{CLIO 16v} symptomen versn.bak

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
[rsi]peerke

Als je bij het schakelen naar de tweede versnelling slechts een klein stukje de pook terug kunt halen , zonder dat je echt aan de pook voelt dat ie in zijn twee staat, is dat een symptoom voor een bijna versleten bak??

Hij pakt de versnelling dus wel gewoon, maar het lijkt of dat niet zo is

ben ik duidelijk :)
Arie16v

Ik heb zelf met mn clio dat ie wbij lage toeren uit zn 2e versnelling klapt, heb je daar geen last van??
Clio16v rules
[rsi]peerke

nee, dat doet ie dus weer niet. Effe voor alle duidelijkheid, het gaat om een auto die ik op het oog heb, met mijn huidige bakkie (Rsi) is niks mis.

Behalve dan, dat niemand hem van me wil kopen :)
Mickael

Arie16v schreef:Ik heb zelf met mn clio dat ie wbij lage toeren uit zn 2e versnelling klapt, heb je daar geen last van??
Dan zou ik als ik jou was je baksteun nakijken, grote kans dat ie aan vervanging toe is.

Je vraag begrijp ik niet helemaal! probeer wat duidelijker te zijn.

Voelt ie aan alsof er niet is terwijl hij wel in een versnelling staat?
Heb je speling op de pook, dus als hij in een versnelling staat kan je de pook nog heen en weer bewegen?

zoiets...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik weet niet wat voor bak er in een RSi zit, maar ik kan me herinneren uit de tijd dat ik regelmatig een Express reed, dat die bak erg verschillend is. Ik vond in het begin de 2e versnelling in mijn Willi-bak ook op een vreemde plaats zitten. Voor mijn gevoel moest je die ook nog een centimeter verder door kunnen trekken, namelijk.

Maar of dat hetzelfde is als wat jij bedoeld, dat weet ik niet. Ken je niemand met een 16v? Dan kun je effe een vergelijkingstest doen.
Mickael

Jij woont toch in ridderkerk?

Waar staat die clio, misschien wil ik anders wel een keer met je mee.
[rsi]peerke

Merijn begrijpt precies wat ik bedoel!! ALs ik hem zo lees, hoef ik me dus geen zorgen te maken. Het gaat namelijk om een willie
Tom
Moderator
Car: MB

schakelen naar zijn twee is volgens mij ook niet het sterktste punt van de 16v en willi. Bij koude motor en bak gewoon voorzichtig schakelen. Bij warme motor schakeld het stukken beter
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
[rsi]peerke

Mickael schreef:Jij woont toch in ridderkerk?

Klopt mickael. In ieder geval bedankt voor het aanbod. Ik meld me wel even als ik er gebruik van wil maken :)
Haas
Car: Megane RS

Tom schreef:schakelen naar zijn twee is volgens mij ook niet het sterktste punt van de 16v en willi. Bij koude motor en bak gewoon voorzichtig schakelen. Bij warme motor schakeld het stukken beter
ligt eraan...heb dan wel een S, maar die wil soms toch aardig dwars liggen, soms gaat t tijden goed, soms is t een ramp. Heb laatst de versn bak olie vervangen, dat kwam wel ten goede aan het probleem, heb er nu geen last meer van....:D
Merijn
Über-Spammer

[rsi]peerke schreef:Merijn begrijpt precies wat ik bedoel!! ALs ik hem zo lees, hoef ik me dus geen zorgen te maken. Het gaat namelijk om een willie
Gaat er alweer een Willi binnen de club komen!? Straks heeft de club alle Willies in handen! :D
Mickael

[rsi]peerke schreef:
Mickael schreef:Jij woont toch in ridderkerk?

Klopt mickael. In ieder geval bedankt voor het aanbod. Ik meld me wel even als ik er gebruik van wil maken :)
Das goed ik ben bijna elke dag online dus ik zie het wel. Als je mijn nummer wil pm me maar.

Over die tweede versnelling nog even:

Ik heb al een bak versleten en kan jullie vertellen dat als ie nu al slecht naar zijn twee wil bij warme motor zal het niet heel lang meer duren voordat ie vervangen moet worden. (20.000 tot 60.000km)

Als je het gevoel hebt dat ie als het ware er zo inglijd maar geen tot zeer weinig weerstand bied of je voelt hem niet echt in zijn versnelling gaan, dan is ie al een heel eind op weg.

Dit zijn mijn ervaringen ermee, wat dus niet voor allemaal hoeft te gelden.

PS. bij koude motor schakeld mijn nieuwe bak ook ruk naar zijn 2.
Anonymous

Tom schreef:schakelen naar zijn twee is volgens mij ook niet het sterktste punt van de 16v en willi. Bij koude motor en bak gewoon voorzichtig schakelen. Bij warme motor schakeld het stukken beter
Als dat zo is moet je gewoon ff je bakolie verversen. HEeft nix met sterk of zwak punt van een clio te maken. Nieuwe bakolie erin en klaar. zo neit dan zijn de sychr ringen versleten en dat heeft dan weer gewoon met slijtage te maken.

