zo kijk es aan, een nieuwe technische topic.
Het voorgaande heb je kunnen lezen in carosserie at enzo.
We hebben het natuurlijk niet over echte hoge toerentallen, dat kan niet bij een 8 kleps stoterstangblok. Maar met wat milde maatregelen kunnen we misschien wel save tot 7000 doortrekken. ALS je dan bovenin je vuldruk nog een zetje geeft zodat het koppel niet teveel terugloopt, DAN dan win je behoorlijk vermogen. En 100 in zn 2 is dan misschien wel haalbaar!
(1) Plaatje van 1 mm onder de klepveer leggen ZOU al helpen. (alpine van DJH)
nou komt het:
Je moet natuurlijk de klepbediening lichter maken. Das lastig, behalve....
(2) volgens mij kunnen de stoterstangen lichter worden. Wat simpel rekenwerk geeft aan dat 15 tot 20 gram per stang mogelijk moet zijn. Herhaal: simpel rekenwerk.
Dus de vraag: zijn ze hol leverbaar? Iemand hier wel eens van gehoord bij de gt tuning ofzo?
Sven: kan jij vant weekend hier eens naar vragen?
Bij mijn motorfiets zijn ze hol. die haalt net geen 7000, maar heeft wel veel zwaardere kleppen met veel lift. Die stangen houden het zeker in de gtt/at.
robert
Het voorgaande heb je kunnen lezen in carosserie at enzo.
We hebben het natuurlijk niet over echte hoge toerentallen, dat kan niet bij een 8 kleps stoterstangblok. Maar met wat milde maatregelen kunnen we misschien wel save tot 7000 doortrekken. ALS je dan bovenin je vuldruk nog een zetje geeft zodat het koppel niet teveel terugloopt, DAN dan win je behoorlijk vermogen. En 100 in zn 2 is dan misschien wel haalbaar!
(1) Plaatje van 1 mm onder de klepveer leggen ZOU al helpen. (alpine van DJH)
nou komt het:
Je moet natuurlijk de klepbediening lichter maken. Das lastig, behalve....
(2) volgens mij kunnen de stoterstangen lichter worden. Wat simpel rekenwerk geeft aan dat 15 tot 20 gram per stang mogelijk moet zijn. Herhaal: simpel rekenwerk.
Dus de vraag: zijn ze hol leverbaar? Iemand hier wel eens van gehoord bij de gt tuning ofzo?
Sven: kan jij vant weekend hier eens naar vragen?
Bij mijn motorfiets zijn ze hol. die haalt net geen 7000, maar heeft wel veel zwaardere kleppen met veel lift. Die stangen houden het zeker in de gtt/at.
robert
Wat zijn de kr88 op die stoterstangen ongeveer denk je?
Ik kan ws. wel een klein berekeningetje maken voor doorbuiging, afschuiving, etc.
En wat gaat er precies fout als je boven de 7000 rpm gaat? ze worden krom met alle gevolgen van dien?
Is me studie maybe toch nog ergens goed voor
Ik kan ws. wel een klein berekeningetje maken voor doorbuiging, afschuiving, etc.
En wat gaat er precies fout als je boven de 7000 rpm gaat? ze worden krom met alle gevolgen van dien?
Is me studie maybe toch nog ergens goed voor

wat:
door de hoge drukbelasting knikken/buigen ze door.
ik heb hier een kromme voor me
,
destijds tegengekomen bij revisie vant blokkie.
hij buigt ongeveer 2 mm krom, krommer gaat niet omdat dat door de stotertunnel wordt tegengehouden. Resultaat is ineens een klein beetje meer klepspeling (getik) en de stoterstang raakt steeds de tunnel, ook getik dus.
Schade valt wel mee dus. Ik heb er zo een jaar mee rondgereden, zonder het te weten.
Als je een gtt tegenkomt met mistery kleptikgeluid, maar de klepspeling is toch goed dan weet je nu wat het is: kromme stoters. Zo gebeurt hoor, een keer vet misschakelen en bingo.
