Verbruik Clio 1.2i en nog een paar vraagjes

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
teunis85

Beste mede renault rijders, geen dikke 16v dit keer maar een 1.2 8v :D

Ik ben sinds afgelopen dinsdag de eigenaar van een clio 1.2 i uit 1992 met 2 ton op de teller. Ik heb de auto goedkoop aangeschaft en er moeten ook nog wat dingetjes aan gebeuren. Maar ik heb nog een paar vraagjes en maybe dat jullie wat antwoorden hebben.

1. Ik kom net terug uit zeist en heb 65km gereden op een kwart tank. Dat is volgens mij niet echt heel zuinig 1 op 9 a 10 schat ik zo'n 1.2 zou wel zuiniger moten rijden toch.(heb normaal gereden) Kan het zijn dat de injector vuil is want hij houd ook nog wel eens in.Ik las dat dat ook nog wel eens kon schelen.

2 Als ik op de snelweg rijd of beetje in z'n toeren trek 3000 a 4000 dan vind ik de motor behoorlijk resoneren in de auto zelf. Ik heb 1 motor rubber aan de distributie zijde al vervangen maar zou het kunnen zijn dat het rubber aan de bak zijde ook gaar is. Hij ziet er nog wel goed uit geen scheuren ofzo.

Bvd

Groetjes Teun
pierre

1 op 15-16 lijkt mij normaler voor langere stukken.
vervang eerst de gewone slijtageonderdelen zoals luchtfilter, bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en wat nieuwe olie.

een 1.2 motor maakt meer lawaai als een 1.4, deze moet harder werken.
mtbiker

dat verbruik is niet normaal, mijn 1.2l met carbu verbruikt tussen de 6 en de 8 liter, op autostrade aan 105-110 een kleine 5 liter, en die clio's met injectie verbruiken normaal een dikke liter minder, ken toch iemand waarbij dat zo is.

Dat lawaai is normaal, zo een 1.2l is eigelijk niet gemaakt voor over de autostrade te rijden (ik doe het wel maar goed, hem eens een paar keer tot 140 jagen kan geen kwaad).
teunis85

ga hem morgen ff helemaal af tanken om exact te kunnen meten wat ie gebruikt. Heb ook ff de bougies eruit gehad en die zijn wel aan vervanging toe. Tevens zal ik ff zo'n busje injectie reiniger door de benzine doen. Ik ben benieuwd
alex1971

klinkt mij als een typisch gevalletje van achterstallig onderhoud. Zitten er in zo'n motor ook nog stelbare kleppen??

Grote beurt tijd!
dixie

k heb ok n 1.2tje en de mijne rijd ong. 1 op 15.. met vrij laat overschakelen.. ( anders willie nie vooruit :p ) en bij mij ist ok zo dat ie op de laatste kwart van de teller veel sneller daalt dan bij de rest van de teller.. vaag maar waar.. misschien wast bij jou ok t laatste kwart of zo?
Madmaus

Ja heb ik ook met me 16v :p

Maar als je echt wilt weten hoe zuinig die rijd moet je niet van meters afhankelijk zijn in die oude dingen.
Gewoon helemaal vol gooien. dag teller op nul. leeg rijden en uitrekenen hoeveel benzine je op hoeveel km hebt gereden. aantal km delen door aantal liters en je hebt het goeie 1 op ** aantal.
dixie

k moet dr wel ff bij zegge da ik m nooit helemaal leeg gereden heb.. nog aantal litertjes zitte dr in.. ennehhh tot 140 doortrappe? tot 160 moet ok nog gaan hoor... hahah zoek wel n weg uit die minimaal 10 km lang is.. die afstand zul je nodig hebbe :p :wink:
teunis85

Ik was ook ff bij de dealer geweest. Die zei ook van dat ik ff keer kleppen moest stellen. Is dat zelf te doen met een vraagbaak boek bijvoorbeeld ben opzich nog wel handig heb het alleen nog nooit gedaan :D
Renske

mijnes(1.2 uit '93) rijdt 1:14 / 1:15 met vrij veel korte stukjes rijden, laat doorschakelen en als ik op de snelweg ben is het 140-160, maar voor je aan de 160 zit moet je wel ff de ruimte hebben :lol:
rijdt trouwens ruim 1:15 als ik flink stuk snelweg heb gehad ipv al die korte stukjes
pierre

teunis85 schreef:Ik was ook ff bij de dealer geweest. Die zei ook van dat ik ff keer kleppen moest stellen. Is dat zelf te doen met een vraagbaak boek bijvoorbeeld ben opzich nog wel handig heb het alleen nog nooit gedaan :D
ik zou het niet zelf doen, kleppen stellen is een uurtje werk, laat tevens de verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen, wordt vaak nooit iets aan gedaan maar is erg belangrijk voor een goede vonk.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

teunis85 schreef:
1. Ik kom net terug uit zeist en heb 65km gereden op een kwart tank. Dat is volgens mij niet echt heel zuinig 1 op 9 a 10 schat ik zo'n 1.2 zou wel zuiniger moten rijden toch.(heb normaal gereden) Kan het zijn dat de injector vuil is want hij houd ook nog wel eens in.Ik las dat dat ook nog wel eens kon schelen.
zo kun je niet nameten wat ie verbruikt.

