Williams tunen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Florus

Strijder schreef: Raak je zeker aan gewend!
Dacht ook toen ik een proefritje erin maakt van vette shit :) wat een geluid (Y) Maar ben er al snel aan gewend ook bij 3000 toeren in ze 5.
Haal die catvervanger er maar eens onder uit en hang er dan een rechte pijp van devil onder (~) ,heb 't wel eens gedaan,maar werd me niet in dank afgenomen hier in de buurt :lol:
Thierry

Als je niet teveel gas geeft valt dat toch wel mee?
joeri_16V
Car: megane 2

koop dan een 1.2 of 1.4 he, met een 2.0 moet je lekker kunnen gassen (wel als ie warm is natuurlijk he :wink: )
Marcel B.

idd, herrie moet ie maken! :)
Florus

Thierry schreef:Als je niet teveel gas geeft valt dat toch wel mee?
Da's nou juist het probleem,heb een zware rechtervoet :lol:

Ik vind het supervet klinken,maar binnen korte tijd de juuten a/d deur is ook nie alles :D
Thierry

joeri_clio16V schreef:koop dan een 1.2 of 1.4 he, met een 2.0 moet je lekker kunnen gassen (wel als ie warm is natuurlijk he :wink: )
Ik had het er wel over dat je niet teveel gas moet geven als je in je eigen buurt rijdt he, zodat je ook geen gezeur met de buurt krijgt
Daarbuiten kun je dan wel gassen :p
TjeBo

Nog even terug naar die chips.. is er ook een chip te krijgen voor mijn '94 Clio Rsi?
- '94 Clio RSi -
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

TjeBo schreef:Nog even terug naar die chips.. is er ook een chip te krijgen voor mijn '94 Clio Rsi?
Neem maar eens contact op met Menno. hier op het forum. Volgens mij heeft hij er ondertussen ook een voor een RSI.

GR.Frits
Strijder

Florus schreef:
Strijder schreef: Raak je zeker aan gewend!
Dacht ook toen ik een proefritje erin maakt van vette shit :) wat een geluid (Y) Maar ben er al snel aan gewend ook bij 3000 toeren in ze 5.
Haal die catvervanger er maar eens onder uit en hang er dan een rechte pijp van devil onder (~) ,heb 't wel eens gedaan,maar werd me niet in dank afgenomen hier in de buurt :lol:
Met je buurman :D
matchstickman

ik zit nu ff dit topic door te lezen van voor tot achter, en er zijn een paar dingen die niet helemaal kloppen.

Een 4-2-1 spruitstuk geeft meer vermogen en een 4-1 spruitstuk geeft meer koppel. dit is dus net afhankelijk wat je nog meer aan de auto hebt gedaan veranderingen die meer vermogen opleveren moet je opvangen met veranderingen die meer koppel geven. anders kan je nog zo'n snele auto hebben maar die begint dan mischien pas te trekken bij 4500 toeren, dan kan je nog niemand zoek rijden. of je hebt een koppel van een grote diesel en dan heb je gelijk je max vermogen bij een veel te vroeg toerental. De auto zal dan ook heel onrustig rijden.

max vermogen moet bij een zo hoog mogelijk toerental(toerental is afhankelijk van het motorblok daar kan je dus niet ff 2000 extra toeren uithalen) en koppel moet eigenlijk net boven 1/3 van je max vermogen toerental liggen(wil per blok wel verschillen). en de koppel-curve moet geleidelijk steigen en zal ook weer geleidelijk zakken als het koppel te snel ingrijpt zal het ook te snel afvallen en dan heb je een grote dip in het vermogen(soort van turbo waarvan de turbo druk ineens wegvalt en na een paar tellen weer oppakt =weg vermogen en koppel en die grote glimlach op je gezicht)

als je alleen een ander luchtfilter en uitlaatlijn hebt dan kan je bij een goed bedrijf zo een kant en klare chip in laten bouwen of zelf doen. Maar als je echt motor onderdelen hebt aangepast dan kan er niet zomaar een chip in, deze "afhaalchip" zal dan nooit het maximale uit je motor halen en is dan dus ook zonde van de moeite en je geld. als je echt wat aan de motor hebt gedaan moet je eigenlijk wat dieper in de portomonee graaien en een chip laten schrijven die speciaal voor jouw auto is.

