Goed.. IRL heet ik dus Ronald.
Sinds 29 mei 2002 rijdend in een CRX uit juli 1990.
3 jaar voor ik m'n REX kocht al helemaal verliefd op de CRX. Ik vind de vormen erg mooi.
Alleen heb ik een OV kaart van de baas, dus was er... tot maart 2002 geen behoefte aan een auto.
Toen werd het januari 2002.. paps en mams gingen 2 maanden naar Australië. Rootje had de Primera van pa voor het grijpen en tufte heel nederland door.
6 maart... pa en ma komen terug... 13 maart.... 3 keer mis gegrepen naar de auto en daar strond ziek... NU WIL IK EEN EIGEN AUTO... f*ck DIE OV KAART!!!
Dus Rootje ging zoeken... en vond een mooie ED9.. die, zo blijkt later, wel eens te koop zou kunnen komen.
Ik het kort is het verhaal zo...
"Mooie car heb je... moet tie kosten?"
"Ik doe hem nog niet weg, eerst mijn mini restaureren"
"Oh, wanneer is die klaar?"
"Mei/Juni ofzo"
"Mooi, ik hou me aanbevolen voor je REX"
"Ok, je hoort nog"
Maar goed... wat doet een vogel als ik op een Renault Forum?
Nou dat zit zo, mijn vriendin rijdt in een Clio ph1 1.4 uit 1994 (?) Door een remprobleempje was ik op zoek naar wat onderdelen (kennis was geen probleem, die heb ik zelf in de afgelopen 3 jaar opgedaan met de CRX) vandaar.
Daarbij ben ik van mening dat we allemaal dezelfde hobby hebben, en het daarom alleen maar leuk is om ervaringen en kennis uit te wisselen. Te meer omdat veel kennis vaak heel algemeen toepasbaar is, en helemaal niet zo merk afhankelijk is, als vaak gedacht wordt.
Leg een remklauw van een Honda een naast die van een Renault: Opvallend veel overeenkomsten. Uiteindelijk kunnen we van elkaar leren. Ik van jullie, jullie van mij, en zo helpen mensen elkaar de weg weer op. Ik woon in de bomenbuurt van Haarlem.... volgens mij woont een van de bezoekers van dit forum bij mij om de hoek. Ik heb hem een tijd terug met een motortakel op straat een motorblok zien wisselen in een Renaultje 5. (blijkt uit zijn topic het vast draaien van het vliegwiel te zijn geweest)
Goed... de technische specs en mods van de CRX:
[Specs]
1598cc (athmosferisch)
16 kleppen (met dubbele nokkenas en een derde nok per 2 kleppen)
VTEC (variabele kleplift. Lage nok/toeren 5mm, Hoge nok/toeren 10mm, Omschakelpunt: 5500rpm)
10,4:1 compressie verhouding
160pk (standaard van dit blok) 170 geschat (na aanpassing van in- en uitlaat)
8500rpm toerenbegrenzer.
910kg
7 seconden naar de 100
[Motorisch]
JDM B16A VTEC motor
HASport engine mount kit
HRED gemodificeerde ECU met laptop aansluiting om alle sensoren uit te kunnen lezen
V-AFC 2 ('on the fly' regeleenheid voor brandstof inspuiting)
4 graden vervroeging op de ontsteking
JanSpeed 4-2-1 spaghetti spruit (met en een extra 'bung' voor WB O2)
JanSpeed RVS gedempte katvervanger
JanSpeed RVS middenpijp + middendemper
JanSpeed CF eindempertje
CAI
Shortshifter
[Exterieur]
Logo en sproeier loze motorkap met aangelaste booskijkers (punt tot punt)
Slotloze deurklinken
JDM folding mirrors *in de schuur*
VTEC Spoiler
Renault Laguna bumperlip
Witte knipperlichten voor- en zijkant
Witte achterlichten met zwarte lijst
Nummerplaat relocation
Zwarte, half doorzichtige raamband
[Onderstel]
BSA Cobra J7 x 16" ET40 met Toyo Proxes T1-R 195/45/16
6cm verlaagd met Billstein onderstel
VTEC voorophanging
Strutbars voor-boven en achter boven
Integra Type R remmen rondom (voor 28cm / achter 26cm)
Brembo/Powerstop schijven
Ferrodo DS2500 blokken
BF Goodrich RVS omvlochten leidingen
DOT4 remvloeistof
[Interieur]
Momo Millenium sport stuur
HP RAID snap off
Elektrische ramen
TRS blauwe 4 naar 3 punts gordels
Silver metalic wijzerplaten (bezig met digitaal dashboard)
Blauwe wijzerplaat verlichting
Segra vloer matten. Zwart met blauwe rand en blauw CRX logo
Blauwe alu sport pedalen
Brandblusser aan raamstijl
Raceland WRCII kuip zetels (zwart/blauw)
[ICE] (of wat er voor door moet gaan)
JVC KD-LH7R headunit
Pioneer combo front setje (In MDF montage ringen)
Sony 2 weg achtersetje (In MDF Hoedeplank)
Vroegâh (zoals ik haar dus kocht)
[img]http://84.87.111.110/photo/crxvroeger/MVC-006F.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/crxvroeger/MVC-005F.JPG[/img]
Nu (recentste foto's)
[img]http://84.87.111.110/photo/OrthelloB16A/P5280002.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/OrthelloB16A/P5280006.JPG[/img]
Diversen (van alles wat)
[img]http://84.87.111.110/photo/OrthelloB16A/P5280011.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/OrthelloB16A/P5280015.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/Oostenrijk/IM002499.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/OrthelloB16A/P5280010.JPG[/img]
[img]http://www.ronsoft.nl/upload/IM001198.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/rik/IM001826.jpg[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/Oostenrijk/IM002502.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/kinderstoelen/IM003138.JPG[/img]
[img]http://84.87.111.110/photo/kinderstoelen/IM003139.JPG[/img]
Swap filmpje
Ritje over polderweg
Ritje over Zeeweg
Ook ik stel me voor.... vreemde eend genaamd Orthello
-
- Berichten: 5070
- Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
- Car: Dodge RAM
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Welkom... En een toppie CRX



