eind demper vervangen bij 16v...hoe doe je dat?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Johnny_r82

Ik heb vandaag de "vervelende" taak een nieuwe eind-demper op mijn Clio 16v te monteren. Nu is mijn vraag: Wat moet ik allemaal doen om die eind demper te kunnen vervangen?

Ik heb begrepen dat het linker achterwiel dr af moet. (en alle klemmen los natuurlijk :lol: ) Maar wat moet ik nog meer los draaien wil ik de oude demper eruit kunnen tillen? Bumper bijv?
Graag snel reacties want ik begin strax al!! :D

gr. John
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
RO 16v

Je wiel hoeft er niet af, je moet gewoon de auto ver genoeg omhoog krikken zodat je er makkelijk onder kan sleutelen. Vervolgens hoef je alleen de klem bij je middendemper los te halen en die van het kleine bochtje en je haalt hem er dan makkelijk onder vandaan. Zorg er wel voor dat je nieuwe klemmen en rubbers gebruikt bij de montage.
Johnny_r82

RO 16v schreef:Je wiel hoeft er niet af, je moet gewoon de auto ver genoeg omhoog krikken zodat je er makkelijk onder kan sleutelen. Vervolgens hoef je alleen de klem bij je middendemper los te halen en die van het kleine bochtje en je haalt hem er dan makkelijk onder vandaan. Zorg er wel voor dat je nieuwe klemmen en rubbers gebruikt bij de montage.
Maar die Sebring demper die ik heb die heeft geen klem bij dat kleine bochtje, die moet ik er dus in één keer in lepelen. wat dan?
###16vee oléé oléé!!!###
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Ik denk wel dat je bumper er achter weg moet.
Is op zich niet zo heel veel werk, dat was gister nog het minste, dat zag je wel :-)

Voor de buitenstaanders: mijn wiel zat 'vastgeplakt', kreeg het er met geen mogelijkheid af. Na 15 minuten beuken en trappen vroeg Johnny of hij het ff mocht proberen. Natuurlijk pakte hij het wiel er in 1x af >-) >-)
Laatst gewijzigd door Bas op za 15 mar 2003 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
bruno @af
Contacteer:

Bas schreef:mijn wiel zat vastgeplakt >-)
Wij schroeven de velgen altijd vast, is gemakkelijker te demonteren :lol::lol::lol::lol:

Bruno
Bas
Bestuurslid

Ik zie het wel weer, ben weer niet volledig genoeg :-)
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja dat heb ik gehoord is geloof ik ook nieuw in de f1 wielen monteren met supe glue ipv bouten
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Johnny_r82

Okay, nou die einddemper is vervangen. Moesten idd het linker achterwiel, bumper en trekhaak dr vanaf. Is dus toch wel ff een werkje! Maar dan heb je wel wat :D

P.s. Bas, hij bevalt goed!
###16vee oléé oléé!!!###
Ben

waarom zoveel werk? bij mij hing er met 20 min onder inclusief weg halen oude pijp. Midden demper heet stoken en bij buigen zodat hij beter pas zit en je wiel bumper e.d. hoeft er echt niet af.
Haas
Car: Megane RS

Ben schreef:waarom zoveel werk? bij mij hing er met 20 min onder inclusief weg halen oude pijp. Midden demper heet stoken en bij buigen zodat hij beter pas zit en je wiel bumper e.d. hoeft er echt niet af.
als je dat bochtje er niet los af kunt halen, moet je dat zeker wel. Ik krijg mij einddemper (clio 1.4) er echt met geen mogelijkheid onderuit, zonder wat te demonteren, heb ik doormidden moeten zagen. De andere demper kwam onder de 16V van Rob uit en die ging er in twee delen dus zo onder....
Johnny_r82

~Haas~ schreef:
Ben schreef:waarom zoveel werk? bij mij hing er met 20 min onder inclusief weg halen oude pijp. Midden demper heet stoken en bij buigen zodat hij beter pas zit en je wiel bumper e.d. hoeft er echt niet af.
als je dat bochtje er niet los af kunt halen, moet je dat zeker wel. Ik krijg mij einddemper (clio 1.4) er echt met geen mogelijkheid onderuit, zonder wat te demonteren, heb ik doormidden moeten zagen. De andere demper kwam onder de 16V van Rob uit en die ging er in twee delen dus zo onder....
Klopt als een bus :D
Die oude pijp ging dr ook zo onderuit, deze bestond uit twee delen. Maar die nieuwe was een Sebring die uit één geheel bestond. Dat ging echt niet anders helaas.

Ik heb trouwens met heeel veel moeite die klem die de middendemper met de eind demper verbind dr goed op gekregen. Toen ik m los haalde zag ik ook dat ze hier de vorige keen van die pasta in hadden gesmeerd om m lucht dicht te krijgen, heb ik nu weer moeten doen... Zijn hier misschien betere of andere klemmen voor te krijgen?
###16vee oléé oléé!!!###
Haas

volgens mij niet...heb al zo vaak met andere klemmen geprobeerd, maar het resultaat verandert niet echt. Maar goed, mijn uitlaat is voor 98% luchtdicht ofzo en kwam er gewoon mee de apk door :D
Bas
Bestuurslid

Johnny_r82 schreef:Okay, nou die einddemper is vervangen. Moesten idd het linker achterwiel, bumper en trekhaak dr vanaf. Is dus toch wel ff een werkje! Maar dan heb je wel wat :D

P.s. Bas, hij bevalt goed!
okido :-)

Ik was er al bang voor dat je er zoveel vanaf moest slopen, maar goed, nu kun je weer een tijdje vooruit :-) en hij klinkt dus lekker 8)
Ben

~Haas~ schreef:
Dat kon met mijn peco ook niet maar die had ik er zonder uit :D
Haas

Ben schreef:
~Haas~ schreef:
Dat kon met mijn peco ook niet maar die had ik er zonder uit :D
vanwege??
Ben

Weet ik veel kon hem er gewoon makkelijk onderuit halen ow jah mijn pijp lekt ook een beetje onder de clio (nieuwe pijp) komt omdat de middendemper immitatie is en rot past. We krijgen hem wel geluids dicht als we hem heet stoken en bij buigen maar na een hete rit lekt hij weer ff sparen voor een goede midden demper. dat gaat deze week wel lukken als ik een riant betaald bijbaantje krijg morgen solicitatie gesprek :)

Hoor maar hij lekt nu weer.

filmpje 1

filmpje 2
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Kan je hem niet dichtsmeren met die 'GunGum' of zoiets?? Is echt wel lekdicht daarna...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ben

Het moet ook zonder extra troep lukken
MartijnG
Über-Spammer

Nou, blijkbaar niet :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Mrtn
Car: R5GTT

Dat Gumgum (oid) wordt hard als porselein en breekt er tussenuit na verloop van tijd, tis ook net zo breekbaar als porselein :lol:

tenminste....bij mij, vooral bij drempels kreeg de demper wel 's een klap op z'n kop, dan verzwikt het zaakje een beetje en dat Gummie viel er gewoon tussenuit..........
Mrtn = Maarten
MartijnG
Über-Spammer

Vreemd, ik dacht dat het gewoon een soort rubberen klomp werd dat een beetje flexibel bleef...zou anders wel onefficient zijn...
Haas

is het ook...heb er zoveel van die meuk opgemieterd...nou luchtdicht is hij echt niet...en ik smeer het echt wel op de gaten/kieren :lol:
Plaats reactie