Laguna 16v RXT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
CyberHanz
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 aug 2003 6:34
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Hallo,

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Laguna Break 1.8 (RT) uit '96 (lpg-g3)
Deze heeft een bewerkte kop inverband met het LPG, en er moet elke 15.000 kleppen gesteld worden. Nu rijd ik 70k - 80k km per jaar, dus ik sta wat dat betreft al vaak bij de garage.

Daarvoor had ik een R19 met LPG, en daar waren de kleppen op een gegeven moment verbrand. Ik wil dat dus NOOIT meer meemaken.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Laguna 16v RXT (1.6)LPG-G3 uit 99. De verkoper vertelde mij dat de 16v motoren geen bewerkte kop nodig hebben, omdat de motor de kleppen zelf kan stellen, en zodoende dus niet elke 15.000 km gesteld moeten worden. Wat het risico op inslijten dus vermindert.
Ook vertelde hij dat deze motoren nu ook nog gebruikt worden in de Laguna II, en stukken verbetert zijn om ook met lpg te kunnen draaien.

Kan iemand dit verhaal bevestigen, of dingen toevoegen?
Ik laat de auto sowieso DEKRA keuren, omdat ik zeker wil zijn dat het goed is!
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

CyberHanz, welkom op het RTC forum. Zou je jezelf willen voorstellen in dit topic: Klik hier
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

deze motor (K4M) wordt af-fabriek met LPG geleverd, en kan er prima tegen.

Enerzijds zorgen de hydraulische stoters er voor dat de klepspeling altijd klopt, anderzijds heeft Renault deze motor voorzien van hardere kleppen en zittingen, vanwege het LPG verhaal.

No problemo dus.

Fijn motortje overigens, beetje weinig koppel voor zo'n zware auto, maar als je je best doet kom je nog best vooruit :)
rev it like a rental
CyberHanz
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 aug 2003 6:34
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Net ff proefritje gemaakt.

Trekt goed op, zeker in vergelijking met de Break die ik nu heb.
Banden profiel is wat twijfelachtig, en hij remt rottig (schok en herrie)
Verkoper denkt aan een kromme schijf, of iets in die richting. Maar we wachten de DEKRA keuring af.
Hopelijk valt het allemaal mee. Aan de hand van wat de DEKRA te melden heeft, gaat hij ermee aan de slag.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mijn pa heeft ook pas geleden een Laguna 1.6 16v gekocht uit 2000. En ik heb inderdaad ook niets gehoord over kleppenstellen, dus dat zit allemaal goed.

Veel plezier nog met je nieuwe Laguna ;)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

1.6 16v is toch met 110 pk of niet ? :D
En dat in een Laguna I fase 2(faseliftje he:)), gaat dat zoveel harder dan als je oude 1.8 ? Ok die oude 1.8 heeft wat minder vermogen(95 PK) maar het koppel is bij een veel lager toerental al beschikbaar.

Scheelt dat zooveeel ? Of eigenlijk niet ?
CyberHanz
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 aug 2003 6:34
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Ik heb het idee dat hij wat harder trekt, auto is namelijk 80 kg lichter.

De auto is vanmiddag gekeurt door de Dekra.
Vanochtend belde ik op dat ik mijn twijfels had over de banden, deze waren toen al vervangen door nieuwe(re). Evenals de remschijven.
Keuringsrapport vond 9 punten:
1) steenslag voorruit.
2) linker portierslot reageert niet altijd op de sleutel.
3) Knopje dagteller is niet 100% gaaf, is een stukje afgebroken.
4) Koelvloeistof moet bijgevuld worden.
5) Koelvloeistof haalde daarom niet de 35 graden.
6) Einddemper zit een klein gaatje (speldeknopje) bij de aansluiting van de pijp in de demper
7) Gaatje in de PVC Wielkuip rechtsvoor.
8) RemTrommels moeten schoongemaakt worden.
9) Remleiding moet ontlucht worden.

Verder heeft de auto Rechtsachter schade gehad, wat professioneel is hersteld.
Koppeling & aandrijving zijn geen opmerkingen over gemaakt.

Mijn idee is dat het een goede keuze is, zeker als de punten 4/5/8/9 worden opgelost.
Gaatje einddemper zullen ze wel wat instoppen met het een of het ander.
Graag jullie meningen hierover!

Thnx
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Dan mag hij wel erg goedkoop zijn het is een grote auto (die zijn al weinig waard) en als hij al eens schade gehad heb is de prijs altijd lager.

en t is een 96'er ;) 7 jaartjes oud denk dat 2000 euro wel de uiterste max is
CyberHanz
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 aug 2003 6:34
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Ben, het gaat nu over de Laguna 1.6 16v RXT.
Niet over mijn oude Break uit '96....

FF voor de duidelijkheid :lol:
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

CyberHanz schreef:Ben, het gaat nu over de Laguna 1.6 16v RXT.
Niet over mijn oude Break uit '96....

FF voor de duidelijkheid :lol:
Altijd die verdomde wiet :lol:

Ik ga er weer mee kappen :D
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Wat kreeg je terug voor je Break trouwens.
Wij kregen niet meer als 2000 euro :(
Ook een Break 1.8 uit 96
Het was een RT Alize.
CyberHanz
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 aug 2003 6:34
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Te weinig natuurlijk, zo'n 1400 voor de 1.8 RT Break.
Maar hij heeft wel 300.000 km op de teller.

Een dealer wilde er nog geen 500 voor geven, een andere 1700, maar dan moest ik een auto van 12000 ervoor terugkopen.
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

CyberHanz schreef:Te weinig natuurlijk, zo'n 1400 voor de 1.8 RT Break.
Maar hij heeft wel 300.000 km op de teller.

Een dealer wilde er nog geen 500 voor geven, een andere 1700, maar dan moest ik een auto van 12000 ervoor terugkopen.
Aha, wij kregen 2000 euro :)
Auto had net 200.000 gereden. Zaten wel een aantal deuken een krassen op(Amsterdam), die onze vriendelijke medeweggebruikers hebben veroorzaakt.

Ding reed overigens nog perfect en trok ook nog als een tierelier(zover dat kan met zo'n motor :lol: ).
Maar goed je krijgt dat geld niet zomaar, we moesten er een "bijna" nieuwe Laguna voor terug kopen(Laguna II GrandTour 1.8 16v Dynamique uit Maart 2002).
Plaats reactie