Flowen van poorten. Voor en nadelen.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey People.

Ik heb net effe achterbergen gebeld en daar effe een klein babbeltje mee gemaakt.

Ik vertelde dus over die 21T en dat ik de poorten had gefreeflowd. Hij vertelde me dat dat niet werkte. Ik heb zelf gemerkt dat die beter op het gas reageerde, maar achterbergen vertelde me dat die daardoor veel warmer werdt. Meer thermische belasting. Het resulteerde uiteindelijk in vermogen verlies.

Iemand hier meer info over. Heb namelijk altijd gedacht dat het gladmaken van de poorten een ding was wat het vermogen verhoogde.

iemand?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert

polijsten vind ik onzin.
gladmaken is ok.
Je grofste flowverstoringen zijn er dan uit. Das een voordeel. Maar ook: de brandstoffilm die in het spruitstuk blijft hangen is dunner. Dan heb je minder acceleratiepomp effect nodig. (om het verdampen en weer condenseren van die film te compenseren) En daar paktie wel wat beter van op.
Michiel

Ik heb ook wel eens gehoord dat turbelenties voor een hogere luchtdichtheid zorgen, kan me voorstellen dat door ruwer oppervlakte meer turbulentie ontstaat.
Wie weet het beter?/???
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Michel S.
Contacteer:

Michiel schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat turbelenties voor een hogere luchtdichtheid zorgen, kan me voorstellen dat door ruwer oppervlakte meer turbulentie ontstaat.
Wie weet het beter?/???
Volgens mij zijn die turbelenties/wervelingen niet voor een hogere dichtheid, maar voor een beter vulling te krijgen. Dit omdat de benzine en de lucht beter worden gemengd. En als dat niet gebeurd, dan heb je geen goede verbranding en minder vermogen.

Kan dit kloppen. Tenminste zover kom ik met rationeel denken.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Michiel

Klinkt inderdaad n stuk logischer!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Michel S schreef:
Volgens mij zijn die turbelenties/wervelingen niet voor een hogere dichtheid, maar voor een beter vulling te krijgen. Dit omdat de benzine en de lucht beter worden gemengd. En als dat niet gebeurd, dan heb je geen goede verbranding en minder vermogen.

Yep, klopt precies.
Hoe meer wervelingen, des te beter is de menging van benzine en lucht en daardoor krijg je een betere verbranding.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Sander
Contacteer:

Het is maar net hoe je het bekijkt, het heeft voordelen ( en nadelen ). Alleen zegen ze het bij non turbo motoren je moet het doen, maar daar geld het zelfde voor qua mengeling toch? En bij een turbo motor perst hij het toch er wel in. Maar hoe gladder hoe meer denk ik dan! Ben het wel eens met Robert, dat glad maken voldoende moet zijn. ( Het in en uitlaat spruitstuk en de poorten van de kop zien er standaard niet uit! ) En de slagen en de carb. En zo zijn toch ook glad van binnen? Dat wat Achterberg zegt dat je meer warmte ontwikkeling krijgt kan ik niet volgen. Weet wel dat hun het niet doen, want ik ken twee mensen die hun blok er naar toe hebben gebracht en die kop wordt niet gepolijst! Ik heb mijn in en uitlaat spruitstuk glad gemaakt en als de kop er af moet dan doe ik die ook!

S :D nder
Sander
Contacteer:

Martijntje schreef:
Michel S schreef:

Yep, klopt precies.
Hoe meer wervelingen, des te beter is de menging van benzine en lucht en daardoor krijg je een betere verbranding.
Maar dan kun je beter wervelingen hebben die draaiend zijn, en dan in de richting van het kanaal, dan die kriskras alle kanten op gaan!

S :D nder
speedline

Als er te veel kopflow zou zijn zou er een flinke daling zijn in het aantal verkochte turboŽs, g-laders, compressors, NOs kitjes, etc. !

