We zijn bezig om m'n R5GTT ph1 blok uit te bouwen.
We willen het blok zonder wisselbak eruit takelen, zodat de aandrijfassen kunnen blijven zitten
Het volgende is losgeraaid:
- Wisselbakbouten aan blok (4 stuks).
- Downpipe/uitlaat
- Onderste zwarte steunbalkje tussen carter en wisselbak
- Voorste 2 motorsteunen.
- Alle nodige kabels en slangen verwijderd.
We hebben het blok in de takel hangen, maar dee wisselbak wil niet van het blok af. Zit deze nu klem of zijn we wat vergeten. Hoe krijgen we deze los?
[R5GTT]Motor uitbouwen: Alles los, maar bak nog vast??
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Wat denk je van de uitgaande as van de versnellingsbak die het blok in gaat denk dat het niet helemaal gaat lukken zoals jij dat wil doen
VLK Groep
blok eruit en de bak laten zitten is mogelijk. Kost alleen veel ergernis, de nodige wondjes aan je handen en meer tijd. Het is veel verstandiger om het beide eruit te halen en buiten de auto van elkaar te scheiden.
Idd, ook weer lekker eigenwijs om niet eens na te lezen wat de rest van GT-rijdend-nederland doet 
Die aandrijfassen wegen lang niet op tegen het gekloot om dat blok er straks in te krijgen. Eruit zal nog wel gaan na veel gevloek, maar erin zal je uren kosten om em op de priceas te krijgen.

Die aandrijfassen wegen lang niet op tegen het gekloot om dat blok er straks in te krijgen. Eruit zal nog wel gaan na veel gevloek, maar erin zal je uren kosten om em op de priceas te krijgen.
Idd, daarom zal het je nooit lukken met bak erin.
Maar Tyberium is altijd wat eigenwijs, je kan ook in ACT: 5 GT Turbo eens posten hoe de rest dat aanpakt. Binnen paar minuten zul je reacties krijgen dat het takelen in 1 geheel het beste is.
No offence mate, maar tis wel zo
Maar Tyberium is altijd wat eigenwijs, je kan ook in ACT: 5 GT Turbo eens posten hoe de rest dat aanpakt. Binnen paar minuten zul je reacties krijgen dat het takelen in 1 geheel het beste is.
No offence mate, maar tis wel zo

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
van het kleine beetje motorvoertuigentechniek wat ik heb gehad op school (VBO Transport & Logistiek) weet ik nog dat ze het in de boeken niet hadden over een versnellingsbak maar over een gangwissel of iets dergelijksFlorus schreef:Eigenwijs is ie zeker, normaal nederland noemt zo'n ding een versnellingsbak,maar hij noemt het een "wisselbak"![]()
Zat me toch ff af te vragen wat ie bedoelde
en dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is

in de racerij gebruiken ze versnellingsbakken.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
1,2,3 zijn vertragende versnellingen, 4 is bijna altijd 1:1 en 5 is een echte versnelling tov toerental.ForeverYoung schreef:en dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is![]()
in de racerij gebruiken ze versnellingsbakken.
In de racerij werken ze vaak met kortere bakken, dusja dat klopt ooknie helemaal.
wat bedoelen ze met de overdrive? 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Een overdrive is om de auto op snelheid te houden, niet als versnelling. Eenmaal op snelheid schakel je over op de overdrive om minder toeren (lees zuiniger) te kunnen rijden.+Clio16v+ schreef:wat bedoelen ze met de overdrive?
(correct me if i'm wrong
Project: GTT Blue Sport
achso
nah supah




Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Het is officieel ook een 'wisselbak'. Correcte naamForeverYoung schreef:van het kleine beetje motorvoertuigentechniek wat ik heb gehad op school (VBO Transport & Logistiek) weet ik nog dat ze het in de boeken niet hadden over een versnellingsbak maar over een gangwissel of iets dergelijksFlorus schreef:Eigenwijs is ie zeker, normaal nederland noemt zo'n ding een versnellingsbak,maar hij noemt het een "wisselbak"![]()
Zat me toch ff af te vragen wat ie bedoelde![]()
en dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is![]()
in de racerij gebruiken ze versnellingsbakken.

Overigens gaat het wel als je de bak laat liggen, echter de assen moeten los, althans zeker van de wielophaning, want de bak zal toch echt een cm of tien aan de kant moeten. Met de assen vast gaat dat niet lukken

-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
wat is dat nog het voordeel om hem erin te laten????
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Kost je geen bakolie.(Hoolie)-Ad schreef:wat is dat nog het voordeel om hem erin te laten????
Maar dan nog. de andere aandrijfas is met een simpel spietje geborgd. en heel simpel uit te bouwen. dus waarom je de moeite neemt om ze te laten zitten... Met de passagiers kant uitgebouwd. en goed opletten met de andere as, is het blok er uit te krijgen zonder bakolie te morsen.

Project: GTT Blue Sport
Och, over het algemeen is het toch het enige moment dat eindelijk die bakolie eens vervangen wordt, dus ja, slecht is t nooit 

Tyberium is inderdaad een beetje eigenwijs.
Gelukkig zijn er ook mensen die je wél proberen verder te helpen en antwoord geven op de gestelde vraag......no offence.
Starmotor zat inderdaad nog een bout door. thanx.
Gelukkig zijn er ook mensen die je wél proberen verder te helpen en antwoord geven op de gestelde vraag......no offence.
Starmotor zat inderdaad nog een bout door. thanx.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
en dan uiteindelijk alsnog de bak eruit moeten halen omdat je het er nooit meer in krijgt





Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
heej tyb haal hem er lekker uit joh
idd ff bakolie vernieuwen scheelt je een hoop onzin en gevroet
idd ff bakolie vernieuwen scheelt je een hoop onzin en gevroet
Zo het blok is eruit.. en met bak en al eruit gehaald zoals men zei.
Blijft #$# alleen de vork (Dat ding aan de bak waar de schakelstang op vast gaat) achter het frame steken. Die is dus krom. Buigt nu vanaf het rubber op de bak omhoog. Is die te vervangen?
Blijft #$# alleen de vork (Dat ding aan de bak waar de schakelstang op vast gaat) achter het frame steken. Die is dus krom. Buigt nu vanaf het rubber op de bak omhoog. Is die te vervangen?
Ja, effe de rubber weg halen, zit een bout
VOlgende keer ook onder die rubber de bouit losdraaien
Leert U van, succes!


Makkelijkste is ff op de sloop een complete pook met schakelstang mee te nemen van elke willekeurige 5.
Stang loshalen bij de pook is namelijk nogal lastig, omdat je em vaak opnieuw moet afstellen. (daarom hele pook mee, is lekker makkelijk).
Stang loshalen bij de pook is namelijk nogal lastig, omdat je em vaak opnieuw moet afstellen. (daarom hele pook mee, is lekker makkelijk).
Mocht er nog iemand belangstelling hebben voor deze JB3S04 wisselbak uit Januari 2003 (nieuw gekocht bij Renault voor 1024), laat t even weten 
Bedankt voor de hulp.

Bedankt voor de hulp.