en zo is het maar net :smoke:
productie # 3083 "wil wil wel"
PtrGte
Contacteer:

matchstickman schreef:anders kan je nog zo'n snele auto hebben maar die begint dan mischien pas te trekken bij 4500 toeren, dan kan je nog niemand zoek rijden.
hee ennuhh...wanneer heb je hier last van eigenlijk, dat ie onder de 4500 niet trekt? dat zou alleen in 1 zijn als je je best doet...want zit je in een hogere versnelling onder de 4500 dan had je beter een tikkie terug kunnen doen :)

ennuhhh...niemand zoek rijden met een motor die pas vanaf 4500+ een beetje op gang komt??? :D

zet een std williams eens tegen een opgeleukte 2.0 16v met DIKKE nokkenassen op de TESTBANK: resultaat: ongeveer evenveel MAXIMUM vermogen en evenveel MAXIMUM koppel...de std willie zal wellicht een HOGER MAXIMUM koppel hebben...maar...let op:

zet je diezelfde 2 auto's naast elkaar in een fijne tussensprint of op het circuit ofzo...dan merk je pas dat je met een motor die pas na 4500 op gang komt een aardig stukkie sneller bent... :)

die std willie zit bij 6500 toeren al in die gare JC5 te graaien terwijl jij nog vrolijk door trekt tot 7500-8000 :D

maar goed...dit zijn slechts "mijn" ervaringen... :beer:
Derby

Zelfde als een CRX tegen welke andere europese auto ook.
De motor heeft niet bijzonder veel trekkracht, maar daar het hoge toerental kun je het lagere koppel opheffen door een kortere (in vergelijking met een europese motor-versnellingsbak combi) 'versnelling' te gebruiken. En door het latere over kunnen schakelen kun je toch voor op het oog onmogelijke sprints winnen.

Derby
PtrGte
Contacteer:

juist...

precies wat ik met m'n AE86 Corolla tegen diverse 1.8 16v renaults op het het cricuit heb ervaren :)

125pk...niet echt boeiend...maar wel door snukken tot 8000...da scheelt gewoon een berg :beer:

(ps: wel bijna evenveel Nm in die 1600 16v van Toyota als de 1.8 16v van Renault :wink: )
Steven
Car: M536

Wat weegt die Hachi van je eigenlijk?

Tis wel mooi motortje voor z'n tijd, die 4AGE.
Vriend van me heeft er een MR2 omheen van 1070kg, maar toch rijd dat ding nog behoorlijk hard.
PatrickG

matchstickman schreef:ik zit nu ff dit topic door te lezen van voor tot achter, en er zijn een paar dingen die niet helemaal kloppen.

Een 4-2-1 spruitstuk geeft meer vermogen en een 4-1 spruitstuk geeft meer koppel.
Ik heb juist altijd begrepen dat een 4-1 spruitstuk een hogere eindsnelheid oplevert en een 4-2-1 spruitstuk meer koppel?
SMILLIAW

Derby schreef:Zelfde als een CRX tegen welke andere europese auto ook.
De motor heeft niet bijzonder veel trekkracht, maar daar het hoge toerental kun je het lagere koppel opheffen door een kortere (in vergelijking met een europese motor-versnellingsbak combi) 'versnelling' te gebruiken. En door het latere over kunnen schakelen kun je toch voor op het oog onmogelijke sprints winnen.

Derby
mijn ervaring tegen die japanese toerenbouwers is dat ik door mn hoge koppel een voorsprong pak, die zij alleen goed kunnen maken als ik een slechte start heb, anders hebben ze keer op keer het nakijken.
Florus

Patrick (Basic) schreef:
matchstickman schreef:ik zit nu ff dit topic door te lezen van voor tot achter, en er zijn een paar dingen die niet helemaal kloppen.

Een 4-2-1 spruitstuk geeft meer vermogen en een 4-1 spruitstuk geeft meer koppel.
Ik heb juist altijd begrepen dat een 4-1 spruitstuk een hogere eindsnelheid oplevert en een 4-2-1 spruitstuk meer koppel?
Vandaar dat je meer aan een 4-2-1 hebt,want wanneer rij je nou in NL. op topsnelheid,nooit dus.... :nee:
Overigens haalde mijn Williams met Devil 4-2-1 spruitstuk in z'n 5de versn. gewoon de toerenbegrenzer :) .
matchstickman

@ Patrick (Basic)

sorry, je hebt helemaal gelijk (S)
productie # 3083 "wil wil wel"
Plaats reactie