Denk maar na zelf probeer en doe je het op de meest kosteneffectieve manier (en daar komt het hier ook weer op neer) te doen door de laaddruk te verhogen ! >-)

Er is nooit te veel cilinderkopflow :D Altijd doen dus. Alleen zijn er verschillende mogelijkheden om de kop te wijzigen:

* inlaatkana(a)l(en) (afhankelijk vd constructie vergroten, oneffenheden verwijderen, klepsteel inkorten, aansluiting spruitstuk gelijk maken, kanaalwand glad maken, etc.)
* inlaatklep(pen) afslanken
* inlaatklep(pen) schoon-, gladmaken of polijsten (voor verminderde kerfwerking en dus minder breukgevaar)
* inlaatklepzitting(en) bewerken (andere hoeken voor verbeterde flow)

Dit alles geldt uiteraard ook voor de uitlaat. Dit wordt in de praktijk bijna ook altijd gedaan omdat het relatief weinig meerwerk is.

Echter het heeft niet de prioriteit omdat de uitlaatgassen eruitgeperst worden ipv aangezogen. Al remt de weerstand in het uitlaatkanaal de zuiger wel af !

Om het af te maken kun je de verbrandingskamers laten uitliteren (voor gelijke inhoud), en gelijk van vorm laten maken.

Uiteraard heeft het net als bij iedere tuningsmaatregel prioriteit om alles grondig te reinigen.

Ook is het nu ideaal een betere nokkenas uit te kiezen. Met een profiel afgestemd op jouw rijomstandigheden.

Het is dan mooi meegenomen om de kop en evt. het blok te vlakken voor een hogere compressieverhouding en een gunstiger thermisch rendement.

Achterberg motorsport werkt voornamelijk met bewerken van kleppen en klepzittingen, vlakken van de kop en een revisie. Misschien heb je zijn verhaal niet helemaal begrepen (ivm oorzaak/ gevolg) :wink:

Door een kopingreep komt met een beetje extra brandstof het koppel annex vermogen (=koppel x2 x pi x herz) over het gehele gebruiksgebied een stuk hoger te liggen.

May the (tuning)force be with you... :lol:
Anonymous

Goed, ik ga me mengen in iets waar ik absoluut geen verstand van heb (raar he, ;) ) maar een collega van mij heeft dat volgens mij wel. Hij beweegt zich in de wereld van motor(fiets) dragracing en is een behoorlijk hobbyist.

Hij stuurde me voor de gein eens onderstaand linkje. Een nogal lang en moraliserend verhaal, maar mijn collega zegt dat hij gelijk heeft:

http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm

Is overigens een Nederlander, die zijn werk ook in Nederland doet.

Ach, laat ik gelijk maar een stukje mail van die collega erbij doen:
Deze meneer motorman heeft (de enige) juiste ideeen over port flowing. Deze
ideen komen van Jan Roelofssen, gewoon een Nederlander hoor. Je hieft je
blokje dus niet naar de states te versturen. Bovendien staat op de website
uitgelegd hoe je het moet doen, dus wat houdt je tegen :-) ? Benodigdheden:
Epoxy, dremel en een hoop geduld.

"meer is beter" wordt meestal geroepen door mensen die flowbenches verkopen,
of er net een gekocht hebben (dan wil je natuurlijk niet je eigen fout
toegeven).

Trouwens: Voordat je gaat flowen zou ik de volgende dingen doen (in deze
volgorde)
Uitlaat traject helemaal vervangen.
Inlaattraject nalopen en eventueel van onnodige bochte ontdoen
Nokkenas met meer lift, en meer duration (is niet per se een "wilde nok"
zoals mensen wel eens stoer zeggen). Meer overlap zorgt voor een betere
spoeling (slechter verbruik!), en meer lift zorgt voor een iets bredere
powerband (rijdt prettiger, anders heb je een kortere versnellignsbak nodig
met meer versnellinkjes)
Andere koppelingsplaten
Vliegwiel lichter maken
Zelf doen dus? Maar dat heb ik nog niet begrepen uit die site.

