Welk brandstof en bougies bij chiptuning???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
ActionHank
Contacteer:

gewoon 98 das toch super? of ben ik nu helemaal van de kaart?

dat moet er dan toch in, 98? niets van lood of loodvervanger toch?

:s...and he's sliding down...
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Riël
Über-Spammer

Bij de pomp heb je nu meestal 2 soms 3 benzines.

Dit zijn meestal

95 (EURO) ongelood
98 (SUPER) ongelood

soms heb je (voor de gtt bijv) ook nog

98 (SUPERPLUS) loodvervanger
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Nee tis toch vaak:

98 Superplus (98 ongelood) Meestal groene kleur net als 95
98 Super (98 gelood) vaak rooie of andere afwijkende kleur (zwart/blauw)

Tis juist omgekeerd, beetje vaag.

Edit: voila, de tango:
[img]http://217.18.74.189/images/vulpistolen.jpg[/img]
Michel S.
Contacteer:

Nergens FIA benzine te koop :P

is wel iets duurder. Dacht een euro of 7 per liter.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
ActionHank
Contacteer:

98 super en dus GElood moet in de GTT, maakt niet uit welke?
Dan is dat duidelijk. Je kan ook de ongelode doen en dan met zo'n busje loodvervanger erbij gooien. dat deed ik eerst bij mijn oude renault. de TL
Riël
Über-Spammer

Steven schreef:Nee tis toch vaak:

98 Superplus (98 ongelood) Meestal groene kleur net als 95
98 Super (98 gelood) vaak rooie of andere afwijkende kleur (zwart/blauw)

Tis juist omgekeerd, beetje vaag.

Edit: voila, de tango:
Oeps ya je hebt helemaal gelijk ;)
Riël
Über-Spammer

ActionHank schreef:98 super en dus GElood moet in de GTT, maakt niet uit welke?
Dan is dat duidelijk. Je kan ook de ongelode doen en dan met zo'n busje loodvervanger erbij gooien. dat deed ik eerst bij mijn oude renault. de TL
Idd.
speedline

Zodra dat 100 Octaan V Power op de markt is gaat het in mijn gtt. Nog ff bij een petrochemie kennis informeren of de loodvervanger hier goed mee mengt en of ik hier geen problemen mee kan krijgen. Maar 100 Octaan klinkt super for a boostjunk like me... :D

En de heren chippers (zoals Mr.D van fastchip) kunnen nu snelle eproms mappen voor deze 100 Octaan brandstof! >-)

Ik twijfel nu even of er SuperPlus of Super in mijn GTL moet. Volgens mij SuperPlus. Maar ik zal dat ff checken. Volgens Renault moet de 1400cm³ C-motor een minimaal octaangetal hebben van 97-99.

98 Octaan dus in Nederland.
Robert dB.

speedline schreef:Zodra dat 100 Octaan V Power op de markt is gaat het in mijn gtt...
Jammer voor je Speedy, tjeck dit:

Volgens mij is dit een andere V-Power dan in Duitsland, namelijk zwavelarm ipv RON100
Quote:
Shell introduceert zwavelvrije benzine in Nederland: Shell V-Power
03/03/2004

Shell brengt een zwavelvrije benzine op de markt. De nieuwe brandstof, Shell V-Power genaamd, wordt gekenmerkt door een betere verbranding en levert daardoor betere motorprestaties dan Euro 95. Shell V-Power vervangt Shell Pura en is vanaf 18 maart te koop bij zo’n 60 Shell-stations en vanaf 1 april bij alle Shell verkooppunten. Shell V-Power is ontwikkeld in het Shell-laboratorium in Thornton (Engeland), waarbij werd samengewerkt met de vaste technologiepartner van Shell: Ferrari.

Dat de vier jaar geleden geïntroduceerde Shell Pura nu vervangen wordt, geeft aan dat de technologische ontwikkelingen snel gaan. Zo is Shell V-Power in tegenstelling tot Shell Pura zwavelvrij, wat een positief effect heeft op de werking van de katalysator waardoor er sprake is van minder verontreinigende uitlaatgassen. Met Shell V-Power is Shell de eerste die anticipeert op de strengere milieueisen die de Europese Commissie vanaf 2005 aan brandstoffen stelt. De reinigende werking van Shell Pura op de motor, wat door veel automobilisten als sterk punt werd ervaren, is bij Shell V-Power nog verder verbeterd.

In Shell V-Power worden speciaal geselecteerde componenten gebruikt die zorgen dat de motor vlotter en directer reageert op het gaspedaal. Shell V-Power is geschikt voor alle benzinemotoren die Euro 95 of Shell Pura gebruiken.

