[williams] Koelvloeistof vervangen
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi allemaal,
Ik wilde eigenlijk binnenkort even de koelvloeistof gaan vervangen van mijn williams maar daar wilde ik dus even het een en ander over weten:
- Is het lastig om de koelvloeistof te vervangen en hoe lang duurt het ongeveer?
- Wat is de inhoud van het koelsysteem?
- Waar (of op welke plekken) kan ik de koelvloeistof het best eruit laten lopen
- Zitten er ontluchtingsnippels (zo ja waar) en hoe moet ik hem ontluchten
- Zijn er dingen die gedemonteerd moeten worden (bumper ??) voor dit klusje.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gr Tom
Ik wilde eigenlijk binnenkort even de koelvloeistof gaan vervangen van mijn williams maar daar wilde ik dus even het een en ander over weten:
- Is het lastig om de koelvloeistof te vervangen en hoe lang duurt het ongeveer?
- Wat is de inhoud van het koelsysteem?
- Waar (of op welke plekken) kan ik de koelvloeistof het best eruit laten lopen
- Zitten er ontluchtingsnippels (zo ja waar) en hoe moet ik hem ontluchten
- Zijn er dingen die gedemonteerd moeten worden (bumper ??) voor dit klusje.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gr Tom
Laatst gewijzigd door Tom op zo 2 mar 2003 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Als je koelvloeistof bruin is hoef je em niet perse te vervangen. Grote kans nl dat het na 2 wkn weer zo is...Makkelijkste is op het laagste punt een slang eraf te draaien, beste onder aan de radiateur. Bovenaan de radiateur zet een plastic nippel waarmee je em kan ontluchten.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Bumper demonteren hoeft volgens mij niet.
Daar moet je zo wel bijkunnen.
Zoek gewoon het laagste punt waar je goed bijkunt en maak die slang los.
Teiltje eronder voor de rotzooi...vullen/ontluchten en klaar is Klara
Daar moet je zo wel bijkunnen.
Zoek gewoon het laagste punt waar je goed bijkunt en maak die slang los.
Teiltje eronder voor de rotzooi...vullen/ontluchten en klaar is Klara

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
en hoeveel gaat er in dan ??? (is wel handig om te weten als je koelvloeistof gaat halen) ??? Loop overigens alles eruit als je maar 1 slang los haald? of moet je er meerdere doen of het systeem door spuiten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Als je toch bezig bent, is het geen gek idee om de boel meteen te reinigen.
Daar is speciaal reinigingsspul voor verkrijgbaar.
Ik dacht dat er een liter of 6 ingaat, ik zou gewoon 10 liter kopen, zo duur is het spul niet, en wat koelvloeistof op reserve kan nooit kwaad toch?
Daar is speciaal reinigingsspul voor verkrijgbaar.
Ik dacht dat er een liter of 6 ingaat, ik zou gewoon 10 liter kopen, zo duur is het spul niet, en wat koelvloeistof op reserve kan nooit kwaad toch?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Volgens mij wel. Ik zou niet weten waarom niet.
Zolang je je maar aan de gebruiksaanwijzing houdt moet dat geen probleem zijn.
Even wat anders....staat jou Williams al op mijn site geregistreerd?
Mail me anders even de gegevens please
Zolang je je maar aan de gebruiksaanwijzing houdt moet dat geen probleem zijn.
Even wat anders....staat jou Williams al op mijn site geregistreerd?
Mail me anders even de gegevens please

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
OK, dat zie ik wel verschijnen dan 
Verder succes met je koelvloeistof, ik denk dat je nu wel genoeg info hebt he?

Verder succes met je koelvloeistof, ik denk dat je nu wel genoeg info hebt he?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
moet wel lukken denk ik. Ik ben alleen bang dat het zeer lastig is om die slang bij de rad los te krijgen van boven af (mischien even krikken). Echt veel plaat is er namelijk niet
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Je auto gewoon even op blokken zetten of assteunen of iets dergelijks. Wel iets stevigs en betrouwbaars uiteraard.
Dan kun je er langs onder toch wel bij?
Dan kun je er langs onder toch wel bij?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
zit een tiepvoud in de topic naam 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Met de voorkant omhoog zal je koelvloeistof minders snel stromen.... vooral als je hem vooraan bij de radiateur los maakt. Vloeistof kan nog steeds niet omhoog kruipen
Gr. Frits

Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Daar zit wel wat in ja 
Maar zolang je gewoon zorgt dat je op het laagste punt zit...is er niks aan de hand.
En anders kun je hem altijd nog omhoog zetten om de boel los te maken, en vervolgens de auto weer laten zakken.