doe je als volgt

tank m vol, zet je dagteller op 0, rij tot je weer moet tanken, ook dan tank je hem vol.
vervolgens kijk je hoeveel kilometer je met dat aantal liters hebt gereden, en dan heb je een redelijk exact verbruik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Redbull clio
Contacteer:

rij ook met clio 1200 maar wel met carbu, en deze verbruikt maar 8 liter per honderd kilometer. en dit met vlotte rijstijl en legale snelheden op de autosnelweg.
mtbiker

dixie schreef:k moet dr wel ff bij zegge da ik m nooit helemaal leeg gereden heb.. nog aantal litertjes zitte dr in.. ennehhh tot 140 doortrappe? tot 160 moet ok nog gaan hoor... hahah zoek wel n weg uit die minimaal 10 km lang is.. die afstand zul je nodig hebbe :p :wink:
Met een E5F motor haal je geen 160, behalve op een helling naar beneden dan. Topsnelheid van de mijne is 152, maar ondertussen is hij wel bijna 14 jaar en 200.000KM. 140 is voor mij dus genoeg, kan volgen en inhalen op de autosnelweg.
dixie

als je maar geduld hebt.. dan kom je dr wel :lol: lieg ut nie...
mtbiker

als mijne clio uiteenvliegt komt er hier een mégane coupe te staan, die zal wel wat sneller kunnen.
Bart V

pierre schreef:
teunis85 schreef:Ik was ook ff bij de dealer geweest. Die zei ook van dat ik ff keer kleppen moest stellen. Is dat zelf te doen met een vraagbaak boek bijvoorbeeld ben opzich nog wel handig heb het alleen nog nooit gedaan :D
ik zou het niet zelf doen, kleppen stellen is een uurtje werk, laat tevens de verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen, wordt vaak nooit iets aan gedaan maar is erg belangrijk voor een goede vonk.
Kleppen stellen is heel simpel bij deze motor, werkt met gewone tuimelaars. Vaak word vergeten om ze te stellen, vervolgens staan ze te krap en gaat de motor onregelmatig lopen, inhouden en veel verbruiken. ik zou daar dus even mee beginnen.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

ff spammen :) :

leuke site http://www.autoverbruik.nl, ff registreren en dan elke keer de kilometerstand op je tankbon noteren, thuis de gegevens op je tankbon op http://www.autoverbruik.nl :D invoeren en je krijgt keurig grafiekjes en overzichtjes van wat je hebt gereden etc.

werkt perfect, je kunt ook vergelijken met andere auto's van andere merken maar ook van hetzelfde merk.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
white gtt power

men moedertje heeft een clio 1.2 RN van 1994 en zuipt zeker 10L , hij heeft rond de 150.000 km. ik word er echt zot van hoeveel dat ding zuipt, ik rij er momenteel mee tot de GT in orde is, maar pffff wat zuipt dat ding.
dafallrapper

dat beestje van mij (1.2 RN uit 1991) zuipt ook als een dolle gek... snap er nix van.. heb mijn luchtfilter al nagekeken, bougies vervangen en zelfst rustig gereden!!! Maar een gemiddeld van 1:10 valt nog wel te halen op de snelweg. Ik ga dit weekend injectie reiniger proberen, misschien dat dat het is. ik rijd hem al 4 maanden iedereen dacht dat mijn lamda naar de klote was, lamda vervangen en hij vindt de benzine nog net zo lekker hoor :(
PaulM

is dat ook allemaal als ie goed op temp is? met koude weer wordt er wel flink gechoked. maar 1:15 moet meestal wel te halen zijn met een 1.2 (iig in de zomer)
dafallrapper

Hoi Hoi,

ik heb hem alleen nog maar in de winter gereden, maar t lijkt mij dat als ik 400 km op en neer rijd om oma even naar huis te brengen en bijna heel de weg 110 rijd dat ik toch geen gemiddeld verbruik van 1 op 10 moet hebben....

Groetjes
boekhoven

ik rijdt nu ook gemiddeld zo'n 1 : 12. Wat kan ik doen om dat zuiniger te laten rijden. Ik rijd verder redelijk rustig. 130 op de snelweg en trek niet al te ver door.
Rianne RT

Mijn (1.4 '90) gemiddeld verbruik ligt ook ongeveer rond de 1:12. Als ik veel wat langere afstanden gereden heb 1:13. Ik weet niet of je nog meer verwachten van een auto van ongeveer 15 jaar oud..... :)
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
boekhoven

Ja maar met n zwembad in je auto gaat je verbruik natuurlijk fors omfoog... Zeker als je zwembad verwarmd is :lol:
Plaats reactie