watvoor oliekoeler?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
MarcoG
Contacteer:

Maar de oliepomp blijft hetzelfde...? Die pompt gewoon door die grotere circulatie zonder problemen heen?
Heb net bij K-Tec gekeken, 136 pond, 210 euro voor een oliekoeler. Hoezeer ook nodig, maar dat zit er even niet meer in... :(
MarcoG
Contacteer:

Hierboven stond een goeie van DPT, wat is hun site???
R(ay)Si

Alleen nog maar VW!
SimonBalk
Contacteer:

Ik zit er ook net aan te denken om zo'n setje als boven al weegegeven, aan te schaffen. Lijkt me een erg goede keuze en makkelijk te installeren.

Alleen zijn de slangen een beetje op maat? Ik wil de slangen namelijk wel een beetje fatsoenlijk laten lopen. Verder heeft speedline hem op dezelfde positie hangen als ik zelf voor ogen had, maar ik was bang dat dat te laag zo zijn. Bij mij komt hij dan namelijk even laag/lager als mijn voorbumper en deze raakt heel soms wel eens de grond :evil: en ik heb geen zin in een lekke olie leiding!

Ik zal er wel even naar kijken wanneer de auto weer een motor heeft en op zijn wielen staat.
tyberium
Contacteer:

[img]http://www.earlscourt.co.jp/parts/image/oil_cooler.jpg[/img]

[img]http://www.dutchpowertrading.nl/Mocal/f ... ouwset.jpg[/img]

Ik heb dit setje ook, alleen vraag ik mij af waarvoor die twee koperkleurige gaten-plaatjes zijn. Weet iemand dit?
Abel
Über-Spammer

nu die worden voor de..
|
|
V

bevestiging gebruikt van de olie koeler :lol:
tyberium
Contacteer:

Abel
Über-Spammer

nee is of-of dat plaat je kun je buigen he net zo als je wilt.
MarcoG
Contacteer:

danke voor die site, leuke spulletjes daar...bij DPT
wilco blue
Car: Renault 5 GT Turbo

tyberium schreef:[img]http://www.earlscourt.co.jp/parts/image/oil_cooler.jpg[/img]

[img]http://www.dutchpowertrading.nl/Mocal/f ... ouwset.jpg[/img]

Ik heb dit setje ook, alleen vraag ik mij af waarvoor die twee koperkleurige gaten-plaatjes zijn. Weet iemand dit?

He heb dit setje nu ook hier en ben het aan het monteren maar volgens mij heeft iemand me wat wijs gemaakt :( .Ik zoe de orginele koel aansluiting ook moeten houden en dan in plaats van de filter die adapter met thermostaat erin erop zetten en dan de oliefilter pas maar 2 problemen.
1 doe ik dit zo kom ik niet weg met mijn slang van de radiateur die op de waterpomp moet .
2 doe ik het anders hoe kijg ik dan dat klote ding op het blok geschroefd.
AUB beetje spoed wordt ram gek hier in de garage en ik het een kan met benzine gevonden (N)
Robke
Car: Lexus IS250

robclio16V schreef:Het is niet echt veel werk, ik denk dat je er een uurtje of 2 mee bezig zal zijn. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een paar koelslangetjes anders moet aansluiten, maar dat wijst zichzelf.
Ahum... :wink:
wilco blue
Car: Renault 5 GT Turbo

ja ok maar hoe hebben jullie die slangen aangepast hoe hebben jullie die laten lopen over dynamo of richting radiateur?
Robke

Gewoon die 2 slangen die op de warmtewisselaar zaten doorverbinden.
Roy
Moderator

Volgens mij heeft de een het over een GTT en da ander over een clio 16v?? :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
Anonymous

Roy schreef:Volgens mij heeft de een het over een GTT en da ander over een clio 16v?? :wink:
De spacer die er zat en naar je warmtewisselaar liep komt volgens mij te vervallen. Ik heb zelf hier ook een set liggen en heb het nog niet geprobeerd omdat de auto waar het op moet nog steeds niet af is :p
Robke

Roy schreef:Volgens mij heeft de een het over een GTT en da ander over een clio 16v?? :wink:
Da's dezelfde set en ze gebruiken allebei dezelfde warmtewisselaar. :wink:
oldskool

ik heb zelf voor de thermostaat huis vast te zette op 't blok die pen met schroef draad waar 't olie filter opschroefd zit(draad eind) nagemaakt en van 1,2 cm meer schroefdraad voorzien aan de achterkant. zodat deze lang genoeg is en ik em in het blok gewoon aan kan draaien!
maar je kan ook een gewoon draad eind gebruiken wel met een gat erin van de dezelfde diameter en een moer om em vast te zetten ?(denk ik)
weet niet hoe de rest van de oliekoeler bezitters het gedaan hebben
(heb me dat wel altyd afgevraagd trouwens)