Als de stoterstang nu denkbeeldig helemaal in elkaar klapt, dan wordt de klep gewoon niet meer bediend. Geeft veel vermogenverlies, maar het gaat dus niet ineens kapot. Tuurlijk op 3 cilinders niet te lang doorrijden.
Het kruk drijfstang mechanisme kan dat toerental best hebben. Je moet natuurlijk geen slechte bigend lagers hebben. De krukas/drijfstang hoef je volgens mij pas over te denken vanaf 7500. (maar: tis een gokje)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-13 21:39 ]
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 13:46 ]
door de hoge drukbelasting knikken/buigen ze door.
ik heb hier een kromme voor me

destijds tegengekomen bij revisie vant blokkie.
hij buigt ongeveer 2 mm krom, krommer gaat niet omdat dat door de stotertunnel wordt tegengehouden. Resultaat is ineens een klein beetje meer klepspeling (getik) en de stoterstang raakt steeds de tunnel, ook getik dus.
Schade valt wel mee dus. Ik heb er zo een jaar mee rondgereden, zonder het te weten.
Als je een gtt tegenkomt met mistery kleptikgeluid, maar de klepspeling is toch goed dan weet je nu wat het is: kromme stoters. Zo gebeurt hoor, een keer vet misschakelen en bingo.

Als de stoterstang nu denkbeeldig helemaal in elkaar klapt, dan wordt de klep gewoon niet meer bediend. Geeft veel vermogenverlies, maar het gaat dus niet ineens kapot. Tuurlijk op 3 cilinders niet te lang doorrijden.
Het kruk drijfstang mechanisme kan dat toerental best hebben. Je moet natuurlijk geen slechte bigend lagers hebben. De krukas/drijfstang hoef je volgens mij pas over te denken vanaf 7500. (maar: tis een gokje)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-13 21:39 ]
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 13:46 ]
Dat schijfje onder de klepveer is denk ik om de veerkracht iets sterker te maken of niet?
Hiervoor heb ik stuggere klepveren. Die waren verplicht bij die nokken-as van mij.
Ik wil een toerental hebben tot een 7500 toeren als het kan. Lagers enzo van de krukas zijn aangepast. klepgeleiders zijn korten dan normaal. Denk dat dat ook iets positiefs is ervoor. Maar wat kan ik nog meer doen. Die holle stoters, helpt dat?? Of moet ik titanium stoters gaan laten maken
thanx voor de tips
Hiervoor heb ik stuggere klepveren. Die waren verplicht bij die nokken-as van mij.
Ik wil een toerental hebben tot een 7500 toeren als het kan. Lagers enzo van de krukas zijn aangepast. klepgeleiders zijn korten dan normaal. Denk dat dat ook iets positiefs is ervoor. Maar wat kan ik nog meer doen. Die holle stoters, helpt dat?? Of moet ik titanium stoters gaan laten maken

thanx voor de tips
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Smul smul...
Dit zijn de topics waar ik dus echt van kan genieten. Niets nuttigs toevoegen (daarvoor leer je bij bouwkunde zelfs op de TU niet genoeg mechanica N zo), maar heerlijk meegenieten

Succes met de experimenten jongens, lekker blèren met die blokkies!
Dit zijn de topics waar ik dus echt van kan genieten. Niets nuttigs toevoegen (daarvoor leer je bij bouwkunde zelfs op de TU niet genoeg mechanica N zo), maar heerlijk meegenieten

Succes met de experimenten jongens, lekker blèren met die blokkies!

Nou dit is dus meer Werktuigbouwkunde (doe ikOn 2002-02-13 22:51, Da King(TM)
wrote:
Smul smul...
Dit zijn de topics waar ik dus echt van kan genieten. Niets nuttigs toevoegen (daarvoor leer je bij bouwkunde zelfs op de TU niet genoeg mechanica N zo), maar heerlijk meegenieten
Succes met de experimenten jongens, lekker blèren met die blokkies!

Check.
