Welk brandstof en bougies bij chiptuning???
Nou ik heb me auto dus een tijdje trug laten chiptunen (menno) en dus nu hoor ik hier en daar verschillende verhalen over wat voor brandstof ik nou het beste kan gebruiken. Ik denk zelf euro 98. Maar dit wordt natuurlijk warmer dan euro 95. Dus ik zou er andere bougies bij kunnen gebruiken maar misschien hoeft dat niet. Dus het is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Zou best andere bougies in willen doen maarjah welke? Zou iemand met ervaring of kennis hierover mij kunnen helpen. Zekerheid gaat voor
laterzzz
Andere bougies zou ik niet aan beginnen.
Je vermogen stijgt niet met tientallen pk's en NM. Dus daar hoef je niet aan te denken. Misschien als je constant op het circuit gaat blazen. Maar voor gewoon gebruik lijkt het me totaal overbodig.
Benzine zou ik wel op 98 houden. Dat is wel zo verstandig.
Je vermogen stijgt niet met tientallen pk's en NM. Dus daar hoef je niet aan te denken. Misschien als je constant op het circuit gaat blazen. Maar voor gewoon gebruik lijkt het me totaal overbodig.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
98 wordt ook helemaal niet warmer dan 95, dat scheelt zich helemaal niets.
-
- Contacteer:
Ik gooi al heel de tijd 95 in die bak en dat gaat prima. en het scheelt in doekoe!
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain
Diede is my name, the pain is insane!

Mmz gtt kun je beter overstappen op 98. Pingelen hoor je niet altijd even goed hé!
en om daar wat bij te voegen.
Als je high speed knock krijgt, is het heel snel gedaan. Hoor je vaak niet eens en kan zomaar ineens gedaan zijn. En dan heb je veel aan die euro wat je per tank beurt bespaard.
Als je high speed knock krijgt, is het heel snel gedaan. Hoor je vaak niet eens en kan zomaar ineens gedaan zijn. En dan heb je veel aan die euro wat je per tank beurt bespaard.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-
- Contacteer:
volgens de tankgegevens moet er ook 95 in. Wat is pingelen nou eigenlijk
(schaam)???

[img]http://tlf.cx/bilder/bart_google.gif[/img]ActionHank schreef: Wat is pingelen nou eigenlijk(schaam)???

-
- Contacteer:
hehehehehehehe
take picture now?

bij pingelen ontbrand het mengseltje niet alleen op een tijdstip wat niet de bedoeling is, ook ontbrand het niet zoals het hoort. ongecontroleerd zeg maar. Feller en sneller. Tenminste dat is de kort door de bocht versie.
Maar hier is heel veel over te vinden op het forum en ook op google.
Maar hier is heel veel over te vinden op het forum en ook op google.
Je mensel moet gecontroleerd verbranden. Doordat het vlamfront ook nog eens zorgt voor een hogere druk/temperatuur/omgeving op een andere plek in de verbrandingsruimte, vormt er zich ergens anders weer een nieuwe verbranding, deze is niet gecontroleerd en ze rammen tegen elkaar op, grote trillingen en destructief als je pech hebt.
Ff samengevat...
gtt -> 98 octaan verplicht af fabriek.
16v/ Williams -> 95 octaan.
Let op!C575 (auto zonder katalysator) moet op 98 octaan draaien!
chiptuning van 16v en Williams -> 98 octaan
Als je langdurig hard rijd zou je een koudere bougie kunnen monteren.
Grtz,
Gerrit.
gtt -> 98 octaan verplicht af fabriek.
16v/ Williams -> 95 octaan.
Let op!C575 (auto zonder katalysator) moet op 98 octaan draaien!
chiptuning van 16v en Williams -> 98 octaan
Als je langdurig hard rijd zou je een koudere bougie kunnen monteren.
Grtz,
Gerrit.
Een wat koudere bougie maakt alles wel wat safer kwa pingelgevoeligheid.Michel S. schreef:Andere bougies zou ik niet aan beginnen.
-
- Contacteer:
En dan heb ik de vraag voor een GTE.
Ik tank altijd 98 is dat verstandig?
volgens mij wel als je auto word geadviserd op 95 te rijden is het toch nog nooit slecht om op 98 te rijden?
Ik tank altijd 98 is dat verstandig?
volgens mij wel als je auto word geadviserd op 95 te rijden is het toch nog nooit slecht om op 98 te rijden?
Dat zie je goed 

-
- Contacteer:
Riël schreef:Dat zie je goed

Mara als ik het dus goed begrijp geef je veel om je auto (is het echt je hobby) ALTIJD 98 tanken maakt niet uit wat voor auto (behalve een diesel

