Wat is een redelijk goede dumpvalve?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Hallo,

Nu mijn motor toch uit de auto gaat, wil ik ook een aantla dingetjes aanpassen, waaronder de dumpvalve.

Welke dumpvalve is een redelijk goeie? Hoef niet een hele zware te hebben, daar de turbo druk voorlopig nog onder de 1,4 bar blijft.

Wie o wie kan me hier even mee helpen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb een Bailey Gr.A zuigerdumpvalve gehad en was daar zeer tevreden over! Ze zijn alleen een beetje duur... :s
r5alpine-turbo

moet het er ook nog uitzien?hoeveel heb je er voor over?heb destijds een bosch in een gtt gezet.ding doet z`n werk gewoon goed en kost in verhouding tot anderen weinig geld.

ding was 15 euro ofzo.aansluitsetje waren we 10 euro voor kwijt.
Riël
Über-Spammer

Zeker toe te passen tot rond de 1 bar. Dan is het een prima dumpvalve ja! daarboven durf ik echter niet zeker te zeggen of deze nog dicht blijft... voor die drukken kun je beter serieus spul halen zoals de bayleys.

Bestelnummer van die boschdumpvalve vind je in één van de vele dumpvalvetopics ... :wink:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
R-win

Kheb nog wel een goede zuigerdumpvalve voor je. Kleur aluminium. Werkt perfect. Eventueel met aansluitstuk. Laat maar weten! (Y)
jeroen.k

olijnsma schreef:Hallo,

Nu mijn motor toch uit de auto gaat, wil ik ook een aantla dingetjes aanpassen, waaronder de dumpvalve.

Welke dumpvalve is een redelijk goeie? Hoef niet een hele zware te hebben, daar de turbo druk voorlopig nog onder de 1,4 bar blijft.

Wie o wie kan me hier even mee helpen.
Onder de 1.4 bar? Alsof het niks is :s Koop dan maar wel een goeie...en dag vast sparen voor een nwe motor :p
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

turbo druk zal rond de 1,2 maximaal liggen, we gaan de motor er wel op afstemmen, dus beter pakking e.d.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Tijn
Contacteer:

olijnsma schreef:turbo druk zal rond de 1,2 maximaal liggen, we gaan de motor er wel op afstemmen, dus beter pakking e.d.
e.d. = voor 1.2 - 1.4 bar

-Andere intercooler (volledig alu)
-Losse oliekoeler met thermostaat
-nieuwe lagers in het hele blok, kop weer fris maken, kleppen etc..
-Grotere sproeiers / gr. A carb
-Siliconen drukslangen
-wat extra metertjes hier en daar

aardig lijstje voor iemand die een budget GTT ging halen .... :D
there is no spoon.
[rsi]peerke

@tijn

Als je de "en dergelijke" achterwege laat, is dat dan per definitie vragen om problemen ??
wilco blue
Car: Renault 5 GT Turbo

voor 1.2 bar kun je nog de orginele intercooler gebruiken moet je wel zelf klemmen maken voor hem steviger te maken.
Tijn
Contacteer:

[rsi]peerke schreef:@tijn

Als je de "en dergelijke" achterwege laat, is dat dan per definitie vragen om problemen ??
eigenlijk wel ja...
maar da's heel persoonlijk zoals je op diverse plaatsen op het forum zult lezen. ;-)
intercooler verstevigen lukt soms wel, soms niet, maar een lekje zit er zo in omdat het gewoon iet gebouwd is voor meer dan 1 bar overdruk en dan overtoer je de turbo etc etc....

er komt zo veel bij kijken om een gt betrouwbaar op 1.2-1.4 bar te krijgen, maar als je maar 5000 per jaar rijdt met je gt en hem niet zo heel vaak opentrapt zal je best andere verhalen van mensen horen.
there is no spoon.
Proline Mobile
Contacteer:

de K-TEC dumpvalve is ook goed te gebruiken....
staat bij mij nu op 1.6 - 1.7 bar en gaat goed. :D

jean-paul
see you soon @ proline!
Riël
Über-Spammer

Als je een gtt op 1 bar eens fatsoendelijk afsteld gaat het allemaal hard zat, njet?
jean-paul

