Stefan's Twingo RS
Hallo allemaal! Ik ben Stefan, 23 jaar geleden geboren en sindsdien woonachtig in Helmond. Ik werk parttime in een winkel en ben fulltime student Werktuigbouwkunde op de Fontys in Eindhoven. Sinds juli vorig jaar heb ik een mooie RS133 onder m'n kont . Er moet helaas wat onderhoud aan gebeuren, daardoor ben ik me gaan aanmelden op wat fora. (Draagarmen en stuurkogels moeten vervangen worden).
Er nu een BMC inlegfilter in, andere (Focal) speakers met een Pioneer headunit en is het kleine middendempertje verwijderd.
[img]http://i.minus.com/jbogMdwXUtAEGi.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jHT28yxS5cJ2N.jpg[/img]
Ik hoop hier wat wijzer te worden , en misschien tips te krijgen over hoe ik de draagarmen het beste en het goedkoopst kan aanpakken.
Groeten, Stefan aka Forza.
Er nu een BMC inlegfilter in, andere (Focal) speakers met een Pioneer headunit en is het kleine middendempertje verwijderd.
[img]http://i.minus.com/jbogMdwXUtAEGi.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jHT28yxS5cJ2N.jpg[/img]
Ik hoop hier wat wijzer te worden , en misschien tips te krijgen over hoe ik de draagarmen het beste en het goedkoopst kan aanpakken.
Groeten, Stefan aka Forza.
Laatst gewijzigd door Forza op di 2 jul 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 14792
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Welkom
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Welkom!
Vind het wel wat vroeg om al draagarmen te vervangen trouwens? APK afkeur of voor een andere reden?
Vind het wel wat vroeg om al draagarmen te vervangen trouwens? APK afkeur of voor een andere reden?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Het is een bekend probleem bij de Twingo RS'en. De fuseekogel hoezen scheuren en die zijn niet te vervangen, er moet dan een complete nieuwe draagarm onder. En dit zou al het 3e setje (links en rechts) worden in de 55.000 km die er nu mee gereden is.
Iets ruiger, een normale Twingo klink al leuk, maar zonder de middendemper is het nog wat dieper/donkerder. Echt een heel groot verschil is het niet, dan moet je de voorste demper weghalen.
De reden dat hij ertussenuit is, is dat de demper wat verrot was, dus toen is een RVS pijp voor in de plaats gekomen.
En een paar weken terug heb ik een quick and dirty photoshoot gedaan, voor de liefhebbers
Klik op de foto voor grote resolutie en voor de rest van het album!
[img]http://i.minus.com/jiudc2CTTjz0S.jpg[/img]
De reden dat hij ertussenuit is, is dat de demper wat verrot was, dus toen is een RVS pijp voor in de plaats gekomen.
En een paar weken terug heb ik een quick and dirty photoshoot gedaan, voor de liefhebbers
Klik op de foto voor grote resolutie en voor de rest van het album!
[img]http://i.minus.com/jiudc2CTTjz0S.jpg[/img]
Je Twingo ziet er erg vet uit!
Mag ik vragen welke voorste demper je bedoeld? voor je middendemper zit toch alleen nog je kat.??
en die zou ik niet verwijderen, hoogstens een racekat. maar weet niet hoeveel dat scheelt qua sound?
Mag ik vragen welke voorste demper je bedoeld? voor je middendemper zit toch alleen nog je kat.??
en die zou ik niet verwijderen, hoogstens een racekat. maar weet niet hoeveel dat scheelt qua sound?
De kat zit in het uitlaatspruitstuk, dan zit er in/aan de "downpipe" de voorste demper, daarna een klein middendempertje (die er bij mij tussenuit is) en als laatste de einddemper.
Hier een rondje Nurburgring in een Twingo met full decat.
PS, zijn beste tijd op semi slicks is 8:38
Het onderhoud is inmiddels gedaan, er zitten nieuwe draagarmen en nieuwe stuurkogels onder. Ik denk dat hij er al last van had toen ik hem kocht (of ik ben er gaandeweg aan gewend geraakt), maar de wegligging is enorm veranderd. Veel en veel strakker en bijna letterlijk op rails.
