Stefan's Twingo RS

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Stefan's Twingo RS

Post by Forza »

Hallo allemaal! Ik ben Stefan, 23 jaar geleden geboren en sindsdien woonachtig in Helmond. Ik werk parttime in een winkel en ben fulltime student Werktuigbouwkunde op de Fontys in Eindhoven. Sinds juli vorig jaar heb ik een mooie RS133 onder m'n kont :grin: . Er moet helaas wat onderhoud aan gebeuren, daardoor ben ik me gaan aanmelden op wat fora. (Draagarmen en stuurkogels moeten vervangen worden).

Er nu een BMC inlegfilter in, andere (Focal) speakers met een Pioneer headunit en is het kleine middendempertje verwijderd.

[img]http://i.minus.com/jbogMdwXUtAEGi.jpg[/img]

[img]http://i.minus.com/jHT28yxS5cJ2N.jpg[/img]

Ik hoop hier wat wijzer te worden :smile: , en misschien tips te krijgen over hoe ik de draagarmen het beste en het goedkoopst kan aanpakken.

Groeten, Stefan aka Forza.
Last edited by Forza on Tue 2 Jul 2013 21:15, edited 1 time in total.
Patrick RS
Moderator
Posts: 14768
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Patrick RS »

Welkom (Y) (Y)
MartijnG
Über-Spammer
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Vlaardingen

Post by MartijnG »

Welkom!

Vind het wel wat vroeg om al draagarmen te vervangen trouwens? APK afkeur of voor een andere reden?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Post by Forza »

Het is een bekend probleem bij de Twingo RS'en. De fuseekogel hoezen scheuren en die zijn niet te vervangen, er moet dan een complete nieuwe draagarm onder. En dit zou al het 3e setje (links en rechts) worden in de 55.000 km die er nu mee gereden is.
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Doen ze goed bij Renault... (N)

Ik heb het inderdaad al vaker langs zien komen hier. Volgens mij is er niet echt een oplossing voor.
Bart0ving
Posts: 117
Joined: Thu 14 Mar 2013 20:27
Car: Clio 3 RS PH2
Location: Zwolle
Contact:

Post by Bart0ving »

Hoe is het geluid met de verwijderde middendemper?
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Post by Forza »

Iets ruiger, een normale Twingo klink al leuk, maar zonder de middendemper is het nog wat dieper/donkerder. Echt een heel groot verschil is het niet, dan moet je de voorste demper weghalen.

De reden dat hij ertussenuit is, is dat de demper wat verrot was, dus toen is een RVS pijp voor in de plaats gekomen.

En een paar weken terug heb ik een quick and dirty photoshoot gedaan, voor de liefhebbers :grin:

Klik op de foto voor grote resolutie en voor de rest van het album!

[img]http://i.minus.com/jiudc2CTTjz0S.jpg[/img]
JDclio
Posts: 162
Joined: Mon 12 Nov 2012 20:19
Location: Dongen

Post by JDclio »

Je Twingo ziet er erg vet uit!

Mag ik vragen welke voorste demper je bedoeld? voor je middendemper zit toch alleen nog je kat.??

en die zou ik niet verwijderen, hoogstens een racekat. maar weet niet hoeveel dat scheelt qua sound?
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Post by Forza »

De kat zit in het uitlaatspruitstuk, dan zit er in/aan de "downpipe" de voorste demper, daarna een klein middendempertje (die er bij mij tussenuit is) en als laatste de einddemper.

Hier een rondje Nurburgring in een Twingo met full decat.


PS, zijn beste tijd op semi slicks is 8:38 :worship:

Het onderhoud is inmiddels gedaan, er zitten nieuwe draagarmen en nieuwe stuurkogels onder. Ik denk dat hij er al last van had toen ik hem kocht (of ik ben er gaandeweg aan gewend geraakt), maar de wegligging is enorm veranderd. Veel en veel strakker en bijna letterlijk op rails.

Ik snapte niet echt "what all the fuss was about" met de RS'jes .... maar na een vlot ritje: (L)
martll
Posts: 717
Joined: Wed 7 Sep 2011 18:56

Post by martll »

Hoe wist je dan dat je draagarmrubbers rot waren? Kraken geluid in de voortrein bij het optrekken zeker?
Arno17
Posts: 4745
Joined: Sat 12 Mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Location: Hoofddorp

Post by Arno17 »

Gast ken een lekker potje sturen in die Twingo!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
dolf jans
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Location: Twello

Post by dolf jans »

schitterend filmpje :worship:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
sitechris
Posts: 91
Joined: Tue 4 Dec 2012 18:33
Contact:

Post by sitechris »

Gaaf filmpje!
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Post by Forza »

martll wrote:Hoe wist je dan dat je draagarmrubbers rot waren? Kraken geluid in de voortrein bij het optrekken zeker?
De fuseekogelhoezen waren gescheurd, het was ook APK afkeur. Ze zijn toen dicht gelijmd/gekit, ook zat er speling in de linker stuurkogel, dat was een aandachtpunt voor APK.

