[Clio16V]Voorveer demonteren, Iemand tips??

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Jeroen-16v

Zoals de topic al zegt, Morgen ben ik van plan mijn voorveer eraf te halen van mijn clio 16v.
Heeft iemand nog tips, hoe ik dat het beste kan doen, en wat ik NIET moet doen, welk gereedschap ik daar voor nodig heb? Enz. Enz. Alle tips die bruikbaar zijn, zijn welkom :)
Ik moet dit overigens doen, omdat het rubber vervangen moet worden. Dit laat ik doen, want een veer die wegspringt kan ver vliegen :lol: en heb geen zin om deze te zoeken. Heb trouwens ook geen verevklem :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ik zal een poging wagen. Ik heb laatst mij auto verlaagd en dat hebben we op deze manier gedaan.

1. auto op de krik en wiel er af (logisch toch)
Volgens sommige onnodige acties
2. remklauw er af met 2 bouten M18 let op niet logische maat. en geen steek maar een ring of dop gebruiken.
4. stuurstang losmaken maat onbekend 17/19??
5. je fusee los maken aan de onderkant van je veerpoot 2 x M??
6. centrale moer losmaken M32 Groot dus. en de aandrijfas met een paar tikken van een hamer uit de veerpoot halen. Pas op dat je de aandrijfassen niet uit de bak trekt.

Als dit los is, zit als het goed is je veerpoot alleen nog maar vast met je toplager M22??

Dan alleen nog je toplager los en klaar.

De maten weet ik niet allemaal meer uit mijn hoofd. Alleen die M18 is wel zeker. Verder is het aan teraden om doppen te gebruiken het liefst in combinatie met een lucht sleutel of ratel. Gebruik WD40 om vast geroeste bouten losser te maken of de roest op te lossen.

O ja nog een tip het toplager zit met een veerring geborgd. dus eerst je veer samenklemmen en dan de ring er uit halen.

Succes er mee.

Gr. Frits
Laatst gewijzigd door Gerald op zo 9 mar 2003 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

ahum, is het nodig om je remmem helemaal te demonteren ?? Bij een GTT iig niet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tijn
Contacteer:

bij een clio ook niet. je hoeft ook je fusee er helemaal niet af te halen, dus dat verhaal over de centrale moer (dop 32) kan ook vervallen.

fuseebouten loshalen is genoeg. de bovenste bout van de veerpoot daarna loshalen en je pakt de veerpoot er zo onderuit.

de veer uit de veerpoot halen doe je met veerspanners, (een soort lijmklemmen om te zien) waardoor je de spanning van de veer t.o.v. je veerpoot af haalt en je het bovenste deel los kunt halen.
there is no spoon.
Tom
Moderator

das toch :wink: .

En die veerspanner is idd wel nodig. anders lukt het echt niet zonder acrobatische toeren
Tijn
Contacteer:

ja, echt.

maar schrap dus alsjeblieft frits' punt 2t/m6 want dat scheelt je uren werk en een uitlijnbeurt.
there is no spoon.
Jeroen-16v

Toppertje,
Ik zal het morgen proberen :wink:
Dus,
Motorkap open en doe bout eraf draaien.
Fuseebouten, dat zijn zeker die 2 bouten onderaan de veer los, en je kunt hem verwijderen.
Tog?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Sorry voor de verkeerde info. Zo heb ik mijn auto nog niet al te lang geleden verlaagd. Als ik had geweten dat het anders kon had ik dat er wel neer gezet.

Hele auto hebben we in ongeveer 3 uur verlaagd. vooral omdat bepaalde bouten vreselijk vast zaten dus die uren werk vind ik wat overdreven.

En waarom zou ie opnieuw uitgelijnd moeten worden?? snap ik ff niet. er is verder niets versteld of wat dus waarom. Heb nog steeds geen valse stuurbewegingen gevoeld erna.

Gr. Frits
Tijn
Contacteer:

Frits schreef:Sorry voor de verkeerde info. Zo heb ik mijn auto nog niet al te lang geleden verlaagd. Als ik had geweten dat het anders kon had ik dat er wel neer gezet.

Hele auto hebben we in ongeveer 3 uur verlaagd. vooral omdat bepaalde bouten vreselijk vast zaten dus die uren werk vind ik wat overdreven.

En waarom zou ie opnieuw uitgelijnd moeten worden?? snap ik ff niet. er is verder niets versteld of wat dus waarom. Heb nog steeds geen valse stuurbewegingen gevoeld erna.

Gr. Frits
nee, uren is wellicht wat overdreven :) maar het scheelt een hoop tijd (vooral juist vanwege die ALTIJD vastzittende bouten :-*

uitlijnen ? tja, hoe meer je los haalt hoe groter het risico dat het toch allemaal net even iets anders in elkaar zit als je alles weer vast hebt zitten, zeker als je stuurstangen los gaat halen.
wellicht is het niet nodig, maar net een klein beetje meer uitspoor of toespoor merk je pas veel later aan je bandenslijtage en dan is het zonde van die paar tientjes die een uitlijnbeurt je kost.

na verlagen moet je trouwens altijd uitlijnen hoor.
there is no spoon.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Ok op die manier.

