Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Waterinjectie (zie ander topic) is mij zelf wat te heftig, maar wat ik graag eens wil proberen is een waterspray instalatie voor mijn intercooler zetten.... iets van een ruitensproeierinstalatie ombouwen zit ik aan te denken...

Heeft iemand hier ervaringen mee met een standaard intercooler?
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

ja grossie heeft dit ooit gedaan!! dus vraag het hem! ik weet niet of het wat uit maakte?? maar vraag het hem!
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Grossie, vertel, wat zijn je ervaringen....
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Tijn, Grossie is nog even op vakantie, dus eventjes geduld nog, of vraag het hemd van zijn lijf op Vive La France! :smile:

(Is jouw auto dan al klaar?)
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ah, ik dacht al zoiets.. normaal reageert hij sneller....

Voor mijn 5-je moet de rolkooi terugkomen van de spuiter en dan kan ik het interieur er weer inbouwen. Ook zit ik nog op een slang en twee rubbers te wachten die in nalevering staan, voor die tijd kan ik ook niet testen en afstellen. De hele ophanging is nieuw en de actuator staat nu in cup-stand, dus er moet nog heel wat afgesteld en uitgelijnd worden aan de auto.
Mijn auto gaat VlF niet halen in ieder geval, dus ik kom met mijn (ook getunede) twingotje die kant op...
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik heb inderdaad ooit eens een ruitensproeiersysteem op mijn intercooler gezet. Gewoon met ruitensproeertjes. Het helpt natuurlijk altijd wel een beetje, want je koelt de lucht extra. Bij GTtuning hebben ze iets dergelijks op de intercoolers in de EVObumper zitten geloof ik.

Even creatief zijn met een pompje en wat sproeiertjes en je hebt net zoiets.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ik heb hier in de garage sproeiertjes liggen van een EVO V, die ga ik er op monteren zodat er echt een spray ontstaat, maar dan moet ik eerst mijn luchtinlaat verleggen, waarschijnlijk een nieuwe motorkap dan dus....

Als het scheelt wil ik het proberen
:smile:
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Het scheelt wel iets, maar bij mij was het verschil echt marginaal. Dat komt natuurlijk omdat er uit ruitensproeiers niet echt een mooie nevel komt maar twee straaltjes. Ik zou er absoluut geen luchtinlaat voor gaan verleggen of nieuwe motorkap voor gaan kopen, maar dat is persoonlijk.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Volgens mij staat of valt 't nut een beetje met de max temperatuur van je inlaatlucht. Voor een standaardmotor is de intercooler van een 5 redelijk afdoende, en zal de die de motor ingaat ook niet veel warmer zijn dan de buitenlucht. Het is dan ook moeilijk om 't nog verder te koelen.

Als je echter met fors hogere druk rijdt, zal de inlaatlucht ,na de intercooler, een stuk warmer blijven dan de buitenlucht. Op dat moment hebben truuks als zo'n aquamist systeem wel nut.
rev it like a rental
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

0.9 tot 1 bar .....
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Je zou eens kunnen meten hoe warm 't wordt, als je flink doorrijdt. Kan redelijk eenvoudig met zo'n thermometertje met een losse buitentemperatuursensor. Die hang je ergens in een luchtslang, en rijden maar.
rev it like a rental
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Nieuwe motorkap wilde ik eigenlijk toch al..
Iets in clio 16V stijl denk ik, maar dan met de bult aan de linkerkant i.v.m. de luchtinlaat.

Ik zal inderdaad eens meten hoe warm de lucht word, maar dan wel achter de intercooler... misschien in de slangetjes naast de carb ofzo?

Het zal inderdaad geen 20 pk schelen, maar ik denk dat het meer gaat schelen hoe warmer de auto/turbo is, of bij bochtige weggetjes waar de luchtsnelheid relatief laag is.

Ik ga zeker niet de standaard sproeikopjes van de ruitensproeier gebruiken, maar speciale nevelsproeiertjes.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Het heeft wel degelijk zin, want je inlaat temp. loopt zo op naar een graadje of 60/70. In de rally, de WRC-auto's hebben allemaal turbo's en hebben allemaal water sray koeling. :smile: Vuist regel: iederen 10 graden warmeren lucht kost je 1% vermogen. :sad: Dus nooit een open luchtfilter plaatsen zonder dat hij koelen lucht krijgt. Maar als je water spray gaat toepasen moet dat wel fijne nevel zijn, geen pis straaltje. :sad:
Heb het zelf nog niet maar ben het al wel aan het maken d.m.v. water en lucht, zo krijg je zeer fijne nevel.

:lol: Gegroet Sander :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2001-07-27 02:09, PLATBEKTERRIER wrote:
Het heeft wel degelijk zin, want je inlaat temp. loopt zo op naar een graadje of 60/70. In de rally, de WRC-auto's hebben allemaal turbo's en hebben allemaal water sray koeling.
In die situatie heb je gelijk, die Rally auto's rijden allemaal met forse druk. Mijn auto heeft origineel 0.9 bar vuldruk, en hoe hard ik dan ook m'n best doe, kom eigenlijk nooit boven de 35 graden inlaatluchttemperatuur. Dit zit zo dicht bij de buitenluchttemperatuur, dat 't bijna niet te verlagen is.

Nu ik de druk wt verhoogd heb wordt ie bij langdurig trappen wel warmer, en zouden wat extra grappen geen kwaad kunnen.
rev it like a rental
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ik zal het meten. MEER METERTJES.....
Plaats reactie