Blijkbaar zat er door slijtage (zand etc) aan de fuseekogel erg veel speling in, in ieder geval genoeg om duidelijk het verschil te merken. Het kraakte inderdaad ook bij optrekken en schakelen (1-2). Dat is nu allemaal weg gelukkig.
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Forza »

Inmiddels bijna 2 jaar verder, de RS wordt steeds beter en fijner :smile: . Begin oktober een dagje Nurburgring gedaan en hoewel dat enorm gaaf was, was mn auto er niet zo blij mee. De banden en remmen waren gewoon helemaal op wat de pret een beetje drukte.

[img]http://i.minus.com/jW0I9h7cOfxpH.jpg[/img]

Daarom aan het eind van afgelopen zomer de Twingo zijn eerste grote beurt gegeven bij de dealer. Meteen de schijven laten vervangen door Brembo HC's, Ferrodo DS2500 blokken, Goodridge RVS remleidingen en DOT5.1 vloeistof. Tijdens de beurt bleken de topmountlagers versleten te zijn, daarvoor moest de schokbreker uit elkaar en had ik dus het perfecte excuus om meteen H&R veren eronder te laten zetten. Dezelfde dag dat ik de auto opgehaald heb, ook meteen een set 2ehandse OZ Racing Superleggera velgen (16x7 ET37) opgehaald en ook nog een setje Federal RS-R 205/45R16 sem-slicks. Helaas bleek de combinatie net te breed waardoor achter de banden tegen het spatbord aanliep. Das was even een tegenvaller (U) , maar via het Driving-Fun forum iemand gevonden die voor mij de spatborden heeft getrimd aan de binnenkant waardoor de banden zonder aanlopen passen (L) .

Met dit als resultaat:

[img]http://i.minus.com/jb0L7YBMgiYS48.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jbdu4ysAezA18c.jpg[/img]
[img]http://i.minus.com/jLQMKt6RDuPFZ.jpg[/img]

En dit rijdt echt fantastisch, bakken met grip zelfs nog bij deze temperaturen. De combinatie van semi's met H&R veren is wel behoorlijk hard, maar dat ben je na het eerste vlotte bochtje helemaal vergeten. Op een beetje gladde snelweg rijdt het ding als op rails. De banden zijn gemonteerd en gebalanceerd bij Steverink, dat is voor mij een stukje op en neer maar dat was het meer dan waard. Geen trilling of vibratie waar te nemen, ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks.

Volgende upgrade is ook al binnen; Vibra-Technics motorsteunen. De bovenste motorsteun en de dogbone zijn versleten en om dan standaard spul terug te gaan zetten voor bijna hetzelfde geld als een setje fatsoenlijk spul gaat er bij mij niet in :smile: .
Arno17
Posts: 4745
Joined: Sat 12 Mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Location: Hoofddorp

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Arno17 »

Ziet er goed uit en zonder deze aanpassingen vond ik de Twingo RS al scherp sturen/rijden. :D
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Merijn »

Heel netjes! (Y)
Daniël W.
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Location: Netherlands

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Daniël W. »

Damn...zo moet een twingo rs eruit zien. Vond die 17" altijd een tikje té. Dit is echt (Y)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Forza »

Dank! Als de semi's op zijn krijgen de velgen wel een hoogglans zwarte upgrade. Zilver staat zeker niet verkeerd, maar ik denk dat ze in het zwart toch een stukje beter staan 8) .
Arco
Über-Spammer
Posts: 18276
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Gouda

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Arco »

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc"
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
dolf jans
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Location: Twello

Re: Stefan's Twingo RS

Post by dolf jans »

FANTASTISCHE Twingo zo! :worship:
Niks meer aan doen zou ik zeggen!
Misschien nog eens langskomen voor uitlijnen en een fotosessie bij ons in de werkplaats :) (Bandencentrum Jan Steverink)....
Zou 'm graag zo in onze renaultgalerij opnemen! Voor dat je de OZ's zwart gaat maken...
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Tom »

Blijven mooie wielen (Y) . Persoonlijk vind ik het geheel wat te breed geworden. Ben nooit zo'n fan van te breed.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
derbimarcel
Posts: 843
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Re: Stefan's Twingo RS

Post by derbimarcel »

Ziet er goed uit!
Forza wrote: ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks .
Zijn ook geen "echte" semislicks ;-)
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
User avatar
Rik Hamberg
Posts: 2438
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Location: Loozen (bij Gramsbergen)

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Rik Hamberg »

Very nice Twingo!! Ziet er goed uit!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Maarten-Jan
Posts: 4609
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Maarten-Jan »

derbimarcel wrote:Ziet er goed uit!
Forza wrote: ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks .
Zijn ook geen "echte" semislicks ;-)
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
Niet om vervelend te doen maar de RS-R is gewoon een semi slick, kwa grip zelfs iets beter als de R888, uiteraard wel
minder dan een A048 of Michelin. Je bent in de war met de RS (zonder extra R) wat idd geen semi slick is.
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Merijn »