Hij is toen ook wel uitgelijnd maar heb nooit begrepen dat het om die reden was. Het ging ook ergens anders om en heb meerdere dingen tegelijk gedaan.

Maar je kan je totale veer poot toch niet er onderuit halen als dingen zoals de remmen of stuurstang er nog aan vastzitten??

Of zie ik dat nu fout??

Frits
Tom
Moderator

@ Frits, jij zegt dat je de stuur stang moet losmaken. lijkt me logisch dat je dan moet uitlijnen
Tijn
Contacteer:

Frits schreef: Maar je kan je totale veer poot toch niet er onderuit halen als dingen zoals de remmen of stuurstang er nog aan vastzitten??
de veerpoot zit alleen aan het fusee vast met twee bouten.

als je die twee bouten los haalt kan je het fuseestuk een klein stukkie omklappen, net genoeg om ruimte te maken om de veerpoot te laten zakken en er een beetje schuin tussenuit te halen. gaat lukken.

het uitlijnen moet ook als je niets anders dan het fusee loshaalt trouwens, aangezien je de stand van de wielen tov de koets veranderd door het verlagen.
there is no spoon.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Dat heb ik dus met mn grote bek en geen verstand van autoŽs

Bedankt tijn,

En frits gaat terug naar zijn plekje in de hoek van de klas. Heel stil en rustig verder luisteren. :wink:
Tom
Moderator

klopt idd. Als het meezit heb je in 10 min. de veren los!!
Jeroen-16v

UUr of minuten :lol: :D :lol: :wink:
Ga het morgen ff fixen :p
Tom
Moderator

minuten
Jeroen-16v

Dus totaal 3 hele, super strakke , mooie bijzondere egte renault bouten :lol:
Tom
Moderator

per kant he :wink:
Jeroen-16v

Maar dat is logisch tog! :wink:
Thanx voor de info
Marcel B.

Maak er een mooi verslagje van! :)
Don't walk the grass... smoke it
Christian

ja dat is wel handig voor de mensen die dat nog gaan doen :D
Jeroen-16v

Ga ik zeker ffies doen :wink:
Heb alleen niet zo'n beste camera :(
Maar wel de kleinste ( léspion )
Christian

ik heb wel ruimte voor de foto`s duzz stuur ze maar op :D >>900<< geposte bericht
Jeroen-16v

De ruimte is het probleem niet, maar de kwalitijd van de foto is bagger met een 0,1 megapixelcamera :(
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

ja er zijn er meer die er fotoŽs van hebben maar dan moet je het wel goed doen. 8)

Gr. Frits
Jeroen-16v

Nou jongens,
Het hoefde helemaal niet uit elkaar.
Zo'n gozer van profile vertelde tegen mij, dat het geknars en getik wat ik had als ik naar rechts stuurde wel eens te maken kon hebben met een verdroogt/verrot rubber. Hij zij: haal de veer eronderuit, en zet er ff een nieuw rubber op.
Maar toen ik de bovenste bout probeerde los te draaien, gaf de veer een klap, en schoot weer netjes in de schaal waar hij hoorde te zitten, dus hij doet het weer :) Ik ben dus blij dat niet dat hele gevaarte eraf hoeft :wink: De man van profile zij dat het vaak voorkomt met verlaagde auto's, en het wil wel eens voorkomen dat de veer gaat draaien in de schaal, waardoor er veel spanning op komt te staan, en bij het sturen komen er andere krachten op te staan waardoor de veer gaat klapperen en zodoende niet in zijn juiste kommetje terugschiet. :)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Scheelt weer een hoop werk dan.... :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jeroen-16v

Idd!
Ben egt blij dat hij weer goed is :wink:
Christian

kan iemand mij het nog een keer goed vertellen hoe het nu moet want word hier boven niet echt wijs uit :) ik moet me veren er ove reen paar weken onder weg hebben omdat ik verlagings veren ga monteren 8)
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Tijn schreef:bij een clio ook niet. je hoeft ook je fusee er helemaal niet af te halen, dus dat verhaal over de centrale moer (dop 32) kan ook vervallen.

fuseebouten loshalen is genoeg. de bovenste bout van de veerpoot daarna loshalen en je pakt de veerpoot er zo onderuit.

de veer uit de veerpoot halen doe je met veerspanners, (een soort lijmklemmen om te zien) waardoor je de spanning van de veer t.o.v. je veerpoot af haalt en je het bovenste deel los kunt halen.
zo dus christian. wel even rekening houden dat je een veerspanner heb om je veren te verwisselen.

gr. Frits
Christian

ja die veer spaners heb ik wel :D daar was ik zlef ook al achter 8)
Christian

nou morgen ga ik het proberen :)

hopelijk neemt me pa de digi cam niet mee naar de vliegbasis :( (opendag) ander moek me kameraad maar weer vragen zal er een verslagje van maken
hitman

ik zie een v.w. overall :D ,hebben ze daar de nwe overaals nog niet?

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Christian

hitman schreef:ik zie een v.w. overall :D ,hebben ze daar de nwe overaals nog niet?

tom
hij werk niet bij een V.w dealer maar heeft i leent (en nooit meer terug geven :lol: )
Plaats reactie