Ik snapte niet echt "what all the fuss was about" met de RS'jes .... maar na een vlot ritje:
Hier een rondje Nurburgring in een Twingo met full decat.
PS, zijn beste tijd op semi slicks is 8:38
Het onderhoud is inmiddels gedaan, er zitten nieuwe draagarmen en nieuwe stuurkogels onder. Ik denk dat hij er al last van had toen ik hem kocht (of ik ben er gaandeweg aan gewend geraakt), maar de wegligging is enorm veranderd. Veel en veel strakker en bijna letterlijk op rails.
Ik snapte niet echt "what all the fuss was about" met de RS'jes .... maar na een vlot ritje:
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Gast ken een lekker potje sturen in die Twingo!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Gaaf filmpje!
De fuseekogelhoezen waren gescheurd, het was ook APK afkeur. Ze zijn toen dicht gelijmd/gekit, ook zat er speling in de linker stuurkogel, dat was een aandachtpunt voor APK.martll schreef:Hoe wist je dan dat je draagarmrubbers rot waren? Kraken geluid in de voortrein bij het optrekken zeker?
Blijkbaar zat er door slijtage (zand etc) aan de fuseekogel erg veel speling in, in ieder geval genoeg om duidelijk het verschil te merken. Het kraakte inderdaad ook bij optrekken en schakelen (1-2). Dat is nu allemaal weg gelukkig.
Inmiddels bijna 2 jaar verder, de RS wordt steeds beter en fijner . Begin oktober een dagje Nurburgring gedaan en hoewel dat enorm gaaf was, was mn auto er niet zo blij mee. De banden en remmen waren gewoon helemaal op wat de pret een beetje drukte.
[img]http://i.minus.com/jW0I9h7cOfxpH.jpg[/img]
Daarom aan het eind van afgelopen zomer de Twingo zijn eerste grote beurt gegeven bij de dealer. Meteen de schijven laten vervangen door Brembo HC's, Ferrodo DS2500 blokken, Goodridge RVS remleidingen en DOT5.1 vloeistof. Tijdens de beurt bleken de topmountlagers versleten te zijn, daarvoor moest de schokbreker uit elkaar en had ik dus het perfecte excuus om meteen H&R veren eronder te laten zetten. Dezelfde dag dat ik de auto opgehaald heb, ook meteen een set 2ehandse OZ Racing Superleggera velgen (16x7 ET37) opgehaald en ook nog een setje Federal RS-R 205/45R16 sem-slicks. Helaas bleek de combinatie net te breed waardoor achter de banden tegen het spatbord aanliep. Das was even een tegenvaller , maar via het Driving-Fun forum iemand gevonden die voor mij de spatborden heeft getrimd aan de binnenkant waardoor de banden zonder aanlopen passen .
Met dit als resultaat:
[img]http://i.minus.com/jb0L7YBMgiYS48.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jbdu4ysAezA18c.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jLQMKt6RDuPFZ.jpg[/img]
En dit rijdt echt fantastisch, bakken met grip zelfs nog bij deze temperaturen. De combinatie van semi's met H&R veren is wel behoorlijk hard, maar dat ben je na het eerste vlotte bochtje helemaal vergeten. Op een beetje gladde snelweg rijdt het ding als op rails. De banden zijn gemonteerd en gebalanceerd bij Steverink, dat is voor mij een stukje op en neer maar dat was het meer dan waard. Geen trilling of vibratie waar te nemen, ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks.
Volgende upgrade is ook al binnen; Vibra-Technics motorsteunen. De bovenste motorsteun en de dogbone zijn versleten en om dan standaard spul terug te gaan zetten voor bijna hetzelfde geld als een setje fatsoenlijk spul gaat er bij mij niet in .