Krijg je allemaal bij bouwkunde, maar zoals alles bij die studie te weinig om er echt iets aan te hebben. Zo weet je van een heleboel net niks. Nuttig. Had ik maar werktuigbouwkunde gedaan... Vriend van mij wel, en als je ziet wat die allemaal aan zijn auto (nouja, kever) heeft gedaan WOW
Krijg je allemaal bij bouwkunde, maar zoals alles bij die studie te weinig om er echt iets aan te hebben. Zo weet je van een heleboel net niks. Nuttig. Had ik maar werktuigbouwkunde gedaan... Vriend van mij wel, en als je ziet wat die allemaal aan zijn auto (nouja, kever) heeft gedaan WOW

Cool.
Succes ermee!
Succes ermee!
ha das interessante info mclain: er zijn dus sterkere veren leverbaar, en daarmee zou 7500 te halen zijn.
ja voor dat je nu zelf stoters gaat maken, is het natuurlijk handy te checken of ze gewoon te koop zijn. Vandaar ff wachte....
Bij de weg durf ik het wel aan ze zelf te maken. Pakken we het grote roloff-matek boek, (ja das vloeken voor sommigen) dat onder een dikke laag stof ligt.
Dan op zoek naar de knikformule van meneer euler, en wel tussen 2 scharnieren. Dan nog even achter het heuft krabben wat de I van een cirkelprofiel nu weer was.
Je berekend de kniksterkte van et orgineel, en van je holle stoter. (die is natuurlijk dikker, red.) Als die sterker is ist ok. Dan nog een beetje oppassen met de materiaaleigenschappen et voila. Het materiaal van de orginele stoter ziet nu ook weer niet zo speciaal uit. Tis in ieder geval hardbaar staal. Natuurlijk neem je geen CV pijp, maar mooi spul.
(makkelijker gezegd dan gedaan, trouwens)
ja voor dat je nu zelf stoters gaat maken, is het natuurlijk handy te checken of ze gewoon te koop zijn. Vandaar ff wachte....
Bij de weg durf ik het wel aan ze zelf te maken. Pakken we het grote roloff-matek boek, (ja das vloeken voor sommigen) dat onder een dikke laag stof ligt.
Dan op zoek naar de knikformule van meneer euler, en wel tussen 2 scharnieren. Dan nog even achter het heuft krabben wat de I van een cirkelprofiel nu weer was.
Je berekend de kniksterkte van et orgineel, en van je holle stoter. (die is natuurlijk dikker, red.) Als die sterker is ist ok. Dan nog een beetje oppassen met de materiaaleigenschappen et voila. Het materiaal van de orginele stoter ziet nu ook weer niet zo speciaal uit. Tis in ieder geval hardbaar staal. Natuurlijk neem je geen CV pijp, maar mooi spul.
(makkelijker gezegd dan gedaan, trouwens)
Nog even ter informatie over de zwevende kleppen:
Een AT heeft dubbele klepveren, een GT niet.
Een AT heeft veel grotere en dus zwaardere kleppen dan een GT.
Ik zal ff spitten naar 't Gert Hack tuning artikeltje over de Alpine.
Een AT heeft dubbele klepveren, een GT niet.
Een AT heeft veel grotere en dus zwaardere kleppen dan een GT.
Ik zal ff spitten naar 't Gert Hack tuning artikeltje over de Alpine.
rev it like a rental
o sorrie steve:
wat zijn de krachten was de vraag.
Nou daar kom je niet zo snel achter, maarrr
je kan wel wat vergelijken.
Zoals: als de nieuwe stoter dezelfde kniksterkte heeft als de orginele kan hij hetzelfde houden.
Orgineel: massief 6.5 mm staafje van 20 cm lang.
Als het toerental 10% stijgt, dan stijgen de krachten met 21%. (= kwadraties 1.21 = 1.1^2)
Je kan een beetje bepalen welke massa de stoter moet aanduwen. Namelijk: gewicht klep, plm 1/3 van de klepveer, de klepschotel, het 'rotatiegewicht' van de tuimelaar (=lastig) en de stoter. Je moet de overbrengingsverhouding van de tuimelaar weten.
Als je dan de zaak x% lichter weet te krijgen, weet je hoeveel je het toerental kan laten stijgen voor DEZELFDE belasting.
stel 10% lichter is 5% hoger toerental (1.05^2 = 1.1)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 23:09 ]
wat zijn de krachten was de vraag.
