Even een vraag over de stoterstangen van een GTT ten opzichte van een AT.
Ten eerste: Waarin verschillen deze 2 soorten stoterstangen van elkaar? (vooral maatvoeringen. GTT spul zat liggen hier maar geen AT spul ter vergelijk.)
Ten Tweede: Iemand enig idee van welk materiaal Precies de stoterstangen van een AT gemaakt zijn? Dit ivm de eingenschappen van het desbetrefende materiaal.
Grz Richard
stoterstangen 5at/gtt
klepstoters?
Nee, echt de stoterstangen. Tussen de tuimelaar en de stoter in. Zo geeft de vraagbaak ze ook aan, en zo ken ik ze ook van naam.
Stoters zitten tussen de stoterstangen en de nokkenas in dit geval. Die kleine stalen busjes die boven op de nokken liggen zeg maar.
Klepstoters zitten voor zover ik weet vaker tussen een tuimelaar en de klep zelf. Of direct tussen de nokkenas en de klep. Maar daarvan is hier geen sprake (C1J blokje).
Stoters zitten tussen de stoterstangen en de nokkenas in dit geval. Die kleine stalen busjes die boven op de nokken liggen zeg maar.
Klepstoters zitten voor zover ik weet vaker tussen een tuimelaar en de klep zelf. Of direct tussen de nokkenas en de klep. Maar daarvan is hier geen sprake (C1J blokje).
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
daar weten menno en robert wel wat meer van af
ik raad aan je topic titel te veranderen in storestangen 5 at /gtt
dan reageren ze vanzelf
ik heb zelf alleen maar complete 5a en at blokken staan dus geen losse stoter stangen
en me gt gaat ik niet open plukken voor vergelijken
ik raad aan je topic titel te veranderen in storestangen 5 at /gtt
dan reageren ze vanzelf
ik heb zelf alleen maar complete 5a en at blokken staan dus geen losse stoter stangen
en me gt gaat ik niet open plukken voor vergelijken

maaaar, wat is dat nou. ik denk die Sven wil wel een koppakking opofferen voor mij 
Nee even zonder gekheid. Ik zal de naam van het topic eens veranderen zoals je suggereert. Eens kijken wat er dan gebeurt.
bedankt voor de tip
Nee even zonder gekheid. Ik zal de naam van het topic eens veranderen zoals je suggereert. Eens kijken wat er dan gebeurt.
bedankt voor de tip
om de stoterstangen uit een gt te halen hoeft de kop er niet af en kan de pakking blijven zitten dus. 

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ik heb at stoters liggen
tenminste blok ligt al half open
tenminste blok ligt al half open
sja tis iig een hardbaar staal. verders weten we niet.
overigens heb ik dat setje alu stoters er weer uit gehaald.
Jaaa die waren heel licht, maar ik had wel een kleeinnnnn rekenfaudje gemaakt wbt de extra uitzetting en de extra klepspeling die daarvoor nodig was. (had gedeeld door de tuimelaarverhouding ipv vemenigvuldigd sukkelll)
Voor goeie kelpspeling bij warme motor moest ik koude de klepspeling iets van 0.5/0.6 mm zetten. Voor techinici: de oploopflank van een alpine nokkenasje is maar 0.3-0.4 mm. Dus dat heeft korte levenduur.
Leuk voor race, not for woon/werk.
ehm wat ben je van plan?
overigens heb ik dat setje alu stoters er weer uit gehaald.
Jaaa die waren heel licht, maar ik had wel een kleeinnnnn rekenfaudje gemaakt wbt de extra uitzetting en de extra klepspeling die daarvoor nodig was. (had gedeeld door de tuimelaarverhouding ipv vemenigvuldigd sukkelll)
Voor goeie kelpspeling bij warme motor moest ik koude de klepspeling iets van 0.5/0.6 mm zetten. Voor techinici: de oploopflank van een alpine nokkenasje is maar 0.3-0.4 mm. Dus dat heeft korte levenduur.
Leuk voor race, not for woon/werk.
ehm wat ben je van plan?
Ik zal eerst eens uit de doeken doen wat ik van plan ben. Dat praat wat gemakkelijker.
Ik rij nu al een tijdje in een GTT. Ook heb ik een aardige schuur vol met 2e hands- en reserve onderdelen van dergelijke auto's.
Na lang nadenken over hoe of wat, heb ik besloten het volgende te doen met die meuk die anders toch maar op de plank ligt.
Ik ga voor een GTT onderblok (toch allemaal practisch hetzelfde) met een AT kop erop. Dat motortje ga ik nu heeeeel rustig aan opbouwen, om later in de GTT te belanden. Tijdsduur maakt niet uit, maar ik wil niet gaan beknibbelen op de kosten of te gehaast te werk gaan.
Dit om de latere "had ik nou toch maar...." beleving zo veel mogelijk te beperken.
Eigenlijk komt het een beetje op het verhaal van Robert neer. Ik heb geen zin in een ontzettend lage compressieverhouding, maar ga liever voor wat meer toeren dan normaal.
Zoals ik al schreef, veel GTT spul op de plank, maar haast geen AT spul. Vandaar dat ik op zoek ben naar de maatvoeringen van een AT stoterstang en de verschillen met een GTT stangetje.
Met wat hulp van een metalurg wilde ik eens uitzoeken welk materiaal ik het beste kon gaan gebruiken voor de stangen.
@Sven:
Ik lees dat je je AT stoters los hebt liggen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om voor mij eens de maatvoeringen op te schrijven en door te geven?

