Even een practisch vraagje over het verwijderen van kleppen uit een R5 cilinderkop. Ik heb een beetje zitten prutsen, maar heb geconcludeerd dat ik hier toch wat speciaal gereedschap bij nodig heb. Moet ik hier een speciaal Renault gereedschap voor hebben, of een soort universele klepveercompressor? Of is er een truukje?
Hoe doen jullie dat?
kleppen en klepgeleiders verwijderen, hoe en wat?
Laatst gewijzigd door Matijs op di 22 okt 2002 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
keb er zelf een aangepaste lijmtang voor.
Ook van een boorstandaard kan je wel iets handigs maken.
Neem een stuk buis, waarmee je op de veer duwt, en haal er een segmentje uit, zodat je bij de klepspietjes kunt. Deze buis maak je aan de 'vaste kant' van een lijmtang. De andere ronde kant van de klem kan je direct op de klep zetten.
Succes.
Ook van een boorstandaard kan je wel iets handigs maken.
Neem een stuk buis, waarmee je op de veer duwt, en haal er een segmentje uit, zodat je bij de klepspietjes kunt. Deze buis maak je aan de 'vaste kant' van een lijmtang. De andere ronde kant van de klem kan je direct op de klep zetten.
Succes.
rev it like a rental
Goeie tip, ik ga eens even wat proberen. Thanx!
Hee bedankt Menno, werkt perfect!!
Ik heb van een verbindingsstukje voor verwarmingsbuizen een mooi duwinstrument gemaakt dat ik op een lijmklem kan klemmen. voor 55 cent was ik klaar. Daar koop je tegenwoordig niet veel meer voor
Voor de geinteresseerden zal ik morgen ff een fototje posten.
Edit: foto's
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Klepvee ... ssor01.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Klepvee ... ssor03.jpg[/img]
Dat messingen busje is dus een koppelsok voor 22mm verwarmingsbuizen. Dit is toevallig precies de goede maat. Via de opening aan de zijkant vis je de klepspietjes op als je de veer helemaal hebt ingedrukt. Works like a charm!
Nu zit ik alleen met de volgende vraag:
De klepgeleiders zijn helemaal versleten, dus er moeten nieuwe in. Dan moeten natuurlijk wel eerst die oude eruit, maar dat gaat nog helemaal niet makkelijk...
Is dit een kwestie van hard timmeren, of kunnen jullie me hier ook een handigheidje voor leren?
Ik heb van een verbindingsstukje voor verwarmingsbuizen een mooi duwinstrument gemaakt dat ik op een lijmklem kan klemmen. voor 55 cent was ik klaar. Daar koop je tegenwoordig niet veel meer voor

Voor de geinteresseerden zal ik morgen ff een fototje posten.
Edit: foto's
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Klepvee ... ssor01.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Klepvee ... ssor03.jpg[/img]
Dat messingen busje is dus een koppelsok voor 22mm verwarmingsbuizen. Dit is toevallig precies de goede maat. Via de opening aan de zijkant vis je de klepspietjes op als je de veer helemaal hebt ingedrukt. Works like a charm!
Nu zit ik alleen met de volgende vraag:
De klepgeleiders zijn helemaal versleten, dus er moeten nieuwe in. Dan moeten natuurlijk wel eerst die oude eruit, maar dat gaat nog helemaal niet makkelijk...
Is dit een kwestie van hard timmeren, of kunnen jullie me hier ook een handigheidje voor leren?
Laatst gewijzigd door Matijs op di 22 okt 2002 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe het bij een Renault zit weet ik niet precies, maar ik rijd al jaren op een honda 4takt brommer en daar zitten ze ook in. Hier is het een kwestie van eruit persen en voor het erinzetten was het een kwestie van de klepgleider invriezen en de kop verhitten en dan erinpersen. Ik weet dus niet of dit bij een auto ook kan!!! Dus ik zou het toch voor de zekerheid even verder navragen.
het gat in de klepgeleider is (iets groter dan
) 8 mm. Meet even de buitendiameter. boor ze in met een boor die 2 mm dunner is. (waarschijnlijk 10mm)
Bij de klepveerkant beginnen, en eindigen een centimetertje voor het eind. De perspassing in de kop wordt door de dunne wand een stuk lichter.
Nu kan je met een pen van 10mm dik ze eruit tikken of persen. Hiermee beschadig je het uiteindje niet.

