ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 3 Apr 2013 14:48

Allepinie wrote:Ik geef vanochtend mijn 17" Steppe velgen af bij de bandenboer, samen met een zgan setje Bridgestone Potenza's die ik op de kop getikt had. Ga ik ze ophalen, zijn ze niet gemonteerd. Hij zegt dat je bij run-flat banden altijd een bandenspanningscontrolesysteem moet hebben. En dergelijke ventielen zitten niet op mijn 17" velgen, dus mag hij ze niet monteren. Oplossing volgens hem: ventielen van mijn wintervelgen omzetten, en dit dus iedere herfst en lente doen ket bijbehorende kosten. Of een nieuwe set bandenspanningssensoren kopen en deze laten inleren, kost volgens hem 300-400 euro.

Wat is waar, en wat is wijsheid? Heb ik te maken met een pietje precies en maakt een andere bandenboer hier geen probleem van? Zijn er andere oplossingen denkbaar? Iemand? (Dolf :smoke: )


Vraag me af of de velgen wel geschikt zijn voor run flats?
Normale velgen heeft het geen zin run flats te monteren.
Last edited by Luco/Alpine-racer on Wed 3 Apr 2013 14:48, edited 1 time in total.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Tom » Wed 3 Apr 2013 14:48

Allerbest in de zin van? Over banden kun je blijven discussiëren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Allepinie » Wed 3 Apr 2013 15:06

@Luco volgens de bandenboer was het geen probleem, mits er ventielen met sensoren opzitten. Waarom zou het geen zin hebben?
Allepinie
 
Posts: 875
Joined: Fri 30 Sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Postby m1n1 (Jasper) » Wed 3 Apr 2013 15:14

Merijn wrote:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)


Ik ben happy met m'n Yokohama S.Drive 195/45/15, als het droog is iig, nat is het een ander verhaal...
Met droog weer geen wielspin met optrekken zelfs in z'n 2 met het inhakken van de turbo :D, bochtjes gaan uiteraard ook goed!
PS de Hankook Z209 180/560/15 rally slicks passen ook onder een verlaagde 5 en plakken beter, maar dat vind oom agent niks....
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 781
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Postby Tom » Wed 3 Apr 2013 15:15

Waarom zou je uberhaupt run flat willen? Duur en nutteloos als je het mij vraagt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Tom » Wed 3 Apr 2013 15:24

http://www.allcarscompany.nl/index.php/nl/runflats/voordelen

Als je deze tekst mag geloven mag het inderdaad niet zonder. Maar eens kijken of ik wat officiëlers kan vinden.

Heeft renault overigens nog geen systeem dat zonder sensoren werkt? Dus via het ABS systeem een afwijking constateert en zodoende een seintje geeft. Je kunt dan wel geen actuele spanning aflezen maar geeft feilloos een lekke band door en je zit niet aan die domme/dure sensoren vast.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Allepinie » Wed 3 Apr 2013 15:36

Tom wrote:Waarom zou je uberhaupt run flat willen? Duur en nutteloos als je het mij vraagt.


Omdat ik dacht dat het zonder problemen zou passen en ik een set voor weinig kon kopen.
Allepinie
 
Posts: 875
Joined: Fri 30 Sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Postby Tom » Wed 3 Apr 2013 15:41

Het pas ook gewoon. Ze hebben enkel een stijvere wang. Je zult dus iemand moeten vinden die ze wilt monteren als je geen sensoren wilt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Allepinie » Wed 3 Apr 2013 15:50

Apk afkeur? :~ Ik heb geen idee hoor. Heb 4 zgan banden gekocht voor de prijs van 1 nieuwe, dus wil het graag laten werken... :smoke:
Allepinie
 
Posts: 875
Joined: Fri 30 Sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 3 Apr 2013 16:47

Allepinie wrote:@Luco volgens de bandenboer was het geen probleem, mits er ventielen met sensoren opzitten. Waarom zou het geen zin hebben?


Omdat je met verkeerde velgen je niks aan run flat banden hebt.
Band wordt uit de vlg geduwd en zijn ze kapot en toch flat

Met de winter in aankomst is het belangrijk om een aantal feiten over Run Flat banden te weten voordat u deze banden gaat aanbieden.

Wist u dat een Run Flat band alleen dan haar unieke eigenschappen heeft wanneer deze ook op een daarvoor geschikte velg gemonteerd wordt. De geschikte velgen beschikken over een een zogenaamde EH2+ Hump ?
Wanneer nu een runflat band op een “normale” EH2 velg wordt gemonteerd, en u krijg leegloop van een band op het wiel, dan kan het gebeuren dat de band over de hump wordt getild aan naar het midden van de velg loopt. Op dat moment is een RunFlat band binnen de kortste keren kapot.