Nou daar kom je niet zo snel achter, maarrr
je kan wel wat vergelijken.
Zoals: als de nieuwe stoter dezelfde kniksterkte heeft als de orginele kan hij hetzelfde houden.
Orgineel: massief 6.5 mm staafje van 20 cm lang.
Als het toerental 10% stijgt, dan stijgen de krachten met 21%. (= kwadraties 1.21 = 1.1^2)
Je kan een beetje bepalen welke massa de stoter moet aanduwen. Namelijk: gewicht klep, plm 1/3 van de klepveer, de klepschotel, het 'rotatiegewicht' van de tuimelaar (=lastig) en de stoter. Je moet de overbrengingsverhouding van de tuimelaar weten.
Als je dan de zaak x% lichter weet te krijgen, weet je hoeveel je het toerental kan laten stijgen voor DEZELFDE belasting.
stel 10% lichter is 5% hoger toerental (1.05^2 = 1.1)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 23:09 ]
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
sorry dat ik het topicje zo laat zie maar ik neem het zaterdag ff mee in de bespreking
ik zal wel notities gaan maken
ik zal wel notities gaan maken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
robert mail me ff een wensen lijstje door
mischien kunnen we door meerdere dingen te bestellen een leuke korting krijgen
het is in ieder geval de moeite waard om te kijken hoe hij er over denkt
mischien kunnen we door meerdere dingen te bestellen een leuke korting krijgen
het is in ieder geval de moeite waard om te kijken hoe hij er over denkt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
nee dat was het wel.
Ben beniewd wat die tuner zegt over de mogelijkheden om het rpm iets te verhogen wbt de stoterstangen distributie.
Als het een beetje betrouwbaar gaat tot 7000 (7500?) ben ik al heel blij.
Hij gaat natuurlijk gelijk zeggen dat je dat bij een turbomotor niet moet doen. Wel: compressie verlagen en druk omhoog. Haaa, das de makkelijkste weg. Ik wil de compressieverhouding niet omlaag doen.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 20:54 ]
Ben beniewd wat die tuner zegt over de mogelijkheden om het rpm iets te verhogen wbt de stoterstangen distributie.
Als het een beetje betrouwbaar gaat tot 7000 (7500?) ben ik al heel blij.
Hij gaat natuurlijk gelijk zeggen dat je dat bij een turbomotor niet moet doen. Wel: compressie verlagen en druk omhoog. Haaa, das de makkelijkste weg. Ik wil de compressieverhouding niet omlaag doen.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 20:54 ]
Hmmmm. Dat heb ik toen ook te horen gekregen van Fast chip. Dat de compressie verhouding moest dalen. Die moest wel tot 6:1 dalen. En dat vindt ik teveel van het goeie. Volgens mij laat je dan veel vermogen onderin liggen. Ook zal het verbruik hoger worden. De compressie verhouding zal nu op een 7.6:1 zitten met die gemodificeerde kop, en ik wil hem nog iets omlaag brengen door een dikkere koppakking te monteren. zal uiteindelijk tot 7,3:1 uitkomen denk ik. Maar door zuigerbodemkoeling en eventueel waterinjectie, zal de hoge laaddruk van 1,8 bar geen probleem moeten veroorzaken.
Die klepveren wat ik heb zien niet echt anders uit. Wel merk je het. Ze hebben veel meer kracht nodig om ze in te drukken. Deze veren komen van DP motorsport en zijn van het merk piper, zoals ook mijn nokken-as.
Ik wil eigenlijk tot 7500 rpm door kunnen gaan, maar weet niet of dat ooit gaat lukken veilig dan.
Mijn nokken-as heeft namelijk een performance gebied welk optimaal is tot 6500 rpm. Dus ik weet niet hoe die zich gedraagd als je daar nog een 1000 RPM op gooit.
Wel komt er injectie op, dus problemen met fueling verwacht ik niet op hogere toeren.
Wel heb ik het vliegwiel laten verlichten (ongeveer een 20%) en alle draaiende delen bij elkaar laten uitbalanceren. Dus dat is denk ik wel een voordeel.
