[R5GTT]Motor uitbouwen: Alles los, maar bak nog vast??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

We zijn bezig om m'n R5GTT ph1 blok uit te bouwen.
We willen het blok zonder wisselbak eruit takelen, zodat de aandrijfassen kunnen blijven zitten

Het volgende is losgeraaid:

- Wisselbakbouten aan blok (4 stuks).
- Downpipe/uitlaat
- Onderste zwarte steunbalkje tussen carter en wisselbak
- Voorste 2 motorsteunen.
- Alle nodige kabels en slangen verwijderd.

We hebben het blok in de takel hangen, maar dee wisselbak wil niet van het blok af. Zit deze nu klem of zijn we wat vergeten. Hoe krijgen we deze los?
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Startmotor losgehaald?

Door de startmotor zit er nog een bout de bak in gedraaid.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Heb je genoeg ruimte om het blok er zo uit te halen dan? Het makkelijkste is om blok+bak in een keer eruit te halen :)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Wat denk je van de uitgaande as van de versnellingsbak die het blok in gaat denk dat het niet helemaal gaat lukken zoals jij dat wil doen
VLK Groep
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

blok eruit en de bak laten zitten is mogelijk. Kost alleen veel ergernis, de nodige wondjes aan je handen en meer tijd. Het is veel verstandiger om het beide eruit te halen en buiten de auto van elkaar te scheiden.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, ook weer lekker eigenwijs om niet eens na te lezen wat de rest van GT-rijdend-nederland doet :p

Die aandrijfassen wegen lang niet op tegen het gekloot om dat blok er straks in te krijgen. Eruit zal nog wel gaan na veel gevloek, maar erin zal je uren kosten om em op de priceas te krijgen.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Eigenwijs is ie zeker, normaal nederland noemt zo'n ding een versnellingsbak,maar hij noemt het een "wisselbak" :lol:

Zat me toch ff af te vragen wat ie bedoelde :D
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Steven schreef: maar erin zal je uren kosten om em op de priceas te krijgen.
Het is al een heel gekloot om hem erop te schuiven als het blok ernaast staat :(
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, daarom zal het je nooit lukken met bak erin.

Maar Tyberium is altijd wat eigenwijs, je kan ook in ACT: 5 GT Turbo eens posten hoe de rest dat aanpakt. Binnen paar minuten zul je reacties krijgen dat het takelen in 1 geheel het beste is.
No offence mate, maar tis wel zo :p
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Florus schreef:Eigenwijs is ie zeker, normaal nederland noemt zo'n ding een versnellingsbak,maar hij noemt het een "wisselbak" :lol:

Zat me toch ff af te vragen wat ie bedoelde :D
van het kleine beetje motorvoertuigentechniek wat ik heb gehad op school (VBO Transport & Logistiek) weet ik nog dat ze het in de boeken niet hadden over een versnellingsbak maar over een gangwissel of iets dergelijks :wink:

en dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is (Y)

in de racerij gebruiken ze versnellingsbakken.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

ForeverYoung schreef:en dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is (Y)

in de racerij gebruiken ze versnellingsbakken.
1,2,3 zijn vertragende versnellingen, 4 is bijna altijd 1:1 en 5 is een echte versnelling tov toerental.
In de racerij werken ze vaak met kortere bakken, dusja dat klopt ooknie helemaal.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

wat bedoelen ze met de overdrive? :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

+Clio16v+ schreef:wat bedoelen ze met de overdrive? :)
Een overdrive is om de auto op snelheid te houden, niet als versnelling. Eenmaal op snelheid schakel je over op de overdrive om minder toeren (lees zuiniger) te kunnen rijden.

(correct me if i'm wrong :wink: )
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

achso :) nah supah :D ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ForeverYoung schreef:
Florus schreef:Eigenwijs is ie zeker, normaal nederland noemt zo'n ding een versnellingsbak,maar hij noemt het een "wisselbak" :lol:

Zat me toch ff af te vragen wat ie bedoelde :D
van het kleine beetje motorvoertuigentechniek wat ik heb gehad op school (VBO Transport & Logistiek) weet ik nog dat ze het in de boeken niet hadden over een versnellingsbak maar over een gangwissel of iets dergelijks :wink:

en dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is (Y)

in de racerij gebruiken ze versnellingsbakken.
Het is officieel ook een 'wisselbak'. Correcte naam (Y)
Overigens gaat het wel als je de bak laat liggen, echter de assen moeten los, althans zeker van de wielophaning, want de bak zal toch echt een cm of tien aan de kant moeten. Met de assen vast gaat dat niet lukken ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

wat is dat nog het voordeel om hem erin te laten????
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

(Hoolie)-Ad schreef:wat is dat nog het voordeel om hem erin te laten????
Kost je geen bakolie. :wink:

Maar dan nog. de andere aandrijfas is met een simpel spietje geborgd. en heel simpel uit te bouwen. dus waarom je de moeite neemt om ze te laten zitten... Met de passagiers kant uitgebouwd. en goed opletten met de andere as, is het blok er uit te krijgen zonder bakolie te morsen. :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Och, over het algemeen is het toch het enige moment dat eindelijk die bakolie eens vervangen wordt, dus ja, slecht is t nooit :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Tyberium is inderdaad een beetje eigenwijs.
Gelukkig zijn er ook mensen die je wél proberen verder te helpen en antwoord geven op de gestelde vraag......no offence.
Starmotor zat inderdaad nog een bout door. thanx.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en dan uiteindelijk alsnog de bak eruit moeten halen omdat je het er nooit meer in krijgt :worship: :worship: :worship: :worship:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heej tyb haal hem er lekker uit joh
idd ff bakolie vernieuwen scheelt je een hoop onzin en gevroet
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Zo het blok is eruit.. en met bak en al eruit gehaald zoals men zei.
Blijft #$# alleen de vork (Dat ding aan de bak waar de schakelstang op vast gaat) achter het frame steken. Die is dus krom. Buigt nu vanaf het rubber op de bak omhoog. Is die te vervangen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, effe de rubber weg halen, zit een bout ;) VOlgende keer ook onder die rubber de bouit losdraaien (Y) Leert U van, succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Makkelijkste is ff op de sloop een complete pook met schakelstang mee te nemen van elke willekeurige 5.

Stang loshalen bij de pook is namelijk nogal lastig, omdat je em vaak opnieuw moet afstellen. (daarom hele pook mee, is lekker makkelijk).
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Mocht er nog iemand belangstelling hebben voor deze JB3S04 wisselbak uit Januari 2003 (nieuw gekocht bij Renault voor €1024), laat t even weten :)
Bedankt voor de hulp.
Plaats reactie