meer vermogen uit m`n Renault 19 16v
Wat is nou de makkelijkste en goedkoopste manier om meer vermogen uit m`n Renault 19 16v te halen??? Ik heb al een ander lucht filter....
Thnx
Thnx
Een katvervanger + sportuitlaat. Dan nog een andere chip en je gaat richting de 145-150 pk. Niet echt super merkbaar, maar door het andere geluid lijkt het allemaal wel een stuk sportiever en hij draait wat makkelijker zijn toertjes.. Wil je meer, dan gaat het aardig in de papieren lopen.(nokkenstokken e.d.) Wat dat betreft is een turbo een stuk makkelijker.
Alleen met chip kom je al bijna op 150 pk.
Een kat. vervanger helpt niet echt veel.
Ongeveer 3pk en 4nm. niet echt schokkend dus.
Maar Ga eens lekker bochten rijden dat is toch veel leuker dan strepen trekken, dat kan iedereen.
Mzzl...
Een kat. vervanger helpt niet echt veel.
Ongeveer 3pk en 4nm. niet echt schokkend dus.
Maar Ga eens lekker bochten rijden dat is toch veel leuker dan strepen trekken, dat kan iedereen.
Mzzl...
zijn er nog steeds mensen die denken dat je kan toveren met chips...................?On 2001-07-27 00:10, ArjanR19 wrote:
Alleen met chip kom je al bijna op 150 pk.
(zoiets als Hans Kazan in de Smiths reclame

rev it like a rental
hmmm 5 Pk is niet echt veel, is denk ik nog wel meer uit te halen, oja ik heb er ook al een andere uitlaat onder.On 2001-07-27 00:59, kliko16v wrote:
tovert met me op maat afgestelde chip in ze clio toch ff 5 PK op de wielen eruit.
en das al heel wat ja.
Hoe duur is zo`n chipje ongeveer ,weet iemand dat????
Thnx again
Dat vind ik inderdaad Reeel, als je je afstelling/chipje aanpast aan de aanpassingen die je gedaan hebt aan de motor, dat dat 5 pk aan de wielen (6a7pk krukas) oplevert.
Maar op een standaard motor 13pk tevoorschijn toveren is gewoon erg onwaarschijnlijk. Die chipbakkers hebben altijd mooie verhalen, maar Tante Renault heeft echt serieus haar best gedaan om alles optimaal af te stellen.
Maaruh, kliko, heb jij zelf tooltjes om chips te bakken of te emuleren?
Maar op een standaard motor 13pk tevoorschijn toveren is gewoon erg onwaarschijnlijk. Die chipbakkers hebben altijd mooie verhalen, maar Tante Renault heeft echt serieus haar best gedaan om alles optimaal af te stellen.
Maaruh, kliko, heb jij zelf tooltjes om chips te bakken of te emuleren?
rev it like a rental
Hmmz, 6 pk vind ik niet echt veel, maar weet je wat het ook is, "tante renault" stelt zo`n blok echt niet scherp af, er zitten dan veel te veel risico`s aan vast, is ni zo goed voor hun naam als die dingen kapot lopen, daarom kan je er nog best veel pktjes bij toveren. Binnenkort laat ik ook mn kop vlakken, zou dat veel schelen?
Grtzz
Grtzz
Laatst gewijzigd door Visscher op vr 27 jul 2001 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat zijn inderdaad de kreten waar die chipbakkers ook altijd mee komen. Maar als iemand mij uit kan leggen wat ze daar mee bedoelen, graag.maar weet je wat het ook is, "tante renault" stelt zo`n blok echt niet scherp af, er zitten dan veel te veel risico`s aan vast,
Renaults staan standaard namelijk altijd en immer vollast gecalibreerd op Lambda 0.88 = maximum vermogen. Punt uit.