U rijdt op run flat banden, dan heeft u een goede keuze gemaakt. Mocht u onverhoopt lek rijden, dan heeft u de mogelijkheid om uzelf en de auto naar een veilige plaats te rijden om deze te vervangen.

Maar heeft u er wel eens bij stilgestaan hoe dit nu kan, en of u ook de juiste band-wiel combinatie heeft? Dat wil ik graag met u gaan bespreken, we gaan eerst eens kijken wat een run on flat band is en doet.

Een run on flat band heeft verschillende namen in de banden brache, denk aan RFT (Runflat Tyres), RSC (Runflat System Component), SSR (Self Supporting Runflat), DSST (Dunlop Self SupportingTechnology), ROF (run on flat), ZP (Zero Pressure)en EMT (Extended Mobility Technology).

Al deze benamingen komen op hetzelfde neer, een zelfdragend systeem, dat komt erop neer dat bij lekrijden de schouders en zijwanden de band gaan dragen, waardoor de rijeigenschappen behouden kunnen blijven, en controle over het voertuig mogelijk blijft.



Aan de linkerzijde de “normale” band als deze leeggelopen is, de band klapt dubbel, en u heeft het gevoel om op eieren te rijden, en heeft weinig of geen controle meer over het voertuig. Geen prettig gevoel, en als u langer doorrijd, heel slecht voor velg en band.

Aan de rechterzijde de runflatband, zoals te zien is blijft de band bij leegloop in een bijna normale vorm staan, waardoor u tot maximaal 80 kilometer nog kunt rijden met een maximum snelheid van 80 km/uur om op een veilige plaats deze te vervangen. Dit bevordert de veiligheid op de weg voor u en uw mede weggebruikers, en voorkomt opstoppingen en files.

Nu de andere kant van het verhaal, het wiel. Hier krijgt het verhaal een totaal andere wending. Heeft u het juiste wiel op de auto om met runflat banden te rijden? Nu hoor ik u denken: hoezo?

U heeft gelijk, veel mensen weten niet dat er ook geschikte velgen nodig zijn om runflat banden op te monteren. Sterker nog, vaak wordt verteld of gedacht dat dit niet nodig is. Wat zijn nu de velgen voor runflat banden? Dit zijn de zogenaamde EH2+ velgen.

Hier een afbeelding van de velgtypes:

Dit zijn de doorsneden van de velgen, de meest voorkomende is de EH2 velg, de rechter afbeelding is de velg voor runflat banden. De pijlen geven de drukrichting van de band aan, bij de EH2 velg drukt de band zich in de velgrand, terwijl bij de EH2+ velg de band recht naar beneden drukt, en zichzelf opsluit tussen de hoger opgezette velgrand en de extra hump. Hierdoor blijft de band staan waar hij hoort, en zal bij leegloop de band alleen recht naar beneden duwen, zodat de zijwanden van de band kunnen blijven staan.

Wanneer een runflat band die op een “normale” EH2 velg is gemonteerd, leeg zou lopen en er wordt mee doorgereden wat men normaal gesproken doet met een runflat band, dan kan de velg naar het midden van de velg lopen met alle gevolgen van dien.
De runflat band heeft dezelfde eigenschap, hij drukt recht omlaag, alleen in deze velg wordt hij niet opgesloten tussen de velgrand en de hump, waardoor hij over de hump kan glijden, en in het diepere velgbed zal zakken. Daardoor kan de runflat band zelf niet meer op de zijwanden blijven staan, en zal dan ook niet kunnen functioneren als een runflat band. Met andere woorden, het is een “normale” band geworden. Probleem wat dan ontstaat is dat U geen controle meer heeft over de auto en moet stoppen waar dit gebeurd, in een erger geval kan de band van de velg lopen, met alle gevolgen van dien.

Ik hoor u denken, dat hebben ze mij niet verteld, dat wist ik niet. Ik kan daar alleen maar gelijk in geven, veel bedrijven weten dit niet, of negeren het advies om de juiste velg te nemen. Zelfs de bandenproducenten nemen niet 1 lijn in dit verhaal, en verteld de ene dat je geschikte velgen nodig hebt, en de ander dat je deze kunt monteren op normale velgen.

Wat blijft er dan over?

