als ik de clio van mijn broer start, en hij doet het aleen als hij koud is.
dan maakt de motor een hard Knak, Knak, knak geluid en dat met tussen pozen van ongeveer een sconde.
En hij doet dat maximaal een keer of 5.
ik zou niet weten waar het van komt, het is net een geluid alsof er iets heel snel en uitzet.
[clio 16v] harde tikken bij starten van koude motor
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Misschien dat er iets uitzet door de warmte ??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
hydraulische klepstoters die leeg zijn gelopen?
Zit er wel de juiste olie in ,als het koud is is de olie al veel dikker,en duurt het even voor het overal zit.Maar als er nog dikkere olie in zit dan hoor je dat echt wel met koud weer.
waarschijnlijk electrische choke........
-
electrische choke op een Clio 16 v??????????????????
-
Een choke is een klep (in een carburateur)die handmatig of electrisch wordt dichtgezet bij koude motor. Deze laat de motor 'verstikken' zodat ie beter aanslaat. choke = stikken in het Engels.
Een Clio 16 V heeft een motormanagement dat extra benzine inspuit bij koude motor. Heeft dan ook geen carburateur.........ook geen choke..........
Een Clio 16 V heeft een motormanagement dat extra benzine inspuit bij koude motor. Heeft dan ook geen carburateur.........ook geen choke..........
-
Dit zal het wel zijn ja, typisch iets voor de 16v. Doet de mijne ook, is nu wel minder geworden nu ik halfsyntheet motorolie van Elf gebruikcanonballman schreef:hydraulische klepstoters die leeg zijn gelopen?

-
Komt vaker voor, ook bij bijv. VW
Als de motor lang stilstaat loopt ie de eerste minuten zelfs niet op alle 4 cilinders.
Je kunt een toevoeging proberen.
Als de motor lang stilstaat loopt ie de eerste minuten zelfs niet op alle 4 cilinders.
Je kunt een toevoeging proberen.
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Maar klepstoters tikken toch niet met tussenpozen van een seconde?? En toch ook niet maar 5 keer??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Misshien ergens op een poelie? Dynamo?
Een clio 16V heeft hydraulische klepstoters. Als de auto een tijd heeft stil gestaan kan de olie via gaatjes waardoor de olie tijdens het rijden verversd wordt weglopen. Tijdens het starten maakt dat inderdaad een herrie, laat hem effe 8-10 min stationaire lopen dan zijn de klepstoters weer gevuld en is het weg.
het is al weg sinds ik de multi riem losgehad heb omdat zijn dynamo stuk was.
heb ik het niet meer gehoord.
misschien zat het wel in de losse rol die de stuurbekrachtigings rol moet vervangen.
die was ook stuk (wat was dat ding duur zeg.)
heb ik het niet meer gehoord.
misschien zat het wel in de losse rol die de stuurbekrachtigings rol moet vervangen.
die was ook stuk (wat was dat ding duur zeg.)
SEIZE SOUPAPES CABRIO
op het eerste moment dacht ik zelf aan de spanrollen , die willen ook wel eens een tikkend geluid geven
maar het is al opgelost gelukkig maar.
mastino

mastino
Als de motor een maand of 3 niet gelopen heeft dan is 8-10 miinuten wel plausibel, anders niet. Bij een gezonde motor is het normaal gezien bij dagelijks gebruik niet meer dan normaal als het geluid binnen een aantal seconden weg is.Tune2burn schreef:Een clio 16V heeft hydraulische klepstoters. Als de auto een tijd heeft stil gestaan kan de olie via gaatjes waardoor de olie tijdens het rijden verversd wordt weglopen. Tijdens het starten maakt dat inderdaad een herrie, laat hem effe 8-10 min stationaire lopen dan zijn de klepstoters weer gevuld en is het weg.