Een Williams bak heeft een kortere schakelweg van 1 naar 2 dan bij een normale 16v oid. Dus Peerke als jij voor je gevoel een veel kortere weg aflegd dan klopt dat, mits het een williams is!
Tom
Moderator

bakolie is twee weken geleden vervangen. Bij koude motor en bak moet je gewoon rustig schakelen. Bij warme motor is er niets aan de hand.
Anonymous

Tom schreef:bakolie is twee weken geleden vervangen. Bij koude motor en bak moet je gewoon rustig schakelen. Bij warme motor is er niets aan de hand.
Is en blijft dan toch vreemd, hij vertoont bij een koude motor de symptonen van versleten sychr ringen? Maw kraken?
[rsi]peerke

Een Williams bak heeft een kortere schakelweg van 1 naar 2 dan bij een normale 16v oid. Dus Peerke als jij voor je gevoel een veel kortere weg aflegd dan klopt dat, mits het een williams is![/quote]

Het is een williams. :) De schakelweg is dus inderdaad korter,maar is het ook normaal dat je hem niet echt van 1 naar 2 voelt gaan. De pook passeert dus geen "drempeltje", maar gaat er zonder weerstand meteen in!??
Merijn
Über-Spammer

Tom schreef:bakolie is twee weken geleden vervangen. Bij koude motor en bak moet je gewoon rustig schakelen. Bij warme motor is er niets aan de hand.
Ik heb dat ook niet zo erg als jij, Tom. Ik stond er wel van te kijken toen ik vorige week ik je auto reed. Je hebt gelijk dat het weg is als de motor (en olie) warm is, maar bij mij doet ie dat dus niet. Hij schakelt wel wat minder soepel als 'ie koud is, maar niet zo erg als bij jou.
Tom
Moderator

ach ja, er is nog zeer goed mee te rijden. Alleen de eerste paar km gewoon niet lomp gaan zitten schakelen. Kraken doet ie overigens niet
Merijn
Über-Spammer

Precies... Niet zo heel druk over maken. En anders effe Reinier (Canonballman) bellen en die lost dat wel voor je op. :)
Tom
Moderator

ik ben er nu aan gewend en weet hoe je hem moet behandelen. Als het niet erger word vind ik het absoluut geen probleem
[rsi]peerke

Als de bak nou echt kapot zou gaan, wat kost dan een ruilbak voor een willie.
Tom
Moderator

bel Veban eens ofzo
Mickael

Ruilbak van renault kost je 1000 euro ongeveer.

plus de inbouw.....

Je moet hem wel in een versnelling voelen gaan als je het gevoel heb van niet, dan zzal de bak niet echt meer in goede staat zijn.
Merijn
Über-Spammer

Canonballman van dit forum reviseert versnellingsbakken tegen een net tarief! :) Schiet hem eens aan... (niet letterlijk, he! Anders heb ik het straks gedaan! :lol: )
canonballman

Say HELLO to my little friend!!! :wink:

Ennuh, naar wat ik zo hoor heb je geen revisie bak bij Reno voor een Willy voor 1000 euro..........
Merijn
Über-Spammer

10% voor mij, he, Reinier... Ik ben hier dik reclame voor je aan het maken! :)
[rsi]peerke

canonballman schreef:Say HELLO to my little friend!!! :wink:

Ennuh, naar wat ik zo hoor heb je geen revisie bak bij Reno voor een Willy voor 1000 euro..........

Wat kost reviseren dan bij jou (wanneer de bak echt goed stuk is/gaat)

Of is dat van geval tot geval heel erg verschillend??
canonballman

Ja, tuurlijk Merijn, dat weet je he!

En je weet denk ik ook hoeveel 10 X 10 is.......

dat is 100 procent.......

Dussuh......jij levert mij 10 klanten en ik reviseer jouw (ge)bak(je) voor niks nakkes nada! :)
Merijn
Über-Spammer

Doe je ook niet-Renault bakken?
canonballman

Wat kost reviseren dan bij jou (wanneer de bak echt goed stuk is/gaat)

Of is dat van geval tot geval heel erg verschillend??

Hangt er inderdaad helemaal vanaf wat er kapot/versleten is. Khad er nou 1 onderhanden waarvan de prise-as (420 eurootjes), de vijfde versnelling, en het bakhuis geruineerd was. En tel daar nog wat lagers, keerringen en synchromeshringen bij op...........

Als er met de bak nog te rijden valt, vallen de kosten vaak mee. 200 tot 600 euro........ Oftewel: een goede prijsopgave geef ik pas als ik m open heb.

Wat wel geldt: Als er 1 ding kapot gaat en je rijdt ermee door, dan gaat er vaak nog VEEL meer kapot.

Bovengenoemde bak was een borgring in gebroken. Niks ergs. Vervolgens is dat afgebroken stukje borgring tussen tandwielen gekomen. Daardoor braken er tanden af. Die tanden gingen weer ergens anders tussen (nog goede) tandwielen zitten, waardoor die op hun beurt weer afbraken..............

Oftewel, het is een neerwaartse spiraal :( , en het is verstandig om zo snel mogelijk in te grijpen als er iets mis is..............
canonballman

Doe je ook niet-Renault bakken?
Tuurlijk. Frans, Japans, Duits, Italiaans.....you name it
canonballman

Alleen GEEN automaatbakken.
Merijn
Über-Spammer

Okay, I'll keep it in mind...
[rsi]peerke

cannonballman,

Ik ga morgen weer proefrijden in die Willie met dat mogelijke probleem .

Heb je nog tips voor de proefrit voor wat betreft het vaststellen van de conditie van de versn. bak??
[rsi]peerke

iemand anders mag ook reageren hoor........... :)
Plaats reactie