I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Bedankt mannen!!
Velserbroek.. Haarlem... Toch eens opletten. Hahaha
Zo zie je maar weer hoe klein het wereldje is
Ik heb nog meer foto's van de Rex, maar nu... even... niet.
Ik ben aan het verhuizen naar een ander deel van Haarlem, en mijn internet verbinding is nog niet om gezet. Ik heb een server waar al mijn foto's op staan... so, more to come!
Oh.. mocht je me zien, sein even, toeter, zwaai... altijd leuk en goed voor het enthousiastme en de vrolijkheid op de weg!

Velserbroek.. Haarlem... Toch eens opletten. Hahaha
Zo zie je maar weer hoe klein het wereldje is

Ik heb nog meer foto's van de Rex, maar nu... even... niet.
Ik ben aan het verhuizen naar een ander deel van Haarlem, en mijn internet verbinding is nog niet om gezet. Ik heb een server waar al mijn foto's op staan... so, more to come!
Oh.. mocht je me zien, sein even, toeter, zwaai... altijd leuk en goed voor het enthousiastme en de vrolijkheid op de weg!
Inderdaad. En ik heb ze bezig gezien met het aandraaien van het vliegwiel. Grappig. Dat is nog geen 200 meter bij mij vandaanBram schreef:Nette CRX!
Diegene van die R5 is waarschijnlijk Wouter ( wassah hier op het forum ).