Volgens mij is de RS-R ook gewoon een high performance straatband. De semi slick van Federal is de FZ-201, en die is echt heel anders.
Maarten-Jan
Posts: 4609
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Maarten-Jan »

De RS-R kun je gewoon in verschillende compounds krijgen (Soft/medium/hard), dat heb je met een straat band niet.
Ik ben bekend met de FZ-201, die zit er nog een stapje boven ja maar dat maakt de RS-R niet minder semi-slick.
Wangen van de RS-R zijn ook echt keihard zo als bij een semi-slick. Ik reed vroeger altijd op de A048 van Yokohama, geweldige band
maar vind die te duur geworden. De RS-R is gewoon betaalbaar en bied zeker voor het geld een mooie hoeveelheid grip die echt wel boven
een (high-performance) straatband ligt.
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Merijn »

Dat wist ik niet eens... :)

Steven had ze vroeger op zijn Williams. Zijn serieus goede plakkers! Voor dagelijks, sportief gebruik de beste keuze, denk ik. 'Ik zou niet graag in een regenbui terecht komen met de FZ-201's die wij onder de Clio hebben liggen! Dat kan met deze nog best aardig, heb ik van horen zeggen.
Maarten-Jan
Posts: 4609
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Maarten-Jan »

Klopt, denk dat je in deze prijsklasse niet veel beters kan krijgen. Regen wil best aardig maar blijft echt oppassen, heb al een keer bijna achterstevoren op een rotonde gestaan met nat wegdek. Moet wel zeggen dat het toen iets van 3/4 graden was dus dat hielp ook niet mee (0) :smile:
Maar als je een band zoekt die het leuk doet op het circuit en de openbare weg voor niet teveel geld dat je dan met deze goed zit.
User avatar
Daan2D
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Location: Limburg

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Daan2D »

RS-R is geen semi slick zoal marcel ook al zegt. Al ligt hij er nier ver vanaf kwa performance. Zelfde geld voor de yoko parade spec2 (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
Tim
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Tim »

Maarten-Jan wrote:
derbimarcel wrote:Ziet er goed uit!
Forza wrote: ook merk ik niks van extra geluid van de semi-slicks .
Zijn ook geen "echte" semislicks ;-)
Totaal andere band dan een Yokohama A048, Kumho V70A, Dunlop direzza, Toyo R888 of Michelin pilot sport CUP.
Niet om vervelend te doen maar de RS-R is gewoon een semi slick, kwa grip zelfs iets beter als de R888, uiteraard wel
minder dan een A048 of Michelin. Je bent in de war met de RS (zonder extra R) wat idd geen semi slick is.
Zoals Marcel en Daan al zeggen, de RS-R absoluut geen semi-slick. Een prima UHP straatband maar zeker geen semi.

En dan hier nog maar eens het bewijs van Federal zelf :smile: http://www.federaltire.com/en/products_ ... etail_sn=5
Forza
Posts: 58
Joined: Sun 24 Mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Location: Helmond

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Forza »

Hahaha, dacht ik even echte racebanden te hebben. Het zijn dan misschien geen echte semi's, maar het verschil tussen mijn normale zomerbanden (Dunlop SportMaxx) is echt gigantisch. Deze blijven zelfs nu het nog af en toe vriest zoveel meer grip houden, dat is niet normaal. Die Dunlops begonnen veel herrie te maken op de limiet terwijl bij deze het limiet véél verder weg ligt. Ik heb ze op de openbareweg nog niet gehoord.

En degene die de Twingo mooi vinden: bedankt! Maar jullie zouden hem in het echt eens moeten zien :D
Maarten-Jan
Posts: 4609
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Maarten-Jan »

Ben ik niet met je eens, dat ze hem niet marketen als semi snap ik wel, dan zitten ze de FZ-201 in het vaarwater.
Je moet hem echt warm rijden, zou er ook echt niet in andere regen dan een zomerse bui mee rijden en zeker niet in de winter.
Dus ja hij is meer semi-slick dan b.v. een michelin super sport, niet zo plakkerig als een fZ-201 of een A048 maar heeft wel
degelijk de eigenschappen van een semi-slick en je moet hem echt warm rijden voor die plakt. Dat hoef je met een echte UHP straat band niet.
Tim
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Tim »

Haha, ik blijf d'r bij dat jij het een semi vindt, hoe dan ook is het er echt geen. Dat is ook al te zien aan het profiel, ik ken ook geen echte semi met dit profiel en dat zit hem niet in mijn kennis van semislicks.

Dat hij het vrij goed benaderd ben ik met je eens maar een echte/officiele semi, nee :)
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Stefan's Twingo RS

Post by Merijn »

Shall we agree to disagree? :P
Post Reply