Qua ontsteking hebben ze allemaal een hardstikke mooie adaptieve pingelregeling, die echt op 't optimum afregelt. Die regeling is zelfs maar in een heel beperkt toerengebied noodzakelijk, in andere gebieden zit 't optimale tijdstip al voor de pingelgrens, en heeft 't dus nix met voorzichtigheid te maken, maar staat ie gewoon optimaal.
rev it like a rental
Renaults staan standaard namelijk altijd en immer vollast gecalibreerd op Lambda 0.88 = maximum vermogen. Punt uit.
Qua ontsteking hebben ze allemaal een hardstikke mooie adaptieve pingelregeling, die echt op 't optimum afregelt. Die regeling is zelfs maar in een heel beperkt toerengebied noodzakelijk, in andere gebieden zit 't optimale tijdstip al voor de pingelgrens, en heeft 't dus nix met voorzichtigheid te maken, maar staat ie gewoon optimaal.
[/quote]
Er is natuurlijk een verschil tussen scherp en scherp. Maar als je echt scherp staat, is de kans groot dat ie met koud weer, te scherp stond, als je snapt wat ik bedoel.
als je scherp staat, hoef je echt niet met een koude motor te gaan blazen. .
Qua ontsteking hebben ze allemaal een hardstikke mooie adaptieve pingelregeling, die echt op 't optimum afregelt. Die regeling is zelfs maar in een heel beperkt toerengebied noodzakelijk, in andere gebieden zit 't optimale tijdstip al voor de pingelgrens, en heeft 't dus nix met voorzichtigheid te maken, maar staat ie gewoon optimaal.
[/quote]
Er is natuurlijk een verschil tussen scherp en scherp. Maar als je echt scherp staat, is de kans groot dat ie met koud weer, te scherp stond, als je snapt wat ik bedoel.
als je scherp staat, hoef je echt niet met een koude motor te gaan blazen. .
Nee sorry, ik heb echt geen flauw idee waar je 't over hebt, die software staat echt krom van de koudcorrecties, dus..........
Maaruh, kop vlakken gaat zeker helpen. In race trim gaan ze volgens mij naar een compressieverhouding van 1 op 11. Als je de kop er toch af hebt zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.
Maaruh, kop vlakken gaat zeker helpen. In race trim gaan ze volgens mij naar een compressieverhouding van 1 op 11. Als je de kop er toch af hebt zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.
rev it like a rental
Voor chiptuning is door een technische school in Belgie een zeer interessant artikel geschreven.
Het gaat over de voor maar ook de nadelen van chiptuning.
Lees het maar eens aandachtig door.
groet,
Jeroen
<!--link--><p align=center>Link: <a href="http://www.katho.be/vhti/automechanica/chiptuning.htm" target="_new">http://www.katho.be/vhti/automechanica/ ... -endlink-->
-----------------
Het gaat over de voor maar ook de nadelen van chiptuning.
Lees het maar eens aandachtig door.
groet,
Jeroen
<!--link--><p align=center>Link: <a href="http://www.katho.be/vhti/automechanica/chiptuning.htm" target="_new">http://www.katho.be/vhti/automechanica/ ... -endlink-->
-----------------
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 27 jul 2001 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het schijnt dat Renault voor een standaard 16v blok al niet helemaal een juist vermogen opgeeft. Ze zeggen 137pk maar de meesten komen maar tot iets boven de 130.
In een oude Max Power hebben ze een keer de chip vervangen voor een Superchip, het luchtfilter voor een K&N en het uitlaatsysteem voor een Scorpion uitlaatsysteem. Dat ding kwam toen tot 149 pk. Je merkt vooral het verschil in het beter oppakken van de motor en het makkelijker toeren draaien, maar echt schokkend is het nu ook weer niet. Die +15 pk die die chipbakkertjes opgeven lijkt me erg overdreven.
In een oude Max Power hebben ze een keer de chip vervangen voor een Superchip, het luchtfilter voor een K&N en het uitlaatsysteem voor een Scorpion uitlaatsysteem. Dat ding kwam toen tot 149 pk. Je merkt vooral het verschil in het beter oppakken van de motor en het makkelijker toeren draaien, maar echt schokkend is het nu ook weer niet. Die +15 pk die die chipbakkertjes opgeven lijkt me erg overdreven.
ja heb een chip programmer voor eigen cjippies te maken. (copieren welteverstaan)
yep. alles bij elkaar zit je aan de 150 pktjes. daarboden zijn er nog wel iets dingetjes te doen, maar prijzig zeeer prijzig.
voorbeeldje is me spruitstuk. ben er zeer tevreden mee, maar qua kp,s is dat ook zo,n 3 a 4 max.
wat bij de clio en 19 ook van belang is zijn goede bougies.
geen dure troep van de welbekende merken, maar een specifieke bougie van champion
heb er een overdosis van liggen.
ps. wil dat maxpower artikeltje weleens een keer lezen
yep. alles bij elkaar zit je aan de 150 pktjes. daarboden zijn er nog wel iets dingetjes te doen, maar prijzig zeeer prijzig.
voorbeeldje is me spruitstuk. ben er zeer tevreden mee, maar qua kp,s is dat ook zo,n 3 a 4 max.
wat bij de clio en 19 ook van belang is zijn goede bougies.
geen dure troep van de welbekende merken, maar een specifieke bougie van champion
heb er een overdosis van liggen.
ps. wil dat maxpower artikeltje weleens een keer lezen
Hee kliko, als we die chipbakker van jou kunnen gebruiken, kunnen we misschien een dagje rollenbank stoeien. Ik heb 7 verschillende chips (als bestand), en ben benieuwd wat m'n clio 't lekkerst vind. 't moet zowiezo beter kunnen dan nu, ik heb nu een cup blok, met standaard (non-kat!!!) chip.
rev it like a rental
ahhhh ook eenv erzamelaar.
heb er 4 nu. incl. de williams.
yep. kan zo vanaf bestand chippies maken.
jammer dat je zelf niet kan weizigen.
maar echt veel verschil tussen chip en chip zit er niet.
enige wat ik nog zoek is de laatste revisie clio cup chip uit 1993
ja champion c6ycc. heb er nog een stuk of 30 liggen
heb er 4 nu. incl. de williams.
yep. kan zo vanaf bestand chippies maken.
jammer dat je zelf niet kan weizigen.
maar echt veel verschil tussen chip en chip zit er niet.
enige wat ik nog zoek is de laatste revisie clio cup chip uit 1993
ja champion c6ycc. heb er nog een stuk of 30 liggen
nou. dat is het hem. zat dus te denken om daar als het niet te druk is om 2 chips te tsten. zitten al in de computers.
maar niemand kan of wil met me mee.
en heb niet zoveel zin om daar in me eentje rond te huppelen.
+ het vroege op he. heb zaterdag een feestje. zodoende
maar niemand kan of wil met me mee.
en heb niet zoveel zin om daar in me eentje rond te huppelen.
+ het vroege op he. heb zaterdag een feestje. zodoende
Wat voor verschil ,merk je dan met andere bougies?¿?
autootje is toch nog niet klaar, ik denk nog weekje of 4 a 5, ben hem ook echt helemaal aan het opknappen, maja dan moet ie straks ook wel perfect zijn.... ook snel jah.
mzzlz
autootje is toch nog niet klaar, ik denk nog weekje of 4 a 5, ben hem ook echt helemaal aan het opknappen, maja dan moet ie straks ook wel perfect zijn.... ook snel jah.
mzzlz
On 2001-07-28 09:55, kliko16v wrote:
er is door champion een bougie ontwikkeld voor zpecifiek oa de f7p motor in de clio en de 19.
deze bougie,s zijn dus exact afgesteld aan de motor, en leveren 3 pk extra t.o.v. de standaard (in het beste geval)
zozo, dat is niet verkeerd, kan je die bougies ook normaal bestellen?¿?
alvast bedankt