Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Anonymous

Hebben jullie ook een M4 gebruikt???
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

het kost zeker wat. het kost jou benzine. Maar 1 ding snap ik niet. Dat je 2de klep nu eerder opengaat dat snap ik. Maar dan krijgt hij toch meer lucht(laten we zeggen 30% bij halfgas) terwijl de computer dat helemaal niet weet en niet genoeg benzine inspuit. of zit op die 2de klep ook een potmeter???

groetjes
Anonymous

Dat weet ik niet, maar het werkt wel!

Mzzl...:wink:
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

zou dit geintje ook lukken bij mijn gte?
ps ik heb nog niet onder de motorkap gekeken want ik zit op m'n werk (gaap)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Hard rijden kost gewoon sap, en op wat voor manier je dat voor elkaar krijgt, doet er niet zo toe.

***** en meneer, wat is Uw hobby?
***** Banden en brandstof verstokken

:lol:

Nog ff over 't injectiesysteem: de brandstofhoeveelheid wordt primair bepaald aan de hand van de map sensor=druk in 't inlaatspruitstuk. Dat blijft nu dus gewoon goed werken.
D'r zit een sensor op de eerst gasklep, die omdat ze aan elkaar gelinkt zijn, ook de stand van de 2e gasklep doorkrijgt.
De functie van deze sensor is echter zeer beperkt:

Stationair wordt er aan herkend, dit is nodig voor de toerenregelaar. Dit wordt nu dus niet beinvloed.

Vollast wordt er aan herkend, zodat vollastverrijking in werking kan treden. Omdat deze wijziging alleen in 't middengebied invloed heeft, blijft dit ook correct werken.

Acceleratieverrijking en een soort afgeleide daarvan (voort ff te ver om daar hier op in te gaan) worden dmv deze sensor bepaald. Als je na deze mod van lage deellast naar hoge deellast (geen vollast) gaat, doe je in werkelijkheid meer dan de benzine computer veronderstelt. Dit is kort, en derhalve niet schadelijk voor de motor. Zeker bij warme motor is 't ook maar een kleine invloed, dus vraag me ook serieus af of je 't in de praktijk zal merken.
rev it like a rental
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

zoals elke keer weer menno, zo duidelijk als wat.

thanx again
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

you're welcome :smile:

Over die GTE, ik weet niet of ie ook 2 gaskleppen heeft. Indien wel, dan moet er ook wel zoiets te vogelen zijn.

Ik weet wel dat de 1700 injectie van de 21 wel 2 gaskleppen heeft, dus.....
rev it like a rental
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Ik zal vanavond eens kijken of ik hier iets aan kan doen. In ieder geval bedankt!
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Volgens mij heeft het het effect van een snelgashendel. (die dingen die je vroeger altijd zo graag op je brommert wilde hebben).
Hij reageert gewoon veel sneller. Zeker wanneer je in het juiste toerengebied zit, bij een koppelpiek, en dan het gas intrapt: super.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

is allemaal hartstikke leuk, maar wat ik nog veel leuker vind:

M'n clio is vanmiddag goedgekeurd, yeah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zo blij als een kind
rev it like a rental
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

gefeliciflapt !!!!!!!!!!!!!!!!
Nu hoef je geen rondjes meer om de kerk te rijden en kunnen die NS stickers er ook weer af.
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

On 2001-08-02 18:57, Menno wrote:
is allemaal hartstikke leuk, maar wat ik nog veel leuker vind:

M'n clio is vanmiddag goedgekeurd, yeah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zo blij als een kind
Nou gefeliciteerd, we zien je wel een keer verschijnen met de kart :happy:
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

On 2001-08-02 18:57, Menno wrote:
is allemaal hartstikke leuk, maar wat ik nog veel leuker vind:

M'n clio is vanmiddag goedgekeurd, yeah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zo blij als een kind
Nou gefeliciteerd, we zien je wel een keer verschijnen met de kart :smile:
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

ik heb even bij mijn gte gekeken, en als ik het goed heb heb je je gashendel en als je die helemaal open duwt duwt hij ook nog een ander hendeltje over. Is dit de tweede gasklep, of heb ik het nu verkeerd?
Ik kan het in ieder geval proberen. Kijken wat er gebeurd
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Ik ben vanavond even aan het sleutelen gegaan en inderdaad werkt het geintje bij mij ook. Tot de 4000 toeren gaat het nog gewoon, maar dan gaat de tweede klep open en dan krijg je een behoorlijke stoot in je rug.
Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij is de o tot 100 acceleratie ook sneller geworden, of zou dit schijn zijn. Verder had ik nu ook het idee dat de topsnelheid weer minder werd. Iemand enig idee of dit mogelijk is? Maakt het verder nog uit hoeveel eerder de tweede klep open gaat? of is dit puur een kwestie van gevoel.
Het kan ook verder geen kwaad??????????
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

joehoe, is er nog iemand wakker?
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Yep,

Bij mij reageert hij alleen sneller op het gasgeven. Ik zou me voor kunnen stellen dat daardoor je acceleratietijden wat verbeteren. Dat je topsnelheid afneemt lijkt me sterk.
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Ik ging daarstraks even een stukje blazen, en hij liep gemakkelijk naar de 180, maar daarna ging het een stuk langzamer. Ik had ook niet z'on zin om gigantisch lang door te gaan, omdat ze daar op dat stukje wel eens controleren.
Ik dacht misschien door het aanbrengen van het boutje dat de gasklep niet meer helemaal open ging waardoor de top minder werd
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Het is volgens mij juist zo dat de 2e klep eerder helemaal open staat. Maar of de eerste wel helemaal open gaat ?
Kwestie van ff goed kijken onder de kap.
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Als ik het goed heb gaat inderdaad eerst de tweede klep helemaal open, maar door het aanbrengen van het boutje kan volgens mij de eerste klep niet helemaal meer open, maar of dit wat uitmaakt? De reactie op het gas is wel leuk. Heb jij het gedaan bij een 19 16v?
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ja, bij mijn 19 16v. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de eerste gasklep door het boutje wordt tegengehouden. Ik ga morgen wel ff onder de kap kijken.
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

het mooiste zou zijn als je het verschil kan bekijken op een rollenbank. Dan kan je volgens mij wel zien of er verschil in zit als je het boutje wel of niet plaatst.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Heb ff gekeken. wanneer je er een te groot boutje in zet, gaat de eerste trap niet helemaal open. Maar wanneer je een klein boutje gebruikt gaat en de 2de trap eerder open en gaat ook de 1e trap geheel open.
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Zal eens even kijken of ik een kleiner boutje kan vinden, maar het rijdt zo wel leuk
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hohoho, dat is 't verhaal voor een 16V. Zou bij jouw motor gewoon ff kijken wat de gaskleppen doen. Eventueel ff luchtslang er af halen, zodat je kan zien wat er gebeurt. Dan weet je 't precies.
rev it like a rental
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Maakt het iets uit als de eerste klep niet helemaal open gaat?
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Lijkt me wel. Zeker als hij hoog in toeren (topsnelheid) veel lucht aan moet zuigen. Krijgt hij toch wel last van ademnood lijkt me zo.
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

Ik ga het na me vakantie ook eens proberen met zoŽn boutje maar welke maat is volgens jullie het beste M4?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dit ga ik ook proberen.
Laatst gewijzigd door Bart V op za 17 aug 2002 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

ja en wat voor boutje !? maat (lengte, breedte) ?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

mm, ff gekeken bij mij, maar word mij bij knap lastig om een boutje op de gashendel te zetten.

Bas, waar heb jij dat boutje gezet??? en hoe
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Heb net gebeld met Veban Rijswijk die kon me vertellen dat dit geen nut heeft...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Armando schreef:Heb net gebeld met Veban Rijswijk die kon me vertellen dat dit geen nut heeft...
En waarom dan niet??? Het is namelijk een feit dat je meer lucht en benzine aan je motor geeft en dus zal deze harder gaan lopen. Ben benieuwd waarom zij dan zeggen dat het geen nut heeft.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Hij gaat er ook niet harder van, dus in die zin heeft 't geen nut. Je kunt alleen wat sneller gas geven, das lekker.
rev it like a rental
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

precies levert geen vermogen meer maar je banden slijten wel harder, het is net een wespensteek.

Boutje M4
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Plaats reactie