Wat is een redelijk goede dumpvalve?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Bij gas los zou die in principe moeten lozen. Maar pas als je turbo volle druk levert sist ie maximaal af.
5 GT Turbo '88 GT5
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

ja, maar is de opgebouwde, niet gebruikte druk accuraat met de indicator op het dash te vergelijken.
Want zoals gezegd, de turbodrukmeter slaat uit, maar toch sist hij niet altijd.

Wordt soms de druk nog gebruikt en is dat dus normaal, of is de dumpvalve niet goed of is de ontstekingof vacuumslang niet goed?
The Saint
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 5 dec 2003 19:46
Locatie: Zo'n beetje overal

Het kan aan mij liggen maar heeft iemand met een Bosch dumpvalve al eens gedacht, dat die klinkt als een Beademingsmaschine in het ziekenhuis????
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

zo lang de stuur slang maar onder de gas klep zit is het altijd goed
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

The Saint schreef:Het kan aan mij liggen maar heeft iemand met een Bosch dumpvalve al eens gedacht, dat die klinkt als een Beademingsmaschine in het ziekenhuis????
nee dat ligt echt aan jou, ik lig niet dagelijks aan de beademing :s
Immer wieder die verdammte Holländer
Erik dLC
Berichten: 115
Lid geworden op: di 21 jan 2003 8:38
Contacteer:

Ik had dus ook een vastgelopen zuiger dumpvalve... Heb vandaag de rubber ring die erin lag bijna een CM ingekort en weer aan elkaar gelijmd.. Nu ligt de rubber ring strakker om de zuiger heen en hij zegt weer Pssst :worship: :worship: Nu was ik vorige week bij Biesheuvel motorsport, en die adviseren voor de GTT een membraam dumpvalve. Forge geeft voor GTT ook aan een membraamdumpvalve.. Volgens Biesheuvel zou het te warm worden onder de kappen van de GT turbo's voor goed functioneren van de zuigerdumpvalves. Ik ga volgende week maar ff een Forge groep A pro dumpvalve halen, en ff kijken wat het verschil is vergeleken met de zuigerdumpvalve die ik nu heb. Heb vandaag open gehaald en er lag wel een dikke laag benzine op mijn zuiger :( Hoe kan dit?? Of kan dat oorzaak zijn van dat ie vast gelopen was?? Ik hou het in de gaten iig. (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het rubber van die ring kan volgens mij niet tegen benzine. Ik heb nooit ergens last van gehad, totdat er benzine bij dat rubber kwam. Ineens wat alle elasticiteit eruit en was 'ie dus uitgelubberd. Daardoor was de zuiger vastgeslagen en blijft 'ie open staan.

Er zijn wel rubbers op de markt die er wel tegenkunnen. Welke dat precies zijn en waar je die kan krijgen weet ik niet precies. Er zijn vast wel mensen hier die het weten.

Wat ik me overigens wel afvraag is hoe er benzine bij de DV kan komen. Was bij mij zo en nu dus ook bij jou, Erik. :S
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Goede zuigerdumpvalves kunnen heel wat hebben. Ik heb er ooit een gehad van JL, zo'n instelbare dubbele zuigerdumpvalve. Dat ding was echt rete-goed en was een leuke blikvanger onder de motorkap.

Ennuh ringen van viton zijn bestand tegen olie, benzine en oplosmiddelen.
Ik heb ooit eens gehoord dat teflon ringen er ook tegen bestand zijn. (Dat wordt immers ook gebruikt als afdichting in verfspuitpistolen)
Laatst gewijzigd door Turbo-Peer op vr 18 jun 2004 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik heb een Bailey gr. A zuigerdumpvalve gehad. Een superding, tot er dus die benzine in terecht kwam. Ik heb toen overigens wel een setje nieuwe rubbers opgestuurd gekregen van Improve! (Y)

