Williams tunen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Off-topic;
jj schreef: JIJ ALS POLITIE AGENT VERDIEND TOCH GENOEG
:D :lol: :lol: :lol:
Dat valt helaas vies tegen! De laatste tijd geef ik alweer genoeg uit om alles op te knappen. In het bedrijfsleven is toch echtwel wat meer te verdienen.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Donleben schreef:ff uit een ander topic gezocht:

Het Willy spruikstuk leverd ongeveer 3 pk extra tot de 4000 tpm, daarna leverd het egenlijk niks meer op.

Ook schijnt het geluid wat zwaarder te zijn, maar dat heeft totaal geen effect op het vermogen. Ik vind 600 euro toh wel aardig aan de prijs voor een spruitstuk.
Het geluid is zeker niet zwaarder,maar juist scherper.

En het is zeker wel te merken,zeker in de 2e,3e en 4de versnelling geeft ie toch best wel wat winst,'k heb verschillende metingen gedaan,eerst met het standaard spruitstuk,en nu ook met het devil spruitstuk o.a. sprint van 0-200 en daar zit zeker veel verschil in tussen "standaard" en "devil",dus dingen zoals: "het leverd niks op" vind ik onterecht.
Dit is hoe ik het ervaar,vind het het geld wel waard,al heb ik 'm dan niet nieuw gekocht,maar 2de hands (Y) .
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Dat spruitstuk van Devil is een waardevolle aanvulling. Laat daar absoluut geen twijfel over bestaan.

Maar het levert als je verder niets aan je motor verandert bijna geen meetbaar effect op!

Zo'n spruitstuk moet een onderdeel zijn van een pakket aan tuning. Bijvoorbeeld een F7 16v.

gevlakte cilinderkop voor .5 hogere compressie
dunnere koppakking
grotere inlaatkleppen
pcies opgebouwd onderblok (geblue-print)
boven 7500min-1 continu andere drijfstangen
bij continu vollast bedrijf grotere zuigerspeling
sterkere drijfstang bouten
sterkere hoofdlagerkap bouten
sterkere hoofdlagerkappen
"performance" in- en uitlaatnokkenas
bewerkte in- en uitlaatkanalen (afgestemd op spruitstuk)...
custom eprom
vervangingsfilter
koude luchtinlaat
Devil 3Y uitlaatspruitstuk
grotere diameter uitlaatsysteem zonder kat
Devil absorptiedemper
separate oliekoeler met thermostaat
koudere thermostaat (met een speciaal koelsysteem en een grotere zuigerspeling kan je ook boven de 110graden)
koudere thermocontact (of juist loeiheet zoals hierboven)

Zo'n kit werkt. En dan alleen alles gecombineerd. Laten we iets weg werkt het niet. Een motor moet van A tot Z onder handen genomen worden. In dit geval kun je met een F7 toch wel richting of over 100pk/liter (7000+min-1) specifiek vermogen genereren. Specifieke koppels van richting of over de 110Nm/liter (5000+min-1) zijn dan ook mogelijk.

Grtz,

Zzpeedie @ super 2nr TV...

En die "uitgevoerde metingen" doen niet ter zake. De gemeten acceleratie-tijd verschillen zijn naar alle waarschijnlijkheid eerder veroorzaakt door buitenluchtdrukverschillen en temperatuursverschil als door het Devil 3Y-spruitstuk.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

speedline schreef:
En die "uitgevoerde metingen" doen niet ter zake. De gemeten acceleratie-tijd verschillen zijn naar alle waarschijnlijkheid eerder veroorzaakt door buitenluchtdrukverschillen en temperatuursverschil als door het Devil 3Y-spruitstuk.
Wat jij wil,Metingen zijn in ieder geval op de zelfde dag gedaan,alleen met die het devil spruitstuk 2 uur later,weer was nog onveranderd,en de temperatuur nog hetzelfde,dus lijkt me stug dat je daardoor die verschillen krijgt.Maarja,'k zal er wel naast zitten joh..... :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

@speedy:
tuurlijk is het volledige pakket leuk (dream on), maar dat wil niet zeggen dat afzonderlijke wijzigingen geen zin hebben.

Zo'n spruitstuk met grotere diameter verschuift 't koppel, dat gebeurt met of zonder verdere aanpassingen.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

@ alle Williams rijders:

Wie heeft z'n Willy allemaal gechipt, en wat zijn jullie bevindingen? (vind zelf de invloed behoorlijk sterk namelijk bij deze auto's)
rev it like a rental
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Menno schreef:@ alle Williams rijders:

Wie heeft z'n Willy allemaal gechipt, en wat zijn jullie bevindingen? (vind zelf de invloed behoorlijk sterk namelijk bij deze auto's)
en kan ik dan vast een bestelling doen voor de sterkste chip :p
there is no spoon.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik rijd nog met een standaard chippie rond en laat die lekker zitten voorlopig. Ik ben snel tevreden :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dat zien we wel als m'n auto straks klaar is Tommie. :lol: :wink:
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Menno schreef:@ alle Williams rijders:

Wie heeft z'n Willy allemaal gechipt, en wat zijn jullie bevindingen? (vind zelf de invloed behoorlijk sterk namelijk bij deze auto's)
Je hebt het zelf mogen ervaring bij mijn auto :p . Meer trekkracht onderin, testbank resultaten: 174pk @ 6900 rpm - 200 Nm koppel (overige gegevens heb ik ff niet bij de hand). Dit in combinatie met midden- en einddemper Devil, air intake vanaf voor bumper en K&N inlegfilter.