en dan van 't thermostaat huis een hoek afgehaald zodat deze recht zit.
en voor de leidingen die aan de boven kant aangesloten worden heb ik voor 1 uitgang op 't huis een verloopstuk? gehaald zodat de leidingen nu niet naast maar boven elkaar zitten als je 't van de vootkant bekykt verloop stuk kost 7 euro
(deze laatste oplossing met de slangen ben ik zover ik weet de enigste die dat zo heeft)
verder heb ik em wel op de zelfde plaats hangen als de foto maar dan onderste boven de leidingen zitten dan dus onder de koel eenheid
hoop dat 't duidelyk is
zo heb ik 't gedaan
marcel
Abel
Über-Spammer

Oldskool kun jij een foto plaatsen van de jouwe?? want dat verhaal over die thermostaat begrijp ik niet helemaal...
oldskool

Abel schreef: Oldskool kun jij een foto plaatsen van de jouwe?? want dat verhaal over die thermostaat begrijp ik niet helemaal...
verhaal over de thermostaat begreep je wel :lol:
alleen 't gedeelte over de bout niet?
na tel overleg snapt ie nu alles (Y)
de meegeleverde bout die by de oliekoeler set zit
kan je gewoon weggooien (N) verkeerde kanten schroefdraad enz.

dus moet je zelf een niewe maken die wel past

vraagje hoe hebben jullie dit probleem opgelost?????

myn eigen oplossing:

een stuk 6 kant 32mm dik gepakt
ik heb de orginele maten van de bout overgenomen behalve de totale lengte=15mm langer
de diameter voor 't niewe thermostaat huis aangepast want deze is groter.
en aan de voor en achterkant schroefdraad er op gedraaid.
achter 15 mm extra draad anders kan je de bout er niet in draaien.
gat erin
3/4 uur later klaar. :worship:
dus hoef ik geen foto te laten plaatsen ?
marcel
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

oldskool schreef:
Abel schreef: Oldskool kun jij een foto plaatsen van de jouwe?? want dat verhaal over die thermostaat begrijp ik niet helemaal...
verhaal over de thermostaat begreep je wel :lol:
alleen 't gedeelte over de bout niet?
na tel overleg snapt ie nu alles (Y)
de meegeleverde bout die by de oliekoeler set zit
kan je gewoon weggooien (N) verkeerde kanten schroefdraad enz.

dus moet je zelf een niewe maken die wel past

vraagje hoe hebben jullie dit probleem opgelost?????

myn eigen oplossing:

een stuk 6 kant 32mm dik gepakt
ik heb de orginele maten van de bout overgenomen behalve de totale lengte=15mm langer
de diameter voor 't niewe thermostaat huis aangepast want deze is groter.
en aan de voor en achterkant schroefdraad er op gedraaid.
achter 15 mm extra draad anders kan je de bout er niet in draaien.
gat erin
3/4 uur later klaar. :worship:
dus hoef ik geen foto te laten plaatsen ?
marcel
Oldskool, heel vaag verhaal dit ;) hebbie toch niet wat fotos om het 1 en ander te verduidelijken.

Waarom moet je een nieuwe bout maken je hebt je oude toch? en waarom zouden ze een "foute" bout er bij leveren?
.:: TurboPowerr ::.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ja nu hoor je het eens zelf van een ander :lol:
Robke

Er zit inderdaad een verkeerde bout bij. De bout die erbij zit is een M18 en je hebt een M20 nodig.
Er zijn wat Renault modellen waar zo'n ding opzit, anders zijn die er ook van Mocal zelf meen ik.
tyberium
Contacteer:

Daar loop ik nu ook tegen aan tegen dit probleem. Thermostaat (waar die mooie gevlochten slangen op zitten) komt tegen de motorsteun aan. Ik denk dat ik gewoon een klein hoekje uit de motorsteun slijp zodat ie wel past. 1cm eraf en de thermostaat kan er wel rechtop tussen.
Riël
Über-Spammer

Ligt een beetje aan de auto, ik heb gehoord dat er zowel m18 als m20 rijden, kan dat?

Heb eens met ruud gehad dat mijn busje ook niet paste. Staat me iets bij van die m18/m20 zeik :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Het zat zo: je hebt bussen met aan 2 kanten dezelfde draad, en met aan 2 kanten verschillende draad. (Ik doel op die bus waar je je oliefilter opdraaid en je thermostaathuis).

Ik heb dat ding eens uit mijn blok gebroken :s heb er toen een nieuwe laten draaien, kost geen drol nee, kun je elke gewenste maat maken.
oldskool

tino schreef: Oldskool, heel vaag verhaal dit hebbie toch niet wat fotos om het 1 en ander te verduidelijken.

Waarom moet je een nieuwe bout maken je hebt je oude toch? en waarom zouden ze een "foute" bout er bij leveren?
je moet inderdaad een stukje uit je motorsteun zagen
om de thermostaat recht te zetten.
het verhaal van de bout:

je hebt de orginele bout
die is te kort voor 't niewe thermostaat huis want deze is meen ik 1cm dikker en het gat is geen 20 mm maar 25mm.
als je dan je orginele bout er in wilt draaien
is 1;
de bout te kort want je niewe huis is dikker en komt(by my ) de orginele bout net TEGEN tegen de inwendige schroefdraad in het blok .dus waar je em in moet draaien . dit is probleem nummer 1
2:
dan moet je er een maken( in myn geval) die langer is zodat je wel kan vast draaien in je motorblok
dus 15 mm langer en je hebt geen probleem
3 :
dit is een universeel set dus eigenlyk ook voor bv. opel vw enz.vandaar dat er geen passende bout byzit.
4 :
foto's heb ik wel maar heb geen scanner ,dus dat wordt moeilyk.kan ze wel meeneme zondag voor je anders.
maar kan daar deze topic wel voor gebruiken want volgende week gaat ie toch uit elkaar en kan ik wel een paar foto's maken
dan kryg je zoiets als
zo monteer je een olie koeler by een gtt.
verdere vragen graag even bellen>
marcel
ger

Een foto zegt meer,bij deze

[img]http://picserver.org/view_image.php/NEEQVJ1UWMM5[/img]
Het busje wat je bij de set krijgt is de bovenste(deze is te kort)
Op de gtt zit de onderste met aan twee kanten schroefdraad.(ook te kort en diameter niet goed)

[img]http://picserver.org/view_image.php/IRKD6X34453D[/img]
Wat ik gedaan heb is van de orginele aansluiting de kant die in het blok gedraait wordt afgezaagd en deze hardgesoldeerd aan het nieuwe busje nu is de lengte goed en ook aan twee kanten draad.

Op de adapter heh ik ook een bocht gemonteerd omdat ik niet weg kwam met de slangaansluiting dze kwam tegen het blok.
ger

[/quote]

je moet inderdaad een stukje uit je motorsteun zagen
om de thermostaat recht te zetten.
[/quote]

Ik heb dit niet gedaan, zagen in motorsteun :@
Bij mij zit de adapter een beetje schuin .

Ger
-Ray-
Contacteer:

wat een gelul allemaal, neem gewoon geen thermostaat ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Gideon B
Contacteer:

-Ray- schreef:wat een gelul allemaal, neem gewoon geen thermostaat ;)
krijg je toch nooit de goeie temperatuur? Ik neem tenminste aan dat zo'n ding er niet voor niks opzit.
ik zou die thermostaat zeker plaatsen
-Ray-
Contacteer:

weet jij wel wat een thermostaat doet? die zorgt ervoor dat de olie gekoeld gaat worden bij een bepaalde temperatuur. MET thermostaat betekent dus dat de olie iets eerder op temperatuur is, zonder betekent ietsjes langer en zorgvuldiger warmrijden. gelukkig hebben ze daar meters voor uitgevonden :)

zo rij ik ook en hoef dus niet te etteren met bussen en bouten aanpassen ;)
Gideon B
Contacteer:

-Ray- schreef:weet jij wel wat een thermostaat doet? die zorgt ervoor dat de olie gekoeld gaat worden bij een bepaalde temperatuur. MET thermostaat betekent dus dat de olie iets eerder op temperatuur is, zonder betekent ietsjes langer en zorgvuldiger warmrijden. gelukkig hebben ze daar meters voor uitgevonden :)

zo rij ik ook en hoef dus niet te etteren met bussen en bouten aanpassen ;)
ten eerste, natuurlijk weet ik precies wat een thermostaat doet, hoef je me echt niet uit te leggen. (het is vreemd dat je op zo'n manier deze vraag aan me stelt, maar ach...), en juist om het laatste wat je zegt vind ik dat het beter is er een te monteren. Een meter en-of sensor is ook niet altijd nauwkeurig, maar dat hoef ik je niet te vertellen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het monteren van een thermostaat
-Ray-
Contacteer:

dat mag, even goeie vrienden. :)
Gideon B
Contacteer:

@ Ray : :lol: (Y)
Riël
Über-Spammer

Wil je een constante olietemperatuur is een thermostaat wel een must. Als je rustig rijdt, dus wanneer je olie uberhaupt niet warm wordt, koelt je oliekoeler je olie weer te koud, wordt weer dik, je blok moet't weer opwarmen etc. Nee, echt, zonder thermostaat is niet goed. Ook je oliepomp heeft veel meer werk te doen. Ik kan me, buiten dat je die boutjes niet hoeft te maken, helemaal geen voordeel verzinnen.
Plaats reactie