Okay. Ik ga weer terug in mijn hok. Ga me geen vragen stellen over bovenstaande, want ik heb er geen verstand van. Maar misschien is dit voor kenners en belangstellenden toch interessant....
robert

goeie link!! :D:D
Menno

wel leuk, maar weinig nieuws onder de zon. Voor F7R'en kan je gewoon origineel Renault sport een soort halve maantjes bestellen voor in de kop. :wink:
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Menno schreef:wel leuk, maar weinig nieuws onder de zon. Voor F7R'en kan je gewoon origineel Renault sport een soort halve maantjes bestellen voor in de kop. :wink:
Halve maantjes. Daar heb ik wel oren naar. Heb je meer informatie daarover??

heb wel effe met mijn oren zitte ze flapperen toen ik het las. Helaas keek ik naar boven en zag daar mijn CyllinderKop liggen. Ooit eens geprepped door achterbergen diversen jaren geleden.

Met jawel, grotere inlaat poorten. Wat nu.. Is dat nog te corrigeren?? Want er zitten betere klepzittingen in, korte klepgeleiders en aangepaste verbrandingskamers.
speedline

Menno schreef:wel leuk, maar weinig nieuws onder de zon. Voor F7R'en kan je gewoon origineel Renault sport een soort halve maantjes bestellen voor in de kop. :wink:
Geef eens een toelichting op de halve maantjes voordat ik er weer doorheen blaat :D

Een plausibel verhaal.

Alleen 1 kanttekening: deze tuner heeft het over motorfietsen. Heb je de toerentallen op de dyno-uitdraai gezien ? We hebben het bij sommige 600cc bikes over 13000min-1 of meer ! Wat denk je wat de verschillen in gassnelheden zijn in vergelijking tot personenautotoepassing !? En wat je dan kunt bereiken met "puls"tuning van in- en uitlaatsysteem !? Ook wordt gewerkt met extreem hoge compressieverhoudingen van 13:1 of meer die hogere gassnelheden geven. Dit vanwege de relatief slechte vulling "bovenin".

Verder kan je als je in verhoudingen spreekt ook de klepzitting bewerken, de diameter gelijk houden en het inlaatkanaal vergroten = standaardmanier dus op klepzitting na. Dan vertelt deze tuner nl. precies hetzelfde als ieder ander, alleen vanuit een andere invalshoek ! Het principe blijft gelijk !

Zo, he he dat is mijn "scientific way" :D

Als je van een andere expert wat wil lezen surf naar
http://www.samracing.com/Jud_in_gmhtp_sept2001.htm, deze persoon heeft bij mij iets meer credibiliteit en de resultaten om ze te ondersteunen ! P.s.: lees het artikel zorgvuldig door voor het oplichten van een tipje van de sluier van de tovenarij die motortuning heet :D

May the (flow)force be with you... :lol: [/url]
Menno

D'r schijnen inserts te bestaan die je in de kop kan plaatsen, indien je niet voor extreme topvermogens gaat (=richting 150pk/liter). Je hebt dan meer profijt van kleinere poorten. Ze worden onder andere in autocross gebruikt waar koppel onderin erg belangrijk is.
rev it like a rental
gille
Contacteer:

en heeft dat nut op een 21T dan???ik bedoel koppel onderin is toch al bangelijk goe
robert

speedline schreef:Alleen 1 kanttekening: deze tuner heeft het over motorfietsen.
en zon R6 is al ongelovelijk getuned. En DAN kan je wel eens te ver gaan met het nog groter maken van je kanalen.
Maar de motortjes waar wij mee te maken hebben halen nog niet de helft van het tuningsniveau van zon R6.
Dus er is nog ruimte zat.

De grootste fout die je kan kan maken (proef ik zo uit die site) is niet een meting doen voor EN na de tuningsbeurt. Want dan valt een "te grote gaten tuner" meteen door de mand. Ik denk duzz dat het wel meevalt.

Maar wat maak je je druk om wat koptuning. Je zet gewoon de turbodruk wat hoger. Simpeler kan je het niet maken.
Plaats reactie