Als ik mij goed herinner hadden we de 'franse versie' erin gesoldeerd.
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

speedline schreef:Devil 3Y uitlaatspruitstuk
Wat houdt dat 3Y in????
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

4 in 2 in 1 spruitstuk. Net zoals op de 16V dus.
rev it like a rental
lauw
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 3 nov 2003 16:02

Tja, logisch eigenlijk. :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ach ja, beetje rare nooit gebruike naam dat 3Y, hebtie uit een boekie, vindt ie stoer :wink:
rev it like a rental
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Menno schreef:@ alle Williams rijders:

Wie heeft z'n Willy allemaal gechipt, en wat zijn jullie bevindingen? (vind zelf de invloed behoorlijk sterk namelijk bij deze auto's)
ga je eigenlijk zelf nog eens opzoek naar 'n Willi?
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

robclio16V schreef:Dat is gewoon een dempende katvervanger.
Dus dan heb je niet zo'n heel schel geluid wat je normaal wel hebt als je de kat leegslaat.
Het 'schelle' geluid verdwijnt vanzelf. Er moet eerst wat roet in de kat komen. Vooral aan het begin als je hem net leeg hebt geslagen is het erg. (Mijn ervaring met m'n vorige auto een Corsa A) 8)
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Menno schreef:@ alle Williams rijders:

Wie heeft z'n Willy allemaal gechipt, en wat zijn jullie bevindingen? (vind zelf de invloed behoorlijk sterk namelijk bij deze auto's)
Vanaf 28 februari kan ik hierover berichten!

Gr.
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

:up:

Binnenkort heb ik dan dus eindelijk een complete Devil eronder, helemaal open van voor tot achter, behalve de demper dan :p
Ik ben echt benieuwd naar het verschil in koppel enzo en het geluid zal nu ook wel wat beter zijn (~)

Nu alleen nog chippen en ander filter erin, maar daar wacht ik nog wel even mee :)
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Thierry schreef::up:

Devil eronder, helemaal open van voor tot achter, behalve de demper dan :p

Nu alleen nog chippen en ander filter erin, maar daar wacht ik nog wel even mee :)
Zo heb ik het dus ook. Egt un stuk vetter.

Alleen staat hij nu in de revisie. Andere nokkenassen, kop vlakken, flowen, chip aanpassen... Gassen baasje :D :D
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Zozo, jij bent goed bezig dan (Y)
En heb je ook al een andere chip dan?
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

heb al wel een andere chip (7250 rpm). Alleen zal die aangepast moeten worden vanwege de tuning want anders krijg ik het vermogen niet los (N) . Althans, dat is mij verteld (Y) . Kmoet strax ook minimaal euro98 tanken. Mar dat heb ik er wel voor over.
Harm
Berichten: 221
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: Renault Grand Espace
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Menno schreef:@ alle Williams rijders:

Wie heeft z'n Willy allemaal gechipt, en wat zijn jullie bevindingen? (vind zelf de invloed behoorlijk sterk namelijk bij deze auto's)
Bij mij pakt de motor onderin beter op en lijkt soepeler door te klimmen
naar hogere toeren.

Chip is in combinatie met vervangingsfilter en soort van ram-air inlaat.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Thierry schreef::up:

Binnenkort heb ik dan dus eindelijk een complete Devil eronder, helemaal open van voor tot achter, behalve de demper dan :p
Ik ben echt benieuwd naar het verschil in koppel enzo en het geluid zal nu ook wel wat beter zijn (~)

Nu alleen nog chippen en ander filter erin, maar daar wacht ik nog wel even mee :)
doe je oren maar dicht en ga niet continue 3000 toeren rijden in ze 5, dan wordt je gek :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

-Ray- schreef: doe je oren maar dicht en ga niet continue 3000 toeren rijden in ze 5, dan wordt je gek :D
Ergens rond de 110km/h echt een k#tgehoor op de lange afstand :lol:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zeker als je flink bent wezen stappen en je zit links achterin :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Bij de 3000 toeren in zn 5de versnelling is inderdaad vrij hard en laag ja :p
Maar ik zou nu nietmeer terug willen naar mn oude stillere uitlaat, dit klinkt en rijdt gewoon veel beter :worship: :D
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

-Ray- schreef:zeker als je flink bent wezen stappen en je zit links achterin :lol:
En nog eens je hoofd tegen het plafond of lag die ergens op het voetenmatje? :D
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

-Ray- schreef:doe je oren maar dicht en ga niet continue 3000 toeren rijden in ze 5, dan wordt je gek :D
:lol: daar raak je wel aan gewend
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ja, die van jou is wel nog een stuk harder :p
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

joeri_clio16V schreef:
-Ray- schreef:doe je oren maar dicht en ga niet continue 3000 toeren rijden in ze 5, dan wordt je gek :D
:lol: daar raak je wel aan gewend
Raak je zeker aan gewend!
Dacht ook toen ik een proefritje erin maakt van vette shit :) wat een geluid (Y) Maar ben er al snel aan gewend ook bij 3000 toeren in ze 5.
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Nouja, gewend..... eerder doof :lol: :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

WAT ZEG JE??????????
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

Thierry schreef:Nouja, gewend..... eerder doof :lol: :lol:


:lol:muzoek wat harder hooor je je uitlaat minder :wink:
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ik vind het geluid van de uitlaat niet echt hinderlijk hoor, ik rijd soms zelfs met mn raam een stuk omlaag zodat ik het beter hoor :p
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Heb t nog maar 1x gehad dat k met tuutende oren uit de auto ben gestapt.
(en nee dat was niet van de muziek)
Plaats reactie