Jah, al is het bij de meeste auto's echt niet nodig. Dan kun je voor dat extra geld beter een extra beurt inlassen. Gezien de niet al te beste motorelectronica van de gte is het wel een extra marge.
ik zou eerder met de fiets gaan, dan dat ik een euro of 2 zou besparen door 95 erin te gooien dan 98. Ook al weet ik dat ik die hele tank rustig rij.
Daar moet je niet aan denken, gewoon doen. Anders gewoon geen sportieve auto. Want GOED tanken is naar mijn mening net zo een belangrijke onderhoud dan de rest.
Want ja, het is misschien wal zo dat het geschikt is om op 95 te lopen. Maar je auto is niet meer nieuw. Slijtage, electronica wat van waarde verloopt, vervuiling van je motorblok enz enz zullen allemaal negatieve gevolgen hebben wat dus ook je verbranding kunnen beinvloeden waardoor 98 wel gewenst wordt.
Daar moet je niet aan denken, gewoon doen. Anders gewoon geen sportieve auto. Want GOED tanken is naar mijn mening net zo een belangrijke onderhoud dan de rest.
Want ja, het is misschien wal zo dat het geschikt is om op 95 te lopen. Maar je auto is niet meer nieuw. Slijtage, electronica wat van waarde verloopt, vervuiling van je motorblok enz enz zullen allemaal negatieve gevolgen hebben wat dus ook je verbranding kunnen beinvloeden waardoor 98 wel gewenst wordt.
-
- Contacteer:
Altijd 98! Dat is veel verstandig wanneer een auto wat sportiever of ouder is om te gaan tanken. De kosten kan je gemakkelijk besparen door af en toe wat zuiniger om te gaan met het gaspedaal. Zo heb je waarschijnlijk veel langer plezier van alles.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Hee hee 98 in je 1.4 gtl is beroving van je beurs. Die kan met de beste wil op 91 nog niet stuklopen.
Als je bij duitsland woont krijg je voor wat hier 98 kost v-power 100 oktanEmad schreef:Nou ik heb me auto dus een tijdje trug laten chiptunen (menno) en dus nu hoor ik hier en daar verschillende verhalen over wat voor brandstof ik nou het beste kan gebruiken. Ik denk zelf euro 98. Maar dit wordt natuurlijk warmer dan euro 95. Dus ik zou er andere bougies bij kunnen gebruiken maar misschien hoeft dat niet. Dus het is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Zou best andere bougies in willen doen maarjah welke? Zou iemand met ervaring of kennis hierover mij kunnen helpen. Zekerheid gaat voorlaterzzz

-
- Contacteer:
dus, kortom, maakt niet uit wat voor GTT je hebt, het is aan te raden om op 98 te gaan rijden. is dit dan super of super plus? mlv dus?
Ik heb nu nog nooit last gehad van pingelen denk ik. dan dus wel, met die andere benzine. of zie ik het verkeerd?
leg het me uit, ik leer graag!
Ik heb nu nog nooit last gehad van pingelen denk ik. dan dus wel, met die andere benzine. of zie ik het verkeerd?

Sterker nog, die V-Power is gewoon goedkoper dan de 98 hier!Riël schreef:Als je bij duitsland woont krijg je voor wat hier 98 kost v-power 100 oktanda's lekkere benzine. Het haalde het pingelen op 98 bij de gtt van mij helemaal weg. Althans, wat ik hoorde.
-
- Moderator
- Car: MB
ActionHank schreef:dus, kortom, maakt niet uit wat voor GTT je hebt, het is aan te raden om op 98 te gaan rijden. is dit dan super of super plus? mlv dus?
het is niet aan te raden. het MOET volgens het boekje. Gewoon super plus is goed, super is er niet meer zoveel tegenwoordig.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bedoel je niet. Hier is ONZE Vpower 100 goedkoper dan bij jullie. Is toch het land van oorkomst van jouOllie schreef:Sterker nog, die V-Power is gewoon goedkoper dan de 98 hier!Riël schreef:Als je bij duitsland woont krijg je voor wat hier 98 kost v-power 100 oktanda's lekkere benzine. Het haalde het pingelen op 98 bij de gtt van mij helemaal weg. Althans, wat ik hoorde.

-
Ik las dat binnenkort bij SHell ook de v-power in Nederland te verkrijgen is. Ik heb gekeken op de nl site maar kan niks vinden over het 100 octaan. Alleen dat de V-power meer power geeft dan 95, een vergelijk met 98 kan ik niet vinden.
Op de duitse site staat het wel goed aangegeven.
Iemand enig idee of de V-power bij ons ook een octaangehalte krijgt van 100.
groeten,
Erik
Op de duitse site staat het wel goed aangegeven.
Iemand enig idee of de V-power bij ons ook een octaangehalte krijgt van 100.
groeten,
Erik
Fout...Riël schreef:Hee hee 98 in je 1.4 gtl is beroving van je beurs. Die kan met de beste wil op 91 nog niet stuklopen.
Die 1.4 GTL met C2J motor moet op SUPERPLUS draaien met een octaangetal van 98. Dat schijn je te hebben met een compressieverhouding van 9.25:1....
(Tenminste volgens Renault voorschriften...

Laatst gewijzigd door speedline op zo 21 mar 2004 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
oke, dan wordt het dus deze tank leeg rijden en super erin. is het trouwens niet dat super plus eruit gaat?

Mmzzz foute vergelijking dan. Laten we een 1.1 noemen maar er wordt neem ik aan gesnapt wat ik bedoelspeedline schreef:Fout...Riël schreef:Hee hee 98 in je 1.4 gtl is beroving van je beurs. Die kan met de beste wil op 91 nog niet stuklopen.
Die 1.4 GTL met C2J motor moet op super draaien met een octaangetal van 98. Dat schijn je te hebben met een compressieverhouding van 9.25:1....
Tenminste die van mij moet dat wel volgens Renault voorschriften...