Bij de klepveerkant beginnen, en eindigen een centimetertje voor het eind. De perspassing in de kop wordt door de dunne wand een stuk lichter.
Nu kan je met een pen van 10mm dik ze eruit tikken of persen. Hiermee beschadig je het uiteindje niet.
Dat stoppen met boren net voor het eind is om een stevig stuk over te houden om op te timmeren/persen? Dat zou inhouden dat jij de klepgeleider vanuit de verbrandingskamer naar buiten tikt? In de Haynes staat namelijk dat je ze er juist door de verbrandingskamer uit moet duwen/tikken. Maakt dat uit?robert schreef:het gat in de klepgeleider is (iets groter dan) 8 mm. Meet even de buitendiameter. boor ze in met een boor die 2 mm dunner is. (waarschijnlijk 10mm)
Bij de klepveerkant beginnen, en eindigen een centimetertje voor het eind. De perspassing in de kop wordt door de dunne wand een stuk lichter.
Nu kan je met een pen van 10mm dik ze eruit tikken of persen. Hiermee beschadig je het uiteindje niet.
En onder tikken versta ik butsen met een hamer (en een drevel natuurlijk). Wat moet ik me voorstellen bij persen? Daar heb je zeker enige apparatuur bij nodig?
nee, stel je boort met 10 mm, en niet helemaal door. Dan neem je een pen van plm 10 mm, en plaatst dat in het boorgat. dus je tikt aan de binnenkant van de klepgeleider. Hierdoor beschadig je de buitenkant niet! Dat is de truuk. Als je de buitenkant beschadigd sla je um dikker, dan kan hij niet meer door het gat.
Dus je tikt um richting verbrandingkamer.
De geleiders in mn AT kop hadden waren helemaal cilindrisch, dus die kunnen in principe naar iedere kant getikt worden. Maar als haynes zegt richting verbrandingskamer: prima.
voor montage moet je een pen draaien van bv 12 mm dik, en een stuk verjongt naar 8 mm. pen heeft dus 2 diktes. die 8 mm moet een heel strakke mooie passing zijn.
Dit tooltje gebruik je als drevel. hiermee voorkom je dat de geleider beschadigd bij montage. Als je zo op de geleider tikt wordt het gat te klein enzo..
Kop warm maken en geleider koud kan wel, maar heb ik geen goeie ervaringen mee. Heel belangrijk is een goede passing van de geleider in het gat. 0.01 tot 0.015 mm lijkt me wel ok. Perspasta gebruiken!
Sommige revisiebedrijven gebruiken locktite voor montage. Snap ik niet want locktite verliest zijn sterkte al bij 150C.
Maar beters laat je een revisiebedrijf de geleiders monteren, want hierna moet je toch de klepzittingen opnieuw laten frezen, en daar heb je echt speciaal gereedschap voor nodig.
Dus je tikt um richting verbrandingkamer.
De geleiders in mn AT kop hadden waren helemaal cilindrisch, dus die kunnen in principe naar iedere kant getikt worden. Maar als haynes zegt richting verbrandingskamer: prima.
voor montage moet je een pen draaien van bv 12 mm dik, en een stuk verjongt naar 8 mm. pen heeft dus 2 diktes. die 8 mm moet een heel strakke mooie passing zijn.
Dit tooltje gebruik je als drevel. hiermee voorkom je dat de geleider beschadigd bij montage. Als je zo op de geleider tikt wordt het gat te klein enzo..
Kop warm maken en geleider koud kan wel, maar heb ik geen goeie ervaringen mee. Heel belangrijk is een goede passing van de geleider in het gat. 0.01 tot 0.015 mm lijkt me wel ok. Perspasta gebruiken!
Sommige revisiebedrijven gebruiken locktite voor montage. Snap ik niet want locktite verliest zijn sterkte al bij 150C.
Maar beters laat je een revisiebedrijf de geleiders monteren, want hierna moet je toch de klepzittingen opnieuw laten frezen, en daar heb je echt speciaal gereedschap voor nodig.
Keedan. Thanx voor de uitleg. Ik zal binnenkort eens even gaan boren en timmeren, en dan laat ik de nieuwe er denk ik wel inzetten door een revisiebedrijf. Zal niet de wereld kosten neem ik aan? Bovendien heb ik ook nog een krukas die moet worden geslepen, dus dan kan ik ook eens vragen wat dat grapje me gaat kosten.
Oja, nog een vraagje: Als de klepgeleiders versleten zijn, moeten de kleppen dan ook worden vervangen, of kunnen die nog goed zijn?
Even omhoog halen want ik wil hier ook wel antwoord op. Wie o wie kan hier antwoord op geven?
S
nder (die nog veel moet leren)
S

Ja, goeie vragen stel ik he? 
Edit: Nu nog een paar antwoorden

Edit: Nu nog een paar antwoorden
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Ik heb er niet superveel verstand van, maar ik denk toch dat de kleppen niet per se ook versleten hoeven te zijn. De klepgeleiders zijn versleten DOOR de kleppen, dus de kleppen zullen nog wel goed zijn.
Maar ik zeg al; ik heb er niet veel verstand van, het is zomaar een ingeving.
Er zijn vast wel mensen die er meervan af weten!! TOCH MENSEN?? Help is ff!!
Maar ik zeg al; ik heb er niet veel verstand van, het is zomaar een ingeving.
Er zijn vast wel mensen die er meervan af weten!! TOCH MENSEN?? Help is ff!!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Zo ver als ik weet zijn de klepgeleiders zachter als de kleppen zelf, dus slijten de geleiders en niet de kleppen. Maar dat weet ik niet 100% zeker!
S
nder