En toen heb ik mijn 5 moeten verkomen. *snif* :(
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik wil een Bosch dumpvalve in mijn 5 gaan zette. Hoe kom ik aan een aansluitsetje hiervoor?
Het T-stuk bedoel ik.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Biesheuvel, improve tuning, Jl tuning :)
5 GT Turbo '88 GT5
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

de meeste belgen onder ons rijden met een forge groupe A en die doen het allemaal goed, forge geeft zelfs levenslange garantie erop, dus als het membraam scheurt sturen ze je andere op :-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik heb mijn Bailey's verkocht, en zoek nu een nieuwe Dumpvalve.
de bailey's had als nadeeltje dat ie de druk niet helemaal kon binnenhouden en daarom op de snelweg rustig meesiste.

Nu wil ik een dumpvalve (membraam of zuiger) die gewoon dichtblijft op de snelweg.
Merk maakt me weinig uit, net als prijs en geluid.

Ik heb deze gezien van K-Tec, maar ist wat?

[img]http://www.k-tecracing.com/products/r5/ ... ve_kit.jpg[/img]
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

zoizo geen membraam nemen maar een dubbelzuiger. vaak kun je er ook een veren kitje bij krijgen on super af te stellen (Y) (Y)
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Erik Olijnsma schreef:Ik heb mijn Bailey's verkocht, en zoek nu een nieuwe Dumpvalve.
de bailey's had als nadeeltje dat ie de druk niet helemaal kon binnenhouden en daarom op de snelweg rustig meesiste.

Nu wil ik een dumpvalve (membraam of zuiger) die gewoon dichtblijft op de snelweg.
Merk maakt me weinig uit, net als prijs en geluid.

Ik heb deze gezien van K-Tec, maar ist wat?

[img]http://www.k-tecracing.com/products/r5/ ... ve_kit.jpg[/img]
Ik zou eens contact opnemen met JL. Hij heeft me eens een instelbare dubbele zuigerdumpvalve verkocht. Kost een behoorlijke duit, maar je hebt er verder geen omkijken naar als je eenmaal klaar bent met afstellen. Kun je echt alle kanten mee op (krijg je bovendien met een sterkere en minder sterke veer).
Die twee dumpvalves op de foto heb je nix aan bij normale of licht opgevoerde druk.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

BONELESS (jeroen) schreef:zoizo geen membraam nemen maar een dubbelzuiger. vaak kun je er ook een veren kitje bij krijgen on super af te stellen (Y) (Y)
Ik heb bij Forge gekeken, en daar zijn de dubbelzuigers alleen geschikt voor auto's met luchtmassameters.

Kunnen die eventueel wel op een GT, ze blijven dan niet openstaan bij stationair lopen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

baileys rules the scene. ik heb een forge gehad, erg goed bij standaard druk. bij verhoogde druk een sterker membraan monteren en niks aan het handje.

later had ik die kleine van k-tec, zoals hierboven op de foto bij die dubbele, vergelijkbaar met de forge. gewoon heel veel dumpvalve voor 75 euro.

verder ken je het zo gek maken als je zelf wil, we kopen m uiteindelijk toch allemaal voor de sis. is het membraan stuk? ff vervangen. als je dat niet wil ga dan niet zitten zeuren dat het snel stuk is maar koop een zuigerdumpvalve. vervang dat wel gelijk het plastic ringetje voor een teflon exemplaar, ben je ook meteen klaar.
Immer wieder die verdammte Holländer
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

dat is aleen maar mooi,zuigen ze ook geen vuile lucht aan (ongefiltert)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik heb dus een Bailey's op het moment, en die gaat morgen weg.

Ik wil wel zuiger houden, maar het dubbel zuigersysteem spreekt me dus mooi aan.

En als het niet erg is voor het gebeuren dan ga ik voor een dubbele zuiger van Forge.

Deze:

[img]http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... mdv004.jpg[/img]

Fitment Guide

Suitable for ALL turbo cars with an Air Flow Meter

Made from billet aluminium, this atmospheric diverter valve dumps the charge-air to atmosphere creating the "Whoosh" sound when the throttle is lifted. This increases both quicker throttle response and higher clamping load to maintain boost pressure more reliably.

