meer vermogen uit m`n Renault 19 16v

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Visscher
Contacteer:

Wat is nou de makkelijkste en goedkoopste manier om meer vermogen uit m`n Renault 19 16v te halen??? Ik heb al een ander lucht filter....

Thnx
Arjen

Een katvervanger + sportuitlaat. Dan nog een andere chip en je gaat richting de 145-150 pk. Niet echt super merkbaar, maar door het andere geluid lijkt het allemaal wel een stuk sportiever en hij draait wat makkelijker zijn toertjes.. Wil je meer, dan gaat het aardig in de papieren lopen.(nokkenstokken e.d.) Wat dat betreft is een turbo een stuk makkelijker.
Anonymous

Alleen met chip kom je al bijna op 150 pk.
Een kat. vervanger helpt niet echt veel.
Ongeveer 3pk en 4nm. niet echt schokkend dus.
Maar Ga eens lekker bochten rijden dat is toch veel leuker dan strepen trekken, dat kan iedereen.

Mzzl...:wink:
Menno

On 2001-07-27 00:10, ArjanR19 wrote:
Alleen met chip kom je al bijna op 150 pk.
zijn er nog steeds mensen die denken dat je kan toveren met chips...................?

(zoiets als Hans Kazan in de Smiths reclame :smile: )
rev it like a rental
dennis16v

tovert met me op maat afgestelde chip in ze clio toch ff 5 PK op de wielen eruit.
en das al heel wat ja.
Visscher
Contacteer:

On 2001-07-27 00:59, kliko16v wrote:
tovert met me op maat afgestelde chip in ze clio toch ff 5 PK op de wielen eruit.
en das al heel wat ja.
hmmm 5 Pk is niet echt veel, is denk ik nog wel meer uit te halen, oja ik heb er ook al een andere uitlaat onder.

Hoe duur is zo`n chipje ongeveer ,weet iemand dat????

Thnx again
dennis16v

op maat laten maken is ronde de 1100 gulden.
een los chippie die al voorgeprogammeerd is kost zo,n 350 guldens
Menno

Dat vind ik inderdaad Reeel, als je je afstelling/chipje aanpast aan de aanpassingen die je gedaan hebt aan de motor, dat dat 5 pk aan de wielen (6a7pk krukas) oplevert.

Maar op een standaard motor 13pk tevoorschijn toveren is gewoon erg onwaarschijnlijk. Die chipbakkers hebben altijd mooie verhalen, maar Tante Renault heeft echt serieus haar best gedaan om alles optimaal af te stellen.

Maaruh, kliko, heb jij zelf tooltjes om chips te bakken of te emuleren?
rev it like a rental
Visscher
Contacteer:

Hmmz, 6 pk vind ik niet echt veel, maar weet je wat het ook is, "tante renault" stelt zo`n blok echt niet scherp af, er zitten dan veel te veel risico`s aan vast, is ni zo goed voor hun naam als die dingen kapot lopen, daarom kan je er nog best veel pktjes bij toveren. Binnenkort laat ik ook mn kop vlakken, zou dat veel schelen?

Grtzz
Laatst gewijzigd door Visscher op vr 27 jul 2001 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Menno

maar weet je wat het ook is, "tante renault" stelt zo`n blok echt niet scherp af, er zitten dan veel te veel risico`s aan vast,
Dat zijn inderdaad de kreten waar die chipbakkers ook altijd mee komen. Maar als iemand mij uit kan leggen wat ze daar mee bedoelen, graag.

Renaults staan standaard namelijk altijd en immer vollast gecalibreerd op Lambda 0.88 = maximum vermogen. Punt uit.

Qua ontsteking hebben ze allemaal een hardstikke mooie adaptieve pingelregeling, die echt op 't optimum afregelt. Die regeling is zelfs maar in een heel beperkt toerengebied noodzakelijk, in andere gebieden zit 't optimale tijdstip al voor de pingelgrens, en heeft 't dus nix met voorzichtigheid te maken, maar staat ie gewoon optimaal.
rev it like a rental
Visscher
Contacteer:

Renaults staan standaard namelijk altijd en immer vollast gecalibreerd op Lambda 0.88 = maximum vermogen. Punt uit.

Qua ontsteking hebben ze allemaal een hardstikke mooie adaptieve pingelregeling, die echt op 't optimum afregelt. Die regeling is zelfs maar in een heel beperkt toerengebied noodzakelijk, in andere gebieden zit 't optimale tijdstip al voor de pingelgrens, en heeft 't dus nix met voorzichtigheid te maken, maar staat ie gewoon optimaal.
[/quote]

Er is natuurlijk een verschil tussen scherp en scherp. Maar als je echt scherp staat, is de kans groot dat ie met koud weer, te scherp stond, als je snapt wat ik bedoel.
als je scherp staat, hoef je echt niet met een koude motor te gaan blazen. .
Menno

Nee sorry, ik heb echt geen flauw idee waar je 't over hebt, die software staat echt krom van de koudcorrecties, dus..........

Maaruh, kop vlakken gaat zeker helpen. In race trim gaan ze volgens mij naar een compressieverhouding van 1 op 11. Als je de kop er toch af hebt zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.
rev it like a rental
Jeroen
Contacteer:

Voor chiptuning is door een technische school in Belgie een zeer interessant artikel geschreven.
Het gaat over de voor maar ook de nadelen van chiptuning.
Lees het maar eens aandachtig door.

groet,
Jeroen
<!--link--><p align=center>Link: <a href="http://www.katho.be/vhti/automechanica/chiptuning.htm" target="_new">http://www.katho.be/vhti/automechanica/ ... -endlink-->

-----------------
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 27 jul 2001 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen

Het schijnt dat Renault voor een standaard 16v blok al niet helemaal een juist vermogen opgeeft. Ze zeggen 137pk maar de meesten komen maar tot iets boven de 130.

In een oude Max Power hebben ze een keer de chip vervangen voor een Superchip, het luchtfilter voor een K&N en het uitlaatsysteem voor een Scorpion uitlaatsysteem. Dat ding kwam toen tot 149 pk. Je merkt vooral het verschil in het beter oppakken van de motor en het makkelijker toeren draaien, maar echt schokkend is het nu ook weer niet. Die +15 pk die die chipbakkertjes opgeven lijkt me erg overdreven.
dennis16v

ja heb een chip programmer voor eigen cjippies te maken. (copieren welteverstaan)

yep. alles bij elkaar zit je aan de 150 pktjes. daarboden zijn er nog wel iets dingetjes te doen, maar prijzig zeeer prijzig.
voorbeeldje is me spruitstuk. ben er zeer tevreden mee, maar qua kp,s is dat ook zo,n 3 a 4 max.
wat bij de clio en 19 ook van belang is zijn goede bougies.
geen dure troep van de welbekende merken, maar een specifieke bougie van champion
heb er een overdosis van liggen.

ps. wil dat maxpower artikeltje weleens een keer lezen
Arjen

Kwam je zondag naar VLF ? Anders neem ik het wel ff mee. En wat voor bougies waren dat ook alweer ? Champions toch ? Ik heb nu van die race NGK's. Typenummer weet ik zo niet.
Menno

Hee kliko, als we die chipbakker van jou kunnen gebruiken, kunnen we misschien een dagje rollenbank stoeien. Ik heb 7 verschillende chips (als bestand), en ben benieuwd wat m'n clio 't lekkerst vind. 't moet zowiezo beter kunnen dan nu, ik heb nu een cup blok, met standaard (non-kat!!!) chip.
rev it like a rental
dennis16v

ahhhh ook eenv erzamelaar.
heb er 4 nu. incl. de williams.

yep. kan zo vanaf bestand chippies maken.
jammer dat je zelf niet kan weizigen.
maar echt veel verschil tussen chip en chip zit er niet.
enige wat ik nog zoek is de laatste revisie clio cup chip uit 1993

ja champion c6ycc. heb er nog een stuk of 30 liggen
Menno

ik kan ze ook wel zelf wijzigen, maar heb alleen nog geen brander, wat voor aparaat heb jij daarvoor?
-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op vr 27 jul 2001 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
dennis16v

nou. ik werk in de computer business. de de computerbiossen worden dus met een eprom brander gemaakt.
kunnen ook de clio 27c256 in
Menno

aha, heb je niet nog zo'n aparaat in de aanbieding, of is 't echt een helse machine?
rev it like a rental
dennis16v

nee sorrie verkopen die dingen niet.
heb er zelf tond de 1000 voor betaald.
maar ff een paar chippies bakken en testen ben ik wel voor in!
Menno

goed plan, ik ga wel ff achter de rollenbank aan. (niet op superkorte termijn hoor).

Ben jij er zondag? dan kunnen we ff verder afspreken
rev it like a rental
dennis16v

nou. dat is het hem. zat dus te denken om daar als het niet te druk is om 2 chips te tsten. zitten al in de computers.

maar niemand kan of wil met me mee.
en heb niet zoveel zin om daar in me eentje rond te huppelen.
+ het vroege op he. heb zaterdag een feestje. zodoende
Menno

you've got mail
rev it like a rental
dennis16v

menno!
meeltje!
Menno

hebbie ICQ aan staan?
rev it like a rental
dennis16v

was ff saai. dus maar ff tv gaan kijken
Visscher
Contacteer:

Wat voor verschil ,merk je dan met andere bougies?¿?

autootje is toch nog niet klaar, ik denk nog weekje of 4 a 5, ben hem ook echt helemaal aan het opknappen, maja dan moet ie straks ook wel perfect zijn.... ook snel jah.

mzzlz
Arjen

Een stuk of 30 Kliko ? Koop je ze in per zeecontainer ?
Zijn ze nog wel gewoon te krijgen, bij de Breazan ofzo ?
dennis16v

er is door champion een bougie ontwikkeld voor zpecifiek oa de f7p motor in de clio en de 19.
deze bougie,s zijn dus exact afgesteld aan de motor, en leveren 3 pk extra t.o.v. de standaard (in het beste geval)
Visscher
Contacteer:

On 2001-07-28 09:55, kliko16v wrote:
er is door champion een bougie ontwikkeld voor zpecifiek oa de f7p motor in de clio en de 19.
deze bougie,s zijn dus exact afgesteld aan de motor, en leveren 3 pk extra t.o.v. de standaard (in het beste geval)

zozo, dat is niet verkeerd, kan je die bougies ook normaal bestellen?¿?

alvast bedankt
dennis16v

heb ze via de renault garage besteld. duurde ff en hadden er zelf nog noooit van gehoord.
ik koop er tig in omdat ze dan 1 goedkoper sijn, en 2 ik ze ook in andewre clio,s prop van vrienden enzo
Plaats reactie