Benzinekwaliteit ?!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Serge1916V

Merijn schreef:Ik maak iets vreemds mee en vroeg me af of het jullie ook al eens gebeurd is.

Ik heb de afgelopen maanden altijd getankt bij Tango, omdat dat toch wel een stuk scheelt in de portemonnee. Ik had het idee dat ik daarmee minder kilometers op een tank kon rijden, maar had daar verder nooit meer over nagedacht. Nu ben ik vorige week toevallig een keer gaan tanken bij de BP en wat schetst mijn verbazing...

Ik rij gewoon bijna 100 km meer op deze tank benzine!! Ik heb niet meer liters getankt, ik tank altijd de hele tank vol, dus daar kan het niet aan liggen.

Is dit toeval of hebben jullie dit ook al eens opgemerkt??

Als dit inderdaad zo is, dan is Tango helemaal niet zo goedkoop als iedereen denkt.

[edit]Kan 1 van de mods dit effe verplaatsen naar nl.renault.chat?[/edit]
Dat kan wel kloppen!! Heb ik ook!
IK ga altijd tanken bij een witte pomp in son en breugel, en daar reed ik soms een stuk zuiniger als andere keren, ik heb toen een keer gevraagd aan die pomphouder en die vertelde dat ze daar soms BP benzine hadden en soms ESSO en op die benzine van bp kan ik ook meer kilometers rijden!!! Scheelt denk ik 60/70 km op een tank!!
Ollie

En dan kun je je dan nog afvragen of de ene BP/Esso/Shell/Tango etc. de andere is.
Maar is in ieder geval mooi shit dat je zo nog niets weet. Moet je goedkoop gaan en minder er mee rijden, zodat je uiteindelijk nog duurder uit bent. Of duurdere merk-benzine tanken waarmee je verder komt, of juist weer niet.
Ik had in ieder geval nooit verwacht dat dit zoveel uit kan maken. Ik ga altijd in Duitsland tanken bij één en hetzelfde tankstation (DEA). Zal nu eens een paar weekjes bij de Esso gaan tanken. Scheelt wat prijs betreft niet en de afstand af te leggen is voor mij ook hetzelfde. Ben wel razend benieuwd!
Rudo

Dat je op de benzine van Tango minder ver zou komen is de grootste kul. Ik heb zelf bij een witte pomp gewerkt en het is zo dat er per dag gekeken wordt welke grote maatschappij zijn benzine het goedkoopst aanbiedt. De ene keer tank je dus bijvoorbeeld Shell en de andere keer Texaco.

De chauffeur van de tankwagen die altijd kwam leveren vertelde ook dat als hij aan het laden was er achter hem alweer een wagen van bijvoorbeedld Shell stond te wachten om dezelfde benzine te laden.
rasit..

Rudo schreef: Ik heb zelf bij een witte pomp gewerkt en het is zo dat er per dag gekeken wordt welke grote maatschappij zijn benzine het goedkoopst aanbiedt. De ene keer tank je dus bijvoorbeeld Shell en de andere keer Texaco.
nee dat is lekker gezond
Mrtn
Car: R5GTT

Rudo, wat jij zegt over de benzine dat dat 1 pot nat is, zou best kunnen, dat weet ik dus niet.

MAAR, ik heb hier ook al eens gemeld dat ik op benzine van de goedkopere pompen minder km's rij op een tank, en dan bedoel ik niet dat ik minder in de auto prop. Ik heb het over gereden afstand : aantal liters, verbruik dus.

Ik tank nu altijd BP, gemiddeld verbruikt ie 1:9, bij de witte pomp is het gemiddelde 1:7, het verbaasde mij ook toen ik erop ging letten, ik vond dat ik toch wel vaak moest tanken de laatste tijd, kheb zelfs gekeken of ik ergens een klein lekje had :lol:

Maar voor mij ook géén witte pomp meer, dit zegt wel wat over de kwaliteit natuurlijk :)
Mrtn = Maarten
Rudo

rasit.. schreef:
Rudo schreef: Ik heb zelf bij een witte pomp gewerkt en het is zo dat er per dag gekeken wordt welke grote maatschappij zijn benzine het goedkoopst aanbiedt. De ene keer tank je dus bijvoorbeeld Shell en de andere keer Texaco.
nee dat is lekker gezond
Wat dan, tank jij uit principe altijd bij dezelfde maatschappij dan? Ik tank gwoon bij wat er op m'n weg komt.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Met m'n GTT tank ik altijd Tango, voor de rest is het hier allemaal Super 98 zonder lood. Als er nou een super 98 mét lood was te vinden hier, tankte ik daar. De auto rijdt daar beter op heb ik gemerkt namelijk. Véél beter.