Ik rij nu al een tijdje in een GTT. Ook heb ik een aardige schuur vol met 2e hands- en reserve onderdelen van dergelijke auto's.
Na lang nadenken over hoe of wat, heb ik besloten het volgende te doen met die meuk die anders toch maar op de plank ligt.
Ik ga voor een GTT onderblok (toch allemaal practisch hetzelfde) met een AT kop erop. Dat motortje ga ik nu heeeeel rustig aan opbouwen, om later in de GTT te belanden. Tijdsduur maakt niet uit, maar ik wil niet gaan beknibbelen op de kosten of te gehaast te werk gaan.
Dit om de latere "had ik nou toch maar...." beleving zo veel mogelijk te beperken.
Eigenlijk komt het een beetje op het verhaal van Robert neer. Ik heb geen zin in een ontzettend lage compressieverhouding, maar ga liever voor wat meer toeren dan normaal.
Zoals ik al schreef, veel GTT spul op de plank, maar haast geen AT spul. Vandaar dat ik op zoek ben naar de maatvoeringen van een AT stoterstang en de verschillen met een GTT stangetje.
Met wat hulp van een metalurg wilde ik eens uitzoeken welk materiaal ik het beste kon gaan gebruiken voor de stangen.
@Sven:
Ik lees dat je je AT stoters los hebt liggen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om voor mij eens de maatvoeringen op te schrijven en door te geven?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
richard zoek eerst even het topic op waar dit in is behandeld
at kop op gt
het is namelijk niet zo makkelijk omdat de nokkenas een ander profiel heeft
de volgorde van de klepsturing van beide motoren is anders
en een at nokken as heeft een waterpomp aandrijving dus steekt buiten het blok
je zult al een t1/t2 mokkenstok moeten scoren
at kop op gt
het is namelijk niet zo makkelijk omdat de nokkenas een ander profiel heeft
de volgorde van de klepsturing van beide motoren is anders
en een at nokken as heeft een waterpomp aandrijving dus steekt buiten het blok
je zult al een t1/t2 mokkenstok moeten scoren
Klopt wat je zegt. Ik had al gezien dat Abel ook met hetzelfde idee aan het spelen is geweest. Nokken zitten idd anders op de nokkenas (dwarsstroom kop, ipv omkeerstroom), net zoals het nokprofiel niet gelijk is. En idd de nokkenas drijft de waterpomp aan, net zoals bij de oude R-4tjes en oer R-5jes. (waterpomp die er nu op komt is trouwens van een daf 66. Hollands glorie zullen we maar zeggen
).
Een nokkenas van een t1/t2 zou wel prettig zijn, ware het niet dat spulletjes van dergeljike auto's, zeldzamer zijn als een witte raaf. Tja, goed zoeken, na laten maken, naar eigen idee laten maken. Dan kom je toch al snel uit bij iets dergelijks als cat cams in Belgie. Eerlijk gezegd is de nokkenas op het moment nog een heet hangijzer.
Ik wilde eigenlijk eerst eens weten wat de stangetjes van een AT doen, om vandaar uit verder te gaan denken. Net wat je zegt met die nokkenas, Ook die stangen zullen ook wel weer af gaan wijken van wat standaard is..., maar misschien ook niet..., en anders is er nog geen man overboord. Vandaar eerst maar eens een beetje rondvragen en onderzoeken.