[img]http://i.minus.com/jW0I9h7cOfxpH.jpg[/img]
Daarom aan het eind van afgelopen zomer de Twingo zijn eerste grote beurt gegeven bij de dealer. Meteen de schijven laten vervangen door Brembo HC's, Ferrodo DS2500 blokken, Goodridge RVS remleidingen en DOT5.1 vloeistof. Tijdens de beurt bleken de topmountlagers versleten te zijn, daarvoor moest de schokbreker uit elkaar en had ik dus het perfecte excuus om meteen H&R veren eronder te laten zetten. Dezelfde dag dat ik de auto opgehaald heb, ook meteen een set 2ehandse OZ Racing Superleggera velgen (16x7 ET37) opgehaald en ook nog een setje Federal RS-R 205/45R16 sem-slicks. Helaas bleek de combinatie net te breed waardoor achter de banden tegen het spatbord aanliep. Das was even een tegenvaller , maar via het Driving-Fun forum iemand gevonden die voor mij de spatborden heeft getrimd aan de binnenkant waardoor de banden zonder aanlopen passen .
Met dit als resultaat:
[img]http://i.minus.com/jb0L7YBMgiYS48.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jbdu4ysAezA18c.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jLQMKt6RDuPFZ.jpg[/img]
En dit rijdt echt fantastisch, bakken met grip zelfs nog bij deze temperaturen. De combinatie van semi's met H&R veren is wel behoorlijk hard, maar dat ben je na het eerste vlotte bochtje helemaal vergeten. Op een beetje gladde snelweg rijdt het ding als op rails. De banden zijn gemonteerd en gebalanceerd bij Steverink, dat is voor mij een stukje op en neer maar dat was het meer dan waard. Geen trilling of vibratie waar te nemen, ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks.
Volgende upgrade is ook al binnen; Vibra-Technics motorsteunen. De bovenste motorsteun en de dogbone zijn versleten en om dan standaard spul terug te gaan zetten voor bijna hetzelfde geld als een setje fatsoenlijk spul gaat er bij mij niet in .
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ziet er goed uit en zonder deze aanpassingen vond ik de Twingo RS al scherp sturen/rijden.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
FANTASTISCHE Twingo zo!
Niks meer aan doen zou ik zeggen!
Misschien nog eens langskomen voor uitlijnen en een fotosessie bij ons in de werkplaats (Bandencentrum Jan Steverink)....
Zou 'm graag zo in onze renaultgalerij opnemen! Voor dat je de OZ's zwart gaat maken...
Niks meer aan doen zou ik zeggen!
Misschien nog eens langskomen voor uitlijnen en een fotosessie bij ons in de werkplaats (Bandencentrum Jan Steverink)....
Zou 'm graag zo in onze renaultgalerij opnemen! Voor dat je de OZ's zwart gaat maken...
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
-
- Berichten: 844
- Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
- Car: Clio 16V 2.0
- Locatie: Tinte
Ziet er goed uit!
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
Zijn ook geen "echte" semislicksForza schreef: ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks .
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Very nice Twingo!! Ziet er goed uit!
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Niet om vervelend te doen maar de RS-R is gewoon een semi slick, kwa grip zelfs iets beter als de R888, uiteraard welderbimarcel schreef:Ziet er goed uit!
Zijn ook geen "echte" semislicksForza schreef: ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks .
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
minder dan een A048 of Michelin. Je bent in de war met de RS (zonder extra R) wat idd geen semi slick is.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De RS-R kun je gewoon in verschillende compounds krijgen (Soft/medium/hard), dat heb je met een straat band niet.
Ik ben bekend met de FZ-201, die zit er nog een stapje boven ja maar dat maakt de RS-R niet minder semi-slick.
Wangen van de RS-R zijn ook echt keihard zo als bij een semi-slick. Ik reed vroeger altijd op de A048 van Yokohama, geweldige band
maar vind die te duur geworden. De RS-R is gewoon betaalbaar en bied zeker voor het geld een mooie hoeveelheid grip die echt wel boven
een (high-performance) straatband ligt.
Ik ben bekend met de FZ-201, die zit er nog een stapje boven ja maar dat maakt de RS-R niet minder semi-slick.
Wangen van de RS-R zijn ook echt keihard zo als bij een semi-slick. Ik reed vroeger altijd op de A048 van Yokohama, geweldige band
maar vind die te duur geworden. De RS-R is gewoon betaalbaar en bied zeker voor het geld een mooie hoeveelheid grip die echt wel boven
een (high-performance) straatband ligt.