Ik herken het ook op de foto's

Toch nog een klein aanvullend verhaaltje over het grootste project wat ik heb gedaan aan dit gebakje....
Er is een japanse import motor in gehangen die officieel in een japanse '94 Civic VTi thuis hoort. Waarom een japans import blok? De jappen houden al het moois voor zichzelf. Het blok levert standaard 10pk meer dan de europeese versie, en is ook net een tikje betrouwbaarder dan de europeese versie.
Daarbij is het blok ook nog eens heeel anders dan wat er in zat.
Een gemiddelde CRX rijdt rond met 130pk (er is een 150pk versie, maar die zie je veel minder vaak)
Omdat er nogal wat verschil zit tussen het nieuwe en het oude blok, moest er nogal wat gebeuren. Andere assen, andere bak, andere koppeling en druk groep (komen van een Integra Type R), andere motor steunen (massief alu met massief urethaan rubbers), andere schakel stangen, andere ECU en een aangepaste kabelboom.
Al met al ging het niet zonder slag of stoot, maar als hij dan zijn eerste plofjes laat horen, en uit zichzelf, probleemloss op 800 toeren stationair blijft lopen, dan kan je je geluk niet op.
Tegelijk heb ik de remmen van een Inegra Type R er onder gezet. Meer vermogen, beter remmen. De standaard 24 cm schijfjes zijn natuurlijk veeeeeel te klein. Nu met die 28cm schijven remt het heeeel bizaar hard, en het ziet er nog eens een stuk knapper uit in de 16"velgjes.
Al met al ben ik dus meer GO dan Show bezig.
Ik heb me de afgelopen tijd weinig laten zien.
Geen bericht goed bericht moeten we in dit geval denken, want dat betekend dat er met de clio van mijn dinnetje niks mis is.
Maar wat de CRX betreft staan er twee flinke projecten aan te komen.
Allereerst is de koets wat slecht aan het worden. Hier een daar (aardig) wat roest, krasjes en putjes. Die moeten er in de loop van 2006 allemaal uit, en dan gaat hij meteen helemaal nieuw in de verf. Onderstel is al zo goed als nieuw, dus daar maak ik me niet druk om.
Als de auto dan toch helemaal gestript wordt (inclusief verwijderen van de motor) is het ook het moment om weer wat motorische veranderingen aan te brengen. Een deel daarvan is al in huis, namelijk... het uitlaat spruitstuk, de downpipe, de injectoren, het brandstof management en dan het leukste.... de intercooler, de BOV en de turbo.
Of wel.... Rootje goes boost. Mijn streven is 250pk. (Met alles boven de 225 neem ik genoegen) Waarschijnlijk betekend dat ongeveer 6PSi vuldruk. Gezien de marges van het blok blijf ik zo aan de veilig kant. Ook is het zo, dat de auto niet al te zwaar is (950 kilo) en er dus niet al te veel druk op de voorwielen zit. Alles boven de 250pk zou resulteren in wielspin. Ofwel... niet nuttig.
Het betreft een Garrett T3. Het spruitstuk heeft geen aansluiting voor een externe wastegate, dus ga ik het eerst met alleen de interne proberen. Hopelijk heeft deze genoeg capaciteit om boost creep tegen te gaan. De ervaring zal het leren.
Oh... de kleur.... blijft zwart... maar ik ga kijken of het mogelijk is om er een donker blauwige gloed in te krijgen en wat grovere metalic.
Zo... dit was weer een heerlijk opschep post van het Honda front.
Van het weekend weer naar mijn dinnetje, en in het kerst weekend jagen we er weer even bijna 500 kilometer bij in de Clio.
Geen bericht goed bericht moeten we in dit geval denken, want dat betekend dat er met de clio van mijn dinnetje niks mis is.
Maar wat de CRX betreft staan er twee flinke projecten aan te komen.
Allereerst is de koets wat slecht aan het worden. Hier een daar (aardig) wat roest, krasjes en putjes. Die moeten er in de loop van 2006 allemaal uit, en dan gaat hij meteen helemaal nieuw in de verf. Onderstel is al zo goed als nieuw, dus daar maak ik me niet druk om.
Als de auto dan toch helemaal gestript wordt (inclusief verwijderen van de motor) is het ook het moment om weer wat motorische veranderingen aan te brengen. Een deel daarvan is al in huis, namelijk... het uitlaat spruitstuk, de downpipe, de injectoren, het brandstof management en dan het leukste.... de intercooler, de BOV en de turbo.
Of wel.... Rootje goes boost. Mijn streven is 250pk. (Met alles boven de 225 neem ik genoegen) Waarschijnlijk betekend dat ongeveer 6PSi vuldruk. Gezien de marges van het blok blijf ik zo aan de veilig kant. Ook is het zo, dat de auto niet al te zwaar is (950 kilo) en er dus niet al te veel druk op de voorwielen zit. Alles boven de 250pk zou resulteren in wielspin. Ofwel... niet nuttig.
Het betreft een Garrett T3. Het spruitstuk heeft geen aansluiting voor een externe wastegate, dus ga ik het eerst met alleen de interne proberen. Hopelijk heeft deze genoeg capaciteit om boost creep tegen te gaan. De ervaring zal het leren.
Oh... de kleur.... blijft zwart... maar ik ga kijken of het mogelijk is om er een donker blauwige gloed in te krijgen en wat grovere metalic.
Zo... dit was weer een heerlijk opschep post van het Honda front.
Van het weekend weer naar mijn dinnetje, en in het kerst weekend jagen we er weer even bijna 500 kilometer bij in de Clio.
of je rijdt altijd met helm of dit is de domste plek voor een brandblusser EVER.
Het wordt een projectiel sufferd. weg dat ding daar.
verders, op die overdrevenvliegenvangerslampies na, gave bak!.
Het wordt een projectiel sufferd. weg dat ding daar.
verders, op die overdrevenvliegenvangerslampies na, gave bak!.

