[Clio]Openluchtfilter en water

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Haas
Car: Megane RS

Ik heb een openluchtfilter in mijn Cliootje gebouwd. Ik dacht dat vanwege het 1400'tje wat eronder ligt de warmeluchtinvloed kleiner was dan het uiteindelijk is, maar wil het filter er niet meer afhalen, klinkt zo lekker :p
Ik heb nu dus zelf soort van hitteschild gebouwd en ga hier een luchtslang door laten lopen ivm koudeluchtaanvoer. Alle materialen heb ik al, nou zat ik alleen te denken aan het water. Mijn openluchtfilter heb ik zelf gemaakt met behulp van mijn originele filterbak en een K&N vervangings/inlegfilter. Ik wil de koudeluchtslang in de bumper maken zodat de rijwind als koude lucht dient. Maar als er nou water danwel spray die slang inkomt komt dat natuurlijk ook bij het luchtfilter en dat lijkt me niet de bedoeling. Zelf zat ik de denken om er redelijk scherpe 90 gradenbocht in te maken en er een klein gaatje in te maken zodat het eventuele water wat in de slang komt via dat gat weg kan.

Is dit voldoende of moet ik iets anders fabriceren?

ps. sorry als het al eens eerder besproken is, maar ik kon zo snel niets vinden wat mij antwoord gaf...
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

In de buis komt toch een knik te zitten, omdat hij omhoog moet. Ik ken veel mensen die het zo gefabriceerd hebben en nooit last gehad van water...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Mrtn
Car: R5GTT

Dat water kruipt niet omhoog hoor, kan gerust :)
Mrtn = Maarten
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:In de buis komt toch een knik te zitten, omdat hij omhoog moet. Ik ken veel mensen die het zo gefabriceerd hebben en nooit last gehad van water...
Ja kijk, in theorie zal het ook wel goed zijn, maar ja, hoe wil je controleren of er tijdens het rijden niet toch water bij het filter komt. Een klein beetje zal niet zo heel erg zijn, maar ik kan me voorstellen dat water bij het filter ten eerste kan zorgen voor schimmel en ten tweede zal het de filterkwaliteit niet goed doen toch??

ps. voor de duidelijkheid, ik bedoel dus geen druppels die bij het luchtfilter komen, maar waternevel van als je achter een andere auto rijd zeg maar. Deze neveldeeltjes zijn erg klein en licht en zullen dus sneller met de wind meegevoerd worden. Ze zullen dus minder snel 'uit de bocht vliegen' , massa is immers traag, en dus minder snel tegen de wand van de buis komen....Of ben ik nou aan het mieren**ken??
MartijnG
Über-Spammer

Water bereikt volgens mij ook nooit het filter. Maar het zal wel niet heel veel uitmaken, want ik heb ook al genoeg auto's op internet gezien, waarbij het luchtfilter bijvoorbeeld uit de motorkap steekt. En als het niet goed zou zijn, zouden ze het ook niet doen denk ik... :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:Water bereikt volgens mij ook nooit het filter. Maar het zal wel niet heel veel uitmaken, want ik heb ook al genoeg auto's op internet gezien, waarbij het luchtfilter bijvoorbeeld uit de motorkap steekt. En als het niet goed zou zijn, zouden ze het ook niet doen denk ik... :)
Dat klopt :D

Iemand anders misschien nog nuttige opmerkingen/aanwijzingen??Alles is welkom:D
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:Water bereikt volgens mij ook nooit het filter. Maar het zal wel niet heel veel uitmaken, want ik heb ook al genoeg auto's op internet gezien, waarbij het luchtfilter bijvoorbeeld uit de motorkap steekt. En als het niet goed zou zijn, zouden ze het ook niet doen denk ik... :)
Ja maar zijn dat geen andere filters dan mijn inlegfilter? kan me voorstellen dat deze anders zijn van materiaal/samenstelling dan mijn inlegfilter....
jpp_GTX

Hoi Haas,

Ga je mijn "jpp-constructie" toepassen??? :D :lol: :lol: ???

Zorg ervoor dat je wat ruimte houdt tussen het uiteinde van de slang en het filter. Eventueel ontstane waterdruppels kunnen dan via rand wegspetteren.

Succes, en we zien het wel op de FNO

JPP
Haas

jpp_GTX schreef:Hoi Haas,

Ga je mijn "jpp-constructie" toepassen??? :D :lol: :lol: ???

Zorg ervoor dat je wat ruimte houdt tussen het uiteinde van de slang en het filter. Eventueel ontstane waterdruppels kunnen dan via rand wegspetteren.