De adviesprijs van Shell V-Power is 4,5 eurocent per liter hoger dan de adviesprijs voor Shell Euro 95. In de twee weken volgend op de introductie zullen alle Shell-stations worden aangepast, zodat vanaf 1 april de nieuwe brandstof overal bij Shell verkrijgbaar is. Op het kaartje (link hieronder) is te zien vanaf welk moment een Shell station overschakelt naar...
Robert dB.

nog een bevestiging:
Op een andere site (gummen.org) heeft iemand gebeld met Shell om helderheid van zaken te krijgen.
Dit was hun antwoord:

"Helaas, helaas, ik heb net even met Shell gebeld, en v-power is geen oktaan 100 zoals in Duitsland. Het is een vervanger voor shell pura en geschikt voor euro 95 rijders."
speedline

Robert dB. schreef:
speedline schreef:Zodra dat 100 Octaan V Power op de markt is gaat het in mijn gtt...
Jammer voor je Speedy, tjeck dit:

Volgens mij is dit een andere V-Power dan in Duitsland, namelijk zwavelarm ipv RON100
Quote:
Shell introduceert zwavelvrije benzine in Nederland: Shell V-Power
03/03/2004

Shell brengt een zwavelvrije benzine op de markt. De nieuwe brandstof, Shell V-Power genaamd, wordt gekenmerkt door een betere verbranding en levert daardoor betere motorprestaties dan Euro 95. Shell V-Power vervangt Shell Pura en is vanaf 18 maart te koop bij zo’n 60 Shell-stations en vanaf 1 april bij alle Shell verkooppunten. Shell V-Power is ontwikkeld in het Shell-laboratorium in Thornton (Engeland), waarbij werd samengewerkt met de vaste technologiepartner van Shell: Ferrari.

Dat de vier jaar geleden geïntroduceerde Shell Pura nu vervangen wordt, geeft aan dat de technologische ontwikkelingen snel gaan. Zo is Shell V-Power in tegenstelling tot Shell Pura zwavelvrij, wat een positief effect heeft op de werking van de katalysator waardoor er sprake is van minder verontreinigende uitlaatgassen. Met Shell V-Power is Shell de eerste die anticipeert op de strengere milieueisen die de Europese Commissie vanaf 2005 aan brandstoffen stelt. De reinigende werking van Shell Pura op de motor, wat door veel automobilisten als sterk punt werd ervaren, is bij Shell V-Power nog verder verbeterd.

In Shell V-Power worden speciaal geselecteerde componenten gebruikt die zorgen dat de motor vlotter en directer reageert op het gaspedaal. Shell V-Power is geschikt voor alle benzinemotoren die Euro 95 of Shell Pura gebruiken.

De adviesprijs van Shell V-Power is 4,5 eurocent per liter hoger dan de adviesprijs voor Shell Euro 95. In de twee weken volgend op de introductie zullen alle Shell-stations worden aangepast, zodat vanaf 1 april de nieuwe brandstof overal bij Shell verkrijgbaar is. Op het kaartje (link hieronder) is te zien vanaf welk moment een Shell station overschakelt naar...
Robert dB. schreef:nog een bevestiging:
Op een andere site (gummen.org) heeft iemand gebeld met Shell om helderheid van zaken te krijgen.
Dit was hun antwoord:

"Helaas, helaas, ik heb net even met Shell gebeld, en v-power is geen oktaan 100 zoals in Duitsland. Het is een vervanger voor shell pura en geschikt voor euro 95 rijders."
Fok fok fok fok fok fok fok fok fok fok fok fok fok fok WA... :@

'K hoop dat de marketing gauw wordt terug gefloten daar bij dat stelletje bedorven mossels... (N)

Ik wil 100 Octaan aan de pomp. Booeeuh... (U) Dat tanken op Zestienhoven van AvGas wordt je ook niet vrolijk van :wink:

Ennuh dat zwavelvrij is lekker voor je brandstof-systeemcomponenten. Zwavel is namelijk het smerend bestanddeel. Dus al je bewegende onderdelen waar brandstof door heen gaat slijten sneller. Denk dan aan je brandstofpomp en je injectornaalden.

Dit geldt overigens nog veel sterker voor Dieselmotoren waar de hoogbelaste inspuitapparatuur (hoge inspuitdrukken!) ook veel te lijden heeft van de huidige zwavelarme brandstoffen. Er worden en zijn overigens maatregelen hiervoor getroffen.
Robert dB.

Al bij al, een verkoopstunt van Shell :( Aangezien er NIEMAND is die Pura tankt hopen ze op deze meer de consument te mislijden met een kwakzalf versie van ron 95.