Maar zolang je gewoon zorgt dat je op het laagste punt zit...is er niks aan de hand.
En anders kun je hem altijd nog omhoog zetten om de boel los te maken, en vervolgens de auto weer laten zakken.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
aanstaande maandag ga ik (met hulp van Rob
) even mijn koelvloeistof vervangen. Heb net even en nieuwe thermostaat besteld bij reno inclusief pakking (@Rob, daarom lekte die bij jou dus), en een niew expansie tankje. Ik vind dat roestig ding zo lelijk.
nu had ik nog twee vraagjes. Mag je zomaar iedere soort koelvloeistof erin gooien ?? En mag je hem reinigen met een speciaal goedje ??
nu had ik nog twee vraagjes. Mag je zomaar iedere soort koelvloeistof erin gooien ?? En mag je hem reinigen met een speciaal goedje ??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
ik zou dezelfde kleur er weer in doen, dan zit je altijd goed plus meningen (restjes) van 2 kleuren is niet goed! Reinigen weet ik niet.
Ennuh expansietank is toch van kunststof, hoe kan deze dan roesten??
Ennuh expansietank is toch van kunststof, hoe kan deze dan roesten??
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
duh, dat ding roest niet maar daar zit zo'n erg vies uitziende roest aanslag in wat bijna iedere renault heeft. Als ik nu toch mijn koelwater ververs en eventueel reinig dan kun je dat ding vrij lang schoon houden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom, geen interesse in een splinternieuw thermocontactje voor je radiateur? Stel je eens voor dat je fan niet aanslaat...Heb nog een nw liggen, kost normaal 25 euro, ik vraag er 10 euro voor.Tom schreef:duh, dat ding roest niet maar daar zit zo'n erg vies uitziende roest aanslag in wat bijna iedere renault heeft. Als ik nu toch mijn koelwater ververs en eventueel reinig dan kun je dat ding vrij lang schoon houden
Is heel makkelijk als ie ervan af is, je gooit er wat dreft in laat het even inweken en zet dan de hoge drukspuit erop.Merijn schreef:Als je dat expansievaatje eraf haalt, dan kan je die ook wel weer zo goed als schoon krijgen, denk ik... Scheelt je weer 50 euro!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
dat plastic is helemaal verkleurd dan en dan zit je een uur te kloten om al die bruine zooi eruit te krijgen. Bovendien zitten er ook nog een paar kleine schotjes in waar je dus ook niet achter kunt komen. Ach ja, dan is er iig een reserve 

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik zou hem gewoon doorspoelen met warm water met de tuinslang, tot er schoon water uitloopt.
Daarna goed leeg laten lopen en de koelvloeistof er weer in.
Daarna goed leeg laten lopen en de koelvloeistof er weer in.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Je kunt het systeem reinigen met (forte, geloof ik) een middeltje wat bij de dealer verkrijgbaar is.
Water erin, middel erin, motor warm laten lopen, en aftappen.
Vervolgens afvullen met koelvloeistof en gassen maar!!
Wat ik echter vaak doe (en afgelopen weekend nog met mn 11) en ook bij de dealer waar ik werkte:
Rad.slang losgooien, en tuinslang erin hangen. En zo een paar minuten laten doorspoelen.
Niet bij jezelf op de stoep doen, maar bij de buurman (als ie weg is) want de stoep gaat er behoorlijk bruin van zien.
Water erin, middel erin, motor warm laten lopen, en aftappen.
Vervolgens afvullen met koelvloeistof en gassen maar!!
Wat ik echter vaak doe (en afgelopen weekend nog met mn 11) en ook bij de dealer waar ik werkte:
Rad.slang losgooien, en tuinslang erin hangen. En zo een paar minuten laten doorspoelen.
Niet bij jezelf op de stoep doen, maar bij de buurman (als ie weg is) want de stoep gaat er behoorlijk bruin van zien.