Succes, en we zien het wel op de FNO

JPP
Soort van JPP-constructie :lol: Ik had al in gedachten hoe ik het moest maken, wist dus alleen de goede materialen en onderdelen nog niet. Jouw GTX heeft zeker geholpen :D
Ik kan de slang wel verder van het filter maken, maar wilde de nieuwe slang juist op de originele aansluiting maken, dan komt de koude lucht meteen in het filterhuis en hoeft het niet nog door de andere openingen heen, minder weestand dus. Bovendien heb ik dan dus de beste koudeluchtaanvoer en ook nog een vet geluid, vandaar de 'druppelvraag' :D
jpp_GTX

Als je bij brezan die aluminium luchtslang koopt dan zit je zeker goed. Je kunt die in elke gewenste vorm buigen en door de ribbels komt er geen water omhoog.

Je zou inderdaad een gaatje in de slang op het laagste punt kunnen prikken, dan loopt al het water wat toch tijdens het rijden de slang inkomt er weer uit. (zoek even een goed plekje, niet boven iets belangrijks.)

Je zit nog wel met de winterstand/slang. Die komt van het uitlaatspruitstuk omhoog. Je kunt die slang loskoppelen en wegvoeren onder de auto. Het ik ook gedaan. Maar dat moest ik wel omdat ik een compleet open luchtfilter heb. Dus luchtfilterhuis is verdwenen.

Bij jou zal die slang er dus nog zitten, maar als je hem losmaakt moet je even het "gat"/aansluiting op luchtfilterhuis dichtmaken. Anders zuig je alsnog warme lucht uit de motorruimte aan.

nogmaals succes
MartijnG
Über-Spammer

~Haas~ schreef:
Ja maar zijn dat geen andere filters dan mijn inlegfilter? kan me voorstellen dat deze anders zijn van materiaal/samenstelling dan mijn inlegfilter....
Tja, die ik bedoel zijn van die open luchtfilters. Waar zijn die van gemaakt?? Schuim, katoen?? Heb geen idee eerlijk gezegd....
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:
~Haas~ schreef:
Tja, die ik bedoel zijn van die open luchtfilters. Waar zijn die van gemaakt?? Schuim, katoen?? Heb geen idee eerlijk gezegd....
Kijk, en dat was nou precies mijn vraag :D
Haas

jpp_GTX schreef:Als je bij brezan die aluminium luchtslang koopt dan zit je zeker goed. Je kunt die in elke gewenste vorm buigen en door de ribbels komt er geen water omhoog.

Je zou inderdaad een gaatje in de slang op het laagste punt kunnen prikken, dan loopt al het water wat toch tijdens het rijden de slang inkomt er weer uit. (zoek even een goed plekje, niet boven iets belangrijks.)

Je zit nog wel met de winterstand/slang. Die komt van het uitlaatspruitstuk omhoog. Je kunt die slang loskoppelen en wegvoeren onder de auto. Het ik ook gedaan. Maar dat moest ik wel omdat ik een compleet open luchtfilter heb. Dus luchtfilterhuis is verdwenen.

Bij jou zal die slang er dus nog zitten, maar als je hem losmaakt moet je even het "gat"/aansluiting op luchtfilterhuis dichtmaken. Anders zuig je alsnog warme lucht uit de motorruimte aan.

nogmaals succes
Die winterstand/slang is er al af...nergens voor nodig toch?? ;) :D
Haas

schiet me nu net nog een vraagje te binnen...Mijn auto loopt stationair sinds mijn filteraanpassing ineens 1600 rpm...heel soms ook gewoon 900/1000. Komt dit door mijn filteraanpassing of gewoon vanwege t koude weer? Kan me herinneren dat toen ik me auto net had, ong jaar geleden, dat hij toen ook vaak rond de 2000 stationair stond te loeien...vind alleen dat hij het nu wat vaker doet dan toen. Toen deed hij t af en toe en vooral als hij koud was, nu doetie het bijna altijd....:D
MartijnG
Über-Spammer

Maar het zal toch wel niet veel uitmaken welk materiaal je filter is ??
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:Maar het zal toch wel niet veel uitmaken welk materiaal je filter is ??
nee lijkt me ook niet, mits je je filter gebruikt waar het voor bedoeld is. En aangezien ik een NIET-openluchtfilter wel als zodanig ga gebruiken vraag ik me dit af...:D
MartijnG
Über-Spammer

Waarom fix je niet gewoon even zo'n conisch openlucht filter met aanzuigbuis eraan ?? :D Kost nix( 27,50 Euro) Werkt perfect...
MartijnG
Über-Spammer