Riël schreef:Als je een gtt op 1 bar eens fatsoendelijk afsteld gaat het allemaal hard zat, njet?
nee. :D
Riël
Über-Spammer

hoeveel pomp jij dan aan koppel uit je blokje?
jean-paul

op de rollenbank bij freddy cane 220 NM/150 pk
bij 1.2 bar,alleen liep hij toen niet goed.
weet niet wat ie nu op 1.6 doet.
speedline

Riël schreef:Als je een gtt op 1 bar eens fatsoendelijk afsteld gaat het allemaal hard zat, njet?
jean-paul schreef: nee. :D
Helemaal mee eens... (Y) Eenmaal op hoge druk gereden en je bent verslaafd... >-)

Om je interkoeler druk bestendig te maken kun je er het best aluminium tanks aan lassen. Als je toch bezig bent kun je er meteen een beter koelblok tussen hangen :wink:

De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo. Verder moet er een joekel van een hoofdsproeier in boven 1.3Bar laaddruk (>150!), en knapt het membraan doosje van de ontsteking ook niet op van drukken boven 1.1Bar. Hier wordt dan een aparte aluminium klemconstructie met boutverbinding toegepast.
Laatst gewijzigd door speedline op wo 24 dec 2003 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Zie jouw signature over die bar laaddruk ...
Riël
Über-Spammer

speedline schreef:De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
het gaat zich meer erom of het goedkopere type (bosch) geschikt is voor hogere drukken. Ik ben bang dat deze open gaat staan, en ze zijn niet te verzwaren dmv strakkere veer oid.
Jeroen Lubking
Contacteer:

speedline schreef: De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
speedline schreef: Verder moet er een joekel van een hoofdsproeier in boven 1.3Bar laaddruk (>150!egepast.
Groep A carb heeft 150 hoofdsproeier en volstaat tot laaddruk van 2 bar.Heeft dan wel aanpassing nodig qua brandstof pomp en brandstofdruk.
Verder worden er aan de carb met die laaddruk meer aanpassingen gedaan zoals remluchtsproeier en vollastverrijkingssysteem.

mvg jeroen lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Patrick

nee en dat weet je hahhahaha
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Het was inderdaad de bedoeling om in het begin makkelijk en (goedkoop..) GTT te rijden, Hoofd reden:
Ik ben nog tot ongeveer eind volgend jaar bezig een oude auto te resatureren.
Daarom heb ik weinig ruimte in mijn werkplaats, nu dit is gebeurt, ga ik wel de auto aanpassen. Blok moet er nu toch uit, en als ie er toch uit is, kan ik er net zo goed een aantal dingen veranderen.auto moet wel buiten blijven staan. Dus kan de hele winter ook wat aan het motor blok werken.

Daarom betere koppaking, de dumpvalve, grotere sproeiers, voorlopig de i.c. strappen, later een grote kopen van GTtuning(de cybercooler).
Enzovoorts.

Ik haal wel de Recaro Ergomed uit de auto, deze electrische stoel past gewoon niet bij mijn eindbestemming. Dus als er iemand bealng bij heeft, doe maar een pm. wil er verder niet in dit topic over babbelen.(dit even voor de Moderators :wink: , anders wordt dit topic gelocked :) )
Gilles
Contacteer:

hmmmz ik heb since kort in de zwarte GTT een nieuwe dumpvalve zitten, is van forge en is een zuiger. rijdt 1 bar druk en geeft genoeg lawaai :D TSSsssss....
[img]http://www.biesheuvel.nl/shop/PHP/I/PRO ... MDV002.jpg[/img]

klik hier voor info

ik weet niet of dat dit 'm is, maar bij biesheuvel kost ie 136,14. en dan heb je een zuiger-dump-valve.
Iets betrouwbaarder als membraam heb ik me laten vertellen.. En iets meer geluid 8) 8)
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Patrick

Gilles schreef: en dan heb je een zuiger-dump-valve.
Iets betrouwbaarder als membraam heb ik me laten vertellen.. En iets meer geluid 8) 8)
en nu mijn vraag,waarom is deze betrouwbaarder?ik weet dat de baileys van marco ook al vast is blijven hangen dus zo betrouwbaar vindt ik dat dan niet.
en als ik me niet vergis is de standaart dumpvalve bij mijn 21t ook een membraan dump,en daar heb ik never problemen mee.
maar goed als het is zou ik graag willen weten als het is welke beter is en waarom,want ik wilde de bollen racing dump kopen en dat is ook een membraan dumpvalve en wil voor aanschaf wel even weten voordat ik de euries de laan uit stuur of ik de juiste aanschaf,

groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord!
Gilles
Contacteer:

patrick 21TURBO schreef:
Gilles schreef: en dan heb je een zuiger-dump-valve.
en nu mijn vraag,waarom is deze betrouwbaarder?ik weet dat de baileys van marco ook al vast is blijven hangen dus zo betrouwbaar vindt ik dat dan niet.
en als ik me niet vergis is de standaart dumpvalve bij mijn 21t ook een membraan dump,en daar heb ik never problemen mee.
maar goed als het is zou ik graag willen weten als het is welke beter is en waarom,want ik wilde de bollen racing dump kopen en dat is ook een membraan dumpvalve en wil voor aanschaf wel even weten voordat ik de euries de laan uit stuur of ik de juiste aanschaf,

groet pat.
hmmmz dat is idd een goeie, een zuiger die blijft hangen, tja het blijft mechanisch dus het kan kapot. Maargoed ff kort samengevat. Wat tot mij tot dus ver duidelijk is, en waarop ik deze dumpvalve heb gekocht is het volgende:
1. betere betrouwbaarheid
2. meer lawaai (blijft machisch klinken TSsss :D )

dus naar mijn mening het geld goed waard.

maargoed dat is en blijft een mening, dus succes met je aankoop. wat het ook mag worden, membraam, zuiger, baileys, bollen, forge.. ze doen uiteindelijk allemaal het zelfde.. hihi :p
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Merijn
Über-Spammer

De zuiger van mijn Bailey is ook een keer blijven hangen, en dat kwam doordat het rubber niet tegen benzine(dampen) kan. Als hij in aanraking komt met benzine dan is de elasticiteit eruit en is hij dus te groot. Daardoor blijft de zuiger vastzitten.

Iemand hier op het forum heeft me toen aangeraden om een rubberen ring van een bepaald soort rubber te gebruiken, dat wel tegen benzine kan. Ik weet de naam effe niet meer...

Toen 'ie kapot was heb ik gebeld met Improve en een setje nieuwe rubbers gekregen, maar helaas heb ik die nooit meer kunnen proberen, aangezien mijn 5 zo rot was dat hij niet meer door de APK kwam... :( De dumpvalve is nu overigens in bezit van een andere forummer. (Y)
Riël
Über-Spammer

Ben persoonlijk ook nog niet overtuigd van het voordeel van zuigerdumpvalve. Heb mijn membraan nog niet gemold i.e.g. en die is van de goedkoopste dump die te krijgen is ...
The Saint

Na al deze verhalen ben ik toch nieuwsgierig geworden.
Heeft een dumpvalve dan alleen maar voordelen (levensduur motor en sneller oppikken)??
Past zoiets ook op de Fuego Turbo (carburateur)?

Maarten
Merijn
Über-Spammer

De motor zal er geen langere levensduur van krijgen, denk ik. De turbo wel, zegt men... En of de turbo eerder weer op druk is, durf ik niet te zeggen. Ik vond het geen duidelijk merkbaar verschil hebben. The sound is what counted 4 me. :D
Merijn
Über-Spammer

Het lijkt me dat het ook wel moet werken op een Fuego Turbo, ja... In principe hetzelfde idee als op een 5je, toch? Die is ook met carb.
The Saint

Dank je, ik bedoelde natuurlijk ook de turbo.
Dan zal die van mij er ook aan moeten geloven :)
Niet voor de sound NATUURLIJK maar voor de levensduur :D
Riël
Über-Spammer

Is gewoon aan te raden ja.
speedline

Om nog even terug te komen op het onderwerp...

[img]http://www.kineticmotorsport.com/produc ... _small.jpg[/img]
[img]http://www.tialsport.com/bv02.jpg[/img]
[img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]

:worship:

Dit is 1 van de beste, zo niet de beste dumpvalve of blowoff valve of hoe je het dan ook wilt noemen.

Van TiAl Sport uit the States. Kost een paar centen ($ 240,-!) maar dan heb je ook wat...

Het is een dumpvalve met een groot afblaasgat! Namelijk 50.5mm klepdiameter ! En groter heb ik ze nog nooit gezien. Verder wordt deze dumpvalve toegepast op enkele race motoren voor de 24H van Le Mans.

Grtz,

Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op vr 26 dec 2003 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven
Car: M536

Ziet er strak uit, maar das vast niet gratis... Kost wel 200 euro denk?
Plaats reactie