Eikels...
Mrtn
Car: R5GTT

kvind de benzine al duur genoeg :( die speciale dingetjes mogen ze van mij in hun hol steken, daar ga ik geen 5cent xtra per liter aan uitgeven met m'n huis, tuin en keuken gebruik

gister €1.293 per liter betaald (N)

echt niet normaal meer :@
Mrtn = Maarten
ActionHank
Contacteer:

volgens mij is er nog een "maar"...
in 2005 zijn er strengere eisen aan de brandstof. Gaat ten koste van veel goede benzine vrees ik...
of heb ik het mis? Volgens mij vervuil ik met mijn auto half Breda en de andere helft wordt gedaan door de rest. naja...hooliead kan er ook wat van vrees ik...
Ollie

Mrtn schreef:kvind de benzine al duur genoeg :( die speciale dingetjes mogen ze van mij in hun hol steken, daar ga ik geen 5cent xtra per liter aan uitgeven met m'n huis, tuin en keuken gebruik

gister €1.293 per liter betaald (N)

echt niet normaal meer :@
Gisteren in Duitsland:

1.149 voor 98 bij Esso
1.209 voor VPower 100 bij Shell

Op basis van verhaal van oa Speedline besloten om 98 te gaan tanken in de toekomst ipv 100, bespaart me op jaarbasis dan wel maar slechts 3 tankbeurtjes, maar extra nut heeft 100 niet als ik het verhaal goed begrepen heb.
speedline

Ollie schreef:Op basis van verhaal van oa Speedline besloten om 98 te gaan tanken in de toekomst ipv 100, bespaart me op jaarbasis dan wel maar slechts 3 tankbeurtjes, maar extra nut heeft 100 niet als ik het verhaal goed begrepen heb.
Dat klopt. De enige manier om voordeel te halen met deze brandstof is je eprom te laten re-mappen voor V-Power.

Met V-Power zal de motor onder bepaalde omstandigheden (hoge inlaatluchttemperatuur) minder snel neiging tot pingelen hebben. Maar voor dagelijks gebruik heeft het tanken van V-Power geen nut en is een verspilling van geld.

Ga je bijvoorbeeld het circuit op op een warme dag heeft het wel zijn nut in het voorkomen van pingelen. De onsteking zal dan minder snel terugregelen en je kunt dus langer over je maximaal beschikbare vermogen beschikken.

De claim en reclame van Shell (in Duitsland) dat je motor meer power (kan) zal leveren is onzin. De programmatuur (mapping) van de ECU laat NIET toe dat het voordeel van V Power wordt benut (-> meer voorontsteking).

Nogmaals -> betere brandstof met hoger octaangetal? -> Dan chip re-mappen of ontsteking anders afstellen. (Afhankelijk van auto!) Dan pas extra power.
Ollie

Heel duidelijk (Y)

Maar ik heb dus een chippie in mijn Clio, dus 98 tanken moet ik toch al. En dan heeft het nog steeds geen nut om 100 te tanken, toch?
speedline

Ollie schreef:Heel duidelijk (Y)

Ik begin het zelf ook te begrijpen... :lol:
Ollie schreef:Maar ik heb dus een chippie in mijn Clio, dus 98 tanken moet ik toch al. En dan heeft het nog steeds geen nut om 100 te tanken, toch?
Klopt als een bus... (Y) Gewoon Superplus 98 tanken.

V-Power voor de (hete qua buitentemperatuur) circuitdag bewaren.
ActionHank
Contacteer:

super 98 toch?

oh wacht dis voor de clio...

allemaal maar verwarrend...hehehehe
Emad

Ik ben ook helemaal in de war met die 98.
Je de ene tankstation heeft alleen superplus en de andere alleen super 98 weer met andere kleuren. Maar welke is nou zonder lood??? super 98 of superplus 98. Want heb dus die chip erin en moet 98 erin pleuren majah beetje verwarrend allemaal.
speedline

Euro 95 Octaan

Superplus 98 Octaan ongelood

Super 98 Octaan met loodvervanger (MLV)

De MLV mag nooit in een katalysatorauto.
ActionHank
Contacteer:

klopt, dat heb ik net gelezen! hehe, bij mij geen kat hoor!
Riël
Über-Spammer

Emad schreef:Ik ben ook helemaal in de war met die 98.
Je de ene tankstation heeft alleen superplus en de andere alleen super 98 weer met andere kleuren. Maar welke is nou zonder lood??? super 98 of superplus 98. Want heb dus die chip erin en moet 98 erin pleuren majah beetje verwarrend allemaal.

