Advies bij aankoop Renault Twingo (2001, 1.2 16 K, pan. dak)

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Sebb_Twingo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 aug 2008 17:11
Contacteer:

Hallo beste mensen,

Deze week ga ik beslissen of ik een nieuwe (tweedehands) Twingo ga kopen: een exemplaar uit 2001, een 1.2 16 kleppen Twingo, met een electrisch open (panorama) dak.

Aangezien het de derde auto is die ik ga rijden, na een Honda Civis (1.2), tweedehands, via oom en een Ford Sierra (2.0), tweedehands van autohandelaar, heb ik maar weinig ervaring met auto's kopen. Ik weet ook niet goed waar je met een Renault Twingo op zou moeten letten.

Is er niet een handige "Twingo Checklist", met tips en trucs voor keuring en aankoop ???

Graag advies van iemand die ervaring heeft, dan rij ik binnenkort ook tevreden rond in een Renault Twingo.

Alvast hardstikke bedankt !!!

Sebastiaan.
Sebb_Twingo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 aug 2008 17:11
Contacteer:

Hallo beste mensen,

Toen ik weer even verder keek kwam ik dit tegen:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=26836

Zoiets komt in de richting, maar het is nog geen checklist en ik denk dat er bij iets van € 5000,- wel iets meer bij komt kijken dan "de auto een beetje heen en weer bewegen en kijken of tie omvalt"

Bedankt voor goede tips !!!

Sebastiaan.
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Op zich zijn er bij Twingo's geen gekke dingen waar je op moet letten. Let wel even op de vering, bij de oude modellen (fase 1 en 2) breken die wel eens. Misschien dat dat bij een fase 3 (waar jij naar kijkt) ook wel is. Verder een beetje op roest letten, ik heb het nu bv onder de deuren, bij de afwateringsgaten. Subframe heeft bij mij wat roest gehad, dus daar ook even op letten. Mijn Twingo is overigens een fase 2 uit 1998.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Tsja, tips;

-kijk goed in de achterbak bij het reservewiel, kijk of er geen water in staat en of de bodem waar het reservewiel inligt niet is ingedeukt (duidt op achterschade wat vaak over het hoofd gezien wordt).

-kijk of de achterbank goed wil schuiven (is een verstelbare achterbank en vaak gaat het schuifmechanisme kapot waardoor je een heel nieuw frame moet kopen en de bekleding moet overzetten).

-kijk bij een proefrit of de auto rechtuit blijft rijden en niet naar links of rechts trekt. Dit ook checken bij optrekken en stevig remmen (handen los van het stuur houden op dat moment, maar wel in de buurt natuurlijk).

-kijk naar de onderhoudsboekjes en check of de distributie op tijd is vervangen (weet zo uit het hoofd niet bij welke km-stand dat moet gebeuren).

-moeilijker te checken maar kijk of de veren nog goed zijn, met andere woorden of ze niet gebroken zijn. Een kwaaltje van de Twingo is dat er een deel van de veer afbreekt. De veer moet dan vervangen worden. Enige manier om dat te checken is door je hand in de wielkast te steken en de hele veer te controleren. Onderin en bovenin ligt het einde van de veer namelijk tegen een 'eindpunt' aan. Zoniet dan is de veer waarsch gebroken. (erg moeilijk te checken zonder een brug hoor).

-verder kijken of alle verlichting en ruitenwissers/sproeiers en alle functies van het dashboard goed werken.

-bij eventuele airco nog checken of deze goed werkt. Best te checken als je stilstaat in de auto met lopende motor met de airco uit in een stille omgeving. Radio uit, raam open en vervolgens op de aircoknop drukken zodat deze aangaat. Als het goed is hoor je dan een klik vanonder de motorkap vandaan komen. Dan doet de aircopomp het in elk geval. Verder checken door ramen dicht te doen en blazer vol aan te zetten op koudtste stand en airco aan. Vriest je hoofd eraf dan doet de airco het goed ;)

-verder natuurlijk kijken of er geen gekke geluiden bij hobbels en bochten hoorbaar zijn.