Ga informeren, vraag of de velgen geschikt zijn, en vraag om de EH2+ kenning van de velgen. Kan men die niet voorleggen, ga er dan van uit dat ze niet geschikt zijn, en bedenk wat de gevolgen kunnen zijn voor u. Uw veiligheid moet vooropstaan in de beslissing, een geschikte set runflat aanschaffen is al niet goedkoop, maar zonder de juiste samenstelling wordt het dan wel snel duurkoop, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, of?
:D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Allepinie » Wed 3 Apr 2013 20:42

Oke, dus op de gewone velgen monteren. :p
Allepinie
 
Posts: 875
Joined: Fri 30 Sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Postby Merijn » Thu 4 Apr 2013 9:12

m1n1 (Jasper) wrote:
Merijn wrote:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)


Ik ben happy met m'n Yokohama S.Drive 195/45/15, als het droog is iig, nat is het een ander verhaal...
Met droog weer geen wielspin met optrekken zelfs in z'n 2 met het inhakken van de turbo :D, bochtjes gaan uiteraard ook goed!
PS de Hankook Z209 180/560/15 rally slicks passen ook onder een verlaagde 5 en plakken beter, maar dat vind oom agent niks....


Ik ben gegaan voor een setje Dunlop SP Sport 9000. Het zal mij benieuwen of ik er vrolijk van word. ;)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31478
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Tom » Thu 4 Apr 2013 9:19

Je kunt er altijd nog tennisballen van maken (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 4 Apr 2013 9:39

Tom wrote:Het pas ook gewoon. Ze hebben enkel een stijvere wang. Je zult dus iemand moeten vinden die ze wilt monteren als je geen sensoren wilt.


Ook niet helemaal waar er zijn verschillende systemen zag ik en daar zit wel degelijk verschil in en niet alleen een stijvere wang dus.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Tom » Thu 4 Apr 2013 9:57

Volgens mij is dat wel het kenmerk van een runflat band. Het systeem met zo'n ring in de velg kan met gewone banden gebruikt worden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby dolf jans » Thu 4 Apr 2013 10:03

Allepinie

OK, om te beginnen complimenten aan die banden'boer', die je gerust bandenspecialist mag noemen want hij heeft volkomen gelijk. (Y)
Bij ons gaan we nog iets verder: op een Renault horen geen RunFlat banden want daar is in de onderstelafstellingen geen rekening mee gehouden. Ook zijn lang niet alle velgen geschikt en moet inderdaad een bandenspanningscontrolesysteem aanwezig zijn. Je loopt anders het risico dat je een lekke band aanvankelijk niet in de gaten hebt tot dat ie plotseling helemaal uit elkaar vliegt en dan ben je echt het haasje |: .

Groeten, Dolf 8)
Last edited by dolf jans on Thu 4 Apr 2013 12:23, edited 1 time in total.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby dolf jans » Thu 4 Apr 2013 10:06

Merijn wrote:
m1n1 (Jasper) wrote:
Merijn wrote:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)


Ik ben happy met m'n Yokohama S.Drive 195/45/15, als het droog is iig, nat is het een ander verhaal...
Met droog weer geen wielspin met optrekken zelfs in z'n 2 met het inhakken van de turbo :D, bochtjes gaan uiteraard ook goed!
PS de Hankook Z209 180/560/15 rally slicks passen ook onder een verlaagde 5 en plakken beter, maar dat vind oom agent niks....


Ik ben gegaan voor een setje Dunlop SP Sport 9000. Het zal mij benieuwen of ik er vrolijk van word. ;)


Al je mede SP9000 gebruikers bij ons zijn er wel vrolijk bij gebleven Merijn :)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Allepinie » Fri 5 Apr 2013 11:57

Oke, Thx Dolf! (Y)

p.s. gebruik van de term bandenboer is hier alom geaccepteerd, maar doorgaans is dit niet mijn woordkeuze. Maar het typt wat makkelijker dan bandenspecialist. :D
Allepinie
 
Posts: 875
Joined: Fri 30 Sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Postby PaulM » Mon 15 Apr 2013 7:57

wat is het aanhaalmoment van de wielbouten voor de clio 2? heb de originele initiale velgen gemonteerd (licht metaal)

http://www.pmiholland.com/site/upload/productsheet/1735_u.pdf (zegt 90nm)

http://www.technicon.nl/uploads/downloads/Aanhaalmomenten_wielbouten_en_moeren.pdf (zegt 105nm)

heb ze al op 120nm vast gezet. Misschien iets te vast.
PaulM
 
Donateur
Posts: 4975
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Postby dolf jans » Mon 15 Apr 2013 8:05

90
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby dolf jans » Mon 15 Apr 2013 8:05

90 en na 100 km nog een keer...
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Leon Cozijn » Wed 15 May 2013 8:45

Ik ben opzoek naar een goeie set voorbanden, ik hoor Michellin exalto ik had voorheen Dunlop SP fast responce.

Ik moet een 15 inch band hebben die geschikt is voor Nurburgring gebruik dus vooral voor droogwegdek. iemand suggesties? :D
Leon Cozijn
 
Posts: 2183
Joined: Wed 2 Jan 2008 9:45
Location: Waddinxveen ZH

Postby Merijn » Wed 15 May 2013 8:49

Ik zou eens kijken naar Yokohama Advan Neova AD08

Als je echt voor semi's wilt gaan dan zijn Toyo R888 en Advan A050 R Spec of misschien Federal 595 RS-R Racing? Die laatste zijn financieel heel interessant. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31478
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Leon Cozijn » Wed 15 May 2013 8:56

Heb ervaring met die Yokohama 's?
Leon Cozijn
 
Posts: 2183
Joined: Wed 2 Jan 2008 9:45
Location: Waddinxveen ZH

Postby Merijn » Wed 15 May 2013 8:58

Ook niet. :P

Ik heb zelf nu Toyo R1R onder de Clio liggen, maar die zijn wel erg zacht en wanneer ze warm worden gaan ze redelijk snel smeren, is mijn ervaring.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31478
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby dolf jans » Wed 15 May 2013 9:15

Merijn wrote:Ook niet. :P

Ik heb zelf nu Toyo R1R onder de Clio liggen, maar die zijn wel erg zacht en wanneer ze warm worden gaan ze redelijk snel smeren, is mijn ervaring.


Daarom zei ik E-X-A-L-T-O leon 8)
In 15 inch worden verder geen hedendaagse sportbanden (heb het dus niet over streetlegal racebanden) meer gemaakt. Da's jammer genoeg maar daar is nu eenmaal niet veel markt meer voor. Beetje 'sportieve' auto staat tegenwoordig op '16 of grotere wielen....
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Leon Cozijn » Wed 15 May 2013 10:24

Die Yokohama''s zijn er wel in 15 inch Dolf heb jij hier ervaring mee?
Leon Cozijn
 
Posts: 2183
Joined: Wed 2 Jan 2008 9:45
Location: Waddinxveen ZH

Postby dolf jans » Wed 15 May 2013 10:55

Leon Cozijn wrote:Die Yokohama''s zijn er wel in 15 inch Dolf heb jij hier ervaring mee?

Bij ons op de zaak zeggen ze Yokodrama's.......
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Merijn » Wed 15 May 2013 11:28

Met alle respect... De Yokohama semi's hebben zich op het circuit echt wel bewezen. Net als de Toyo R888's. Daar kunnen de Exalto's niet tegenop in droog weer en mits op temperatuur.

Maar let wel, de Exalto is een sportband en is dus nog goed te rijden in regenachtige omstandigheden. Dat is met een semi-slick wel anders natuurlijk.

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken dus.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31478
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby dolf jans » Wed 15 May 2013 11:36

Inderdaad appels met peren Merijn. :)
Maar dank voor je respect ;-)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby mark 5t » Wed 15 May 2013 16:14

yokos vindt ik beter voor circuitgebruik als R888

zo zie je maar weer meningen verschillen nogal en zijn sterk

van de omstandigheden afhankelijk.
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Merijn » Wed 15 May 2013 16:54

Yokohama's zijn ook een kilootje of wat lichter per band en dat merk je zeker! Hoe de compound zich verhoudt tot de R888 durf ik niet te zeggen.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31478
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 15 May 2013 16:59

Merijn wrote:Ik zou eens kijken naar Yokohama Advan Neova AD08

Als je echt voor semi's wilt gaan dan zijn Toyo R888 en Advan A050 R Spec of misschien Federal 595 RS-R Racing? Die laatste zijn financieel heel interessant. Ik heb er zelf geen ervaring mee.


Officieel is de 595 geen semislick maar een uhp.
De FZ 201 is de semislick van federal.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Mearjo » Wed 15 May 2013 19:43

Ik heb wel ervaring met de 595 en ik vond het echt rûk banden. De auto ging alle kanten op en had bar weinig grip. Nu liggen er R888 onder en daar zweer ik bij :worship:
Mearjo
 
Posts: 61
Joined: Mon 14 Mar 2011 13:20

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 15 May 2013 19:55

Ja toyo is een echte semislick en de 595 niet, dus logisch dat ze anders zijn, je bandendruk ed zal je dan ook aan moeten passen, leg er eens dunlop of michelin slicks op tov de r888, ook een wereld van verschil.
Die banden zijn dus niet met elkaar te vergelijken.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group