V schreef:Een RT heeft MPi, da's hetzelfde blok als in de RSi. Rijd goed

-
Kan je thermostaat niet kapot zijn, waardoor de motor niet op temperatuur komt en erdoor de ECU meer benzine wordt ingespoten.
Ik heb dit zelf ook gehad met een Volvo B18E motor en dat is toch een F2N?
Ik heb dit zelf ook gehad met een Volvo B18E motor en dat is toch een F2N?
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Die fout heb ik idd ook al eens gemaaktHaas schreef:aha..dacht dat dat zelfde blok was als van een clio 1.8 rtBart V schreef:Een RT heeft MPi, da's hetzelfde blok als in de RSi. Rijd goed

Project: GTT Blue Sport
Echt niet? Clio RT 1.8 heeft dezelfde motor als ik nu in mijn 19 heb, een monopoint injectie met 95 pk.Bart V schreef:Een RT heeft MPi, da's hetzelfde blok als in de RSi. Rijd goed
-
- Contacteer:
volgens mij weet ik aardig goed wat er in m'n 19 zat, heb er toch bijna 2 jaar mee rondgereden.. (om precies te zijn zo'n 21 maanden)Haas schreef:niet??ForeverYoung schreef:wat betreft dit topic: ik zie weinig verschil tussen een Clio RSi en mijn Mégane 1.6e (is zeker sneller dan een 1.2)
is dat ook een multipoint dan? volgens mij niet...ForeverYoung schreef:De 19 waar ik het in m'n topic ook over heb, heeft dezelfde motor als jouw Clio RSi...
qua verbruik is er niet zo heel veel verschil tussen een 1.6 8v en een 1.8 8v. het verschil in verbruik tussen deze 2 motoren en een 1.2 ook 8v is wat groter, dat bedoelde ik te zeggen. nog belangrijker: de rijstijl van de bestuurders vaak ook.....
van de F3P 1.8 motor zijn 2 versies:
een monopoint/SPI 1.8 met +/- 95 pk, te vinden in de 19 RN/RT/S, met 1.8 badge en in de Clio RT 1.8, volgens mij in de Clio alleen in RT uitvoering, ook geleverd in de Laguna RT 1.8
en een multipoint(MPI) met +/- 110 pk, te vinden in de Clio RSi en de 19 RT met 1.8i badge. bij de 19 alleen in RT, niet in een RN of S uitvoering zoals de 1.8 SPI dat wel is. Voor zover ik weet niet geleverd in Laguna's, maar dat kan ik verkeerd hebben. ben er in ieder geval nog niet 1 tegengekomen.
weet niet of ik het hier al neergezet had, maar mijn record

immer die ruheForeverYoung schreef:volgens mij weet ik aardig goed wat er in m'n 19 zat, heb er toch bijna 2 jaar mee rondgereden..

bedankt voor de opheldering iig

-
- Contacteer:

wat mij betreft had Renault dat wel iets duidelijker moeten maken, er zijn meerdere mensen die het 1.8 spi/mpi verhaal niet helemaal snappen.
Clio RSi en 19 RSi was duidelijker geweest (in andere landen is er ook een 19 RSi, maar ook gewoon een RT 1.8i en zelfs RTi <zucht...>

en dan Clio 1.8 en 19 1.8
of Clio 1.8i naast de Clio 1.8 net zoals bij de 19.
Sorry, dacht dat het om Clio's gingBart V schreef:Kan er ook niets aan doen..maar er zit echt een MPi in bij een 19 RT.
Riel, jij hebt geen RT toch??