Een nokkenas van een t1/t2 zou wel prettig zijn, ware het niet dat spulletjes van dergeljike auto's, zeldzamer zijn als een witte raaf. Tja, goed zoeken, na laten maken, naar eigen idee laten maken. Dan kom je toch al snel uit bij iets dergelijks als cat cams in Belgie. Eerlijk gezegd is de nokkenas op het moment nog een heet hangijzer.
Ik wilde eigenlijk eerst eens weten wat de stangetjes van een AT doen, om vandaar uit verder te gaan denken. Net wat je zegt met die nokkenas, Ook die stangen zullen ook wel weer af gaan wijken van wat standaard is..., maar misschien ook niet..., en anders is er nog geen man overboord. Vandaar eerst maar eens een beetje rondvragen en onderzoeken.
Hier, deze man heeft het al een keer gedaan. Heb je wat foto's als voorbeeld: KLIK HIER
voorbeeld:
[img]http://www.renaultpower.com/images/gallery/2497.jpg[/img]
suc6,
gr sander
voorbeeld:
[img]http://www.renaultpower.com/images/gallery/2497.jpg[/img]
suc6,
gr sander
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
het kan ook zeker wel
wat je alleen krijgt is dat je ook een beetje moet gaan vrezen in de kop
waar je waterpomp moet komen moet je bij een at kop een schotje wegvrezen dan kan je als het goed is een gewone at waterpomp gebruiken dat schotje moet je in de andere kant er weer in lassen zodat je het afdekkapje wat normaal aan de schutboard kant zit er weer op de kunnen plaatsen
wat je alleen krijgt is dat je ook een beetje moet gaan vrezen in de kop
waar je waterpomp moet komen moet je bij een at kop een schotje wegvrezen dan kan je als het goed is een gewone at waterpomp gebruiken dat schotje moet je in de andere kant er weer in lassen zodat je het afdekkapje wat normaal aan de schutboard kant zit er weer op de kunnen plaatsen
Net wat je zegt Sven. Doordat de waterpomp aan de andere kant van de kop zit, moet de stroomrichting worden omgedraaid. Dat is ook nog een van de dingen die nog moeten gebeuren.
Voor de kant waar bij een AT de pomp zit, komt dan een plaatje (zie eerdere foto). En voor de andere kant een plaatje met de juiste gaten erin om de daf pomp tegenaan te zetten (pompje van een dafje is trouwens hetzelfde als een x-aantal renault modellen, weet alleen zo snel niet meer welke. Dacht o.a. van een r-12 en/of r-11, maar die van een AT zal er ook wel op lijken, renault-->daf kennende
).
Het lijkt misschien betweterig om alle tips en hints meteen te bevestigen. Dat is dus niet zo! Ik ben allang blij dat er met me mee wordt gedacht.
Voor de kant waar bij een AT de pomp zit, komt dan een plaatje (zie eerdere foto). En voor de andere kant een plaatje met de juiste gaten erin om de daf pomp tegenaan te zetten (pompje van een dafje is trouwens hetzelfde als een x-aantal renault modellen, weet alleen zo snel niet meer welke. Dacht o.a. van een r-12 en/of r-11, maar die van een AT zal er ook wel op lijken, renault-->daf kennende

Het lijkt misschien betweterig om alle tips en hints meteen te bevestigen. Dat is dus niet zo! Ik ben allang blij dat er met me mee wordt gedacht.