Nog iets wat ik vergeten ben??
mzzl
Die klepveren wat ik heb zien niet echt anders uit. Wel merk je het. Ze hebben veel meer kracht nodig om ze in te drukken. Deze veren komen van DP motorsport en zijn van het merk piper, zoals ook mijn nokken-as.
Ik wil eigenlijk tot 7500 rpm door kunnen gaan, maar weet niet of dat ooit gaat lukken veilig dan.
Mijn nokken-as heeft namelijk een performance gebied welk optimaal is tot 6500 rpm. Dus ik weet niet hoe die zich gedraagd als je daar nog een 1000 RPM op gooit.
Wel komt er injectie op, dus problemen met fueling verwacht ik niet op hogere toeren.
Wel heb ik het vliegwiel laten verlichten (ongeveer een 20%) en alle draaiende delen bij elkaar laten uitbalanceren. Dus dat is denk ik wel een voordeel.
Nog iets wat ik vergeten ben??
mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Damn, die gozer is goed bezig!
Het kost wat, maar dan heb je er ook voor betaald...
Het kost wat, maar dan heb je er ook voor betaald...
Tja, de onsteking ja. In het begin komt er een ontsteking van een R5gtt op en gewoon carburateur. Dan komt de druk ook niet boven de 1 bar. Later komt er dan injectie op en dan wordt de druk verhoogd tot een 1,8 bar.
Tja, de turbo haalt het, en ik wil het blok natuurlijk ook zo maken dat het het haalt.
Wil ja immers 280PK uit het kreng persen, dus dan moet je wel die getallen gebruiken.
We zullen zien wat er uit komt. Maar die onsteking kan het inderdaad moeilijk krijgen. Maar daar is wel wat aan te doen denk ik zo.
Groetjes
Tja, de turbo haalt het, en ik wil het blok natuurlijk ook zo maken dat het het haalt.
Wil ja immers 280PK uit het kreng persen, dus dan moet je wel die getallen gebruiken.
We zullen zien wat er uit komt. Maar die onsteking kan het inderdaad moeilijk krijgen. Maar daar is wel wat aan te doen denk ik zo.
Groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
das stiekem ook een voordeel van lage compressie verhouding:
1- de eind-compressiedruk is lager, dus ontsteking heeft het minder moeilijk.
2- de pingelneiging is minder, dus je zou vroeger kunnen ontsteken. Vroeger betekend bij minder druk, wederom heeft de ontsteking et makkelijker.
en natuurlijk: je houdt de maximale cilinderdruk nog in toom. Want dat is bepalend voor de mechanische belasting van ehh. mja alles
1- de eind-compressiedruk is lager, dus ontsteking heeft het minder moeilijk.
2- de pingelneiging is minder, dus je zou vroeger kunnen ontsteken. Vroeger betekend bij minder druk, wederom heeft de ontsteking et makkelijker.
en natuurlijk: je houdt de maximale cilinderdruk nog in toom. Want dat is bepalend voor de mechanische belasting van ehh. mja alles
Hmm hmm, ik moet weer dieper gaan duiken dan ik dacht, ik heb iig wel de meest benodigde bronnen. En een vader die ook heel goed als naslagwerk is te gebruikenOn 2002-02-14 12:29, robert
wrote:
o sorrie steve:
wat zijn de krachten was de vraag.
Nou daar kom je niet zo snel achter, maarrr
je kan wel wat vergelijken.
Zoals: als de nieuwe stoter dezelfde kniksterkte heeft als de orginele kan hij hetzelfde houden.
Orgineel: massief 6.5 mm staafje van 20 cm lang.
Als het toerental 10% stijgt, dan stijgen de krachten met 21%. (= kwadraties 1.21 = 1.1^2)
Je kan een beetje bepalen welke massa de stoter moet aanduwen. Namelijk: gewicht klep, plm 1/3 van de klepveer, de klepschotel, het 'rotatiegewicht' van de tuimelaar (=lastig) en de stoter. Je moet de overbrengingsverhouding van de tuimelaar weten.
Als je dan de zaak x% lichter weet te krijgen, weet je hoeveel je het toerental kan laten stijgen voor DEZELFDE belasting.
stel 10% lichter is 5% hoger toerental (1.05^2 = 1.1)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 23:09 ]

Ik zal binnenkort de bende es op een rijtje zetten.