Unlike single piston or diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Die instelbare dumpvalve van JL had al een ring van viton of teflon dacht ik.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee erik zoals ik al verteld heb dubbele zuiger rules echt wel!! :D :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

mark 5t schreef:hee erik zoals ik al verteld heb dubbele zuiger rules echt wel!! :D :D
Daarom ben ik ook met die dubbele zuiger bezig :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Maar is die dv004 wat ?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat moet ik me bij een dubbele zuigerdumpvalve voorstellen??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

*kuch* die Baileys is ook dubbel zuiger :p

Dubbelzuiger staat in de tekst omschreven Merijn.
Je hebt gewoon ene grote zuiger die net als enkelzuiger systemen werkt, daaronder zit een klein schijfje met ene veertje wat ervoor zorgt dat de dumpvalve geen valse(vieze) lucht kan aanzuigen als ie stationair draait.

Vaak blijft een dumpvalve bij stationair openstaan (zoals de ouwe die ik had). Das voor een GT geen ramp zolang je niet stationair staat te draaien in een stofwolk, maar een auto met een luchtmassameter voor de dumpvalve kan hier nogal verwart van raken omdat ie dan valse lucht aanzuigt buiten de luchtmassameter om.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik heb vandaag weer ff zitten denken, en ik redeneer ergens fout.

Maar de zuiger wordt opengedaan door de vaccum bij stationair lopen bij een enkel zuiger systeem.

Bij een dubbelzuiger systeem blijft ie bij stationair lopen dus dichtstaan.

Hoe opent de 2e zuiger dan? Want die reageert bij stationair niet op het vaccum, maar dan wel als je aan het rijden bent?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah die 2e zuiger is gewoon een heel zielig afsluitklepje met een zwak veertje die alleen de functie heeft om af te sluiten bij stationair.
Zodra er al 0.1 bar op staat springt ie al open.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Steven schreef:Jah die 2e zuiger is gewoon een heel zielig afsluitklepje met een zwak veertje die alleen de functie heeft om af te sluiten bij stationair.
Zodra er al 0.1 bar op staat springt ie al open.
Ok, thanks (Y)
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Erik Olijnsma schreef:Ik heb dus een Bailey's op het moment, en die gaat morgen weg.

Ik wil wel zuiger houden, maar het dubbel zuigersysteem spreekt me dus mooi aan.

En als het niet erg is voor het gebeuren dan ga ik voor een dubbele zuiger van Forge.

Deze:

[img]http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... mdv004.jpg[/img]

Fitment Guide

Suitable for ALL turbo cars with an Air Flow Meter

Made from billet aluminium, this atmospheric diverter valve dumps the charge-air to atmosphere creating the "Whoosh" sound when the throttle is lifted. This increases both quicker throttle response and higher clamping load to maintain boost pressure more reliably.

Unlike single piston or diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves.
Waar is deze te vinden? Ik heb ff bij Biesheuvel gekeken, maar daar kom ik 'm niet tegen...
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat nou met filter, dat gaat ten koste van je geluid :p

(en nu niet allemaal gaan huilen dat het beter is dattie gene vuil aanzuigt :p )
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dit is m op de biesheuvel site:

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/1325
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

ih het trouwens normaal dat het rond je dumpvalve op de motorkap helemaal zwart wordt?? van (vet,olie of wat dan ook?)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee is niet normaal, heel klein beetje mag wel maar het hangt er ook vanaf in welk tijdsbestek.

De keerring aan deinlaatzijde van je turbo lekken ook wel eens een druppeltje. Is op zich niet zo erg, blijft meestal wel hangen in de intercooler (zet die eens een nachtje op z'n kop?).
En er willen wel eens wat druppies doorvliegen, maja als dat erg veel is dan ist niet goed en kan je turbo wel eens zwaar aan het aftakelen zijn :p
Plaats reactie