Hmmmzz..... nu je het zegt over die brandblusser.robert schreef:of je rijdt altijd met helm of dit is de domste plek voor een brandblusser EVER.
Het wordt een projectiel sufferd. weg dat ding daar.
verders, op die overdrevenvliegenvangerslampies na, gave bak!.
Waar zou jij hem doen? Achter de bijrijder stoel?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ónder de bijrijderstoel en daar goed vastankeren
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Wat halen die VTec'jes toch een leuk toerental hé
ooit al is met eentje meegereden zo'n standaard groene gaat aardig vooruit.
knap hoor je CRX.
Moet er op de achterlichtunit (toen je hem kocht) niet 'Vtec' staan?
Of is dit enkel in België?
En welkom vanuit België!

knap hoor je CRX.
Moet er op de achterlichtunit (toen je hem kocht) niet 'Vtec' staan?
Of is dit enkel in België?
En welkom vanuit België!

origineel wel geloof ik...
Er staat normaal inderdaad VTEC op... maar niet in mijn geval. Deze auto is in 1990 als een gewone 1.6 16V op de markt gezet.
Pas vorig jaar heb ik er zelf een VTEC blok in gehangen. (Met alle bijhorende zaken als andere versnellingsbak, assen, ecu, koppeling en drukgroep en een deel van de kabelboom.
Standaard toeren begrenzer ligt op 8500 toeren.
Pas vorig jaar heb ik er zelf een VTEC blok in gehangen. (Met alle bijhorende zaken als andere versnellingsbak, assen, ecu, koppeling en drukgroep en een deel van de kabelboom.
Standaard toeren begrenzer ligt op 8500 toeren.
geinige crx (zie vaak alleen maar afgetrapte kutbakken rijden) vind het zoals de golf alleen wel sjonnie bakken... maarja dat is mening
. Ik heb de brandblusser maar in de kofferbak gelegd. Kan je er ook bij iig als de motor in de hens staat
en hij ligt niet echt in de weg.


Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Zou ik ook doen, ik ken iemand die had hem onder zijn stoel liggen, toen die ineens open sprong, zag er niet zo fraai uit en als de bijrijder dat ding op zijn/haar kop krijgt, ook niet echt prettig lijkt me, wagen ziet er netjes uit+Clio16v+ schreef:geinige crx (zie vaak alleen maar afgetrapte kutbakken rijden) vind het zoals de golf alleen wel sjonnie bakken... maarja dat is mening. Ik heb de brandblusser maar in de kofferbak gelegd. Kan je er ook bij iig als de motor in de hens staat
en hij ligt niet echt in de weg.

Leuke wagen, welkom 

Vergeet niet dat die honda blokjes hoog toerig zijn. Begrenser ligt standaard al op 8500 toeren. 120 rij je in z'n 5 op 4000 toeren.MartijnG schreef:Leuke auto's hoor, die CRXen!
Maar een T3 op dit blok, is dat niet een beetje groot? Komt ie dan niet een beetje laat op gang? Kun je niet beter een T25 pakken dan ofzo?
T3 is veel gebruikt in deze setup.
Iemand bekent me Quaife? Is het echt zo goed als beweert wordt?
De ene T3 is de andere niet, en ook de ene motor de andere niet.MartijnG schreef: Maar een T3 op dit blok, is dat niet een beetje groot? Komt ie dan niet een beetje laat op gang? Kun je niet beter een T25 pakken dan ofzo?
Kan best een goeie combi zijn, T3 op zo'n blok
rev it like a rental
hij staat in .42 trimMenno schreef:De ene T3 is de andere niet, en ook de ene motor de andere niet.MartijnG schreef: Maar een T3 op dit blok, is dat niet een beetje groot? Komt ie dan niet een beetje laat op gang? Kun je niet beter een T25 pakken dan ofzo?
Kan best een goeie combi zijn, T3 op zo'n blok