Waterinjectie (zie ander topic) is mij zelf wat te heftig, maar wat ik graag eens wil proberen is een waterspray instalatie voor mijn intercooler zetten.... iets van een ruitensproeierinstalatie ombouwen zit ik aan te denken...
Heeft iemand hier ervaringen mee met een standaard intercooler?
Grossie, vertel, wat zijn je ervaringen....
Ah, ik dacht al zoiets.. normaal reageert hij sneller....
Voor mijn 5-je moet de rolkooi terugkomen van de spuiter en dan kan ik het interieur er weer inbouwen. Ook zit ik nog op een slang en twee rubbers te wachten die in nalevering staan, voor die tijd kan ik ook niet testen en afstellen. De hele ophanging is nieuw en de actuator staat nu in cup-stand, dus er moet nog heel wat afgesteld en uitgelijnd worden aan de auto.
Mijn auto gaat VlF niet halen in ieder geval, dus ik kom met mijn (ook getunede) twingotje die kant op...
Voor mijn 5-je moet de rolkooi terugkomen van de spuiter en dan kan ik het interieur er weer inbouwen. Ook zit ik nog op een slang en twee rubbers te wachten die in nalevering staan, voor die tijd kan ik ook niet testen en afstellen. De hele ophanging is nieuw en de actuator staat nu in cup-stand, dus er moet nog heel wat afgesteld en uitgelijnd worden aan de auto.
Mijn auto gaat VlF niet halen in ieder geval, dus ik kom met mijn (ook getunede) twingotje die kant op...
Ik heb inderdaad ooit eens een ruitensproeiersysteem op mijn intercooler gezet. Gewoon met ruitensproeertjes. Het helpt natuurlijk altijd wel een beetje, want je koelt de lucht extra. Bij GTtuning hebben ze iets dergelijks op de intercoolers in de EVObumper zitten geloof ik.
Even creatief zijn met een pompje en wat sproeiertjes en je hebt net zoiets.
Even creatief zijn met een pompje en wat sproeiertjes en je hebt net zoiets.
Ik heb hier in de garage sproeiertjes liggen van een EVO V, die ga ik er op monteren zodat er echt een spray ontstaat, maar dan moet ik eerst mijn luchtinlaat verleggen, waarschijnlijk een nieuwe motorkap dan dus....
Als het scheelt wil ik het proberen

Als het scheelt wil ik het proberen

Het scheelt wel iets, maar bij mij was het verschil echt marginaal. Dat komt natuurlijk omdat er uit ruitensproeiers niet echt een mooie nevel komt maar twee straaltjes. Ik zou er absoluut geen luchtinlaat voor gaan verleggen of nieuwe motorkap voor gaan kopen, maar dat is persoonlijk.
Volgens mij staat of valt 't nut een beetje met de max temperatuur van je inlaatlucht. Voor een standaardmotor is de intercooler van een 5 redelijk afdoende, en zal de die de motor ingaat ook niet veel warmer zijn dan de buitenlucht. Het is dan ook moeilijk om 't nog verder te koelen.
Als je echter met fors hogere druk rijdt, zal de inlaatlucht ,na de intercooler, een stuk warmer blijven dan de buitenlucht. Op dat moment hebben truuks als zo'n aquamist systeem wel nut.
Als je echter met fors hogere druk rijdt, zal de inlaatlucht ,na de intercooler, een stuk warmer blijven dan de buitenlucht. Op dat moment hebben truuks als zo'n aquamist systeem wel nut.
rev it like a rental
0.9 tot 1 bar .....
Je zou eens kunnen meten hoe warm 't wordt, als je flink doorrijdt. Kan redelijk eenvoudig met zo'n thermometertje met een losse buitentemperatuursensor. Die hang je ergens in een luchtslang, en rijden maar.
rev it like a rental
Nieuwe motorkap wilde ik eigenlijk toch al..
Iets in clio 16V stijl denk ik, maar dan met de bult aan de linkerkant i.v.m. de luchtinlaat.
Ik zal inderdaad eens meten hoe warm de lucht word, maar dan wel achter de intercooler... misschien in de slangetjes naast de carb ofzo?
Het zal inderdaad geen 20 pk schelen, maar ik denk dat het meer gaat schelen hoe warmer de auto/turbo is, of bij bochtige weggetjes waar de luchtsnelheid relatief laag is.
Ik ga zeker niet de standaard sproeikopjes van de ruitensproeier gebruiken, maar speciale nevelsproeiertjes.
Iets in clio 16V stijl denk ik, maar dan met de bult aan de linkerkant i.v.m. de luchtinlaat.
Ik zal inderdaad eens meten hoe warm de lucht word, maar dan wel achter de intercooler... misschien in de slangetjes naast de carb ofzo?
Het zal inderdaad geen 20 pk schelen, maar ik denk dat het meer gaat schelen hoe warmer de auto/turbo is, of bij bochtige weggetjes waar de luchtsnelheid relatief laag is.
Ik ga zeker niet de standaard sproeikopjes van de ruitensproeier gebruiken, maar speciale nevelsproeiertjes.
Het heeft wel degelijk zin, want je inlaat temp. loopt zo op naar een graadje of 60/70. In de rally, de WRC-auto's hebben allemaal turbo's en hebben allemaal water sray koeling.
Vuist regel: iederen 10 graden warmeren lucht kost je 1% vermogen.
Dus nooit een open luchtfilter plaatsen zonder dat hij koelen lucht krijgt. Maar als je water spray gaat toepasen moet dat wel fijne nevel zijn, geen pis straaltje. 
Heb het zelf nog niet maar ben het al wel aan het maken d.m.v. water en lucht, zo krijg je zeer fijne nevel.
Gegroet Sander 

Heb het zelf nog niet maar ben het al wel aan het maken d.m.v. water en lucht, zo krijg je zeer fijne nevel.

In die situatie heb je gelijk, die Rally auto's rijden allemaal met forse druk. Mijn auto heeft origineel 0.9 bar vuldruk, en hoe hard ik dan ook m'n best doe, kom eigenlijk nooit boven de 35 graden inlaatluchttemperatuur. Dit zit zo dicht bij de buitenluchttemperatuur, dat 't bijna niet te verlagen is.On 2001-07-27 02:09, PLATBEKTERRIER wrote:
Het heeft wel degelijk zin, want je inlaat temp. loopt zo op naar een graadje of 60/70. In de rally, de WRC-auto's hebben allemaal turbo's en hebben allemaal water sray koeling.
Nu ik de druk wt verhoogd heb wordt ie bij langdurig trappen wel warmer, en zouden wat extra grappen geen kwaad kunnen.
rev it like a rental
Ik zal het meten. MEER METERTJES.....