Nou nou het staat toch ook in koeieletters op de pomp, je hoeft niet op 't kleurtje te gaan.
r5alpine-turbo

tank lekker in belgie,daar betaal je nog een euro per liter 95 :worship:
Emad

Zo eindelijk dank jullie wel :worship:
Jordi - Clio 16V

dit heb ik nog gevonden;

Shell test auto op twee brandstoffen

Noorwegen heeft de primeur van een demonstratiemodel van een auto die op verschillende brandstoffen naast elkaar kan lopen, zowel op conventionele brandstof als op de nieuwe Shell V-Power. V-Power is een schone brandstof vergeleken met normale benzine. Wetenschappers in dienst van Shell ontwerpten de auto zo dat de ene helft van de motor op de ene brandstof draaide en de andere helft op de andere vanuit aparte tanks. Tijdens een testrit van 2000 kilometer werd de afzetting op de injectieklep van de motor in beide helften gevolgd. De kleppen op de kant waar V-Power gebruikt werd was duidelijk schoner. (Shell)

mij lijkt het bs maar zullen we niet eerst afwachten tot er meer bekend is?
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
speedline

Jordi - Clio 16V schreef:dit heb ik nog gevonden;

Shell test auto op twee brandstoffen

Noorwegen heeft de primeur van een demonstratiemodel van een auto die op verschillende brandstoffen naast elkaar kan lopen, zowel op conventionele brandstof als op de nieuwe Shell V-Power. V-Power is een schone brandstof vergeleken met normale benzine. Wetenschappers in dienst van Shell ontwerpten de auto zo dat de ene helft van de motor op de ene brandstof draaide en de andere helft op de andere vanuit aparte tanks. Tijdens een testrit van 2000 kilometer werd de afzetting op de injectieklep van de motor in beide helften gevolgd. De kleppen op de kant waar V-Power gebruikt werd was duidelijk schoner. (Shell)

mij lijkt het bs maar zullen we niet eerst afwachten tot er meer bekend is?
Dat is geen bullshit. De additieven in de brandstof kun je leuk mee spelen. Een reinigingsmiddel is ook goed mogelijk. Pura had deze feature ook. En het werkt echt! Maar dat is geen reden om het spul ook werkelijk te gebruiken.

Die Nederlandse V-Power is min of meer Pura met een ander naampje. Het liep al niet en zo proberen ze het weer leven in te blazen.
Riël
Über-Spammer

Maar de pura is toch 95? Daar heb ik veel minder-goede verhalen over gehoord...
Marcel B.

in V-power zit geen zwavel meer, maar het woord Power ligt nogal gevoelig, iedereen denkt een hoger octaangehalte maar dat is dus idd niet zo
Don't walk the grass... smoke it
Ollie

Ik heb het boekje eens meegenomen van de Duitse VPower...maar belangrijkste punt daarbij is zoals Speedline al aangaf, de additieven. Ze beweren een vermogenswinst te kunnen geven met deze brandstof door oa een vermindering van de wrijving (door die additieven). Ze geven in hun schrijven ook een mooie curve waarin deze vermogens"winst" weergegeven is in een onderlinge vergelijking tussen VPower en brandstof met een lager octaangehalte. En voornamelijk hierbij de naam Schumacher laten vallen en we gaan het nog geloven ook :p
Abel
Über-Spammer

Marcel B. schreef:in V-power zit geen zwavel meer, maar het woord Power ligt nogal gevoelig, iedereen denkt een hoger octaangehalte maar dat is dus idd niet zo
In DL maaken ze er reclame mee met octaan 100

dus dat zal wel niet gelogen zijn.. of vergis ik mij hier in.. (F)
speedline

Abel schreef:In DL maaken ze er reclame mee met octaan 100 dus dat zal wel niet gelogen zijn.. of vergis ik mij hier in.. (F)
VPower NL -> 95 Octaan (Pura met ander logo eigenlijk!)

VPower100 D -> 100 Octaan

Dus je vergist je niet. Er zit echt verschil in deze brandstoffen met hetzelfde naampje.
speedline

Shell schreef: Vraag:
Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?

Antwoord:

Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is.

Shell V Power in Duitsland in specifiek afgetemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt.

In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
speedline

De Duitse Shell V-Power (100 Octaan) reclame...

[img]http://www-static.shell.com/static/de-de/images/de-de_2003/schumi_v_power.jpg[/img]

-> Klik op de foto...
Michel S.
Contacteer:

speedline schreef:De Duitse Shell V-Power (100 Octaan) reclame...

[img]http://www-static.shell.com/static/de-de/images/de-de_2003/schumi_v_power.jpg[/img]

-> Klik op de foto...
Now you've done it. Nu ga je het krijgen. ÜberOllie on a powertrip :P

Nee, volgende week de turbodruk van de sub eens omhoog draaien en dan maar voor de zekerheid een tankje 100 erin mikken. En kijken wat de knocklink zegt. Tot nu toe pas 1 keer in de "caution-zone" geweest met 98.
En daarna eens kijken met 98. Kijken wat die doet.

Wordt ik nog voorstander van een product uit Ollie-town.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Plaats reactie