stoterstangen 5at/gtt

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Even een vraag over de stoterstangen van een GTT ten opzichte van een AT.
Ten eerste: Waarin verschillen deze 2 soorten stoterstangen van elkaar? (vooral maatvoeringen. GTT spul zat liggen hier maar geen AT spul ter vergelijk.)
Ten Tweede: Iemand enig idee van welk materiaal Precies de stoterstangen van een AT gemaakt zijn? Dit ivm de eingenschappen van het desbetrefende materiaal.

Grz Richard
Laatst gewijzigd door Richard5 op do 3 nov 2005 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klepstoters?
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Nee, echt de stoterstangen. Tussen de tuimelaar en de stoter in. Zo geeft de vraagbaak ze ook aan, en zo ken ik ze ook van naam.
Stoters zitten tussen de stoterstangen en de nokkenas in dit geval. Die kleine stalen busjes die boven op de nokken liggen zeg maar.

Klepstoters zitten voor zover ik weet vaker tussen een tuimelaar en de klep zelf. Of direct tussen de nokkenas en de klep. Maar daarvan is hier geen sprake (C1J blokje).
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

daar weten menno en robert wel wat meer van af
ik raad aan je topic titel te veranderen in storestangen 5 at /gtt
dan reageren ze vanzelf
ik heb zelf alleen maar complete 5a en at blokken staan dus geen losse stoter stangen
en me gt gaat ik niet open plukken voor vergelijken :lol:
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

maaaar, wat is dat nou. ik denk die Sven wil wel een koppakking opofferen voor mij :wink:
Nee even zonder gekheid. Ik zal de naam van het topic eens veranderen zoals je suggereert. Eens kijken wat er dan gebeurt.
bedankt voor de tip
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

om de stoterstangen uit een gt te halen hoeft de kop er niet af en kan de pakking blijven zitten dus. :p
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

heb je helemaal gelijk in. Zat even niet na te denken terwijl ik aan het typen was :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb wel gt stoters liggen, en die info is ook al eens vermeld op de site.. Ga eens met search stoeien :wink:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik heb at stoters liggen
tenminste blok ligt al half open
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

sja tis iig een hardbaar staal. verders weten we niet.

overigens heb ik dat setje alu stoters er weer uit gehaald.
Jaaa die waren heel licht, maar ik had wel een kleeinnnnn rekenfaudje gemaakt wbt de extra uitzetting en de extra klepspeling die daarvoor nodig was. (had gedeeld door de tuimelaarverhouding ipv vemenigvuldigd sukkelll)
Voor goeie kelpspeling bij warme motor moest ik koude de klepspeling iets van 0.5/0.6 mm zetten. Voor techinici: de oploopflank van een alpine nokkenasje is maar 0.3-0.4 mm. Dus dat heeft korte levenduur.
Leuk voor race, not for woon/werk.

ehm wat ben je van plan?
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Ik zal eerst eens uit de doeken doen wat ik van plan ben. Dat praat wat gemakkelijker. :)
Ik rij nu al een tijdje in een GTT. Ook heb ik een aardige schuur vol met 2e hands- en reserve onderdelen van dergelijke auto's.
Na lang nadenken over hoe of wat, heb ik besloten het volgende te doen met die meuk die anders toch maar op de plank ligt.
:wink:
Ik ga voor een GTT onderblok (toch allemaal practisch hetzelfde) met een AT kop erop. Dat motortje ga ik nu heeeeel rustig aan opbouwen, om later in de GTT te belanden. Tijdsduur maakt niet uit, maar ik wil niet gaan beknibbelen op de kosten of te gehaast te werk gaan.
Dit om de latere "had ik nou toch maar...." beleving zo veel mogelijk te beperken.

Eigenlijk komt het een beetje op het verhaal van Robert neer. Ik heb geen zin in een ontzettend lage compressieverhouding, maar ga liever voor wat meer toeren dan normaal.

Zoals ik al schreef, veel GTT spul op de plank, maar haast geen AT spul. Vandaar dat ik op zoek ben naar de maatvoeringen van een AT stoterstang en de verschillen met een GTT stangetje.
Met wat hulp van een metalurg wilde ik eens uitzoeken welk materiaal ik het beste kon gaan gebruiken voor de stangen.

@Sven:
Ik lees dat je je AT stoters los hebt liggen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om voor mij eens de maatvoeringen op te schrijven en door te geven?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

richard zoek eerst even het topic op waar dit in is behandeld
at kop op gt
het is namelijk niet zo makkelijk omdat de nokkenas een ander profiel heeft

de volgorde van de klepsturing van beide motoren is anders
en een at nokken as heeft een waterpomp aandrijving dus steekt buiten het blok
je zult al een t1/t2 mokkenstok moeten scoren
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Klopt wat je zegt. Ik had al gezien dat Abel ook met hetzelfde idee aan het spelen is geweest. Nokken zitten idd anders op de nokkenas (dwarsstroom kop, ipv omkeerstroom), net zoals het nokprofiel niet gelijk is. En idd de nokkenas drijft de waterpomp aan, net zoals bij de oude R-4tjes en oer R-5jes. (waterpomp die er nu op komt is trouwens van een daf 66. Hollands glorie zullen we maar zeggen :) ).
Een nokkenas van een t1/t2 zou wel prettig zijn, ware het niet dat spulletjes van dergeljike auto's, zeldzamer zijn als een witte raaf. Tja, goed zoeken, na laten maken, naar eigen idee laten maken. Dan kom je toch al snel uit bij iets dergelijks als cat cams in Belgie. Eerlijk gezegd is de nokkenas op het moment nog een heet hangijzer.
Ik wilde eigenlijk eerst eens weten wat de stangetjes van een AT doen, om vandaar uit verder te gaan denken. Net wat je zegt met die nokkenas, Ook die stangen zullen ook wel weer af gaan wijken van wat standaard is..., maar misschien ook niet..., en anders is er nog geen man overboord. Vandaar eerst maar eens een beetje rondvragen en onderzoeken. :wink:
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Hier, deze man heeft het al een keer gedaan. Heb je wat foto's als voorbeeld: KLIK HIER

voorbeeld:
[img]http://www.renaultpower.com/images/gallery/2497.jpg[/img]

suc6,

gr sander
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Waar denk je dat ik het idee van heb afgekeken. :wink:
Toch evengoed bedankt voor de tip. Alles is welkom
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

het kan ook zeker wel
wat je alleen krijgt is dat je ook een beetje moet gaan vrezen in de kop

waar je waterpomp moet komen moet je bij een at kop een schotje wegvrezen dan kan je als het goed is een gewone at waterpomp gebruiken dat schotje moet je in de andere kant er weer in lassen zodat je het afdekkapje wat normaal aan de schutboard kant zit er weer op de kunnen plaatsen
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Net wat je zegt Sven. Doordat de waterpomp aan de andere kant van de kop zit, moet de stroomrichting worden omgedraaid. Dat is ook nog een van de dingen die nog moeten gebeuren.
Voor de kant waar bij een AT de pomp zit, komt dan een plaatje (zie eerdere foto). En voor de andere kant een plaatje met de juiste gaten erin om de daf pomp tegenaan te zetten (pompje van een dafje is trouwens hetzelfde als een x-aantal renault modellen, weet alleen zo snel niet meer welke. Dacht o.a. van een r-12 en/of r-11, maar die van een AT zal er ook wel op lijken, renault-->daf kennende :) ).

Het lijkt misschien betweterig om alle tips en hints meteen te bevestigen. Dat is dus niet zo! Ik ben allang blij dat er met me mee wordt gedacht. (Y)
Plaats reactie