S

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Dat is dus precies wat ik ook d8, maar ja je weet maar nooit met al die mechanische rommel!!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ik sluit me helemaal bij jullie aan. Een definitieve uitslag van een kenner zou fijn zijn.
nou ieder onderdeel heeft natuurlijk zijn tolerantie.
Omdat de klepgeleider veel zachter is zal die veel sneller slijten, en de klepsteel zal wel nog op maat zijn.
Je moet gewoon de klepsteel opmeten, en/of bekijken of de speling samen met een nieuwe geleider nog ok is. Als de steel mooi glad is kan ik me niet voorstellen dat die te dun is geworden, maar meten is weten.
Het kan ook zijn dat de geleiders na het monteren zowiezo nageruimd moeten worden, en dat je voor iets dunnere klepstelen een oudere ruimer neemt (dus iets dunner).
Dat heb ik voor mijn cilkop (laten) doen.
Als de steel heeft lopen vreten is het natuurlijk duidelijk.
Omdat de klepgeleider veel zachter is zal die veel sneller slijten, en de klepsteel zal wel nog op maat zijn.
Je moet gewoon de klepsteel opmeten, en/of bekijken of de speling samen met een nieuwe geleider nog ok is. Als de steel mooi glad is kan ik me niet voorstellen dat die te dun is geworden, maar meten is weten.
Het kan ook zijn dat de geleiders na het monteren zowiezo nageruimd moeten worden, en dat je voor iets dunnere klepstelen een oudere ruimer neemt (dus iets dunner).
Dat heb ik voor mijn cilkop (laten) doen.
Als de steel heeft lopen vreten is het natuurlijk duidelijk.
Okee, thanx Robert. In dat geval denk ik dat ze nog wel kunnen. Dan ga ik alle aanslag er maar eens afhalen...ook een leuk werkje.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Als je het echt 100% goed wil doen, meet je de geleiders op met een soort van 2 punts meter waar een meetklok opzit. Deze haal je van boven naar beneden door de klepgeleider, en door op de meetklok te kijken kun je zien wat de max. slijtage is.
Dit gebeurt dus met een speciaal meetgereedschap van Mitotuyo= prijzig. Als je dus niet van plan bent om een revisiebedrijf te beginnen, is het goedkoper om het te LATEN doen. Kop in de oven leggen en heel erg heet maken vergemakkelijkt het eruit slaan, maar kop kan wel een beetje krom trekken als je pech hebt (=vlakken).
Toen ik nog bij een revisiebedrijf werkte, heb ik het gedaan bij mijn GTT kop, en daar zaten de geleiders muurvast in. Als je dat met een hamer moet doen..... SUCCES!!!!!!
Ik heb daarvoor een luchtbeitel gebruikt met een speciaal gevormde 'beitel', zoals hierboven al beschreven. Weer geldt: Niet gaan kopen, gewoon laten doen.
Het reviseren van een motor, en vooral een cil.kop is specialistenwerk waar men hele dure machines voor nodig heeft. Het is in Nederland al zover dat een NIEUWE cil.kop uit een lagelonenland ooit al goedkoper is als een in NL gereviseerde!
Misschien iets voor de RTC club, een rondleiding in een revisiebedrijf? Ik weet wel een heel groot bedrijf............
groeten
Dit gebeurt dus met een speciaal meetgereedschap van Mitotuyo= prijzig. Als je dus niet van plan bent om een revisiebedrijf te beginnen, is het goedkoper om het te LATEN doen. Kop in de oven leggen en heel erg heet maken vergemakkelijkt het eruit slaan, maar kop kan wel een beetje krom trekken als je pech hebt (=vlakken).
Toen ik nog bij een revisiebedrijf werkte, heb ik het gedaan bij mijn GTT kop, en daar zaten de geleiders muurvast in. Als je dat met een hamer moet doen..... SUCCES!!!!!!
Ik heb daarvoor een luchtbeitel gebruikt met een speciaal gevormde 'beitel', zoals hierboven al beschreven. Weer geldt: Niet gaan kopen, gewoon laten doen.
Het reviseren van een motor, en vooral een cil.kop is specialistenwerk waar men hele dure machines voor nodig heeft. Het is in Nederland al zover dat een NIEUWE cil.kop uit een lagelonenland ooit al goedkoper is als een in NL gereviseerde!
Misschien iets voor de RTC club, een rondleiding in een revisiebedrijf? Ik weet wel een heel groot bedrijf............
groeten
Ik ga wel proberen de klepgeleiders er zelf uit te halen. Bij deze kop is het geen ramp als ik het sloop, ik ben gewoon lekker aan het klussen en aan het ontdekken hoe dat allemaal zit. De klepgeleiders zijn bij mij overigens zo erg versleten dat je de kleppen behoorlijk heen en weer kan slingeren, dus die hoef ik niet op te meten om te weten dat ze versleten zijn
Kop warmstoken ga ik misschien ook wel proberen. Die kop is toch al krom, dus hij moet toch al gevlakt worden.
En als er een excursie komt naar een revisiebedrijf ga ik zeker mee, dat lijkt me echt bere leerzaam!

En als er een excursie komt naar een revisiebedrijf ga ik zeker mee, dat lijkt me echt bere leerzaam!