versnellingsbak olie

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
PaulM

ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan het niet vinden (de navigatie werkt ook niet goed). Ik heb nu bij het koude weer dat de 3de versnelling er soms uit knalt in de vrij. Nu wil ik me versnellingsbak olie x verversen kijken of dat helpt. Wat voor type olie moet er in? is een 1.8 16v uit ' 95.
canonballman

met bakolie ga je niet bereiken dat ie niet meer uit de 3de versn. klapt, helaas.... Die 30 euro die je aan de juiste olie zou uitgeven kun je dan mooi in je zak houden.

Zit toch echt iets fout in de bak, wat je van buitenaf niet oplost.
Mocht je een revisie overwegen, doe dan effe een PM sturen.
Frits Clio 16v

In de bak zit een blokkeing die zorgt dat hij in de versnelling blijft, kan zijn dat die niet meer goed werkt.

Gr, Frits.
PaulM

het is wel alleen maar bij de 3de vernselling. en ook alleen als ie nog goed koud is. op temperatuur is er niks aan het handje en schakelt ie als een tietje.
Haas
Car: Megane RS

yeps, maa dit is wel alvast een aanwijzing dat de bak niet helemaal 100% meer is... :)
PaulM

leuk.. :(
ik voel nu al een rip uit me lijf aankomen.
Bart V

Waarom eigenlijk een nieuw topic als je er al 1tje hebt over hetzelfde onderwerp?? :)

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 91#1670791
PaulM

dit was eigenlijk het welke olie mot erin topic :)
Bart V

Gooi ik die andere dicht, en kan je in deze verder gaan, oke?
PaulM

is goed. hoeveel gaat zon geintje kosten? (als het zeker weten gare bak is) heb er nog pas 700 eurie tegenaan gesmeten :(. vrijdag gaat ie voor de apk.
frank_williams

heb je canonballman al een PM gestuurd? die kan je er alles over vertellen.
Bart V

Je kan ook op zoek gaan naar een gebruikte bak, welke je gemiddeld rond de 200 euro kost. Alleen dan zit je weer met oude gebruikte troep. Revisiebak speel je op safe, alleen kost gewoon een paar euro's.
Haas

+Clio16v+ schreef:leuk.. :(
ik voel nu al een rip uit me lijf aankomen.
ja, leuk is anders....
Je kant er ook gewoon een andere bak aanproppen, maar dan weet je nooit wat je koopt en dus ook niet hoe lang die t dan volhoud. En aaangezien je motor eruit om je bak te vervange, zou ik kiezen voor wat meer zekerheid en dus een gereviseerde bak :)
PaulM

wil wel eerst zeker weten dat dit ook het euvel is. Vind vreemd dat als ie op temperatuur is dat ie dan goed schakelt. Als versnellingsbak echt gaar is moet ie dan (neem ik aan) ook klote schakelen. Tis nu ook net bij het wat koudere weer.
PaulM

aan de olie wat eruit komt kan je toch ook zien als er iets aan het vreten is aan binnenkant van de bak?
Haas

temperatuur heeft vaak veel invloed op meerdere problemen...
Emile, cliomaniac, had dat ook met zijn 16V, die schoot steeds uit zijn 2. Je kunt er van uit gaan dat t je bak is hoor.
Haas

+Clio16v+ schreef:aan de olie wat eruit komt kan je toch ook zien als er iets aan het vreten is aan binnenkant van de bak?

ja, dat wel, als er grijze smurrie uitkomt, maar dan is het vaak al te laat en je moet m wel doorspoelen, het komt er niet als eerste uitvallen zeg maar..
PaulM

hoelang gaat zon bak gemiddeld mee? (ben ff in pisbui)
Haas

das niet te zeggen...Ook een neiuwe bak rijd je binnen de 1000km naar de kaai als je er neit netjes mee omgaat...
Haas

bovendien, als je zo'n ding netjes bijhoudt, zal hij toch best een ton of drie meemogen denk ik. Mits je niet met een mega opgefokt blok rondrijd, maar das voor jou niet van toepassing..
Tijdig bakolie x verversen is altijd goed, alleen doet geen hond dat... :(
PaulM

heb er wel eens over gedacht om olie te verversen, alleen in me clio vraagbaak staat dat het niet nodig is :S
Bart V

+Clio16v+ schreef:heb er wel eens over gedacht om olie te verversen, alleen in me clio vraagbaak staat dat het niet nodig is :S
Jouw vraagbaak kan niet IN jouw versnellingsbak kijken of die olie nog oke is. Als je bak niet soepel meer schakelt begin je dus vanzelfsprekend met verse olie. Wat betreft het uit de versnelling springen, controleer ook even of de motorsteunen nog in orde zijn. Als de motor vrolijk heen en weer wandelt in je motorruimte wil hij ook weleens uit de versnelling schieten.
PaulM

mmm, bij het fixen van me uitlaat, heeft de monteur wel stuk van de bout van me motorsteun afgeslepen (het stukje dat er uit stak vanaf de moer). En er hangt nu een extra ophang punt voor de uitlaat net voor de middendemper. Zou dit het kunnen zijn?
Riël
Über-Spammer

Als de motor of iets anders op een of andere manier aan de schakelstang kan hengsten zou het wel eens kunnen.

Ook kan het dat de motor bij koude motor wat meer 'bokt'.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaulM

heb toenstraks ff flink stuk gereden zodat ie goed warm werd. Maar in de 3 deed ie nog steeds moeilijk. (soms knalt ei eruit) Het is vanaf zondag dat ie moeilijk doet. Het is wel na de reparatie, maar ook nu het net goed koud begint te worden. Wil wel zeker weten dat het de bak is. Hoe kan ik dat het beste testen? Niet dat ik drek sloot geld kwijt ben en het probleem is ergens anders.
Frits Clio 16v

Komt uit dit topic: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=2456
Menno schreef:Als 't echt vaak voorkomt, dus dat je 't 'op kan roepen' zou ik het volgende doen. De schakelstang loshalen de bak, en deze onder de auto vast binden. De auto zet je nu met de hand, aan de bak, in z'n 2. Nu rijden rijden rijden.

Blijft ie in z'n 2, dan is 't probleem een combie van rotte motorsteun, verkouden schakelstang.

Floept ie er nog net zo hard uit, dan wordt 't een open-bak operatie.
Dan weet je in elk geval zeker dat het je bak is.

Gr, Frits.
Haas

goeie tip :)
PaulM

vanmorgen weer ff stukie gereden, hij had 2 dagen stilgestaan. Trapte de kopeling in, in zijn 1 en liet opkomen. Eerste wat ik hoorde was een hard TOEK!. toen kon ik wel normaal rijden. Heb de 3 maar overgeslagen. Haas bood aan om keer stukkie mee te rijden, dus hopelijk kan hij het beter bepalen wat het probleem is. :)
Bram

Misschien was die TOEK je remmen die ff vaststonden?
PaulM

hij stond wel op de handrem, maar klonk van voren te komen. auto staat nu in de versnelling geparkeerd, vanaaf nog x proberen.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

kan ook van voren komen hoor dat je remmen vaststaan
zeker met dit weer
PaulM

ok, zal dat het wel zijn geweest :)
ARNO16V
Contacteer:

Heb ik ook wel eens last van vooral als ie een weekie stil heeft gestaan. :)
Haas

yeps..nix abnormaals
PaulM

er is nu toch echt gruwelijk iets niet goed. Bij elke start hoor ik nu een doffe bonk, als ik motor weer uit zet ook. Soms hoor ik tijdens rijden als ik gas geef een schrrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid van voren komen (volgens mij uit de versnellingsbak, maar zit wel in de versnelling), als ik dan gas los laat is het weg, gas erop is het er weer. Ene keer doet ie dit, andere keer niet. De 3 sla ik nu ook maar over, omdat ie daar uitklapte.

Denk dat het nu maar beter is niet meer/heeeeel weinig nog te rijden. Totdat ie gefixt is. Morgen gaat ie wel voor de apk. Fixen wordt denk pas volgendjaar :S

p.s. nu had ik een collega gesproken die ook wel eens wat sleutelt, hij vertelde dat het vaak voor komt dat als je rijdt met de hand op de pook (zoals ik) dat er dan best snel wat afkanslijten in de bak. Is dit handje op de pook rijden zo kwaad?
Plaats reactie