Dat wist ik niet eens...
Steven had ze vroeger op zijn Williams. Zijn serieus goede plakkers! Voor dagelijks, sportief gebruik de beste keuze, denk ik. 'Ik zou niet graag in een regenbui terecht komen met de FZ-201's die wij onder de Clio hebben liggen! Dat kan met deze nog best aardig, heb ik van horen zeggen.
Steven had ze vroeger op zijn Williams. Zijn serieus goede plakkers! Voor dagelijks, sportief gebruik de beste keuze, denk ik. 'Ik zou niet graag in een regenbui terecht komen met de FZ-201's die wij onder de Clio hebben liggen! Dat kan met deze nog best aardig, heb ik van horen zeggen.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Klopt, denk dat je in deze prijsklasse niet veel beters kan krijgen. Regen wil best aardig maar blijft echt oppassen, heb al een keer bijna achterstevoren op een rotonde gestaan met nat wegdek. Moet wel zeggen dat het toen iets van 3/4 graden was dus dat hielp ook niet mee
Maar als je een band zoekt die het leuk doet op het circuit en de openbare weg voor niet teveel geld dat je dan met deze goed zit.
Maar als je een band zoekt die het leuk doet op het circuit en de openbare weg voor niet teveel geld dat je dan met deze goed zit.
Zoals Marcel en Daan al zeggen, de RS-R absoluut geen semi-slick. Een prima UHP straatband maar zeker geen semi.Maarten-Jan schreef:Niet om vervelend te doen maar de RS-R is gewoon een semi slick, kwa grip zelfs iets beter als de R888, uiteraard welderbimarcel schreef:Ziet er goed uit!
Zijn ook geen "echte" semislicksForza schreef: ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks .
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
minder dan een A048 of Michelin. Je bent in de war met de RS (zonder extra R) wat idd geen semi slick is.
En dan hier nog maar eens het bewijs van Federal zelf http://www.federaltire.com/en/products_ ... etail_sn=5
Hahaha, dacht ik even echte racebanden te hebben. Het zijn dan misschien geen echte semi's, maar het verschil tussen mijn normale zomerbanden (Dunlop SportMaxx) is echt gigantisch. Deze blijven zelfs nu het nog af en toe vriest zoveel meer grip houden, dat is niet normaal. Die Dunlops begonnen veel herrie te maken op de limiet terwijl bij deze het limiet véél verder weg ligt. Ik heb ze op de openbareweg nog niet gehoord.
En degene die de Twingo mooi vinden: bedankt! Maar jullie zouden hem in het echt eens moeten zien
En degene die de Twingo mooi vinden: bedankt! Maar jullie zouden hem in het echt eens moeten zien
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ben ik niet met je eens, dat ze hem niet marketen als semi snap ik wel, dan zitten ze de FZ-201 in het vaarwater.
Je moet hem echt warm rijden, zou er ook echt niet in andere regen dan een zomerse bui mee rijden en zeker niet in de winter.
Dus ja hij is meer semi-slick dan b.v. een michelin super sport, niet zo plakkerig als een fZ-201 of een A048 maar heeft wel
degelijk de eigenschappen van een semi-slick en je moet hem echt warm rijden voor die plakt. Dat hoef je met een echte UHP straat band niet.
Je moet hem echt warm rijden, zou er ook echt niet in andere regen dan een zomerse bui mee rijden en zeker niet in de winter.
Dus ja hij is meer semi-slick dan b.v. een michelin super sport, niet zo plakkerig als een fZ-201 of een A048 maar heeft wel
degelijk de eigenschappen van een semi-slick en je moet hem echt warm rijden voor die plakt. Dat hoef je met een echte UHP straat band niet.
Haha, ik blijf d'r bij dat jij het een semi vindt, hoe dan ook is het er echt geen. Dat is ook al te zien aan het profiel, ik ken ook geen echte semi met dit profiel en dat zit hem niet in mijn kennis van semislicks.
Dat hij het vrij goed benaderd ben ik met je eens maar een echte/officiele semi, nee
Dat hij het vrij goed benaderd ben ik met je eens maar een echte/officiele semi, nee