Even belangrijke vraag: Is dit jou filter ?? :

[img]http://www.knfilters.com/images/2boxes.jpg[/img]

Zo ja, dan heb ik nieuws voor je direct van K&N zelf:
Our stock replacement air filters are washable, reusable and can handle all driving conditions. Water will not damage their performance and with proper cleaning, they will last the life of your engine. And of course, they offer high air flow and that means performance!
Ofdat goed nieuws is !! Wil je het nalezen, kijk dan ff hier: http://www.knfilters.com/facts.htm#STOCK
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:Even belangrijke vraag: Is dit jou filter ?? :

[img]http://www.knfilters.com/images/2boxes.jpg[/img]

Zo ja, dan heb ik nieuws voor je direct van K&N zelf:
Our stock replacement air filters are washable, reusable and can handle all driving conditions. Water will not damage their performance and with proper cleaning, they will last the life of your engine. And of course, they offer high air flow and that means performance!
Ofdat goed nieuws is !! Wil je het nalezen, kijk dan ff hier: http://www.knfilters.com/facts.htm#STOCK
vet beter botte shit :D

Die liggende ovale lijkt inderdaad erg op die van mij. Nou lijkt t me nog handig zo weinig mogelijk water bij het filter te krijgen, maar dit stelt wel enorm gerust en opent perspectieven :D Er hoeven dan ook geen scherpe bochten meer in de buis, althans niet zoals ik ze voorheen had gepland, en is de doorstroom van de buis beter :D
Marcel B.

die ronde onderste is et, ik ken et weten :)
Don't walk the grass... smoke it
MartijnG
Über-Spammer

Goed geregeld..... :wink:
Haas

oxje schreef:die ronde onderste is et, ik ken et weten :)
dan is het inderdaad waar :D
Haas

Nou,ik ga nu ff naar de garage, ff wat in elkaar knutselen :D
MartijnG
Über-Spammer

Suc6 ermee en houd ons op de hoogte... :wink:
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Als dat filter goed behandeld met de bijbehorende vloeistof, mag dat beetje water geen probleem opleveren.
Die vloeistof bevat olie en dat stoot water af :wink: .
Cleaned Style
Projecttopic
Anonymous

Kennis van me heeft weleens waterslag gehad. Reed met een cupclio en luchthapper in de bumper ipv mistlamp. Flinke kuil met flinke plas water erin en hopsakee dag motor...Tis alsof je verzuipt dan.
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Ja dat kan ook gebeuren.... en dan ist gebeurd met de motor.
Maar daŽs toch wel extremer dan een paar druppeltjes.
Cleaned Style
Projecttopic
Anonymous

Precies, heb zelf wel vaak prob's gehad bij hevige regenval, gigantisch stotteren!
Haas

dus toch iets groter prob dan ik dacht...:(
Haas

Zeeuw schreef:Kennis van me heeft weleens waterslag gehad. Reed met een cupclio en luchthapper in de bumper ipv mistlamp. Flinke kuil met flinke plas water erin en hopsakee dag motor...Tis alsof je verzuipt dan.
wat gebeurt er precies met je motor dan? Kan me wel een voorstelling maken, maar toch...

btw. Mijn koudeluchtslang zit dus niet vast op het filter. Er zijn dus meerdere wegen in en uit naar het filter....
Mrtn
Car: R5GTT

Gewoon doen en rijden dŽr mee. als je alles 20x moet afwegen in Žt leven is dŽr ook geen lol aan. :wink:
Mrtn = Maarten
Haas

Mrtn schreef:Gewoon doen en rijden dŽr mee. als je alles 20x moet afwegen in Žt leven is dŽr ook geen lol aan. :wink:
Dat klopt!!:D

Maar ben best zuinig op mijn motortje, vandaar...wil wel ff weten wat de consequenties ZOUDEN KUNNEN ZIJN...:D
Haas

is die schoonmaakshit en die olie te halen bij de brezan of niet?? Moet natuurlijk wel een K&N dealer zijn...en wat kost dat ongeveer??
MartijnG
Über-Spammer

Ik zag net ergens olie voor 14,95 en olie + reiniger voor 22,50 Euro. Weet niet hoeveel de inhoud is. Volgens mij hebben ze zoiets wel bij brezan.
Haas

Martijn G (Turbo) schreef:Ik zag net ergens olie voor 14,95 en olie + reiniger voor 22,50 Euro. Weet niet hoeveel de inhoud is. Volgens mij hebben ze zoiets wel bij brezan.
Er stond bij het filter dat je alleen K&N zooi mocht gebruiken. Verkooppraatje of zit er waarheid in??
Plaats reactie