Welk brandstof en bougies bij chiptuning???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Emad
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 21:55

Nou ik heb me auto dus een tijdje trug laten chiptunen (menno) en dus nu hoor ik hier en daar verschillende verhalen over wat voor brandstof ik nou het beste kan gebruiken. Ik denk zelf euro 98. Maar dit wordt natuurlijk warmer dan euro 95. Dus ik zou er andere bougies bij kunnen gebruiken maar misschien hoeft dat niet. Dus het is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Zou best andere bougies in willen doen maarjah welke? Zou iemand met ervaring of kennis hierover mij kunnen helpen. Zekerheid gaat voor :wink: laterzzz
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

98
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Andere bougies zou ik niet aan beginnen.
Je vermogen stijgt niet met tientallen pk's en NM. Dus daar hoef je niet aan te denken. Misschien als je constant op het circuit gaat blazen. Maar voor gewoon gebruik lijkt het me totaal overbodig.

Benzine zou ik wel op 98 houden. Dat is wel zo verstandig.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

98 wordt ook helemaal niet warmer dan 95, dat scheelt zich helemaal niets.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ActionHank
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 11 feb 2004 11:00
Locatie: Breda
Contacteer:

Ik gooi al heel de tijd 95 in die bak en dat gaat prima. en het scheelt in doekoe!
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mmz gtt kun je beter overstappen op 98. Pingelen hoor je niet altijd even goed hé!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

en om daar wat bij te voegen.

Als je high speed knock krijgt, is het heel snel gedaan. Hoor je vaak niet eens en kan zomaar ineens gedaan zijn. En dan heb je veel aan die euro wat je per tank beurt bespaard.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Gewoon 98 blijven tanken. Minder kans snel kans op pingelen. Omdat zo'n snelle chip meestal ook de ontsteking vroeger zet is dat wel belangrijk.
ActionHank
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 11 feb 2004 11:00
Locatie: Breda
Contacteer:

volgens de tankgegevens moet er ook 95 in. Wat is pingelen nou eigenlijk :s (schaam)???
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

het niet op het juiste tijdstip ontbranden van het brandstof mengsel in de cilinder.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ActionHank schreef: Wat is pingelen nou eigenlijk :s (schaam)???
[img]http://tlf.cx/bilder/bart_google.gif[/img]

;)
ActionHank
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 11 feb 2004 11:00
Locatie: Breda
Contacteer:

hehehehehehehe
:foto: take picture now?
:)
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Ton
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 8 aug 2003 20:14

Johan schreef:het niet op het juiste tijdstip ontbranden van het brandstof mengsel in de cilinder.

met als gevolg meerdere vlam fronten en meer hitte en met een beetje pech zuiger ala gatenkaas
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

bij pingelen ontbrand het mengseltje niet alleen op een tijdstip wat niet de bedoeling is, ook ontbrand het niet zoals het hoort. ongecontroleerd zeg maar. Feller en sneller. Tenminste dat is de kort door de bocht versie.

Maar hier is heel veel over te vinden op het forum en ook op google.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je mensel moet gecontroleerd verbranden. Doordat het vlamfront ook nog eens zorgt voor een hogere druk/temperatuur/omgeving op een andere plek in de verbrandingsruimte, vormt er zich ergens anders weer een nieuwe verbranding, deze is niet gecontroleerd en ze rammen tegen elkaar op, grote trillingen en destructief als je pech hebt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ff samengevat...

gtt -> 98 octaan verplicht af fabriek.

16v/ Williams -> 95 octaan.
Let op!C575 (auto zonder katalysator) moet op 98 octaan draaien!

chiptuning van 16v en Williams -> 98 octaan

Als je langdurig hard rijd zou je een koudere bougie kunnen monteren.

Grtz,

Gerrit.
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Michel S. schreef:Andere bougies zou ik niet aan beginnen.
Je vermogen stijgt niet met tientallen pk's en NM. Dus daar hoef je niet aan te denken. Misschien als je constant op het circuit gaat blazen. Maar voor gewoon gebruik lijkt het me totaal overbodig.

Benzine zou ik wel op 98 houden. Dat is wel zo verstandig.
Een wat koudere bougie maakt alles wel wat safer kwa pingelgevoeligheid.
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

En dan heb ik de vraag voor een GTE.

Ik tank altijd 98 is dat verstandig?
volgens mij wel als je auto word geadviserd op 95 te rijden is het toch nog nooit slecht om op 98 te rijden?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat zie je goed :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Riël schreef:Dat zie je goed :)
:worship: Ik begin het iendelijk te leren :D mijn eerste niet domme opmerking >-)

Mara als ik het dus goed begrijp geef je veel om je auto (is het echt je hobby) ALTIJD 98 tanken maakt niet uit wat voor auto (behalve een diesel ;))
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jah, al is het bij de meeste auto's echt niet nodig. Dan kun je voor dat extra geld beter een extra beurt inlassen. Gezien de niet al te beste motorelectronica van de gte is het wel een extra marge.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

mijn standaard williams loopt wat mooier met 98 dan met 95 vind ik. Of het nou echt zuiniger is weet ik niet, maar dat boeit me ook niet zoveel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

ik zou eerder met de fiets gaan, dan dat ik een euro of 2 zou besparen door 95 erin te gooien dan 98. Ook al weet ik dat ik die hele tank rustig rij.

Daar moet je niet aan denken, gewoon doen. Anders gewoon geen sportieve auto. Want GOED tanken is naar mijn mening net zo een belangrijke onderhoud dan de rest.