Hmm watvoor materiaal zijn die stoterstangen?
want 21% sterker en nog lichter ook, dan komen we in de dure materialen terecht. Staal heeft al goeie eigenschappen tegen knik etc. (Anders zouden ze die ook niet gebruiken)
want 21% sterker en nog lichter ook, dan komen we in de dure materialen terecht. Staal heeft al goeie eigenschappen tegen knik etc. (Anders zouden ze die ook niet gebruiken)
't is natuurlijk niet alleen die massa, maar je moet echt een massa-veer systeempje opstellen lijkt me, als je er echt aan wilt rekenen. Procentuele vergelijkingen gaan wel goed, toch?On 2002-02-14 12:29, robert
wrote:
Je kan een beetje bepalen welke massa de stoter moet aanduwen. Namelijk: gewicht klep, plm 1/3 van de klepveer, de klepschotel, het 'rotatiegewicht' van de tuimelaar (=lastig) en de stoter. Je moet de overbrengingsverhouding van de tuimelaar weten.
Als je dan de zaak x% lichter weet te krijgen, weet je hoeveel je het toerental kan laten stijgen voor DEZELFDE belasting.
stel 10% lichter is 5% hoger toerental (1.05^2 = 1.1)
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-14 23:09 ]
rev it like a rental
nou wat het exacte materiaal is kan je niet eenvoudig achter komen.
De renault stoter ziet er uit als niet zon speciaal staal, (vanwege het wals oppervlak), tis wel hardbaar. Dus waarschijnlijk een gemiddeld staaltje.
E (de elasticiteitsmodulus) is zowat voor alle stalen hetzelfde, echter de maximale spanning ofzo is dus wat lastig.
Ik kan eens een proefje doen met mijn ouwe stoter. Ik klem em in en trek eraan met een unster. Dus er komt koppel op. Dan kijken bij welke koppel er blijvende vervorming optreedt. Dan moet je volgens mij de maximale spanning kunnen uitrekenen.
Toch? -> vraag pa, als die werktuigbouwer is!
Ik heb de boeken er nog niet op nageslagen.
En dan weten we samen met meneer euler (knikformules) presies hoe sterk die is.
enzo enzo.
Als ik dan een leuk buisje gevonden heb, kan ik natuurlijk het zelfde proefje herhalen!
Maar: gewoon eentje kopen is natuurlijk handiger.
Ik heb net de stoter van mijn motor uit elkaar gehaald. (Dat moest ik trouwens sowieso, ik ben wat aant sleutelen daaraan.) Ook grappig: de holle schacht is van alu! Waarschijnlijk een hard soort. Buitenomtrek 10mm, binnnen 6mm, totaal 27.5 cm.
De renault stoter ziet er uit als niet zon speciaal staal, (vanwege het wals oppervlak), tis wel hardbaar. Dus waarschijnlijk een gemiddeld staaltje.
E (de elasticiteitsmodulus) is zowat voor alle stalen hetzelfde, echter de maximale spanning ofzo is dus wat lastig.
Ik kan eens een proefje doen met mijn ouwe stoter. Ik klem em in en trek eraan met een unster. Dus er komt koppel op. Dan kijken bij welke koppel er blijvende vervorming optreedt. Dan moet je volgens mij de maximale spanning kunnen uitrekenen.
Toch? -> vraag pa, als die werktuigbouwer is!
Ik heb de boeken er nog niet op nageslagen.
En dan weten we samen met meneer euler (knikformules) presies hoe sterk die is.
enzo enzo.
Als ik dan een leuk buisje gevonden heb, kan ik natuurlijk het zelfde proefje herhalen!
Maar: gewoon eentje kopen is natuurlijk handiger.
Ik heb net de stoter van mijn motor uit elkaar gehaald. (Dat moest ik trouwens sowieso, ik ben wat aant sleutelen daaraan.) Ook grappig: de holle schacht is van alu! Waarschijnlijk een hard soort. Buitenomtrek 10mm, binnnen 6mm, totaal 27.5 cm.
ja menno:
ECHT daaraan rekenen waag ik me niet aan, veeels te moeilijk. Dus ik hou het inderdaad op vergelijken.