De LPG wordt getankt bij shell. En ik heb ook andere stations getankt, altijd bijgehouden, altijd 1:10. Eén keer 1:8 omdat de meter van het tankstation op 5 liter begon, pastte ineens 29 liter in een 26-litertank :S
Riël
Über-Spammer

Overweeg es een flesje loodvervanger ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Loodvervanger schijnt ook 1e klas rotzooi te zijn!
Riël
Über-Spammer

Alsof je weet wat ze je voormengen dan, is dat beter soms?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer

Dat is ook weer zo... :)
Panoramix

Joost (DoubleYou) schreef:Met m'n GTT tank ik altijd Tango, voor de rest is het hier allemaal Super 98 zonder lood. Als er nou een super 98 mét lood was te vinden hier, tankte ik daar. De auto rijdt daar beter op heb ik gemerkt namelijk. Véél beter.
Ik tank nogsteeds super met loodvervanger bij een lokale BP.
rasit..

Rudo schreef:
rasit.. schreef:
nee dat is lekker gezond
Wat dan, tank jij uit principe altijd bij dezelfde maatschappij dan? Ik tank gwoon bij wat er op m'n weg komt.
ik tank, zolang ik niet 300 km uit de buurt ben, altijd bij dezelfde pomp ja.
Florus

Rudo schreef:Dat je op de benzine van Tango minder ver zou komen is de grootste kul. Ik heb zelf bij een witte pomp gewerkt en het is zo dat er per dag gekeken wordt welke grote maatschappij zijn benzine het goedkoopst aanbiedt. De ene keer tank je dus bijvoorbeeld Shell en de andere keer Texaco.

De chauffeur van de tankwagen die altijd kwam leveren vertelde ook dat als hij aan het laden was er achter hem alweer een wagen van bijvoorbeedld Shell stond te wachten om dezelfde benzine te laden.
Tango is in handen van Petroplus die momenteel bezig is om tango te verkopen aan kuwait petroleum,ookwel beter bekent als q8,dus het lijkt me sterk dat als q8 een eigen raffinarderij heeft in de europoort,hij z'n auto's naar de shell stuurt :)

De tinq stations zijn in feite gewoon van shell,en puur om de concurentie aan te gaan met tango,dus volgens mij zit er toch echt wel verschil in de benzine en komt het echt niet allemaal uit dezelfde "slang",want waarom heeft q8 anders zijn eigen raffinarderij?
Michel S.
Contacteer:

over de actieradius durf ik niks te zeggen met betrekking tot verschillende benzinesoorten. Ik tank bijna alleen maar Esso. Komt net altijd zo uit dat als ik naar TNM rij, dat die leeg is, en dan gooi ik hem in lanaken even vol.

Wel weet ik dat ik NOOIT meer van zijn leven Gulf tank. Scheelde me toen 10 guldencent per liter ofzo. Ik mooi getankt, auto uitgeleend aan mijn broer en toen ik hem terug kreeg ging ik rijden. En het ding kwalmen als een idioot. Dus ik mijn broer erover aangesproken of die het ding had afgezeikt van de hoogste boom. Hij ontkende in alle maten en kleuren.
Wederom daar getankt, en kwalmen bleef. Toen moest ik noodgedwongen tanken bij BP volgens mij. En toen viel mij op dat het roken weg was. Ik denk gelukkig, vroeg me wel af wat het was, maar niet op gelet. Daarna kreeg die weer gulf en weer roken. Toen wist ik genoeg. Gulf sucks.