-en kijk natuurlijk of het pan. dak goed werkt. Rij een stuk snelweg flink hard en kijk of er niet teveel windgeruis vanaf komt. Ze maken sowiezo wel wat lawaai maar erg lawaai betekent misschien weer dat er ergens speling opzit wat misschien ook weer betekent dat er misschien eens wat water naar binnen komt. (het dak kraakt sowiezo wel wat als je schuin over een drempel of inrit rijdt, maar dat komt gewoon door het torderen van de auto).

Er zijn vast meer zaken waar je op kan letten, maar gewoon met een kritisch oog kijken naar de auto. Elk deeltje wat in de auto zit moet werken, schuiven, klikken en weet ik wat nog meer. Neem er rustig je tijd voor zou ik zeggen!

:)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Sebb_Twingo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 aug 2008 17:11
Contacteer:

Hallo Ronnie en Martijn,

Bedankt voor jullie tips. - Echt nuttig.

--- Ik koop liever een auto met een open dak dan een met een airco. Mijn filosofie is "wat d'r niet in zit kan ook niet stuk" en zo'n airco heeft een boel bewegende onderdelen. - Tuurlijk zijn er mensen die er enorm veel plezier van hebben, maar ik rij dan liever met m'n haar in de wind.

Ik heb al wel op andere plekken gelezen dat de veren mogelijk (later) problemen kunnen geven. M'n probleem lijkt me hoe kom je d'r achter of ze slecht zijn, slechter worden. - Je kan het zo'n veer niet vragen en als tie breekt is het te laat. .. .. .. Gier je dan niet van de snelweg af ???

Enfin, graag nog meer tips. - Ik maak er ook een mooi lijstje van.

Nogmaal bedankt,
Sebastiaan.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, kiezen wat je wil, maar meestal zijn de luxere versies uitgerust met airco. En dan misschien ook nog in combinatie met een panaramisch dak :) Dus dan heb je niks te kiezen :wink: Maar je kunt dan de airco uiteraard altijd uit laten.

Verder heb ik nog nooit een geval meegemaakt dat je van de weg vliegt als er een veer breekt. Inderdaad, je zal het niet aan zien komen of ie slechter wordt, maar ik durf ook bijna voor 100% te zeggen dat je niet eens zal merken dat er een stuk af ligt ;) Meestal is het ook maar een klein stukje van een centimeter of 10 ofzo (in gebogen lengte). Dus qua veiligheid zou ik me niet druk maken, het is alleen iets wat voor de APK afkeur zal zijn.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Sebb_Twingo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 aug 2008 17:11
Contacteer:

Dag Martijn,

Meteen maar twee vragen:

- Is er iets te zeggen over "de distributieriem", ik heb gelezen 120.00 km, of 5 jaar. Maar deze Twingo is nu dus 8 jaar en heeft 88.000 km gelopen. Bij een Renault dealer zeiden ze dat het zo'n € 450,00 ging kosten ??? - Daar heb ik natuurlijk niet direkt haast mee, maar ja als het alternatief een scheur in je blok/klep is kom ik er denk ik niet onderuit.

- Wat voor alternatieven zijn er mogelijk voor een dakkoffer. Ik ga 's winters vaak skieen met vrienden en dan heb je natuurlijk een bulk dons bij je die je dan mooi op het dak kan leggen. Dan pas je nog steeds met 4 mensen ('t zullen er wel 3 worden denk ik !!) in het mobiel. Je hebt "ik noem ze maar dwarsbalken", maar dure auto's (Laguna ook) hebben vaak al een soort staanders in de lengterichting. Is er niet zoiets voor een Twingo. .. .. .. Misschien voor een clio, die dan ook passen. Ik heb echt een stel heel mooie foto's gezien van een Twingo met dakkoffer.

Dit is de link: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3188878,page=4

Nog bedankt voor je hulp !!!