Want ja, het is misschien wal zo dat het geschikt is om op 95 te lopen. Maar je auto is niet meer nieuw. Slijtage, electronica wat van waarde verloopt, vervuiling van je motorblok enz enz zullen allemaal negatieve gevolgen hebben wat dus ook je verbranding kunnen beinvloeden waardoor 98 wel gewenst wordt.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Altijd 98! Dat is veel verstandig wanneer een auto wat sportiever of ouder is om te gaan tanken. De kosten kan je gemakkelijk besparen door af en toe wat zuiniger om te gaan met het gaspedaal. Zo heb je waarschijnlijk veel langer plezier van alles.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hee hee 98 in je 1.4 gtl is beroving van je beurs. Die kan met de beste wil op 91 nog niet stuklopen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Emad schreef:Nou ik heb me auto dus een tijdje trug laten chiptunen (menno) en dus nu hoor ik hier en daar verschillende verhalen over wat voor brandstof ik nou het beste kan gebruiken. Ik denk zelf euro 98. Maar dit wordt natuurlijk warmer dan euro 95. Dus ik zou er andere bougies bij kunnen gebruiken maar misschien hoeft dat niet. Dus het is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Zou best andere bougies in willen doen maarjah welke? Zou iemand met ervaring of kennis hierover mij kunnen helpen. Zekerheid gaat voor :wink: laterzzz
Als je bij duitsland woont krijg je voor wat hier 98 kost v-power 100 oktan :p da's lekkere benzine. Het haalde het pingelen op 98 bij de gtt van mij helemaal weg. Althans, wat ik hoorde.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ActionHank
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 11 feb 2004 11:00
Locatie: Breda
Contacteer:

dus, kortom, maakt niet uit wat voor GTT je hebt, het is aan te raden om op 98 te gaan rijden. is dit dan super of super plus? mlv dus?
Ik heb nu nog nooit last gehad van pingelen denk ik. dan dus wel, met die andere benzine. of zie ik het verkeerd?

leg het me uit, ik leer graag! :D
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Riël schreef:Als je bij duitsland woont krijg je voor wat hier 98 kost v-power 100 oktan :p da's lekkere benzine. Het haalde het pingelen op 98 bij de gtt van mij helemaal weg. Althans, wat ik hoorde.
Sterker nog, die V-Power is gewoon goedkoper dan de 98 hier!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ActionHank schreef:dus, kortom, maakt niet uit wat voor GTT je hebt, het is aan te raden om op 98 te gaan rijden. is dit dan super of super plus? mlv dus?
Ik heb nu nog nooit last gehad van pingelen denk ik. dan dus wel, met die andere benzine. of zie ik het verkeerd?

leg het me uit, ik leer graag! :D

het is niet aan te raden. het MOET volgens het boekje. Gewoon super plus is goed, super is er niet meer zoveel tegenwoordig.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Ollie schreef:
Riël schreef:Als je bij duitsland woont krijg je voor wat hier 98 kost v-power 100 oktan :p da's lekkere benzine. Het haalde het pingelen op 98 bij de gtt van mij helemaal weg. Althans, wat ik hoorde.
Sterker nog, die V-Power is gewoon goedkoper dan de 98 hier!
Bedoel je niet. Hier is ONZE Vpower 100 goedkoper dan bij jullie. Is toch het land van oorkomst van jou :P
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Ik las dat binnenkort bij SHell ook de v-power in Nederland te verkrijgen is. Ik heb gekeken op de nl site maar kan niks vinden over het 100 octaan. Alleen dat de V-power meer power geeft dan 95, een vergelijk met 98 kan ik niet vinden.

Op de duitse site staat het wel goed aangegeven.

Iemand enig idee of de V-power bij ons ook een octaangehalte krijgt van 100.

groeten,

Erik
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Riël schreef:Hee hee 98 in je 1.4 gtl is beroving van je beurs. Die kan met de beste wil op 91 nog niet stuklopen.
Fout...

Die 1.4 GTL met C2J motor moet op SUPERPLUS draaien met een octaangetal van 98. Dat schijn je te hebben met een compressieverhouding van 9.25:1....

(Tenminste volgens Renault voorschriften... :D )
Laatst gewijzigd door speedline op zo 21 mar 2004 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ActionHank
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 11 feb 2004 11:00
Locatie: Breda
Contacteer:

oke, dan wordt het dus deze tank leeg rijden en super erin. is het trouwens niet dat super plus eruit gaat?
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

geloof het niet, ja misschien dat er bij de shell v-power benziene komt met octaangetal van 100. ik denk dat jij super gelood bedoeld, dat kun je idd op vrij weinig plaatsen vinden.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

speedline schreef:
Riël schreef:Hee hee 98 in je 1.4 gtl is beroving van je beurs. Die kan met de beste wil op 91 nog niet stuklopen.
Fout...

Die 1.4 GTL met C2J motor moet op super draaien met een octaangetal van 98. Dat schijn je te hebben met een compressieverhouding van 9.25:1....

Tenminste die van mij moet dat wel volgens Renault voorschriften... :D
Mmzzz foute vergelijking dan. Laten we een 1.1 noemen maar er wordt neem ik aan gesnapt wat ik bedoel :) Je noemt me wel een punt, ik heb me wel eens afgevraagd waarom mijn gtl bij lage toeren als ie echt warm was pingelgeluiden maakte ... dacht doen aan een foute afstelling.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie