Trillende auto bij 140km/h +

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jpp_GTX

Ik heb hier al eens een topic over geopend. Maar nu is het nog steeds niet weg.

Ik heb op vakantie dit jaar enorm last gehad van een soort klapperen van de wielen/stuur/versnellingsbak. Ik had toen 800 km ahter elkaar gereden en niets aan de hand. Toen ineens begon het allemaal te trillen. Vooral bij hogere snelheden en bij gas geven. Op de terugweg van vakantie (Italie) niets, tot bij Venlo. Weer zelfde verhaal.

Nu heb ik dus de voorwielen laten balanceren, nieuw vet in de aandrijfashoes (links, lijkt het vandaan te komen) Toen een hele nieuwe aandrijfas (gekocht bij ..... renault :( ) En nog steeds is het niet echt over.

Als ik nu harder dan 140 km/h (2e trap carburateur) ga rijden dan gaat het stuur trillen en de auto ook. Als ik dan weer harder dan 165 ga dan is het weer minder. Wat kan dit zijn??

Afstelling/Technische staat v/d carburateur?
Fuseekogel?
Onderste Stuurkogel?
Stuurhuis?
Wiellager (zitten die er op aan de voorkant?)
Differentieel?

Ik heb geen idee. Er zitten goede banden en velgen op. En ik vind dit geen prettig rijgedrag.

Iemand een idee?
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Het kan ook je stuurhuis zijn.
Heb het wel eens gehoord dat daar ook speling op kan zitten dat die dan kan gaan trillen.
Heb je je banden (alle 4)uit laten balanceren en achter en voor laten uitlijnen?
Kan natuurlijk ook zo zijn dat het van achter komt en dat het lijkt dat het van voor komt.
Iig heel veel suc6.

Greats
jpp_GTX

20.000 km geleden spliksplinternieuwe LM velgen en michelin banden. Tevens gebalanceerd en auto uitgelijnd. Dus ik denk dat dat wel goed zit. Kan natuurlijk eventjes laten uitlijnen en de achterbanden laten balanceren das geen moeite.

Maar ik denk dat het daar niet in zit. Hoe kan ik het bij stuurhuis/kogels nakijken of ze goed zijn?

En ik ben al op zoek naar een andere carburateur maar dat schiet niet op. Zou de afstelling/staat van de carburateur zulke verschijnselen teweeg kunnen brengen?
Mrtn
Car: R5GTT

Je carb. zal het niet zijn, dan gaat je auto schokken bij gas geven of constante snelheid. In je carb. hoef je het niet te zoeken.
Het klinkt meer als een resonantiegebied, immers zoals je zegt, tussen de 140 en 165!! Een bepaald toerengebied, waarbij iets gaat mee resoneren met de motor.

Maar wat is trillen? Voel je je stuur trillen of heb je moeite de auto op de weg te houden (dweilerig op de weg) of wat?
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Idd, dit soort verschijnselen komen vaak door de stuurinrichting of de banden en bevestiging (je enige contact met de weg). Je stuurkogels kunnen ook gaar zijn, dan rijd ie ook niet meer zo mooi rechtdoor.

Wat ik dus sowieso ff zou doen is, auto opkrikken bij een wiel en dat wiel goed inspecteren, dus kijken of je geen speling voelt en of het wiel moi rond draaid, dus geen geluiden daarbij en niet stroef. En als de auto met 4 wielen op de grond staat ff kleine stukjes met je stuur draaien, als de wielen niet direct reageren heb je speling op je stuurhuis!

LET OP: Als je niks bijzonders tegenkomt wil dit niet zeggen dat je geen speling hebt, want jij kunt niet de kracht uitoefenen die normaal op de onderdelen worden uitgeoefend (tijdens rijden) dus voel je speling, dan weet je een oorzaak, voel je geen speling dan weet je nog niks zeker.

[ff geinmodus]maar je mag toch niet harder dan 120 km/u, dus eigenlijk heb je nergens last van! :p [/ff geinmodus]

Suc6!
Serge1916V

jpp_GTX schreef:20.000 km geleden spliksplinternieuwe LM velgen en michelin banden. Tevens gebalanceerd en auto uitgelijnd. Dus ik denk dat dat wel goed zit. Kan natuurlijk eventjes laten uitlijnen en de achterbanden laten balanceren das geen moeite.