Die kwadraat doet het heel aardig, heb ik gechecked bij collega's, die daar wat (c.q. veel) meer sjoege van hebben.
ECHT daaraan rekenen waag ik me niet aan, veeels te moeilijk. Dus ik hou het inderdaad op vergelijken.

Die kwadraat doet het heel aardig, heb ik gechecked bij collega's, die daar wat (c.q. veel) meer sjoege van hebben.
Jah ik had het al ff met Pa besproken
Voor trekproeven kun je ook bij mij terecht, op mijn school hebben ze een trekbank.
Is het niet mogelijk om die gaten netjes op te boren naar een maat waar wel sterke stoterstangen voor verkrijgbaar zijn? (zoals bijv. je motor) En als je dan ff wat langere kan vinden kun je ook mooi die stangen 1mm langer afzagen. ID?
edit: grotere stangen knikken dus ook minder makkelijk en dan kan je ze ws. wel makkelijker lichter uitvoeren
-----------------
E-volve.....
[ This message was edited by: Stevie on 2002-02-15 14:05 ]
Voor trekproeven kun je ook bij mij terecht, op mijn school hebben ze een trekbank.
Is het niet mogelijk om die gaten netjes op te boren naar een maat waar wel sterke stoterstangen voor verkrijgbaar zijn? (zoals bijv. je motor) En als je dan ff wat langere kan vinden kun je ook mooi die stangen 1mm langer afzagen. ID?
edit: grotere stangen knikken dus ook minder makkelijk en dan kan je ze ws. wel makkelijker lichter uitvoeren
-----------------
E-volve.....
[ This message was edited by: Stevie on 2002-02-15 14:05 ]
Well, de uiteinden zijn hol en bol, dus kun je niet zomaar op maat zagen.
Ik zou zoeken naar een buis die om de huidige stoter heen past, zodat je de originele uiteinden er in kan schuiven, dan is ie gegarandeerd recht. De wanddikte kies je dan naar aannleiding van je gewenste lijntraagheidsmoment.
Ik zou zoeken naar een buis die om de huidige stoter heen past, zodat je de originele uiteinden er in kan schuiven, dan is ie gegarandeerd recht. De wanddikte kies je dan naar aannleiding van je gewenste lijntraagheidsmoment.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
hmmmm hopen dat mijn tuner internet heeft op zijn werk plekje ik ga het hem voorleggen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
tuner says:
de stoter stangen hoeven niet ge upgrate worden wat je wel moet doen is de tuimelaars en de tuimelaar as verbeteren lees versterken
dit kan door het een en ander te vervangen door stevigere materialen
als je wat meer vermogen krijgt lees ca 160 a170 pk
zou het verstandig zijn om je distrubutie aan te passen
dit heeft hij gedaan door een dubbele distrubutie aan te leggen
2 kettingen naast elkaar
de man heeft bij de cleon motor uit de daf gewerkt met dit verschijnzel
de stoter stangen hoeven niet ge upgrate worden wat je wel moet doen is de tuimelaars en de tuimelaar as verbeteren lees versterken
dit kan door het een en ander te vervangen door stevigere materialen
als je wat meer vermogen krijgt lees ca 160 a170 pk
zou het verstandig zijn om je distrubutie aan te passen
dit heeft hij gedaan door een dubbele distrubutie aan te leggen
2 kettingen naast elkaar
de man heeft bij de cleon motor uit de daf gewerkt met dit verschijnzel
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
hij haalde uit de 1200 165 pk
de beste man wil een artikeltje schrijven om op de site te zetten met het een en ander over het tunnen van de at en gtt
verdere vragen omtrent dit al kan men bij mij indienen per mail onder: vragen aan hurricane
de beste man wil een artikeltje schrijven om op de site te zetten met het een en ander over het tunnen van de at en gtt
verdere vragen omtrent dit al kan men bij mij indienen per mail onder: vragen aan hurricane
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
er wordt bij hun trouwens ook met stoterstangen van titanium gewerkt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break