[williams] Koelvloeistof vervangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Marcel B.

k zometeen ff accu en luchtfilterhuis eruit halen om es voor mezelf te kijken hoe dat nou zit.

Is er nog iets wat ik moet weten zodat ie nog wel gaat starten als ik die accu er weer in gehangen heb? :)
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Car: MB

nee, als je je accu los haalt dan zal je computer wel resetten waarschijnlijk maar dat boeit niet. Denk wel aan je alarm. Dat was ik dus ook vergeten en toen duurde het even voordat ik de sirene weer uit had (die heeft ook noodstroom bij mij dus die loeit lekker verder).
Je zult in de meeste gevallen binnen een x-aantal seconden na het openen van de deuren de accu los moeten gooien of een speciale handeling moeten verrichten met het contactslot en de ab (kijk in je boekie)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v

Tom schreef:@ Ro, heb jij eigenlijk nog een verklaring voor mijn "tweede streepje" probleem ? :D

Eigenlijk niet, je hebt alles vervangen dus dan zou hij het goed moeten doen, tweede streepje bedoel je dus het midden.
Je zou eens kunnen kijken naar een kouwere thermostaat, zijn verkrijgbaar.

Bij mij blijft hij op het eerste streepje staan, met rustig rijden zowel als erg lang gassen, hij loopt alleen naar het tweede streepje als ik lang stat blijf draaien.

Nog een tip: als je wilt dat je fan nog sneller koelt kan je het motortje vervangen voor die van de GTT, deze is sterker.
Tom
Moderator

de willie heeft al een grotere fan als de 16v, van de week geconstateerd met Rob,

Ik heb bij reno geinformeerd en er zou iig ook een 83 graden thermostaat zijn. hiervan was echter geen bestelnummer te vinden in het systeem en die man zou reno nederland gaan bellen. Daar zal ik volgende week wel meer over horen
Merijn.V
Contacteer:

Tom schreef:Het scheeld iestje in snelheid denk ik (trekt wat beter door) maar vooral het geluid is veeeeeel minder geworden. Eerst had ik zo'n diepe donkere brom bij de tweede klep en die is nou bijna helemaal weg. Was wel vreemd toen ik dat voor het eerst merkte. Het zal dus wel een stuk beter zijn voor het blok zo omdat ie eerst gewoon hete lucht aanzoog net na de rad.

@ Ro, heb jij eigenlijk nog een verklaring voor mijn "tweede streepje" probleem ? :D
Heb je nog aanpassingen of is hij helemaal standaard?
De mijne had redelijk veel aanpassingen, ik had ook een dikkere aanvoerslang. Toen de slang kapot was (kansloze monteur bij het vervangen van mijn koppelingsplaat) toen stikte die zowat, omdat ie niet genoeg lucht kreeg.

Je hoorde alleen maar bwoooobbbbbbbbbbbbbbbbrrrpsrrsrrrrochul
Laatst gewijzigd door Merijn.V op vr 18 apr 2003 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

helemaal standaard
Merijn.V
Contacteer:

Naja, dan is het zeker beter, maar verwacht er geen wonder van. Hij zal iets lekkerder trekken en hij krijgt koudere lucht, wat natuurlijk jummie is.
Tom
Moderator

die slang zit er al onder trouwens
Merijn.V
Contacteer:

Tom schreef:die slang zit er al onder trouwens
Die van de foto toch?

Ik had een slang, waar je ongeveer je vuist in kon proppen. Heb die achter het luikje naast je breedstralers gemonteerd, wel het luikje verwijderd natuurlijk :D .

Mijn willie staat weer te koop trouwens. Ik geloof dat de nieuwe eigenaar hem chronisch gesloopt heeft, werd nu te duur. Hij vroeg zich af of het normaal was, dat je je aandrijf assen afschrijf, wanneer je met de maximale wieluitslag het gas vol open ramt.

Heeft de nieuwe versnellingsbak met nieuwe koppelingsplaat meerdere keren gesloopt, etc.

Hij gebruikte hem als gumwagen voor het lelystad circuit, wat bekend staat om z'n krappe bochtjes.
Tom
Moderator

het is uiteindelijk een slang geworden die heel iestje dunner is. Ik wilde eerste de slang van de foto nemen (op het moment van de foto nog wel), maar deze bleek niet door het beugeltje te passen wat ook op een foto staat. Dat beugeltje kreeg ik ook niet los, anders had ik dat gat wat opgeruimd
RO 16v

Merijn.V schreef:Mijn willie staat weer te koop trouwens. Ik geloof dat de nieuwe eigenaar hem chronisch gesloopt heeft, werd nu te duur. Hij vroeg zich af of het normaal was, dat je je aandrijf assen afschrijf, wanneer je met de maximale wieluitslag het gas vol open ramt.