Maar ik denk dat het daar niet in zit. Hoe kan ik het bij stuurhuis/kogels nakijken of ze goed zijn?

En ik ben al op zoek naar een andere carburateur maar dat schiet niet op. Zou de afstelling/staat van de carburateur zulke verschijnselen teweeg kunnen brengen?
Als je nieuwe banden en LM velgen hebt dan is dat zeker wel goed.
Misschien wel het stuurhuis ja, want een tijdje geleden was er ook een topic over iemand die zoiets had alleen dan met zijn clio.(geloof ik)
Abel
Über-Spammer

Als je toch aan het zoeken gaat bekijk ook gelijk je motor steunen. die kunnen ook wel gaar zijn. of een er van iig.
Mrtn

Abel schreef:Als je toch aan het zoeken gaat bekijk ook gelijk je motor steunen. die kunnen ook wel gaar zijn. of een er van iig.
Dan kantelt je motor hevig en trilt ook het hele zooitje :wink:
Mrtn = Maarten
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Abel schreef:Als je toch aan het zoeken gaat bekijk ook gelijk je motor steunen. die kunnen ook wel gaar zijn. of een er van iig.

Kijk eens als je flink gas geeft en dan het gas los laat of je schakelbak aardig op en neer beweegd.
Dit heb je namelijk meestal als er een motorsteun afgebroken is.
suc6
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Maar die begint toch niet pas vanaf 140 km/h te schudden ?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jeroen.k

Martijn G (Turbo) schreef:Maar die begint toch niet pas vanaf 140 km/h te schudden ?
zat ik ook al aan te denken ja, dat is toch meer met lagere toeren/snelheden???
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Want het probleem begon bij 140 km/h uur. Als het de motorsteunen zijn, begint het al bij optrekken...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jeroen.k

Martijn G (Turbo) schreef:Want het probleem begon bij 140 km/h uur. Als het de motorsteunen zijn, begint het al bij optrekken...
idd, maar om het probleem op te lossen moet eerst Mrtn zn vraag beantwoord worden:
Mrtn schreef:Maar wat is trillen? Voel je je stuur trillen of heb je moeite de auto op de weg te houden (dweilerig op de weg) of wat?
jpp_GTX

Nee het is heel lichtjes trillen, een detail eigenlijk maar ik voel het wel. De auto is makkelijk op de weg te houden en rijdt ook rechtdoor als ik het stuur los laat. Ik voel het een beetje aan het stuur en ook bij mijn voeten. Vaak heb ik mijn knie tegen de deur en die trilt ook mee, ook de buitenspiegel trilt. De schakelpook is ook niet helemaal stil, als je goed kijkt dan beweegt die ook een beetje.

Ik zal even naar de motorsteunen kijken, maar laatst (4maanden terug) heb ik er een vervangen (bij de bak) dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Ik zal de auto eens opkrikken en voelen of ik het wiel kan sturen en dan voelen of er speling op zit. En ook bij stuur voelen.
jpp_GTX

Kijk ik kan de auto natuurlijk ook naar Renault brengen, maar ik heb zo'n gevoel dat dat me heel veel geld gaat kosten en dat ze het toch niet vinden. Ik heb dat een keer gehad met de homokineten links, in de bocht "klopklopklop" Dus die monteur ermee weg: nou ik voel niets hoor, niks aan de hand.
Ik weer naar huis, bij de eerste bocht "klopklopklop" dus....

Kijk als er iets stuk is dan kan ik het zelf wel vervangen, maar ik heb dus geen idee wat het nou precies is.
jeroen.k

Kijk, er hoort natuurlijk wel wat te trillen hè! Dat een pook enzo trilt is vrij normaal hoor, het is ook al een oudere auto hè!
jpp_GTX

Ja maar voorheen had ik dat nooit. Toen tot 185km/h (is top) nooit geen problemen. Dus ik weet wel zeker dat het niet perse hoeft.
Mrtn

Je wielnaven zitten ook niet los, banden ook niet?

noem maar wat........
Mrtn = Maarten
Mrtn

geen speling op je stuurstangkogels?
Mrtn = Maarten
jpp_GTX

Wielaven:
Zijn dat die gekartelde stukje aan het einde van de aandrijfassen die je met een klemmoer+ring aan je remschijven vast zet?

Stuurstangkogels:
Kan ik dat voelen door de auto op te krikken en dan de vrije stuur-slag te controleren?
Plaats reactie