Ga eens voor de gein bij een ander tankstation tanken. Wie weet, kom ik wel iets verder met een tank. Maar puur uit wetenschappelijk aspect testen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
GTT__Geert

Ik ben vandaag ook bij een anders stationnetje wezen tanken. Lekker goedkoop en ze tanken nog voor je ook :beer:

Ik ben benieuwd of het wat gaat uitmaken :wink:
don't be a fool, wrap your tool
Jordi - Clio 16V

't schijnt wel zo te wezen dat bijv. supermarken etc. grote rest (lees rotzooi) partijen opkopen en zo hun benzine zo goedkoop aan kunnen bieden, dus daar tanken vind ik geen keus
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Steven
Car: M536

Jah het 'schijnt' daar hebben we dus nix aan.
lauw

Jordi - Clio 16V schreef:'t schijnt wel zo te wezen dat bijv. supermarken etc. grote rest (lees rotzooi) partijen opkopen en zo hun benzine zo goedkoop aan kunnen bieden, dus daar tanken vind ik geen keus
Ze kijken welke oliemaatschappij op dat moment de goedkoopste bezine aanbied en dat kopen ze op, het ene moment is dat b.v. Shell dan weer BP dan weer..enz, dus dat het troep is, is bs.
Jordi - Clio 16V

lauw schreef: Ze kijken welke oliemaatschappij op dat moment de goedkoopste bezine aanbied en dat kopen ze op, het ene moment is dat b.v. Shell dan weer BP dan weer..enz, dus dat het troep is, is bs.
een maatje dat bij een supermarkt werkt zegt zelf dat het rest partijen zijn, gewoon de laatste restjes uit 'een tank' (geen idee waar het uit komt) waar dus ook de meeste toevoegingen niet meer in zullen zitten, mijn clio rijd er in iedergeval niet super op hij trekt gewoon slechter en is ook niet echt zuinig wat die dus bij benzine van een bijv. BP wel doet. Bij Tango weet ik trouwens niet hoe het zit geen ervaring mee, maar ga jij lekker daar tanken ik ga wel naar de BP goedkoop is niet altijd goed. geen bs naar mijn mening
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Rudo

Jordi - Clio 16V schreef:[een maatje dat bij een supermarkt werkt zegt zelf dat het rest partijen zijn, gewoon de laatste restjes uit 'een tank' (geen idee waar het uit komt) waar dus ook de meeste toevoegingen niet meer in zullen zitten,

Interessant. Dus als ik deze redenering door trek dan zitten er minder eiwitten in de laatste slok melk dan in de eerste slok... :p
Steven

Hangt ervanaf hoe lang het pak melk er al staat ;)
Jordi - Clio 16V

Rudo schreef: Interessant. Dus als ik deze redenering door trek dan zitten er minder eiwitten in de laatste slok melk dan in de eerste slok... :p
nee daar maken ze karnemelk van :lol:
JW

Dit is wat mij ooit verteld is door een medewerker van SHELL:

In principe wordt er 1 zogenaamde basis brandstof gemaakt, deze brandstof wordt aan meerdere maatschappijen verkocht. Indien de brandstof voor de SHELL is dan wordt er additieven aan toegevoegd, deze zorgen bijvoorbeeld voor een betere verbranding en kun je bv meer km's maken op 1 tank. In principe voegt ieder merk er zijn/haar dingen aan toe, maar de echt goedkope merken doen dit niet (het prijsverschil komt ergens vandaan...).

Dus ja wat is er goedkoper? Het is maar net wat je zelf wil.
Jordi - Clio 16V

JW schreef:Dit is wat mij ooit verteld is door een medewerker van SHELL:

In principe wordt er 1 zogenaamde basis brandstof gemaakt, deze brandstof wordt aan meerdere maatschappijen verkocht. Indien de brandstof voor de SHELL is dan wordt er additieven aan toegevoegd, deze zorgen bijvoorbeeld voor een betere verbranding en kun je bv meer km's maken op 1 tank. In principe voegt ieder merk er zijn/haar dingen aan toe, maar de echt goedkope merken doen dit niet (het prijsverschil komt ergens vandaan...).

Dus ja wat is er goedkoper? Het is maar net wat je zelf wil.
dat bedoel ik :worship: maar het lijkt mij gewoon per persoon waar jij denkt waar je auto het beste op rijd dat/daar moet je het kopen dat is voor ieder weer anders
Thierry

Florus schreef:
Merijn schreef:
Florus schreef:
SToRM666 schreef:Ik tank altijd in Belgie, daar is het sowieso altijd een beetje goedkoper :D
Kan je ook ff naar luxemburg doorrijden,is nog stukken goedkoper :lol:
Kan je ook een wat langer stuk rijden, waardoor je weer zuiniger rijdt (over het algemeen... ;) )
En je hebt plezier van de rit in je willy :wink:
Ik hoef er nieteens speciaal ver voor te rijden, want ik zit doordeweeks voor school in Belgie :wink: En ik woon trouwens ook nog nieteens 10km van de grens af.
Tijn
Contacteer:

Het volgende is gebaseerd op meerdere (2a3) jaren ervaring met dezelfde auto, alle andere omstandigheden hetzelfde, banden, etc.:

Tanken bij de Gulf (in uithoorn,) met de twingo, bracht het voertuig 50-60 km verder op 1 tank brandstof. Op de route naar mijn werk getest, waaraan zowel een Gulf, 2x een shell, een texaco en een BP liggen. Bij welke van de anderen ik ook tankte , het verbruik kwam altijd lager uit bij de Gulf. Het was ook nog eens de goedkoopste brandstof. Als ik (omdat niet alle routes die je rijdt door uithoorn lopen) ergens anders tankte kwam ik ALTIJD op een hoger verbruik, tenzij ik alleen maar hele lange stukken reed. maar voor woon-werk verkeer wat altijd over dezelfde route met ongeveer dezelfde drukte verreden werd ging het op.

Ik heb ook wel eens een uitschieter meegemaakt die ik niet kan verklaren, een verbruik van 1:20 na een tankbeurt in belgie, maar aangezien ik die test nooit heb kunnen herhalen heb je er verder weinig aan.

Feit blijft dat voor die twingo (euro 95) gold dat het merk brandstof gedurende meerdere jaren wel degelijk uitmaakte voor het verbruik.
there is no spoon.
speedline

Het zou theoretisch kunnen dat de chemische samenstelling en/of soortelijk gewicht varieren. Dit zou variaties kunnen geven in vermogen en koppel en daarmee het verbruik. Dit omdat de hoeveelheid brandstof bij een vaste injectietijd die wordt ingespoten licht kan varieren door de vloeistofeigenschappen. Maar is alleen maar goed te reproduceren onder gecontroleerde omstandigheden. Op de rollenbank dus. Een brandstofanalyse moet ook deel uitmaken van zo'n procedure.

Er zijn op de openbare weg teveel variabelen. Er komt ook nog eens bij dat motorbrandstoffen aan een pakket aan eisen moeten voldoen waaronder een bepaald soortelijk gewicht. Hier zit wel een bandbreedte in wat een klein verbruiksverschil kan opleveren. Maar op de openbare weg en zonder geijkte meetapparatuur niet vast te stellen.
Bram

Dit zou een leuk onderwerp zijn voor de consumentengids. Tank nu bij shell voor 1.13 per liter... volgens mij wel aardig goede prijs/kwaliteit verhouding op dit moment
Larshil
Contacteer:

Ik heb een klein onderzoekje gedaan met Shell, BP en Gulf. Vervolgens reken ik de de prijs en verbruik om naar hoeveel kilometer ik met €1,- kan rijden.

Verbruik:
Gulf: 1 liter op 11,6 km
BP: 1 liter op 13,2 km
Shell: 1 liter op 12,7 km

Benzineprijs:
Gulf: €1,095
BP: €1,174
Shell: €1,149

Prijs/km:
Gulf: 10,59 km
BP: 11,24 km
Shell: 11,05 km

Conclusie:
Mijn rijstijl is niet anders, de ritten zijn het zelfde, de gemiddelde verbruiken zijn van 3 tankbeurten (zelfde tankstation). Hieruit blijkt dat BP de beste is in prijs/km verhouding, dus hier blijf ik voortaan tanken.

Raar maar waar, test het zelf maar.
Larshil = Lars Hilberink
Merijn
Über-Spammer

Ik heb dus ook de beste uitkomsten wanneer ik BP benzine gebruik! Freebees zijn ook mooi meegenomen. ;)
Steven

Nou als ik hier bij de Esso Express 98 zonder LV tank kost me dat 1,13 en bij de bp 1,26

Nou dan Tank ik lekker esso, dan blijft het elkaar aardig compenseren als het verhaal zou kloppen.
Ik geloof er niet zo in....
rasit..

ik kijk dus niet wat voordelig is, maar wat het beste is voor mijn auto.. :) en met shell heb ik nooit problemen.. (ja heb ook andere geprobeerd)
oldskool

maakt wel degelyk uit waar je tankt
myn broer had een auto op gas
reed iedere week op en neer van Eindhoven naar zwolle ,en het scheelde ongeveer 80 km of hy merk
tankte of niet
merk het zelf ook op benzine
marcel
Foeke

Het viel mij laatst ook al op dat m'n auto met tamoil benzine zuiniger is als met bp.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Plaats reactie