Groeten,
Sebastiaan.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

- Die dakkoffer kan dus.
- Die distributieriem zou dus al lang vervangen moeten zijn. Zo niet, niet laten wachten maar gewoon direct laten vervangen (kan ook bij een niet-reno garage natuurlijk). Doe je dat niet, kan het enkel duurder uit gaan pakken.......
- En bij airco, airco aanzetten en onder de kap de dikke leiding richting je interieur voelen. Deze moet echt goed koud worden! Dus dat de condens erop staat. Wordt hij een beetje koud dan is er waarschijnlijk een lek waardoor er koelmiddel weg is.
- En voor de rest waar je naar kijkt bij iedere auto. Dus ook even banden en remblokken/schijven bekijken (geen punten om een auto niet te kopen, maar wellicht om wat van de prijs te lullen). Daarnaast alles idd aan en uit doen (doen alle standen van de ventilator het? doet de kachel het? doen electrische ramen/spiegels het? .......?.........?...........?)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sebb_Twingo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 aug 2008 17:11
Contacteer:

Hallo Tom,

Bedankt voor jouw tips! - Helpt ook mee !!

Ik heb nog verder op het forum gekeken en kom de volgende links nog tegen:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=23315
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=20310
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=19529

Hiermee ontstaat er een beetje een totaaloverzicht.

Nog iets over "het schuifdak". Er zijn er twee varianten van:
- "Stof" - Rubber versie, groot dak, openen en sluiten met de hand en hendel
- "Glas" - Panorama, kleinere opening, openen en sluiten met electro

Als ik mijn eigen filosofie volg: "als het een motor heeft gaat die kapot, als het kan bewegen gaat het zeker een keer kapot zou ik voor een niet open dak gaan; een gesloten dus, maar als ik dan lekker wil zitten (in de zomer) heb ik een airco (en die gaat zeker ook een keer kapot .. ..) Dan liever een open dak dus. Kan iemand me iets meer over ervaringen zeggen. - Op vakantie in Spanje een keer samen met m'n vriendin een Twingo gehuurd met zo'n stofkap. Die kwam toen een keer bij het remmen met een rotklap naar voren zetten - Gelukkig geen hand op het dak gelegd, anders was ik nu lid van het gilde van de zwarte hand.

Enfin, nog graag wat tips en opmerkingen met betrekking tot dakdekkers??

Alvast bedankt,
Sebastiaan.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zo'n vouwkap (rubber zeg maar) zou ik niet nemen. Zorgt nogal voor veel windgeruis vind ik en heeft in mijn ogen meer kans op lekkage op den duur. De latere panorama daken van glas lijken me niet zo'n probleem. Zo nu en dan de geleiderails invetten en het moet gewoon kunnen blijven werken.

Een airco gaat normaal gesproken echt niet zo vaak kapot! Als het kapot gaat is echter wel kostbaarder. Als er vloeistof lekt is het vrij vaak de condersor (voor tegen de radiateur gemonteerd). Met iets meer pech is je pomp defect. Opties bij een kapotte airco is uitsluiten (kleinere multiriem monteren) of laten maken. Nadeel is echter dat je de auto er altijd voor weg moet brengen omdat je iig het vullen niet zelf kunt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Volgens mij zit bij de 1.2 16V een glazen panoramadak toch als ik me niet vergis?
Twingo_Kenzo
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 16 nov 2007 19:09

Sebastiaan ,glazen panorama / schuifdak kan ik je aanbevelen !!!
Rij zelf nu ruim een jaar met een Twingo ( Kenzo) met glazen schuifdak .
Door mijn werk (thuiszorg) rij ik meestal korte stukjes en met warmte gaat mn dak lekker open .
Op de snelweg is het wat lawaaierig maar voor mij niet storend .
Airco heeft voor mij niet zoveel zin, eer het koel is in de auto moet ik er al weer uit .
Dus open dak veel prettiger .
Wat Martijn ook zegt over het "kraken" is zo maar verder niet hinderlijk .
Hiervoor had ik een Twingo uit `97 en hier een gebroken veer bij gehad .
Toen het gebeurde een behoorlijk luid geluid en bij het insturen van een bocht veel geknars/gekraak .
We konden er nog mee naar de garage rijden en van Renaul NL de helft van de kostten van de veer terug gekregen !! :yest:
Veel succes met zoeken naar een twingo !!
Plaats reactie