Heeft de nieuwe versnellingsbak met nieuwe koppelingsplaat meerdere keren gesloopt, etc.

Hij gebruikte hem als gumwagen voor het lelystad circuit, wat bekend staat om z'n krappe bochtjes.
En dan vraagt hij zich af waarom dingen kapot gaan.

Het is zonde want wat ik van Achterberg begreep is was dit toch 1 van de snelste Clio's van Nederland, zonde.
Merijn.V
Contacteer:

RO 16v schreef:
Merijn.V schreef:Mijn willie staat weer te koop trouwens. Ik geloof dat de nieuwe eigenaar hem chronisch gesloopt heeft, werd nu te duur. Hij vroeg zich af of het normaal was, dat je je aandrijf assen afschrijf, wanneer je met de maximale wieluitslag het gas vol open ramt.

En dan vraagt hij zich af waarom dingen kapot gaan.

Het is zonde want wat ik van Achterberg begreep is was dit toch 1 van de snelste Clio's van Nederland, zonde.
De nieuwe eigenaar beweerd hem over de 270 geklokt te hebben, op de orginele teller, met 15", 195/15/50 banden. Ik zelf heb de klok zelf wel dik over de 260 gezien, in de buurt van de 265, (NIET op de opbare weg natuurlijk), maar zelfs daar was dat bijna niet vol te houden gezien die bizarre snelheid.

Ik heb er redelijk veel achterstallig onderhoud aan gehad, en dat heb ik allemaal voor veel geld laten doen en alles vervangen door betere en nieuwe en soms snellere onderdelen.

Hij was echter binnen 24 uur na verkoop op het circuit van lelystad gesloopt. Na een reparatie van 3500 piek (geen euro's) of meer zelfs, sloopte die versnellingsbak en aandrijfassen opnieuw, echt bizar gewoon.

En ik mis dat ding, het geluid en het rijgedrag.

Qua performence is mijn Volvo fantastisch, hij is snel, comfortabel, leer, airco, 200 pk, 300 Nm, xenon, navigatie, carkit, 16", sportonderstel, alles standaard volvo, niet te evenaren.

Maar de wegligging van m'n willie en die sound en het "zingen" van m'n katvervanger, tsja, *zucht* :(
Tom
Moderator

aangezien ik toch vond dat ie wat te warm werd heb ik maar eens eigenwijs gedaan. Rob en ik hadden laatste de oude thermostaat weg gegooid en die heb ik een paar dagen laten toch maar weer opgevist :D . Ik wilde namelijk eens kijken wat ie doet met de oude thermostaat. En met de oude thermostaat is dus alles weer goed !!!! nu "mag" ie wel koelen blijkbaar (thermostaten zijn op het oog exact hetzelfde en beide 89 graden). Nu is temp bij normaal rijden net boven het 1e streepje en bij stevig door gassen loopt ie naar het tweede streepje (streepje van de fan), Ga ik dan weer rustig rijden dan loopt ie binnen 10 a 15 seconden (snel dus) weer terug naar net boven streepje 1. Ik ben dus weer blij :)

voor degene die het wat boeit, wanneer je je thermostaat huis los haalt om de thermostaat te wisselen dan verlies je ongeveer 2 a 2,5 liter koelvloeistof
bart_kerkvliet

Hele verhaal gelezen, en dit is echt de beste howto (in zijn geheel op wat klein offtopic gedoe na) voor het spoelen, verangen & troubleshouten van koelsysteem van het Renault 16V blok.

Zelf heb ik een R19-16V (sedan '92) en gaat er morgen aan beginnen aangezien het bij mij als calve pindakaas is. En er na de lekkage van vorge week voor 50% water in zit nu.

De 2 pijpjes langs het blok waren beide! lekgeslagen exact in de bocht. Gewoon helemaal verrot.... Nieuwe gehaald bij de dealer (90 euro! en zit een 3de nutteloos kleiner pijpje bij).

Morgen spoelen, alleen ben ik gaan twijfelen over nieuwe thermostaat nu. Ik bewaar in iedergeval de oude zeker 8)

En om alle onduidelijkheid weg te nemen als die er na een jaar nog is....
Afbeelding

Oude pijpjes ..... Bovenste is links in buitenbocht lek en onderste in rechter buitenbocht. Net rond gaatje exact op de buitenkant van de bocht.
Afbeelding
Plaats reactie